De Russen komen
Galerijen
Wat kunst kan doen
De
Kozakken komen
![]() |
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=429382907130051&set=pb. 172990652769279 .-2207520000.1357142981&type=3&theater Stairway to midnight? Een mooie titel en meer dan een tint |
Een paar maand geleden, toen
de campagne volop woedde en in Brugge ook een lijsttrekkersdebat werd gehouden,
stelde Anne Minne van N-VA voor dat Brugge zich meer zou richten op
kwaliteitszaken, zodat er naast de gekende warenhuizen ook producten en
diensten aangeboden zouden worden van het hogere gamma. Voor Marc Reynebeau van
de Standaard genoeg om gnuivend te verwijzen naar die Russen die zich zo
patserig gedragen. Voor hem bleken alle Russen maffieus. Voor iemand die zich
tegen elke identiteit kant een opmerkelijke uitspraak en die zelfs niet van
provincialisme gespeend blijkt.
Nu kreeg ik afgelopen week
bezoek van een Russische dame die Brugge wilde leren kennen en met wie ik
totaal onverwacht een galerij bezocht, op vraag de schilder Leslie
Vandenbussche uit Knokke. Aan de Kolenkaai 70 blijkt er een galerij te bestaan,
D.E.V.E., die gerund wordt door mensen
uit Moskou en Belarus. Enfin, de Moskouse eigenaren wonen deels in Moskou en
deels in Brugge, Nadja, uit Belarus – Wij plegen van Wit-Rusland te spreken - afkomstig,
verblijft in Brugge en leidde ons rond door de galerij.
Nora Novak schreef een boekje
over het kunstgebeuren en ik zal het zeker lezen eerlang, omdat het mij
interesseert hoe ze er zelf tegenaan kijkt. Ook zal men niet verwachten, denk
ik, dat ik haar status als Hollywoodvrouw, een programma op een Vlaamse
commerciële zender. Toch kende ik haar niet en interesseert het me niet erg.
Maar wat er in Brugge te zien is, komt me toch interessant voor. Het gebruik
van foto’s die dan in een nieuwe vorm naar voor komen. Het is interessant te
begrijpen dat haar kunst voor bijvoorbeeld de krant het nieuwsblad eindelijk
niet veel betekende. Ik weet niet hoe lang ze aan het programma heeft meegewerkt
en hoe dat tot stand is gekomen. Het doet er slechts toe in de mate dat het
aangeeft hoe of ze zelf erg vrolijk werd van het programma. Aangezien alleen
dat meisje uit Antwerpen nog van de partij is op de pretbuis, kunnen we ervan
uitgaan dat het haar niet echt beviel, want zo te zien neemt ze haar
schilderkunst toch ernstig, al is het dan een ernstig spel.
Danielle Goffa brengt dan weer
juwelen, die op zij presenteert in verschillende vormen, waarbij eenvoud en
sier elkaar afwisselen. Het overdadige vinden we vandaag wel eens te, te barok,
maar soms kan het ook wel overtuigen. Een eenvoud kan, zo merk ik wel eens,
schraal ogen. De vraag is dus, denk ik dan, waarom we altijd het volkomen
wegvijlen van het overbodige niet zien zitten, niet kunnen waarderen. Ligt het
aan de smaakpolitie? Ik denk het niet, want het gaat eerder om een innerlijke
censor, die ons zegt wat goede kunst kan zijn. Naar juwelen kijken, ze bekijken
kan een rijk palet aan impressief weergeven, die we met ons meedragen. Toch
lijkt men van deze toegepaste kunst vooral de commerciële waarde te zien. Daar
is niets mis mee, daar gaat het in een markteconomie niet om, maar wel mag die
waarde niet de enige waarde zijn. Daniëlle Goffa maakt niet enkel werken met
dure metalen als zilver en goud, met parels en kunstdiamant, maar ook met
gewone materialen. Het resultaat is altijd weer iets waar een mens naar kan
kijken.
En dan missen we nog Hubert
Tytgat, die hier ook enkele op het oog naïeve werken heeft hangen. Een hondje
en gezicht, een aantal lukraak gekozen voor- en onderwerpen uit het dagelijkse
leven. De idee dat het geraffineerd moet zijn, een schilderij, wordt hier
gelogenstraft. Toch roepen de doeken, met onder andere een pakje blinde vinken
uit de Colruyt wel weerstand op. Moet dat dan, over de eenvoudige dingen
schilderen, of juist die dingen schilderen? Het zal wel niet anders zijn dan
met sommige stillevens uit het verleden, waarvan men ook de aanzet niet wil
zien.
Maar de grootste verrassing
kwam naderhand, toen onze gids, Nadja, ons een aantal stukken toonde die in de
reserve staan. Van een aantal mensen die een week of wat painter in residence
waren geweest en waaruit enkele mooie doeken van Brugse hoeken en kanten zijn
voortgekomen. Maar er zit bij die Georgische, Russische en Wit-Russische … schilders een opvallend speelse beeldentaal,
waarin de verbeelding van het doek springt.
Oriëntaals en ook weer
Europees, zo blijkt dat werk en dan krijgt het beeld een andere betekenis, net
zoals bij Delveaux bijvoorbeeld. Het valt me ook op, nu we een paar dagen later
zijn, dat ik enkele stukken onmiddellijk zou herkennen. Hou ik van het donkere
licht, dan kan ik gemakkelijk aangeven dat een donkerblauwe nachtelijke hemel
boven de torens van Brugge of de reien echt wel herkenbaar is.
Het was een eerste
kennismaking met de galerij, maar ik denk er nog wel eens langs te zullen gaan,
gewoon omdat het absoluut niet patserigs heeft, maar een degelijk initiatief
blijkt. En Nora Novak? Die blijft me bij omdat het werk ook alweer een eigen
terrein gevonden heeft het domein waarin de vrouw gepresenteerd wordt, of
beter, zich presenteert.
Bart Haers .
Reacties
Een reactie posten