Wereldvreemd
Dezer dagen
Rechter wereldvreemd
Wat willen we dan wel?
![]() |
Joseph Roth, auteur van meerdere schitterende romans, zoals Vlucht zonder einde. Maar elke voorkeur is arbitrair. |
N-VA
is woest op rechters die keer op keer de staatssecretaris dwingen een
humanitair visum uit te reiken aan mensen uit Alleppo, de stad die verscheurd
wordt door een mededogenloze strijd. Welke argumenten de advocate van de familie
aan de rechter voorlegt om tot dit oordeel te komen, is mij vooralsnog niet
bekend, feit is dat de rechters hebben besloten dat de regering de
gunstmaatregel moeten laten gelden. Voor burgers is dit een bijzondere casus,
waarvan we veel denken, maar waarbij we ons ongemakkelijk voelen. Mag een
partij dan beweren dat rechters wereldvreemd handelen?
Van
een rechter wordt verwacht dat hij of zij onafhankelijk oordeelt, de wet bij de
hand. Evenzeer zal men rechters die er een mondain leven op nahouden ervan
verdenken niet geheel onafhankelijk te kunnen oordelen. Het is ook nooit goed,
maar als sommige zaken zo lang getraineerd worden, dat een vonnis binnen een
redelijke termijn niet meer kan, zal men de rechter op de vingers tikken. Hoe
moeilijk zal het dus niet zijn voor een rechter om precies aan al die
verwachtingen te beantwoorden?
De
wetgeving is door stapeling van allerlei amendementen niet altijd even helder
en soms zelfs inconsistent, zodat rechters in hun ambt heel zorgvuldig de
verschillende facetten moeten overzien om tot een oordeel te komen. Men
herinnere zich die rechters die in zaken van drugs of geweld tot een vrijspraak
besloten omdat ze vonden dat er bij het onderzoek onoverkomelijke vormfouten
aan te tonen vielen, waardoor het eerlijke onderzoek en dus het eerlijke proces
niet langer gegarandeerd bleken. Iedereen boos, want die drugs- of
mensenhandelaars kwamen er toch goedkoop van af. En wat met een afkoopwet die
niet eens bij de rechter komt en dus niet getoetst wordt kan worden aan de garanties
van de rechtsstaat. Onder meer de vraag hoe billijk zo een bemiddelde afkoop
wel is, zou aan een rechter voorgelegd moeten kunnen worden.
Wereldvreemd?
Het lijkt al tijden een scheldwoord, want op college vonden we dat die omgeving
ook behoorlijk wereldvreemd was, ver weg van het gesmos des daags. Ook later, als student stond dat thema vaak op
de agenda, maar filosofie studeren helpt om te begrijpen dat wie zich niet eens
kan losmaken van de dingen des daags ook zelf geen richting kan vinden. Erasmus
vond al dat het bedenkelijk zou zijn als we onze oordeelsvorming helemaal door
onze omgeving zouden laten bepalen en niet zelf tot een oordeel zouden komen.
Ook in de Lof der Zotheid is er sprake van wereldvreemdheid, waarbij Erasmus de
theologen op de korrel neemt, die
omringd zijn door zo een grote schare
professorale definities, conclusies, consequenties, uitdrukkelijke en
stilzwijgende stellingen, beschikken over zo een massa uitwijkmogelijkheden dat
ook al zouden ze nog zo in Vulcanus' netten verstrikt raken, ze toch zouden
ontkomen door hun fijne nuances waarmee ze alle knopen zo gemakkelijk doorhakken,
dat de scherpe bijl van Tenes het niet kan verbeteren, zozeer wemelen ze van
pas bedachte woordjes en wonderbaarlijke uitdrukkingen.
Erasmus, Lof der zotheid hoofdstuk 53
In
de debatten dezer dagen worden ook wel eens pas bedachte woordjes in de mond
genomen en krijgen we wonderbaarlijke uitdrukkingen voorgeschoteld, waar een
mens niet altijd onmiddellijk raad mee weet. Misdaden tegen de mensheid werden
onverhoeds misdaden tegen de menselijkheid. "Humanité" betekent zowel
mensheid als menselijkheid en ook wel alles wat des mensen is, maar het bleef
mij lang duister of men wel van menselijkheid gewagen mocht, omdat elke daad
van geweld, van het stelen van een MP3-speler tot handtastelijkheden afbreuk
doen aan de waardigheid van een persoon en dus als een misdaad tegen de
menselijkheid moeten gelden. Blijkt dat dit fout is, want misdrijven tegen de
menselijkheid zijn goed beschreven en betreffen het houden van mensen in
slavernij, mensenhandel, folteren - buiten een militaire context - en
anderzijds blijven de oorlogsmisdrijven bestaan, zoals die in het volkerenrecht
zijn opgenomen.
Kortom,
voor de leek kan het wel lijken dat we misdaden tegen de menselijkheid moeten
zien als erger dan misdaden om andere redenen, banaal mogen vinden. Het valt op
dat hier een zekere wereldvreemdheid kan uit spreken, omdat wie in
oorlogsomstandigheden of voor rekening van een dictatuur aan de slag is, mensen
er niet onderuit kunnen dat ze geweld mogen en moeten gebruiken om hun macht te
handhaven. De oorlog in Syrië is voor ons, voor mensen die nu leven wellicht de
meest bevreemdende die gevoerd kan worden, omdat een dictator zonder omhaal van
woorden niets meer heeft gedaan voor zijn volk, toegelaten heeft dat miljoenen
het land verlieten en vervolgens dat steden nagenoeg met de grond gelijk
gemaakt werden. Hij voert bovendien oorlog voor rekening van derden, zoals Iran
en Moskou en kan zijn mensen aanmoedigen alle middelen te gebruiken. In termen
van het oorlogsrecht, in termen ook van het volkerenrecht had men die dictator
kunnen helpen afzetten, want ten eerste mag elke natie een dictator of iemand
die het land slecht, fout bestuurt afzetten, zoals in het Plakkaat van Verlatinghe
is opgenomen en er mee de verantwoording voor vormt.
Heeft
de advocaat gelijk dat men iemand die wil vluchten uit zo een land bij de
ambassade van ons land mag aankloppen om een humanitair visum te vragen. In de nazomer
van 1989 zochten burgers van de DDR in de West-Duitse Ambassade in Praag
onderdak en een manier om veilig naar het Westen te reizen. Na veel
onderhandelingen met Moskou en
Oost-Berlijn mochten de asielzoekers naar de Bondsrepubliek, maar op 6 november
mochten de treinen uit Praag naar de Bondsrepubliek reden, niet meer via
Leipzig en Dresden, de DDR dus, doorreizen. Op 9 november verloren de
autoriteiten in de DDR de controle, viel de Muur en wat later zouden ook in
Praag de oude machthebbers het pleit verliezen. Overigens, als er rond het
asielrecht na WO II belangwekkende stappen vooruit werden gezet was dat mee te
danken aan België, aan de regering toen die vond dat de VS en andere landen in
1938-1939 ten onrechte de grenzen hadden gesloten. In de Conventie(s) van
Genève ging het volkerenrecht op dit punt vooruit. Wat overigens te denken van
de "displaced persons" die na Wereldoorlog uit hun woonsteden werden
verdreven, vaak Duitsers die medeverantwoordelijk gesteld werden voor de
ellende van de Nazi's en nog in 2002 mocht Vaclav Havel die
verantwoordelijkheid niet vermelden in een speech.
Toch
kan men de hulp aan vluchtelingen uit het voormalige Oostblok en de voormalige
Sovjet-Unie niet op dezelfde lijn plaatsen als wat er nu gaande is. Het vrij
verkeer van mensen mag dan wel een verworvenheid zijn, de reacties op de exodus
die over de wegen van de Balkan op gang was gekomen, waarbij de staten en
staatjes daar en verderop de poorten hebben gesloten, doet denken aan Joseph
Roth en diens roman "de kapucijner krypte", waarin over het verlies
van het rijk en de open grenzen getreurd wordt. In "Vlucht zonder
Einde" komt een krijgsgevangene terug uit Siberië, die onderweg gevochten
heeft met de revolutionairen maar uiteindelijk terug in het oude Wenen aankomt
er zijn plaats niet meer vindt, net zo min als zijn verloofde. Tunda, de
vluchteling komt bij zijn broer in een stad aan de Rijn en stelt vast dat zijn
cultuur, die van hem en van zijn broer nogal wereldvreemd is. Ook in Parijs zal
Tunda bevestigd zien dat de Europese Cultuur die we wel hulde brengen, zonder
er echt iets mee te hebben, zonder te begrijpen hoe veelomvattend dat begrip
wel niet is. Kunstenaars, denkers, filosofen, dagdromers, ze heten
wereldvreemd, maar hebben ook wel eens op een bijzondere manier een intieme en
intense verhouding tot de wereld.
Joseph
Roth blijft met zijn romans inspirerend omdat hij niet enkel nostalgisch het
verleden zou oproepen, want dat is maar een deel van zijn verhalen, wel omdat
hij beseft dat die oude wereld ook niet zo fijn en goed voor iedereen was. De
idee dat we vandaag in een wereld zouden leven die geen toekomst meer lijkt te
hebben, terwijl mensen gewoon nog trouwen, plannen maken, investeren en veel
verwachten van de toekomst, kan ik als wereldvreemd afserveren. Dat is ook wat
Roth ondanks alles koesterde, de gedachte dat alle ellende ten spijt de wereld
wel best nog een tijd mee kon. De Grote oorlog had zijn bestaan en wereldbeeld
dooreen geschud, maar tijdens diens Exil na 1933 was hij zich bewust geworden
van de mogelijkheden, zoals de roman Job ook tot uitdrukking bracht. Job
verscheen in 1930, maar handelt ook over de mogelijkheden die zich onverwacht
kunnen aandienen, als alles verloren schijnt.
De
schrijver en intellectueel, die zich zo ongeveer een levercirrose zoop en steeds minder kon leven van de nochtans royale
inkomsten van zijn boeken. Maar de wereld was niet altijd noch alleen bron van
ellende, waarbij we politieke omstandigheden even buiten beschouwing laten,
want er gebeurde ook veel dat wonderbaarlijk mag heten en mensen ten goede
komt. Als rechters inderdaad wereldvreemd zouden zijn omdat ze een politicus,
Geert Wilders, veroordelen, dan moet men hen toch nageven dat ze het hem niet
euvel duiden haat te zaaien. Wel kan men over de opportuniteit van een
dergelijke veroordeling van mening verschillen, als de rechters zouden weigeren
zich uit te spreken, dan zou het pas bedenkelijk gesteld zijn met de rechters
en hun ambt.
Mensen
wereldvreemd noemen is zo gemakkelijk en geeft aan dat men zelf de waarheid in
pacht heeft. Wie helemaal van de wereld is, dat wil zeggen zich overgeeft aan
wat er in de aanbieding is, zich nergens over meent te moeten bekommeren, leeft
wellicht ook niet in de werkelijkheid. Onze omgang met de wereld is nooit
zorgeloos of simpel. Ons denken zelf impliceert dat we net dan even niet van de
wereld zijn, even in een andere omgeving verkeren, maar het object van ons
denken blijft dan niettemin die wereld zoals die is. Of de rechter in de zaak
over het humanitair asiel, een nieuw recht schiep, valt nog te bezien, want men
is de afgelopen decennia ver gegaan in het formuleren van regels en positieve
vrijheden. De praktijk laat niet altijd toe die zomaar toe te passen, geven
blijk van een zekere wereldvreemdheid, die niet altijd meer als idealisme
bestempeld kunnen worden.
Natuurlijk
moet men geen haat zaaien, moet men proberen te leven met mensen die niet
helemaal datgene uitstralen dat ons behagen kan, maar anderzijds blijft haat
een menselijke emotie. Haat kan ontstaan uit onvrede met ongewenste contacten,
maar kan inderdaad aangepraat worden. Het is dan evenwel niet zo zinvol de haat
te willen bannen door te zeggen dat men dat wil. Haat komt voort uit onze
onvrede met de omgeving waarin we leven, met de gedachte dat we uitgesloten
worden, dat we minder krijgen dan waar we recht op hebben en dat anderen dus te
veel krijgen. Het getuigt van een zekere wereldvreemdheid als men een
menselijke emotie wil uitbannen, wel dienen we elkaar bij te staan als we -
helaas wel eens op goede gronden - haat voelen woekeren tegen personen die ons
fout hebben bejegend. Maar als we haat zouden koesteren tegen groepen, wat zijn
daar de gronden voor? Die discussie aangaan, zonder van die 'gehate' groep een
sepia plaatje te maken, brengt meer op, maar is wel lastiger.
Wereldvreemdheid?
Zou men mensen echt zo een verwijt kunnen maken, zonder zichzelf belachelijk te
maken. De rechters leven vaak met een zekere afstand tegenover het dagelijkse
leven, zonder dat men kan ontkennen dat ze gehuwd zijn, kinderen hebben en ook
al eens naar de winkel moeten of naar een concert gaan, van Deus of Pletniev.
Maar wat een mens wereldvreemd kan maken is een verblijf in een wel ingericht
appartement boven de wolken, waar de weerhaakjes van het leven geen toegang toe
hebben. In de Modder staan, in de hofstad Den Haag of in Brugge, het is niet
altijd welriekend, maar zo is het leven nu eenmaal en er valt mee te leven
omdat we niet alleen de modder staan. Toch denk ik dat die advocate en de
rechter in hun benadering van de zaak de maatschappelijke orde niet ter harte
nemen als ze dit humanitair visum willen afdwingen van de regering.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten