Over fake news: Deplorabes? Wie zijn dat?
Kritiek
Nieuwsbronnen en waarheid
Hoe zich wapenen tegen vals nieuws
Het onderwerp
houdt velen bezig, zo te zien, want er gaat geen week voorbij of er wordt over
gesproken en er wordt bedacht hoe het onnozele volk erdoor in de maling genomen
wordt. Het gaat samen met de tendens, zoals Tinneke Beeckman vaststelt dat de
brede media veel vertrouwen verloren hebben. Heeft ze een punt met het poneren
van de betrouwbaarheid van het nieuws, dan wist Marc Sleen al in 1950, zelf
werkzaam voor een krant, dat kranten durven te liegen alsof het gedrukt staat.
Vreemde vaststelling, want kranten en wat gedrukt is, moet betrouwbaar zijn,
behalve de Rode Vaan of Vooruit, zegde men dan. Kan men het vertrouwen
herstellen in (kwaliteits-)kranten en -media? Hoe om te gaan met het verwijt
van elitaire fora?
Wat
doen lezers, luisteraars, kijkers met ongeloofwaardige berichten? Wanneer vinden
we een bericht ongeloofwaardig en hoe evalueren de media die het bericht
brengen? Het zijn vragen die de discussie over fake news verbreden en ook
verantwoordelijkheid leggen bij de ontvangers van nieuwsberichten. De dood door
zelfmoord van de voormalige minister en provinciegouverneur Steve Stevaert
kreeg in de media bijna een hele dag aandacht, was geloofwaardig, maar zorgde
ook, merkte ik later voor ongenoegen, want Stevaert was dan wel populair geweest,
men vond de berichtgeving te hijgerig en voor de persoon van de overledene niet
echt flatteus. Maar wat leerden die berichten, ongeveer elk uur op de radio?
Dat de fiets en de overjas van de man waren gevonden, dat het zoeken was naar
een motief en dat hij op de een of andere manier aan lagerwal was gesukkeld. Of
de man goed politiek had bedreven en voor zijn kies- en doelbericht goed had
bestuurd, werd uiteraard niet meer ter discussie gesteld.
Toen
in Tsjernobyl, Oekraïne een kerncentrale ontplofte dan wel implodeerde, duurde
het even voor we in het Westen lucht kregen van het ongeval. De autoriteiten in
Moskou waren nog niet geoefend in wat Michaïl Gorbatsjov met Glasnost en
Perestrojka voor ogen had staan. Echter, toen men eenmaal wist dat er ook
radioactieve wolken waren ontsnapt en meedrijvend op luchtstromingen in het
Westen konden doordringen, kregen we in nabuurlanden en te onzent tegenstrijdige
berichten over het gevaar van die wolken. Wel of geen groenten uit eigen kweek.
De toenmalige sterweerman, Armand Pien, zou jaren later verklaren dat hem
ernstig was voorgehouden de mensen niet ongerust te maken. Het gevolg was dat
waar hij op een gegeven moment probeerde uit te leggen dat de atoomwolk niet
over ons zou trekken, hij bepaalde
weerfenomenen ging uitleggen, waarvan sommige niet geheel duidelijk werden,
onrust opriep bij zijn toch wel trouwe kijkers – er was alleen de openbare
omroep. De ministerraad had zich met de zaak bemoeid. Er was nog geen groot
netwerk van PC’s met internet, zoals nu en telefoons stonden nog in de
woonkamer of ergens anders te wachten op oproepen. Toch heb ik naderhand wel
vaker vernomen hoe mensen de berichtgeving over de risico’s van bestraling niet
betrouwbaar vonden. Aan het eind van zijn leven erkende de weerman publiek dat
hij nuttige informatie had moeten verzwijgen en een uitleg geven die apert
ongeloofwaardig klonk.
Het
gaat altijd weer om zeer gevoelige informatie en vaak ook om manipulatie van de
publieke opinie, zoals in de aanloop naar de oorlog tegen Sadam Hoesein. De
verhalen over massavernietigingswapens waren wellicht noodzakelijk om een casus
belli te creëren, maar het was toen al ongeloofwaardig. Er was tijdens de
oorlog tussen Irak en Iran wel degelijk met chemische wapens gestreden, al moet
dan ook daar weer een kanttekening geplaatst worden, want niet alle informatie
was even betrouwbaar. De oorlog legitimeren met leugens en manipulatie is een
oud verhaal, de Romeinen kenden er alle handgrepen van.
Het
verhaal van Nepnieuws, zoals Tinneke Beeckman aangeeft, gaat dan over het feit
dat trollen nieuws de wereld insturen dat noch verifieerbaar is noch blijkt de
bron te traceren. Ook zijn de feiten soms van dien aard dat een zinnig mens er
geen geloof aan kan hechten. De geschiedenis van de kelder onder een pizzatent
in Washington waar een kinderporno- en kinderprostitutienetwerk zou gerund
worden met medeweten en steun van Hillary Clinton, blijft te zot voor woorden. Toch
waren er mensen die er geloof aan konden en wilden hechten. Het bericht was
noch een hoax noch een kwakkel, het was moedwillige leugen. Een jonge man, met
een koffer vol wapens reed naar Washington en vond niets, gijzelde wel de gebruikers in
de pizzatent en ook nadat gebleken was dat het verhaal volkomen verzonnen was,
bleef men Clinton, de democraten en het eethuis verdacht maken. Juist, het doet
denken aan de Roze Balletten en zelfs de wijze waarop een tijdschrift een
bericht bracht over een notaris Y en diens kinderen. Ook daar was het niet meer
een verzonnen verhaal met een doel, denkt men, vanwege de ex van de notaris.
De
discussie over de email-server van Clinton zit mij nog altijd niet lekker. Het
ministerie van de Secretary of state, de buitenlandminister is goed uitgerust en toch vond zij het nodig
een eigen server te gebruiken. Nooit gehoord van spionage in Washington, denk
ik dan. Het is merkwaardig dat de man die voortdurend roept, America First,
tegelijk de beste vriend wil zijn van grootmachten, vooral Rusland, c.q.
Poetin. Diezelfde man maakte met anderen gebruik van de informatie om Hillary
te destabiliseren, terwijl de kwestie was en blijft, waarom zij voor mails een
eigen server wilde gebruiken. Bovendien, denk ik, dat gezien de vorm waarin
beleid tot stand komt, vele mails aan de minister via de officiële server moeten
zijn gegaan. Men wilde haar onbetrouwbaarheid aanwrijven, maar iets meer dan de
helft van de stemmen die in november 2016 werden uitgebracht, gingen naar haar.
De verdeling van de stemmen en de voortdurende gerrymandering van
kiesomschrijvingen hebben dus mee het resultaat bepaald. Toch was dat onder
meer in de Vlaamse pers geen aanleiding tot een grondige reflectie, over de
kwaliteit van de democratie, dat wil zeggen, de vele radertjes die het mogelijk
maken dat burgers zich uitspreken over politiek en dat politici zich ook kunnen
verantwoorden.
Een discussie
over de rol van de pers in de democratie ging over van alles, maar over de
vraag of de brede media er altijd in slagen bepaalde fenomenen grondig te
bestuderen moet men toch wel bezorgd zijn. Het was het eerste jaar dat de Bondsdagverkiezingen
in Duitsland zo lang in de hoofdpunten konden zitten voor de verkiezingen.
Merkel is dan ook meer dan Kanselier, wat dan nog wel beschreven moet worden. Toch
geldt ook daar dat enkele punten naar voor kwamen, de opkomst van AfD, de
mogelijke nederlaag van de SPD en verder…? Ik denk dat de discussie over de
opname van oorlogsvluchtelingen en de vaststelling dat daar neveneffecten aan
waren die de orde van de samenleving in het gedrang brachten, niet helemaal
goed in beeld is gekomen. Wir Schaffen Das? Zij heeft het gezegd, maar de
context, de doelstellingen en de kwestie van het Palestijnse meisje dat het
land zou moeten verlaten, kwam er niet meer door, zodat alleen dat bijzondere
zinnetje bleef hangen.
Wetenschapsnieuws
is ook zo een teer punt, waarbij men lange tijd graag uitpakte met “doorbraken”,
zodat wetenschapsnieuws gereduceerd werd tot doorbraken, waarbij uw dienaar
zich wel eens ging afvragen waar de doorbraak nu in bestaat of erger enige tijd
later over dezelfde kwestie een nieuwe doorbraak gemeld wordt, in een ander
laboratorium bevonden, zonder dat beide berichten aan elkaar gekoppeld worden.
Nu valt het wel mee om dat zelf na te trekken.
Er
waren en komen vaak berichten over overdreven gebruik van antidepressiva, over
het al dan niet buiten protocol gebruiken van relatine, in Nederland Retalin. Trudy
Dehue schreef zowel over de Depressie-epidemie en over het diagnosticeren van ADHD, waarbij het
voortdurende uitbreiden van het publiek dat aan ADHD zou leiden. Ook op andere
slakken legde zij zout. Toch blijkt een programma als Hautekiet nog steeds ruimte
te bieden aan geklaag over ongepast gedrag van anderen. Roken, slecht eten,
overdreven perfectionisme, het passeert de revue, maar mensen blijven mensen en
zijn dus niet perfect. Dat de producent van Relatine met de hulp van
wetenschappers oneigenlijk gebruik stimuleert kwam en komt minder in het
nieuws.
Tinneke
Beeckman legt er terecht de nadruk op dat lezers, kijkers, luisteraars vertrouwen
moeten kunnen hebben in de media, vooral in de gevestigde media, maar kranten
van de Murdochgroep lieten al vaker blijken dat ze het publiek niet waardig bejegenen,
ronduit leugens verkochten, niet in het minst over de Brexit. Toch heeft net
het beoogde publiek het vertrouwen niet verloren.
De lezers verheugen zich over het ongeluk dat mensen overkomt die ze niet in
het hart dragen of gewoon mensen met pech, zoals sommige internetpublicaties
graag laten zien. Edoch, ook in onze bladen, kwaliteitsbladen zie je nog altijd
de winnaars, de verliezers en jawel, de verrassingen van de week de revue
passeren. Vooral de verliezers blijken bij nader toezien niet altijd echt
verliezers, maar toch, men zet mensen in een hokje. Ook de zelfbenoemde elite
heeft er geen last mee mensen als verliezers te brandmerken, terwijl wellicht
enig mededogen gepast ware. Hoe zou je nog enige redelijkheid aan de dag moeten
leggen, als bladen laten zien wie de verliezer van de week is en dus alleen
maar onze minachting verdienen zou?
Daar
zit het probleem nu net, dat wij, Beeckman en anderen, geloven dat iedereen
bereid is tot het redelijk denken, in de betekenis van rationeel, maar vooral,
zoals Stephen Toulmin bedacht heeft, “reasonable”, wat betekent dat zij kunnen
onderscheid maken tussen wat juist en fout is, niet enkele in feitelijke zin,
naar de feiten dus, maar ook naar hun overtuiging, op grond van overwegingen
van allerlei aard, voorkennis, ethische overwegingen ook. Mensen vertrouwen fake
news en wantrouwen de gevestigde media, net omdat ze overtuigd zijn geraakt van
de manipulatie door de gevestigde media. Het beoogde doel van trollen (en hun
opdrachtgevers) wordt dus bereikt, wat er ons van zou moeten overtuigen dat het
schelden over alternative facts en fake news niet zal helpen. Waarom Amerikaanse
libertairen, Evangelicals en conservatieven de media zijn afschilderen als bron
van kwaad? Omdat de elite hen zou vertellen dat solidariteit goed is, dat bloot
mooi is en dat vrouwen rechten hebben. Dat alles voortdurend wegzetten als
onzin gaat in de kleren zitten. Er is, zoals Beeckman in “Macht en Overmacht”
beschrijft in de naweeën van Mei ’68, een wantrouwen gezaaid vanuit diezelfde
elites over de gestelde lichamen, zoals dat dan heet, de gezagsstructuren
werden autoritair bevonden en nefast voor de feestvreugde, vooral verdacht dus.
Onder meer Michel Foucault heeft zich hier als een vaandeldrager van die
kritische theorie laten kennen als een grondig denker. Er werd van zijn
gedachten gebruik gemaakt en ze werden handig uitgevent om alle gezag te
ondergraven, waarbij de kritiek slechts een richting uitging.
De
vraag hoe we dan wel het broodnodige vertrouwen kunnen herstellen in de media,
in de politieke instellingen, de academische wereld, kan niet onbeantwoord
blijven. De kwestie evenwel is, dat het dezelfde figuren zouden zijn die moeten
zeggen dat de universitaire elites, het journaille en politici wel betrouwbaar
zijn, niet altijd als individuen, maar als bekleders van ambten in deze milieus
en instellingen. Het gebeurde wel eens dat een politicus laatdunkend sprak over
wetenschappers en soms kan men wel eens vragen stellen bij sociologisch
onderzoek, omdat het vaak blijk geeft van een zekere eenzijdigheid. Het in
vraag stellen hoeft evenwel niet te leiden tot een vertrouwensbreuk. Dat die er
zo te zien wel gekomen is, blijft een moeilijk vraagstuk. Men zal dus niet
zeuren over fake news maar de strekking ervan en de betekenis op redelijke
gronden weerleggen zonder de believers “deplorables” te noemen. Hoe kan men
respectloos sprekend respect proberen te verwerven?
In
samenlevingen, vooral grote massasamenlevingen ziet men dat het inclusieve
verhaal op allerlei weerstanden gaat botsen. Het staat me nog altijd bij dat
een biografie over Ferdinand Domela Nieuwenhuis in Vlaanderen, De Standaard
enkel vermeld werd in een artikel over een uit te reiken prijs, op de longlist,
terwijl de biograaf, Jan Willem Stutje nu net voor een Gotha van de Europese
socialistische familie aan het eind van de negentiende eeuw had gezorgd. Men
kiest voor boekenbijlagen niet altijd voor wat werkelijk intellectuele
betekenis heeft, zoals die biografie en tegelijk blijkt er weinig ruimte voor
de discussie. Werk van Rudiger Safranski of Peter Sloterdijk? Ho maar, daar
hebben mensen niets aan. Zelfs de elite kan men zo een aanpak niet vooruit.
Natuurlijk verzinnen mensen nogal eens komplottheorieën, want ze beschikken
over flarden informatie, terwijl niet altijd duidelijk is of de analyse in een
ernstig blad, over hoe erg conservatief de Vlaming wel niet is, van beter allooi
zou wezen.
Toch
blijft de sfeer van anti-elitisme, verspreid door mensen die zelf tot die elite
behoren, goede diploma’s hebben en best wel weten dat ook het gewone volk wel
een idee heeft van wat van waarde is, kwetsbaar is. Elkaar “Deplorables” noemen
of erger, maakt duidelijk dat visies niet meer gedeeld worden zodat er geen
goed debat meer over mogelijk is. Hoe men dan het vertrouwen kan herstellen en
mensen gaan inzien dat ze ook door de populistische pers en sirenezangen in de
maling genomen worden en zonder meer bedrogen, moet men onderzoeken, niet of we
die trollen kunnen tegenhouden. Aandacht voor de lezer, de luisteraar en hopen
dat op school begrijpend lezen opnieuw kritisch lezen kan worden. De “Deplorables”
zijn niet alleen maar willoze prooien van gewiekste oplichters, maar spelen
graag hun deuntje mee. En ja, ook de elite neuriet niet alleen, maar zingt mee,
uit volle borst dan wel besmuikt.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten