vele vormen altijd liefde
Dezer Dagen
Een filosofe met zin voor
onzekerheid
De mogelijkheden waar maken en ... autonomie
![]() |
Alicja Gescinska |
Op
12/12 viert de onafhankelijke boekhandel feest en wordt het boek in de verf
gezet, met lezingen en andere publieksactiviteiten. In Brugge bij De Reyghere
kwam Alicia Gescinska spreken over haar boeken, waarbij spijtig genoeg - zeker
in het licht van de gebeurtenissen - "De verovering van de vrijheid"
buiten schot bleef. Maar over "een soort van liefde" en
"Allmensch" ging het dan wel weer. Graag steun ik de onafhankelijke
boekhandel, verenigd in de samenwerking "Confituur" omdat ze toch wel
weten wat lezers willen, in een bredere waaier dan de boekenketen in de
aanbieding hebben. Eerlijke concurrentie is het minste wat men mag verhopen.
Literatuur
schrijft men niet, zo hoorde ik Alicja stellig antwoorden, om leemtes in te
vullen. Over de liefde schrijft iedereen en er zijn talloze werken over de
liefde geschreven, over de vrolijke en de mistroostige, de vitale en
deprimerende vormen van liefdes, over afhankelijkheid en ondergeschiktheid ook.
Altijd zal liefde in een verhaal ergens een rol spelen, maar toch is er ook
vandaag reden te over om over de liefde te spreken en te schrijven, de
lichamelijke en de vergeestelijkte liefde - al gelooft menigeen dat dit een
illusie moet zijn. Zij sprak met vuur en wist over te brengen dat we nooit echt
weten zullen wat de liefde met ons doet, op het moment dat het ons, elk van ons overkomt. De liefde kan verheffen, kan leiden
tot wederzijds afbreuk doen of net helpen een onverwachte situatie te
overkomen. Het gaat met de liefde immers altijd om meer dan om een reeks
kenmerken die men een mogelijke geliefde vooraf wil toedichten. Deze valt voor
blond, de andere voor mediterraan donker en een derde voor het wipneusje.
Die
lijstjes werken niet altijd, meer nog, wie de assemblage van al die vereiste
kenmerken in levende lijve ziet verschijnen, verrast wel eens zichzelf door er
siberisch bij te blijven. Thomas Barbier stelde haar vragen, maar - zoals
steeds en ook bij de boekvoorstelling in Gent - valt op hoe bang men is voor het
vergallen van het leesplezier. Ik denk dat wie een boek wil lezen, meestal wel
weet dat een goed boek meer is dan de plot of the pitch. In het geval van
"een soort van liefde" gaat het over hoe men verloren kan lopen in
het eigen verleden, zoals prof. Remund, terwijl het zelfs niet om kwade trouw
hoeft te gaan, wel om (on-)verenigbaarheden. Dat Alicja Gescinska ons laat zien
hoezeer ze begaan is met de brokken die we voor elkaar achterlaten, als het met
de vervoering niet meer zo goed gaat of als we gewoon merken dat we ons
gevoelens zouden hebben aangepraat. Een van de punten die in haar essay
"Allmensch" aan bod zien komen, komt toch ook aan de orde in het boek
over een soort van liefde, dat is of we goede minnaars kunnen zijn.
Dat
gaat niet over wanhoop, denk ik, maar het is meer als bij Louis Couperus, een
kwestie van beseffen dat een heilig weten van wat goed is voor anderen, voor
zichzelf niet altijd (op tijd) duidelijk wordt. Waar we eventueel anderen voor
een vergissing kunnen behoeden, lukt dat niet als om onszelf gaat. In die zin
zijn we wellicht nog het meest blind voor het feit dat we niet alleen zelf
anderen liefhebben op mogelijk verschillende manieren, wellicht andere manieren,
maar dat we zelf ook voor anderen iets kunnen betekenen, al wordt ons dat niet
altijd duidelijk. Blindheid voor de liefde van een andere ten aanzien van ons,
zou dat niet een vrij verbreide menselijke eigenschap zijn. Sommigen achten
zich misschien teveel geliefd, meer dan de werkelijkheid toelaat, anderen
voelen zich ten onrechte onbemind.
Hoe
ik daar zo bij kom? Omdat Alicja Gescinska ons liet begrijpen dat het met het
liefdesleven van een persoon altijd zo gesteld lijkt, dat hij of zij, vooral met
de eigen liefde of de eigenliefde bezig is, terwijl wat anderen voor hem of
haar voelen net zo zelden echt tot uiting komt als we zelf uiting geven aan
onze eigen gevoelens. Door handig de clichés aan te wenden, soms door ze gewoon
te suggereren of vermelden, dan weer door ze accuraat te fileren, krijgt de
lezer van het onderzoek dat Gescinska deed, de gedachte mee dat we weliswaar
goed willen leven, maar dat we niet altijd weten hoe het moet, omdat we niet
altijd durven ver genoeg het gladde ijs op te gaan. Toch geeft de auteur niet de
suggestie dat liefde altijd en overal, voor iedereen vergeefs zou zijn, zonder
gelukkige uitkomst. Dat is iets wat verhaaltechnisch voor sommige lezers een
strop bleek, maar voor wie ernstig wil lijken een ongeloofwaardige positie en
toch, ze gaat voor dat inzicht en dat vond ik verfrissend.
Toch
kon ik het niet nalaten bij haar gesprek te bedenken hoezeer haar visie ook wel
lijkt op wat Hannah Arendt voorop meende te moeten stellen, dat we voor deze
wereld een grote genegenheid zouden kunnen opvatten, al gaat er wel eens een en
ander mis, al valt onrecht niet te ontkennen en blijken niet alle medemensen
even menslievend. Amor mundi? Zouden we dat nog durven uit te spreken? Alicja
Gescinska maakt er althans aanstalten toe en dat is iets wat niet van elke
filosoof gezegd kan worden.
Dat
komt in haar beschrijving en wekroep "Allmensch" nu net tot bloei,
want hoe beknopt het boekje ook mag lijken, het gaat om een vorm van in het
leven en in de wereld staan die we vaak missen in debatten en in vele kleine
voorvallen. Want ze zegt niet "meer, meer, meer van dit of dat" noch
"minder, minder, minder", wel dat we zouden proberen beter te doen
dan we gewoonlijk doen. Hier kwam niet zozeer een zekere bescheidenheid vanwege
de filosofe zelf aan de orde, wel haar besef dat zelfs als we veel menen te
weten, te kunnen, er nog altijd dingen zijn die buiten ons bereik liggen. B.B.
King die als geslaagd kunstenaar zegt dat er nog veel is om te leren, dat geeft
wel aan dat we nooit het uiterste bereikt hebben.
Zegde
de schrijfster: studenten worden er hoorndol van, want ze menen zich al zo hard
te moeten inspannen, met instagram en facebook en andere apps, om nog van hun
lieven en studeren te zwijgen. Het is zoals de ironische wijze waarop we het
vroeger hadden over "plus est en vous" en dat we dat niet echt
geloofden. Maar zou het echt godsonmogelijk zijn dat we ons altijd nog ietsje
meer kunnen inspannen? En vooral als het erom gaat het goede te doen, of beter,
domweg goed te doen? Maar wat is goed? Relativistisme staat wel in het
woordenboek van de filosofe, maar dan om aan te geven dat ze daarvoor niet in
de wieg is gelegd. Relativisme laat immers toe dat we ons nergens nog om
bekommeren, al was het maar omdat we menen dat het toch vergeefs is. Misschien
is dat het succes van Trump geworden, dat veel mensen niet langer geloven dat
de klassieke politici iets kunnen
doen aan hun lamlendige lot. Gescinska schreef er een column over, maar wat ik
had gehoopt, gewenst, was dat ze had nagedacht over de vraag waarom mensen
ueberhaupt veel, te veel van de overheid verwachten.
Bij
het signeermoment hoorde ik haar nog eens herhalen dat ze ook niet voor het
leidersprincipe is noch te vinden voor messianistische opvattingen over een
leider. Heeft Obama, Yes, we can, zichzelf niet ongewild een al te groot
verwachtingspatroon aangepraat? Ik vond inderdaad vooral Europees links in 2008
al te rooskleurig tegen zijn presidentschap aankeken en dus ook al te vlug
mistroostig naar hun ontgoocheling keken. Obama kan net zomin als elke andere
politicus de samenleving veranderen, omdat het volk, dat conglomeraat van vele
miljoenen die geen eenheid vormen, niet over alles hetzelfde denken en dus ook
niet dezelfde verwachtingen koesteren, hoe amorf ook, wel degelijk zelf ook
eigen inzichten wil verwerkelijken, al kan men daar niet altijd bij. Wel denk
ik dat wie meent dat het moeilijker wordt om zonder opvoeding in een behoorlijk
en begenadigde omgeving, financieel én anderszins wel meer dan een punt heeft. Wat
mij betreft heeft Obama zich als een Allmensch van zijn ambt gekweten, altijd
net iets meer gedaan en toch ook weer fouten begaan, vergissingen en dat
straalt volgens sommigen af op zijn presidentschap. Zou het?
Alicja
Gescinska spreekt over ethiek op een wijze die mij kan aanspreken, omdat ze het
niet ziet als iets dat we anderen moeten aanpraten, maar dat we voor onszelf
overwegen en vooral in handelen, handelingen vertalen. Laatst hoorde ik een
oudere man spreken over hoe hij als jongeman op het college diende na te denken
over de zonde van traagheid of vadsigheid en wat dat kon betekenen. Hij was
altijd bij de beste drie studenten geweest, van de zesde tot de retorica en had
zich voor veel gezet, onder meer het Nederlands. Toch vond zijn klassenleraar
van de tweede klasse, de poësis, dat hij af en toe nalatig was. Na lang beraad, twee strafstudies kwam de man,
toen een jongeman tot de bevinding dat hij inderdaad wel eens nalatig kon
lijken, omdat hij tijdens de recreatie niet altijd wilde kaarten en er altijd
wel een
groepje
niet op aantal kwam of dat iemand alleen zat te schaken. Hij verkoos het met
een paar medeleerlingen taalspelletjes op te zetten, waarbij ze de talen die ze
kenden door elkaar haspelden. Hij vroeg zich af of dat niet wat creatiever was
dan gewoon een kaartje te leggen. Bleek dat bij het nagesprek over zijn
gewrocht, een verhandeling van 12 bladzijden, de klassenleraar vernomen had dat
hij een keertje tijdens een excursie in de stad nagelaten had een oude dame te
helpen bij het oversteken. Zijn reactie? De leraren hadden hem nalatig
gevonden, maar hadden ook niets ondernomen. Dat bleek fout, een leraar had de
dame wel geholpen bij het oversteken. Een klein foutje, waarover de jongeman
zich niet had bekreund. Strenge school? Wellicht wel, maar het ging de pater
jezuïet duidelijk niet om de straf, wel om de reflectie, om opvoeding.
Alicja
Gescinska had het ook over de kwestie dat men sommige woorden niet zonder meer
kan invullen, omdat die invulling het woord nodeloos en wanhopig stemmend
concreet lijkt te maken. Liefde? Het liefdesbegrip valt wel op verschillende
manieren te duiden, maar of het nu om erotische liefde gaat dan wel om
menslievendheid, om caritas dan wel "agape" telkens lijkt men bij het
ene begrip de andere mogelijkheden uit te sluiten. In een mensenleven valt dat
niet altijd mee. Wat op het oog alleen erotische liefde zou zijn kan overigens
veel meer om het lijf hebben. En als ik al van mijn geliefde hou, hoe weet ik
dat zij evenzeer of nog meer van mij zou houden. Die gevoelens zijn niet
glashelder en kunnen soms door culturele geplogenheden ook wel eens (goed) verborgen
blijven.
Zoals
verwacht bracht zij, de filosofe van Poolse komaf in een heel mooi Nederlands,
zonder enige Angelsaksische ballast een aantal inzichten, die ons aan het aan
het denken kunnen zetten. Ook blijkt zij zeer op de wereld betrokken en te denken
over wat echte mensen van vlees en vloed doen en denken. Bovendien vindt ze
niet enkel de scheiding van lichaam en geest, zoals Descartes dat voorstelt,
maar heden ten dage ook een aantal breinwetenschappers dat promoten, naast de
kwestie, maar ook dat ratio en emotie elkaar niet hoeven uit te sluiten, wel
integendeel, wie zuiver rationeel denkt te denken, zou wel eens verrast kunnen
zijn over wat emoties met hem of haar doen. Op weg naar huis bedacht ik dat ze
de obsessie met de onderbuik die velen die het (rechts) populisme aanvallen in
een moeite ontmaskerd heeft, want zij die verweten worden met de onderbuik te
stemmen, geven juist blijk - voor zichzelf - van een uitgesproken
utilitaristische visie op politiek en handelen dus rationeel, waarna ze helaas
ook weer belazerd zullen achterblijven.
De
ratio blijft voorwerp van bewondering en verwondering, maar of we er altijd
goed gebruik van maken, valt niet in een moeite aan te geven. Zij zegde dat ze
nog lang boeken hoopt te schrijven, maar of ze altijd meer gelijk zal hebben
dan anderen, weet ze niet, maar ze zal haar visie, benadering wel blijven
ontwikkelen en te berde brengen. Filosofen die met de voeten in de modder
durven te staan en het eigentijdse gedoe tot voorwerp van hun denken willen
maken, krijgen vaak het verwijt dat ze al eens "ik weet het niet"
moeten/durven te zeggen. De emotie stuurt de ratio en daar kunnen we ons wel
bewust van wezen, waarbij niet gezegd is dat dit altijd verkeerd of ethisch
fout moet uitpakken. Er zijn ook positieve emoties, emoties die ons tot
betrokkenheid met anderen of bij het algemeen belang brengen.
En
onze dagelijkse goede daad dan, zoals we dat bij de scouts geacht werden te
doen? Met Scheler's concept van Allmensch, spoort Alicja Gescinska ons aan goed
te overwegen wat we willen doen, kunnen doen. Timshel, Je kan het. In East of
Eden geeft John Steinbeck verslag van een gesprek over een bijbeltekst en het
is precies de gedachte dat we ons altijd nog kunnen bewegen om iets te doen dat
moet, omdat het op onze weg komt, iets goeds en daar ook nog in lukken, ook al
zijn we moe of verveeld of even met onszelf bezig.
Bart
Haers
Nadenkend
bij een glas begon ik mij af te vragen of het wel zo is dat schrijvers te vaak
over liefde hebben geschreven, want vaak gaat het over falen in de liefde,
zoals "Dood van een non" van Maria Rosseels, over falen in het leven
en als het lukt, zoals bij Felix Timmermans, dan gaat het over een boer die
zijn leven lief heeft en met de liefde net zo worstelt als met zijn kinderen,
de zoon die verloren loopt en het blinde dochtertje. Zouden we ons na jaren
afvragen hoe een liefde kon groeien, dan vragen vele auteurs zich af, of liefde
niet gedoemd is op een dag te falen. Ik dacht aan Kity en Levin, de wat
onhandige intellectueel, die dan toch trouwden, ondanks zijn angst hopeloos te
kort te schieten. Of neem Tolstoj zelf die op zijn oude dag plots besluit zijn
vrouw te verlaten in 1910. Ver kwam hij niet, maar kon hij begrepen hebben
hoezeer zijn veel jongere vrouw hem echt had gesteund en bijgestaan, al kon ze
zich moeilijk laten reduceren tot een broedmachine? Zelf had ook zij talenten
en onder meer de novelle "Een zuivere liefde" was een kritiek op
Tolstoj's "Kreutzer Sonate" en daarmee een blijk van autonomie als
vrouw en als scheppend kunstenaar. Waarom ik een keertje niet over de
protagoniste Anna Karenina spreek, ligt eraan dat die tragische liefde precies
door Levin en Kitty weersproken wordt.
Reacties
Een reactie posten