Onderwijs genieten
APM
Deur dicht, de les begint
Letters leren schrijven met potlood
Vier lijntjes om een f of een d neer te leggen
Letters vormen woorden, woorden zinnen
Het komt niet vanzelf
Maar iemand laat zien hoe het moet
Meesters vertelden verhalen
Leerden ons het dorp kennen
De bossen, velden en fabrieken
Beken en wegen
Tot het land, Europa in beeld kwam
Vraagstukken oplossen
Goede punten krijgen of een standje
Zinnen ontleden, zinnen bouwen
Woordsoorten en functies in de zin
Het was niet zo saai als men dacht
Het hielp moeilijke zinnen in de krant
Met enige zoeken en vragen te begrijpen
Interesse wekken, daar ging het om
Door te studeren meer nog te willen weten
Het was een mooie tijd
Waarbij de boeken thuis
Vaker mijn interesse wekten
Wat mag een meester of juf vandaag
De leerlingen nog bijbrengen?
“Wat is een dukdalf?”
Meester neemt ons mee
Met tekeningen en foto’s
Hoe water kolkt, oevers aanvreet
En Dukdalven bootjes en boten beschermen
Tegen stroming en golven
De wereld lijkt nu wel meer nabij
Toch krijgen jongeren minder handvaten
Talen leren was bewerkelijk
Stamtijden, vocabularium,
Grammatica en syntaxis
Complément du COD
Naamvallen en voorzetsels
Staande uitdrukkingen ook
Onderwijs genieten, zegt men dat nog?
Weet men nog wat stilte is in een klas
Wanneer leerlingen vergelijkingen oplossen
Goochelen met sinus, tangens en cosinus
Of een verhandeling schrijven
Over deugdzaamheid en zichzelf zijn
Leren leren doet men al lerende
Zelf problemen zien in wat zich aandient
Oplossingen bedenken en die delen met de leraar
Misschien moeten we het echt hebben
Over het onderwijsproject
Dat zoveel welvaart bracht
Omdat jongeren zelf ook wel
Zien wilden waar ze zouden stranden
Waar nog sprake was
Van uitmuntendheid
En falen ook mogelijk was
Men instrumentaliseerde het onderwijs
Men meende dat onderwijs
Zoals de Jezuïeten al wisten
Het kind kan vormen naar hun beeld
Al liet men veel los
Wat leerlingen en studenten
Boven zichzelf kan laten uitstijgen
Maar dat alles is slechts nostalgie
Zonder wetenschappelijke grond
Zonder de zegen van Bourdieu
Zonder het nihil obstat
Van de Leuvens pedagogen
b Art
Reacties
Een reactie posten