Onderwijs genieten

 


APM

 

 


Deur dicht, de les begint

 



Theo Thijssen was schoolmeester bij 
uitstek, zag in de klas een bijzonder
geheel, dat als zodanig aandacht verdiende. 
Discussie over onderwijs vandaag
zeer gepolariseerd, al brengen de media
bij voorkeur een visie, van 
pedagogen uit Leuven en Gent,
zelden nog van onderwijzers en leraren

Letters leren schrijven met potlood

Vier lijntjes om een f of een d neer te leggen

Letters vormen woorden, woorden zinnen

Het komt niet vanzelf

Maar iemand laat zien hoe het moet

 

Meesters vertelden verhalen

Leerden ons het dorp kennen

De bossen, velden en fabrieken

Beken en wegen

Tot het land, Europa in beeld kwam

 

Vraagstukken oplossen

Goede punten krijgen of een standje

Zinnen ontleden, zinnen bouwen

Woordsoorten en functies in de zin

Het was niet zo saai als men dacht

Het hielp moeilijke zinnen in de krant

Met enige zoeken en vragen te begrijpen

 

Interesse wekken, daar ging het om

Door te studeren meer nog te willen weten

Het was een mooie tijd

Waarbij de boeken thuis

Vaker mijn interesse wekten

 

Wat mag een meester of juf vandaag

De leerlingen nog bijbrengen?

“Wat is een dukdalf?”

Meester neemt ons mee

Met tekeningen en foto’s

Hoe water kolkt, oevers aanvreet

En Dukdalven bootjes en boten beschermen

Tegen stroming en golven

De wereld lijkt nu wel meer nabij

Toch krijgen jongeren minder handvaten

Talen leren was bewerkelijk

Stamtijden, vocabularium,

Grammatica en syntaxis

Complément du COD

Naamvallen en voorzetsels

Staande uitdrukkingen ook

 

Onderwijs genieten, zegt men dat nog?

Weet men nog wat stilte is in een klas

Wanneer leerlingen vergelijkingen oplossen

Goochelen met sinus, tangens en cosinus

Of een verhandeling schrijven

Over deugdzaamheid en zichzelf zijn

 

Leren leren doet men al lerende

Zelf problemen zien in wat zich aandient

Oplossingen bedenken en die delen met de leraar

 

Misschien moeten we het echt hebben

Over het onderwijsproject

Dat zoveel welvaart bracht

Omdat jongeren zelf ook wel

Zien wilden waar ze zouden stranden

Waar nog sprake was

Van uitmuntendheid

En falen ook mogelijk was

 

Men instrumentaliseerde het onderwijs

Men meende dat onderwijs

Zoals de Jezuïeten al wisten

Het kind kan vormen naar hun beeld

Al liet men veel los

Wat leerlingen en studenten

Boven zichzelf kan laten uitstijgen

 

Maar dat alles is slechts nostalgie

Zonder wetenschappelijke grond

Zonder de zegen van Bourdieu

Zonder het nihil obstat

Van de Leuvens pedagogen

 

b Art

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts