Iedereen Klassiek?

Het begint stilaan de spuigaten uit te stromen, nu eens Mia Doornaert die graag het vijfde pianoconcerto van Ludwig von wil wensen en een goede fee zou haar moeten helpen, dan weer Pascal Platel die ook met de goede Ludwig aan de haal gaat.

Laten we wezen, klassieke muziek heeft een eigen waarde en betekenis, Klara is een goede omroep, maar dit is toch wel een beetje erover. Niet iedereen hoeft van Klassiek te houden, wel is het goed dat het eigene ervan, zoals ook het eigene van Jazz of Folk, Chanson aan bod komt op de zenders van de openbare omroep en zij doen dat ook elk met een eigen inbreng.

Maar is er dan echt geen middenweg te vinden tussen het gemelijk spotten met oude pruiken en verstofte muziek en aan de andere kant steeds weer het promoten van die kunst door mensen die misschien voor de een iets betekenen, maar voor anderen werken als rode lap. Niet dat we iets tegen Platel of Doornaert hebben, maar het uitspelen van deze mensen om klassiek uit te venten, het kan storen.

Is het goede doel dan niet zoiets waard? Als Bent van Looy er iets over zou zeggen, terwijl hij zijn muziekjes aan de man brengt, is dat authentiek, maar god noch klein pierke hoeven aan mijn oren te zagen of die van anderen.

Bovendien, maar dat duiden we Klara niet euvel, is de noodzaak van die promotie-acties hierin gelegen dat men de bestaansreden van Klara moet kunnen staven. Dat in Nederland in allerlei programma's, zoals de Wereld draait Doorrrr al eens klassiek klinkt en dat Joost Zwagerman er over kunst komt spreken, laat zien dat het anders kan, minder gepimpt, minder lastig ook. Vergeten we ook niet te vermelden dat er op meer aanvaardbare uren klassiek wordt uitgezonden, dan beseffen we ook dat het klassieke omroepbestel stevig onder de besparingen zal lijden, wat dan weer de vrees aanzwengelt dat het allemaal wat in zal zijn.

Nee, op deze manier publiciteit maken voor Klara, het blijft een amechtig zoeken om aandacht. Maar goed, we worden ook al enkele jaren doodgegooid met de Top-75 of top-100 van Klara en elke weer valt op hoe ook hier de emotie het zuivere genieten in de weg gaat staan.

Dat is wellicht waarom we niet laten kunnen dit te schrijven, want in het algemene beleid, van Canvas is de aandacht voor muziek wel zeer beperkt (tot programma's) op het middaguur. Laten we wel wezen en kijken naar wat andere publieke omroepen, in Frankrijk, maar zelfs bij La Deux blijft men aandacht hebben, ook op het latere uur.

Ik begrijp de dames en heren van Klara wel gedeeltelijk, maar goede wijn behoeft geen krans en er zijn andere manieren om met klassiek om te springen. Die reclame van bekende luiden hoeft echt niet.

Reacties

  1. Ik ben benieuwd naar uw voorstellen waarmee u – rekening houdend met het beperkte budget- minder amechtig zou zoeken naar aandacht. Gelieve een concreet voorstel te doen en niet rond de pot te draaien!. Liest concreet aub !
    Vervolgens moet u - als blijkbaar alles beter wetende- mij eens uitleggen “hoe de emotie het zuivere genieten in de weg staat”.
    Gelieve deze zinsnede op zich eens kritisch logisch te analyseren. Leg mij eens uit hoe de emotie het zuivere genieten in de weg zou staan. Dat jij in staat bent te genieten zonder emotie, is hierbij genoteerd. Die impotentie is misschien het geval in uw persoonlijk sexueel (be)leven, maar gelieve dit niet te projecteren op het genieten van muziek door anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zoek geen aandacht voor mezelf, als het dat is wat u me voor de voeten gooit. Maar wat ik bedoel met de zinsnede dat emotie het genieten in de weg kan staan is dat het wel voorkomt dat bij het voorstellen van een stuk door een omroeper, bij gelegenheid van bijzondere acties vooral de emoties spelen en niet de muziek. Vorig jaar, bij het voorstellen van de Top-100 werden mails voorgelezen en mensen gebeld, die vooral hun eigen emoties onder de aandacht brachten. Hoe u geniet van muziek is inderdaad mijn zaak niet. Maar als u deze reactie, na een week of zo reclame voor "Iedereen Klassiek" niet terzake doen vindt, dan is dat uw zaak. Mijn leven is verder mijn zaak. Ik vind de lompheid van sommige reacties op blogs, niet enkel de mijne getuigen van kwade wil. Nog eens, de emotie die voorkomt uit het luisteren, daar is het om te doen. Maar die emotie of beleving kan je niet altijd zomaar delen. En als het emotie die voorkomt uit het horen van een stukje op de radio, tja, dat kan, mag zeker, maar is net dat niet heel privé? Dus, dank voor uw bijzonder kritische commentaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat niet om een kritiek op Klara, want er is te veel dat we weten te waarderen, zoals net het laten horen van de Sonata nr 1 van Sergej Rachaminov en gespeeld door Hans Minnaar. De deskundige uitleg, zonder franje was interessant. En dat is waarom die publiciteit rond iedereen klassiek zo stoort. Een aantal jaren geleden, ter gelegenheid van Klara in het Paleis hadden ze wel fijne publiciteit, maar goed, het budget zal wat krap zijn. En toch, maar dat weten vele mensen op Klara, zal ik zowel de zender als die programma's steunen. Maar wat het punt is, waarom we het woord emotie gebruikten, niet vals sentiment of iets dergelijks, was omdat men niet altijd lijkt te zien dat emotie en vals sentiment is. Een avond kamermuziek kan heel wat levensvreugde brengen, zonder dat er ergens een traan vloeit. En ja, zoals Max in "de Ontdekking van de hemel" overkomt als hij muziek hoort, dan wordt hij overweldigd door zijn gevoel en gevoelens. Maar meestal laat hij daar geen getuigen bij toe...

    Klara heeft niet zo heel veel middelen, maar vroeger had je de Kunstkaravaan met Greet Samyn, die bij gelegenheid op locatie ging. Dat kan niet meer en Sans Soucis wordt een beetje als een afdankertje gebracht, tot spijt van mevrouw Samyn en een trouw publiek. Toch was dat nu net een middel om mensen met Klara in contact te brengen. Beperkte middelen moeten niet gebruikt worden om de overtuigden te overtuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. “en er zijn andere manieren om met klassiek om te springen. Die reclame van bekende luiden hoeft echt niet.” Aldus Bart H. Maar op de vraag welke die andere manieren dan wel zouden zijn (binnen de budgetaire mogelijkheden) krijgen we geen concreet antwoord. Kritiek spuien is niet moeilijk.Graag een alternatief leuk en origineel voorstel, passend in het budget. Dank bij voorbaat.Liefst geen zoveelste commentaar maar een concreet voorstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik stel vast dat het volstaat - zoals bij de wereld draait doorrr - regelmatig muziek, klassieke muziek te laten horen, dat dit best de drempel verhoogt. Luisteraars van Klara zijn al overtuigd, dus daar hoet het niet. Ik verwees ook naar de spotjes voor Klara in het paleis, een aantal jaar geleden, die grappig waren. Maar de beste manier lijkt me openluchtconcerten te brengen, waar god en klein pierke naartoe kan komen en luisteren. Verder heb ik niet de intentie publiciteit te maken voor Klara, al doe ik dat wel van tijd tot tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts