Autonomie, een leerdicht




APM






Ik ben het boek nog aan het lezen,
maar kon het niet laten al eens
iets met wat ik al las aan te vangen. 
Fiere, autonome mens




Als ik denk te doen
Wat ik zo graag wilde
Doe ik dat niet altijd
Omdat ik het echt wel wenste te doen

Denk ik te weten wie ik ben
Wetende hoe ik in het leven sta
Geen belemmeringen ervaar
De mogelijkheden heb
Dan ben ik vrij
Dan handel ik autonoom

Want vrij en autonoom wil ik wezen
Door niets gebonden
Door niemand gehinderd
En toch, genoegen beleef
Ik er niet altijd aan

De autonome mens
Werd ten grave gedragen
Op grond van vele overwegingen
Maar ook omdat men
Individualisme maar niets vond

Sta op, vrije mens
Leef uw leven
Met wie u nabij zijn
Met wie u de publieke ruimte deelt

Laat u niet gezegd zijn
Dat het simpel is
Kinderspel
Want u mag keuzes maken
Afwegingen formuleren
Plusjes en minnetjes zien

De autonome mens
Leeft onder de mensen
Met mensen
Koestert mensen
Begrijpt mensen
Houdt ook wel van zichzelf
En begrijpt zichzelf niet altijd



b Art




Reacties

Populaire posts