Een lange weg te gaan




APM




Een waar genoegen




Frankrosendressdesign
Het strand is eindelijk weer strand
Geen mens meer te bekennen
Het leven keerde terug naar het binnenland
Vrij gegeven werd het strand

We kunnen weer wandelen
We kunnen weer stoeien en praten
We mogen weer in het duin gaan liggen
Toch is het niet zo leuk, alleen op de plage

Met wie te praten
Te stoeien en te rollebollen
Helemaal alleen op het open strand?

Echt alleen ben je nooit, zegde je
Want in gedachte is het druk bevolkt
Spelen geesten kiekeboe
Ben je in een eeuwige discussie
Over wat je moet gaan doen
Daar op de winterse plage

Je vroeg me om raad
Je keek me oplettend aan
Want zou ik je ook
Gedachteloos iets op de mouw spelden?
Durfde ik te zeggen:
Ga ervoor! Doe wat je kan en wil?

Ik wist dat je het wilde
Dat je bekennen zou
Dat je vrij en autonoom kon en wilden zijn
Maar je was bang
Voor al die strenge stemmen:
Geen avonturen, geen fouten
Goed en juist afwegen,
Als gist voor de wafels

Toch moet je wel eens durven
Weten dat het niet helemaal slagen zal
Dat je iets moet doen dat anderen niet begrijpen
Het zingen van een lied
Opleiding volgen om te kunnen zingen
Eens gestart, kan je niet meer terug
Je geeft je aan een roeping
Omdat je het kan
Hoop je

Dan gaat de weg
Langs de vele merktekens
Die een mens moet nemen
Om goed te worden
Beter dan goed

Je keuze had je gemaakt
Daarna ben je de weg gevolgd
Met succes en was je dan toch tevreden
Met het leven dat je had.

Bijna tevreden
Want je zag dat je zoveel miste
Dat je onontbeerlijk acht
Maar je leven voert je op andere paden

Ondankbaar wil je niet zijn
Wel begrijp je dat je niet enkel
Jezelf veel vergde

Veel kwam in je leven
Velen verdwenen uit je wereld
Want de top bereiken
Vergde afscheid nemen
Je zegde dat je dat niet had geweten
Het kwam, met de personal assistent,
De vrouw van de garderobe
Al die andere hulpvaardige handen
Vriendelijk, respectvol
Maar ’s avonds lig je in je hol
Na een avond in de Opera
Na het applaus en de bloemen
Een receptie en wat gekeuvel

Alleen, zo voel je je,
Niemand die je leerde
Dat het zo niet hoeft
Maar ook nu ben je bang voor fouten
De verkeerde je vertrouwen te geven
Je gewoon te geven
Laat toch die angst smelten
Je bent bang voor mensen om je heen
Niet voor geesten die je beroeren
Je blijft goed, meisje
Want je het kan het
Toch hopen velen
Dat je van je wolkje stapt
Meer dan hopen kunnen ze niet
Denken ze
Ik spoorde je aan ervoor te gaan
Nu weet ik dat ik met je mee zal gaan
Je loslaten, van hieraf
Dat is nergens goed voor
Doorgaan en met mate
Je krachten aanboren
Je leven leiden
Toch tevreden

b Art



Reacties

Populaire posts