Amazing grace
Dezer
Dagen
Natuurlijke affiniteiten
Waarheid en verontwaardiging
![]() |
Obama zint "Amazing grace" in 2015 tijdens dienst voor slachtoffers van schietpartij in Charleston. Ongebruikelijk, dat wel, maar wel ontroerend. |
Het
kerstdiner is altijd weer een bijzonder moment, zeker als je met bijna dertig
mensen aan tafel zit, allemaal verbonden met de oude moeder, maar elk volgt
eigen paden en dus is er een stevige vleug Europa aan tafel en komen er vele
discussies te berde, zonder gekibbel. Ook over de eigenaardige evolutie dat
mensen de geschiedenis niet langer aanvaarden en gepassioneerd gedenkstenen en
zo willen afbreken, verwijderd zien, komt dan ter tafel. Nu zijn er ook in
België, Oostende vooral lieden die afwillen van Leopold II en wat aan hem
herinnert, - half Oostende dus -,
terwijl men van de structuur, de plattegrond en de organisatie weinig kan
begrijpen, zonder iets af te weten van de rol van de koning-urbanisator.
Over
geschiedenis spreken is altijd weer een heikel punt, want velen menen te weten
hoe onze geschiedenis eruit ziet, maar soms loopt men dan het risico
anachronismen te verkopen, zaken die niet op dat moment konden, zoals
bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Nederlanden tussen de twaalfde en de
zeventiende eeuw, waar men wel kan spreken over de rol van de Kleine ijstijd,
maar bedenken moet dat die vooral ten tijde van Brueghel een aanvang zou gekend
hebben. De geschiedenis van het klimaat kan evenwel alleen indirect
gereconstrueerd worden en dan nog is het de vraag of andere factoren, direct of
indirect verbonden met klimaatdata ook niet hun eigen invloed hadden. Het feit
dat we van een Middeleeuws hoog kunnen spreken, tussen 950 en 1250 is dan ook
eerder benaderend dan absoluut zeker te aanvaarden. In 1124- 1127 kende
Vlaanderen enkele hongersnoden, maar hoe heftig die waren valt niet zomaar
onmiddellijk vast te stellen. In 1317 en vooral rond 1340 -1350 zouden er nog
meer misoogsten hebben plaatsgevonden, maar of het om schaarste te maken had
omwille van klimatologische veranderingen dan wel omwille van demografische
ontwikkelingen, valt niet onmiddellijk uit de literatuur op te maken. Feit is
wel dat in gebieden waar de landbouw sneller ontwikkelde zoals de Zuidelijke
Nederlanden tegelijk ook de steden het snelst in omgang toenamen en tegelijk
dat de landbouw uit het feodale harnas brak, zodat boeren zelf hun opbrengsten
te gelde konden maken. Picardië werd de graanschuur van Vlaanderen, in de
zeventiende eeuw zou Holland graan aanvoeren uit Litouwen en omgeving, met Riga
als handelspost.
Dit
is al meteen vrij gedetailleerde informatie die je niet in een handomdraai te
berde brengt. De verschillende discussies, over Trump en Obama, over de
Belgische politieke situatie, lees: blokkeringen en taboes die het beleid
bemoeilijken, liepen voortdurend over en weer, waarbij de ene meende dat Obama
een goed tot zeer behoorlijk presidentschap achter de rug heeft, ook
buitenlands en anderen vonden dat Obama fouten maakte. Na G. W. Busch is dat
niet verwonderlijk en bovendien was het Congres ook wel zeer geneigd Obama
stokken in de wielen te steken. Nu goed, ik stelde vast dat we zoveel
informatie krijgen, die niet altijd goed gefilterd is of net te zeer een
benadering bevoordelen, dat een goede afweging niet wel mogelijk blijkt. Of
Busch dan niet gelogen heeft over massa's massavernietigingswapens? Of de
oorlogen in Afghanistan en Irak niet slecht voorbereid waren?
Maar
als het over economisch beleid gaat, ligt ook alles nog in de weegschaal, dan
vooral de vraag of we niet stilaan het element schaarste zouden moeten afwegen
tegen het element overvloed, want het economische paradigma blijft tot nader
order dat men schaarste moet overwinnen terwijl we zouden kunnen overwegen dat
we op aantal fundamentele domeinen net met een overvloed te maken hebben die
het handelen gaat bepalen. In een discussie over optimisme, stelde iemand vast
dat energie als een schaarste werd gepresenteerd, maar dat onder meer nieuwe
batterijen, zoals Musk die ontwikkeld heeft, wellicht een veel groter bereik
zullen kennen voor electrische auto's, zodat ook daar het element schaarste
overwonnen lijkt. Intussen werken bedrijven als BMW en Mercedes volop aan eigen
oplossingen, zodat ze hun kennis van autobouw meer kunnen inbrengen als het om
nieuwe aandrijfsystemen gaat. En toch blijft Musk, Tesla voor velen een nieuw
paradigma. Hoe we daarmee in de toekomst zullen omgaan, gezien het probleem van
de zeldzame aardmetalen voor bepaalde elektronische toepassingen zal nog moeten
blijken. Hoe die rekenmodellen eruit zullen zien als we het element schaarste
vervangen door overvloed, vind ik nog altijd een boeiende en voor de
samenleving belangwekkende kwestie. Gevestigde economen blijven hun klassieke
modellen draaien, maar er is dit jaar helaas maar niet verwonderlijk gebleken
dat ze niet altijd even goed aan de werkelijkheid beantwoorden als men zou
wensen, vooral dan nodig is om er beleid op te grondvesten. In 1982 publiceerde
Louis Van Bladel, hoogleraar filosofie en marxist, jezuïet ook nog, een boekje
waarin hij onder de titel "Christelijk geloof en Maatschappijkritiek"
opstellen bij elkaar bracht over Marx, Marcuse, Baudrillard en Girard tegen het
licht houdt. Ik had het boekje een paar weken geleden in een van de
boekenkasten gevonden, terug gevonden, want ik had het vroeger al eens bekeken.
Louis Van Bladel betoogt onder meer dat men Marx niet altijd goed gelezen
heeft, dat hij het determinisme van economische wetenschappen - zoals hij,
bekeken ex post, zelf mee aangejaagd heeft - niet als onontkoombaar zag en
bijvoorbeeld ook vond dat men mensen niet
tot hun rol als arbeidskracht kan herleiden. In onze tijd zou men kunnen
onderzoeken in welke mate we meer zijn dan consumenten, dan prosumenten.
Ik
bracht de kwestie niet ter sprake omdat een familiebijeenkomst wel aangenaam
moet blijven, maar toch denk ik dat we te gemakkelijk uitgaan van het blinde
geloof dat Marx begrijpen te herleiden valt tot enkele slogans, enfin, er zijn
weinig denkers die tot een slogan te reduceren vallen. Marx is door Lenin
gehanteerd met eigen oogmerken en ook later hebben anderen dan weer Lenin en
Marx voor hun totalitaire kar gespannen. Let wel, in weerwil van de soms
slaafse houding die men tegenover "Marx" aanneemt, kan, zoals Van
Bladel liet zien een kritische lezing wel degelijk voor deze tijd best nieuwe
denkbeelden opleveren. Het punt is dat we niet meer leven in een tijd dat men
een boek grondig lezen wil, volstaan wil met een 30'' om het verhaal verteld te
krijgen.
Het
valt op dat vrijwel iedereen wel begrijpt dat een complexe boodschap niet enkel
nuance vergt, maar dat de nuance volgt uit het nauwgezet samenbrengen van
informatie en vervolgens die informatie ook nog eens toetsen en afwegen. In een
gesprek over Alexander von Humboldt, vertelde ik over het feit dat de
ontdekkingsreiziger in 1800 of daaromtrent tot de bevinding kwam dat een
ecosysteem vaak rond een bepaalde soort of zelfs exemplaar ontstaat en zich
stabiel in stand weet te houden in symbiose met die centrale boom of plant.
Aangezien de naam von Humboldt bij velen niet meer zoveel belletjes doet
rinkelen, had ik nog wel een en ander uit te leggen, onder meer ook over de
situatie van Pruisen onder Frederik II en zijn opvolgers, over de ontwikkeling
van wetenschappelijke en filosofische inzichten, wat leidde tot interessante
gesprekken.
Neem
nu de vraag hoe Europa zal omgaan met Trump, waarbij verschillende stemmen
vonden dat Europa nu maar eens moet investeren in een gemeenschappelijke
defensie, maar anderen vonden dat we geen Europees leger nodig hebben, maar
braaf in de NATO blijven. Wat als... Trump de Nato minder aandacht wil geven -
iets waar Obama ook aan toe was - dan zal er van die paraplu weinig
overblijven. Echter, Frankrijk wil graag een atoommacht blijven, terwijl Zweden
niet in een wapenwedloop betrokken wil raken of zelfs maar in een nucleaire
alliantie wil stappen, afgezien van het feit dat Zweden zoekt naar een
aanvaardbaar compromis tussen neutraliteit en veiligheid en daarom toetreden
tot de NAVO onderzoekt.
Het
zijn boeiende en soms verwarrende tijden, maar intussen komen er nieuwe kindjes
in de familie en voelen we dat het leven niet ophoudt. Gemakkelijk gaan die
dingen en toch blijft dat moederen ontroeren van die jonge vrouwen, die we
zelf, wij groot-..., zelf zagen van bij hun geboorte af, al zijn er ook die pas
recent de familie vervoegden en nu ons verblijden met goed nieuws. Als het maar
allemaal goed gaat?
Dezer
dagen merk ik vaak tot mijn verwondering dat mensen de wereld niet meer
aanvaarden kunnen zoals die is, maar elke onvolkomenheid en elk niet voldoen
aan eisen uit de wereld willen helpen. Er is niet alleen het feit dat studenten
geen gedenksteen voor Leopold II in een Londense universiteitsbibliotheek
willen, ook vinden ze dat toiletten niet meer verdeeld mogen worden over mannen
en vrouwen. Er is niet enkel transgender, er is nu dus ook een fluïde gender-aanhorigheid,
waarmee mensen uitdrukken dat ze niet per se man of vrouw zijn, maar gewoon nu
eens als vrouw gezien willen worden en dan weer als man. Ook jonge mensen
vinden die extravaganties een beetje overdreven en zelfs een uiting van
hysterie. Maar in de gesprekken bleek dat we allemaal tegelijk optimistisch
naar de toekomst keken, maar, omdat zoveel mensen de onvolkomenheid der dingen
niet meer aanvaarden, bezorgd zijn omdat er een koorts in de Westerse Wereld
rond waart waarbij het rustig nadenken niet meer aan de orde is.
Hoe
moet het zijn? Inclusief onderwijs betekent dat mensen met een beperking niet
meer afgezonderd mogen naar school, maar met de grote hoop. Het valt op dat men
niet of nauwelijks een onderscheid maakt tussen een mentale beperking en een
fysische beperking, want in het laatste geval zou het moeten kunnen, inclusief
onderwijs, terwijl in het geval van mentale beperking de kwestie echt wel veel
delicater ligt. Het buitengewoon onderwijs opgeven voor een waandenkbeeld, leek
ons, vertrouwd met het probleem geen goede zaak. Het gaat erom dat men wel
affiniteiten heeft met hoe de wereld zou moeten zijn, terwijl het moeilijk
denkbaar is dat een hockeyteam keer op keer de nederlaag moet aanvaarden omdat
er een paar mensen met een beperking moeten meespelen - voor de persoon met een
beperking blijft het ook niet geestig, zo de kneus te zijn. Anderzijds, er zijn
mensen in de jeugdbewegingen die het op zich nemen mensen met een handicap te
laten genieten, wekelijks of om de veertien dagen en bewust en zelf gekozen aan
inclusie doen.
Het
blijft dan ook merkwaardig dat we zo worstelen om de omstandigheden naar onze
hand te zetten, mensen lijden aan burn out of erger en begrijpen voor zichzelf
niet dat ze zich onmogelijke standaarden voorhouden, die hen beletten te genieten
van wat ze doen. Mensen die een borst willen verkleinen, om werkelijke redenen
of om andere, beseffen niet dat ze hoe dan ook niet altijd zeker zijn dat de
operatie gaat slagen, want er kunnen zich complicaties voordoen, die lang niet
altijd aan de chirurg te wijten zijn. We leven in tijden van maakbaarheid, maar
als ik aan vrede denk, dan ook aan de gedachte dat men tot op zekere hoogte
vrede kan hebben met omstandigheden, waar men zelf geen greep op heeft. Alleen,
het accepteren van de onvolkomenheden dezer wereld zonder daarom te versagen,
dat blijft een kwestie van overleg en afwegen, van leven. Natuurlijke
affiniteiten kunnen daarbij gidsen, maar soms moeten we dan ook aanvaarden dat
er van alles op ons pad komen zal, waar we geen affiniteiten mee hebben of
gewoon afwijzen.
Vrede
willen, inclusie willen, de ideale wereld willen, het is mooi, maar het lukt
niet als we onze eigen voorwaarden in het geding brengen en die van anderen
straal negeren.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten