Immer kritisch, loyaal in hoofdlijnen
Kritiek
Nadenken over democratie:
Diep elitair of net niet
Nadenkend
over de actualiteit, over fenomenen her en der, vraag ik me af of het nog
denkbaar is dat er meesterbreinen zouden zijn, die kunnen denken voor ons dus
en tegelijk beweren, zonder een spier te vertrekken dat we zelf moeten denken,
durven denken. De waarden van de Verlichting laten zich niet door een (kleine)
elite bepalen of verkopen want er zit iets wrangs aan, omdat de Verlichting,
voor zover we er een eenheid in kunnen zien, juist hierin bestond dat mensen
toen – maar ook nu – toegang hadden tot nieuwe inzichten, boeken kochten en
pamfletten en zo mee het substraat voor grondige verandering legden. Maar de
Aufklärung was niet enkel de zaak van de filosofen alleen. Alleen, aan het publiek
hoeven we geen aandacht te besteden.
Wat is
het probleem? Populisten? In 1995 riep Tobback, Louis dus, dat hij voor onze
sociale zekerheid zou inzetten en tegen de TGV… het is eigen aan politiek met
een eigen verhaal te proberen overtuigen. Soms lukt dat enigszins, zoals in
’95, maar vaker lopen dergelijke pogingen tegen onbegrip en hilariteit aan. De
moeilijkheid is dat we gezamenlijk moeten leven en toch ook ons eigen leven
mogen, kunnen leven, al valt dat niet altijd licht te realiseren. Zeker als
omstandigheden veranderen in de samenleving, begreep Thorbecke al, dan kan dat
de gemoederen in beroering brengen en als de instituties zich niet tijdig
aanpassen, dan ontstaat een licht ontvlambaar mengsel. Maar waarom verandert
men de instituties niet (tijdig)? Omdat er, zoals in de jaren dat Thorbecke
politicus was, een tevreden elite aantoonbaar is, die meent te weten wat goed
is voor de anderen, maar het gesprek aangaan en vaststellen dat we in een hoog
opgeleide samenleving leven, waarbij leden van het publiek vaak beter op de
hoogte zijn van kwesties dan politici, maakt het leggen van contacten niet
gemakkelijker. Sommige politici zorgen dan voor een klankbord, zoals wijlen
Hugo Schiltz, die onder meer met Vlaanderen Morgen een werkgemeenschap vormde,
waar hij over belangrijke en soms futiele kwesties redekavelde. Er zaten professoren
bij, maar ook een raadsheer van de Raad van State.
Laten
we dan maar vaststellen dat politici, zeker als ze vooral acteren in de
Wetstraat of het Martelarenplein een eigen logica gaan volgen en niet altijd
meer terugkoppelen naar wat er in de samenleving zou kunnen leven. Let wel, wat
leeft in de samenleving is niet zozeer het verhaal van de zwijgende meerderheid
maar vele activisten krijgen wel vaak kritiekloos het oor van de media.
Bovendien worden dan vaak polariserende boodschappen gebracht waarvan velen
weten dat ze niet sporen met de mogelijkheden of de werkelijkheid, die zij
observeren. Het proces van vervreemding slaat niet enkel toe bij de politici in
enge zin, maar bij grotere groepen, een intellectuele elite met rafelranden,
zoals de veganistische activisten die slagers en hun klanten belagen. Aan de
andere kant treft men ook rafelranden aan. Wat zouden Schild & Vrienden nu
verdedigen? Christelijke waarden? Die staan toch al enige tijd behoorlijk onder
druk, zeker de waarden rond seksualiteit, zelfbeschikking en autonomie.
Het
punt is dat opinies op zich reden van bestaan hebben, maar dat het ermee
samenhangende activisme soms bijzonder hinderlijk uitpakken kan, waarbij
opgemerkt moet worden dat actievoerders zelden graten zien in hun opzet of hun
methodes… maar in wezen komt dan de vraag of we de ene opinie wel met de andere
kunnen verzoenen. Dat blijkt niet altijd het geval en krijgen we te maken met
een spanningsveld tussen wat men de
neutraliteit van de overheid noemt en de bevlogenheid van groepen en partijen,
die het beleid wensen te beïnvloeden. In principe mag geen enkele opinie belet
worden tot uiting te worden gebracht, maar er zijn wel mogelijkheden om
bepaalde uitingen wel te fnuiken, zoals de racismewet en de wet die het nazisme,
verheerlijken ervan en het ontkennen van de Endlösung verbieden. Hoewel men zou
kunnen denken dat zo een wet nergens voor nodig is, blijkt het wel nuttig voor
het OM dat ze een wetgevend kader hebben om desnoods in te grijpen. De laatste
jaren is evenwel gebleken dat het gedachtengoed in afgeleide vormen opnieuw
opgang maakt en dat er een klimaat is ontstaan waarbij mensen zichzelf
wijsmaken los te staan van de politieke wereld. Gevreesd moet worden dat we
niet altijd meer goed weten wat de overheid doet, effectief en hoe politici
elkaar proberen te overtroeven, maar vaak weinig kunnen wijzigen aan de
bestaande regels.
Ook
dat is niet helemaal het geval, maar toch, het gedoe in de media lijkt wel eens
hel en verdoemenis, chaos en bloedvergieten te voorspellen, terwijl er in feite
niet zo heel veel gaande is. Toch zien we dat de klassieke partijen terrein
verliezen omdat ze vereenzelvigd worden met macht en machtsuitoefening, wat men
natuurlijk niet kan negeren, maar tegelijk komen er weinig vragen over wat
nieuwe uitdagers aan het bestel te bieden hebben. Iedereen vertelt van elkaar
dat men het bestaande model wil verzekeren en veilig stellen voor de toekomst. Intussen
veranderen onze verwachtingen en zelfs, als men scherp toekijkt stellen onze
eisen steeds weer het beleid zelf in vraag en dat maakt het moeilijk een plan
te ontwerpen dat men redelijk mag noemen en werkbaar, om het vervolgens ook uit
te rollen en zo langjarig beleid mogelijk te maken. De verwachtingen komen dan
in conflict met wat mogelijk is, zodat hier en daar malcontenten de oorlogstrom
gaan roeren.
Gezondheidszorg
is een belangrijk domein waar verwachtingen, wensen en eisen botsen op de
(financiële) haalbaarheid, want de pathologieën veranderen niet zozeer, wel
zijn er meer die men kan behandelen en daarbij komen dan de ontwikkelingskosten
van de behandelingen, wat de toegankelijkheid niet bevordert. Het gevolg is dat
men dan allerlei acties gaat opzetten voor een behandeling “in Amerika”, ook als zou blijken dat die niet beter uitpakken
dan wat hier ter beschikking staat, maar hier om allerlei redenen en regels
niet of nog niet mag worden toegepast. Voor de overheid is het probleem
enerzijds dat men het geheel van de sociale zekerheid onder controle moet
houden en tegelijk de toenemende informatie mensen de indruk geven kan dat het elders
beter zal gaan, maar even onbetaalbaar. Hoe moet men met die evolutie omgaan en
bestaan er nog redelijke gronden om bepaalde behandelingen wel toe te laten?
De discussie
blijkt moeilijk te voeren omdat ouders van zwaar zieke kinderen alleen voor hun
kind gaan en de omgeving niet altijd bereid is de kloof tussen wat men wil en
de haalbaarheid onder ogen te nemen. Tegelijk moet men zeggen dat artsen, dat
de geneeskunde nu zoveel vermag dat er welhaast geen grenzen meer zijn. Dat
mensen beter en gezonder het ziekenhuis mogen verlaten dan ze werden opgenomen,
heet geen wonder meer en zelfs de enige te verwachten uitkomst. Het vertekent
wel eens ons beeld van de geneeskunde en de vraag hoe de gezondheidszorgen zich
de komende twintig, dertig mogen en kunnen ontwikkelen. Gezondheid is
belangrijk, maar we maken er wel iets heiligs van, waardoor het volle leven ons
lijkt te ontgaan.
Er is
welhaast geen beleidsdomein waar de goede bedoelingen van de overheid botsen
met de overspannen verwachtingen van burgers, zoals inzake onderwijs, waar de
eigen kinderen toch wel de slimste en de beste zijn, maar helaas de school doet
niet genoeg. Hier ziet men overigens hoe groot de spanning blijkt tussen wat
men in het publieke debat als wenselijk acht, zoals gelijke kansen – wat zeker
een goede optie is – maar ook dat elk kind daarom de eindmeet moet halen zonder
achterstand op de beste leerlingen en dat gaat wel wat ver, want dan zijn het leraren
die alles moeten oplossen ook als de leerlingen noch de ouders menen dat er een
inspanning hunnerzijds tegenover moet staan, wil men enige kans op slagen
hebben. De ideologische gronden voor de aanpak, waarbij men het
emancipatorische heeft ingeruild voor een vorm van verregaand egalitarisme,
wordt niet gevoerd, alleen de slogans komen door. Intussen blijkt de vrije
schoolkeuze steeds meer een illusie te worden.
De
splijtstof waar men zich geen raad mee weet ligt op het terrein van de
samenleving als conglomeraat van steeds meer mensen met verschillende
achtergronden. Men vreest de islamisering van de samenleving, men vreest
toenemende onveiligheid en men vreest de grote ondergang van onze cultuur met
dank aan de globalisering, al is dat niet de grootste bedreiging voor
werkgelegenheid – er heerst immers krapte op de arbeidsmarkt – want de toenemende
robotisering en het aanwenden van Artificiële Intelligentie zingen ook een deuntje
mee. Wat de veiligheid betreft, zal men toch goed moeten nadenken over het
steeds meer uitbreiden van het netwerk van camera’s, want de privacy komt in
het geding. Nu is veiligheid, net als gezondheid, zo onredelijk hoog in de
rangorde van prioriteiten gestegen, dat vroeg of laat de afkeer voor al die
verkeersveiligheidsmaatregelen en slimme camera’s (AI dus) op een breekpunt zal
komen. Gemeenten geven er fortuinen aan uit en toch, met welk recht doet men
dat dan? En waarom blijft de discussie hierover zo oorverdovend stil? Er wordt
wel eens een stuk over geschreven, maar, “wie niets misdoet, hoeft niets te
vrezen” is geen goed antwoord. Beate Rössler legt uit dat autonomie van de
persoon niet zonder privacy kan. Dat is geen ideologisch standpunt, dunkt mij,
wel logisch af te leiden uit de rol die burgers hebben te vervullen en de
handelingsruimte waarover ze volgens de grondwet beschikken.
De
vrees voor de islamisering van Europa lijkt me ook wel een onredelijk verhaal,
maar het deuntje is zo vaak gezongen, dat ik tot de laatste der Mohikanen lijk
te gaan behoren. Het punt is dat men steeds
weer uitgaat van de idee dat Europa en de Europese cultuur zomaar gekaapt zou
kunnen worden, terwijl het om een ideeëngoed, een aantal gebruiken en
opvattingen gaat die zeer verspreid zijn in de samenleving. Zelfs al zou de
Islam actief aan proselitisme gaan doen, zieltjes willen winnen, dan nog zou
een groot tegenwicht in stand blijven en zou de samenleving, zouden groepen
burgers wat zij van belang achten ook niet opgeven. Echter, door steeds weer de
Islam voor te stellen als een invasieve aandoening, kan men doen alsof het
Westen zich moet verzetten tegen de ondergang van het Avondland. Natuurlijk,
onze steden kennen een steeds meer diverse samenleving en houden moslims en
Europeanen de segregatie in stand, om zichzelf te beschermen, om vermeende
vermenging tegen te gaan.
Links
verwijst naar de bloeitijd van de Arabische cultuur, met Averroes en de filosofische,
wetenschappelijke ontwikkelingen in El Andaluz, in Bagdad ook. We kunnen ook
verwijzen naar het Ottomaanse Rijk, met onder meer Suleyman de Prachtlievende,
die intussen op de Balkan oorlogen voerde en zelfs even Wenen bedreigde. Dat
alles kan wel zijn, maar de migranten uit Noord-Afrika of Turkije kennen die
verhalen nauwelijks of niet. Men kan ze dus best wel vertellen in ons
onderwijs, want het kan leerlingen in staat stellen hun eigen houding te
overdenken en dan zal de uitkomst niet vastliggen, wel bestaat de kans dat ze
niet blind blijven voor de vrijheid die hier veroverd werd. Alleen, het wordt
alles ook door links te apodictisch en sloganesk gebracht. Er zijn vandaag
mensen die de Verlichting hoog prijzen en de waarden zeggen te verdedigen, maar
het gaat om strategische en tactische spelletjes. Nu ja, Theodor Adorno was
behoorlijk ontgoocheld over de Aufklärung en vond dat die naar de gaskamers van
de vernietigingskampen had geleid. Nu, de redekunst, de retorica vergt niet dat
sprekers op het spreekgestoelte hun werkelijke gedachten weergeven maar er
alles aan doen om hun publiek te overtuigen. Tussen de waarheid en hun strategisch
uitgekozen posities zit er wel eens meer dan een sigarettenvloeitje. Overwinnen
is echter nog altijd niet overtuigen, zoals Miguel de Unanumo stelde en dat
lijkt me een moeilijk te negeren gedachte. Zeker als men democratie herleid tot
een spel van winnen of verliezen, waarbij de winnaar alles krijgt.
Wie de
democratie hoog in het vaandel voeren wil, zal best gaan nadenken over de
noodzakelijke beperkingen die het beleid voor lief moet nemen. Over privacy
hadden we het al, maar privacy is ook noodzakelijk voor de democratie zelf,
anders kunnen mensen niet meer vrij hun opinie vormen. Hun gedrag moet niet 24/7
gevolgd worden en men mag dat ook niet willen. Dat men gevaarlijke misdadigers –
die dus bewezen hebben na vonnis van de rechter niet voor het doden van mensen
terug te schrikken – goed onder controle houdt, kan nog aangewezen lijken, als
de straf is uitgezeten, zal men hen ook de kans moeten geven zich in het
verborgene een nieuw leven te vormen. De eis tot transparantie kan, zoals Paul
Frissen stelde, evenzeer bedreigend zijn voor de democratische ordening en de
werking van de instellingen. Ook burgers zijn op zich ook een instelling,
burgerschap is meer dan braaf de bevelen van hogerhand op te nemen. Het recht
op opstand, dat wil zeggen voor andere partijen stemmen dan die welke aan de
macht zijn, bestaat ook in een democratie, heeft er zelfs haar bestaansreden
aan. Burgerschap betekent dus onder meer dat men zich zo goed als mogelijk
informeert en zich daar dan een oordeel over vormt. Men doet dat zelden alleen,
maar of men nu in de kroeg over de gang van zaken van gedachten wisselt of men
doet eraan in een serviceclub, het resultaat is altijd wat het is, al dan niet
goed onderbouwd.
Burgers
de ruimte voor autonomie laten betekent inderdaad dat men belet dat de overheid
een volkomen controle heeft op wat mensen doen. Bovendien klinkt het mij al
decennia in de oren, dat mensen vooral blijk geven van kuddegedrag. Ik weet dat
dit hoogstens zo kan lijken, want de verkiezingsresultaten laten zien, zeker in
het systeem van evenredige verdeling van de zetels, dat de assemblees, van de
gemeenteraden tot het Europese parlement, heel veel vertegenwoordigers tellen
van zeer uiteenlopende achtergrond. Bovendien wil men in gemoede wel dat
kuddegedrag, want anders kan men geen mentaliteitsverandering genereren; het
moet wel de juiste kudde en het juiste kuddegedrag wezen. Maar wie men ook is,
als volksvertegenwoordiger, zal men niet enkel de eigen achterban bedienen,
want men moet, vanuit de eigen ideologie wel het algemeen belang dienen en de
belangen van anderen respecteren, niet hypothekeren. Burgers hebben het gevoel,
zoals in het geval van de energieproductie, dat hun belangen niet goed gediend werden,
omdat men een ideologische strijd voerde tegen de kerncentrales. Alternatieven,
zoals thoriumcentrales worden afgedaan als hersenspinsels, zonder ernstig uit
te zoeken hoe het zit.
In een
democratisch bestel hebben burgers, u en ik, nood aan behoorlijke informatie,
die met grote zorg verzameld en uitgedragen wordt. Nu moeten we niet om elk
sensationeel berichtje in de gordijnen, maar het valt wel op dat mensen de indruk
krijgen dat de brede media hen nauwelijks nog op een behoorlijk niveau
informeren. Het probleem van fake news, waar Donald J. Trump en anderen graag
in grossieren of beter, de gevestigde media van beschuldigen, kan men niet
negeren, maar belangrijker is toch het feit dat de overheid in de eigen
communicatie best wel overtuigender naar buiten mag komen. Toch zijn het vooral
journalisten die een belangwekkende rol te vervullen hebben, al moet gezegd dat
wij dat dan ook nog moeten oppikken.
Journalisten
verwijten dat er zoveel slecht nieuws komt, dat wil zeggen berichten over
falende instituties of politici, ondernemers ook, kan men best als puberaal wegzetten.
Toch kan men vragen van de media, van kwaliteitskranten en meer populaire
titels dat ze ook al eens proberen te duiden wat de meerwaarde kan zijn van
onze samenleving en cultuur, in brede zin, wel te verstaan. Er is veel waarvoor
ik de verdediging wil opnemen, zoals de vrije pers, goed onderwijs en tegelijk
betekent dat niet dat men alles ineens zou bevriezen, betonneren. Instellingen
die onveranderlijk heten, verliezen hun functie. Maar meelopen met elke vernieuwing,
zonder goede afwegingen, dat klopt toch ook niet. Kritisch blijven tegenover de
machten die zijn en loyaal als het mogelijk is, dat lijkt me een goed
uitgangspunt om het gebeuren dat politiek heet te volgen.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten