Confituur als smaakmaker en de kranten
Reflectie
De
krant en de onafhankelijke
Boekhandel
Over kritiek en
marktverstoring
Het is feest in de onafhankelijke boekhandel en
uitgerekend op die dag krijg van mijn lijfblad te lezen dat ik zaterdag het
boek van Sophie de Schaepdrijver zou krijgen. De uitgever heeft het boek
overigens niet meer in de aanbieding voor de onafhankelijke boekhandel, wat die
uitgever misschien een mooie stunt lijkt, maar hem tegelijk doet lijken op de
deserterende soldaat die zich een kogel door de voet schiet.
De krant kan door deze actie niet meer kritisch
over dit boek, “De groote oorlog” van
die dame, Sophie de Schaepdrijver berichten, nagaan waarom zij bij de eerste
versie, nu al vele jaren her, zoveel heeft opgestoken bij Henri Pirenne, zonder
diens werk over WO I te vermelden. Maar ook had het de uitgever en de auteur
gesierd, in die eerste versie uitgebreider in te gaan op de vraag of die oorlog
wel goed belicht kan worden. Zij beschrijft de wreedheid, de stank, de waanzin,
maar laat de generaals als Haig en Foch nagenoeg ongemoeid op hun sokkels
staan.
Er zijn vele interessante werken over WO I, nog
meer over WO II, maar toch, het blijft een legplaatje en iedereen die erover
schrijft, moet zichzelf beperken, om niet oeverloos te worden. Maar tegelijk,
een van de interessantste bijdragen, denk ik, is van Philipp Blom, de
duizelingwekkende jaren, waar hij de jaren voor WO I beschrijft zonder die in
het licht van de komende ramp te
benaderen.
In de onafhankelijke boekhandels heb ik vaak
prachtige vondsten gedaan, zoals het boek van Blom, of Frances Yates, Giordano Bruno, maar naarmate de jaren
vorderen is mijn benadering niet echt veranderd, wat betekent dat ik inderdaad
een aantal boekenbijlagen zoals van de NRC of een magazine als het
filosofiemagazine bekijk. Met boekhandelaren een gesprek aangaan over Georges
Duby, Pierre Chaunu en Philippe Ariës. Dat kan je dus niet met bedienden in
Fnack en ook niet altijd bij de keten, hoe
vriendelijk het personeel ook is.
Bij Joos hoorden we twee vertegenwoordigers van
de onafhankelijke boekhandel, Passa Porta en Limerick vertellen over hun
boeiende bestaan. Dat men nog eens verwijst naar mensen die een halve titel
onthouden hebben of andere rare vragen stellen, tot daar aan toe net omdat men
ook vertelt dat er wel een goede feedback blijkt te bestaan tussen de
boekhandelaar en zijn of haar klanten.
Daarom is het zo bedroevend dat de krant de
Standaard mensen een boek cadeau wil doen, waaraan men dus behalve extra
autoriteit ook nog eens het gemak van betaling toevoegt. Gratis dit boek
aanbieden, Neen, bedankt. Dat de Morgen een aantal jaren boeken meegaf tegen
zeer lage prijs, heeft me wel een boek van Blaman opgeleverd, maar verder vind
ik het niet pluis, een kwestie van verstoren van de markt, maar ook, denk ik,
een zaak van zelfcensuur, want die kranten kunnen geen kritiek brengen op de
werken die ze zelf meegeven aan hun lezers.
Overigens, als lezer en boekenliefhebber heb ik
het er moeilijk mee omdat die praktijk mijn boekhandels, boekhandelaars in het
gedrang brengt. Het is zoals met de kritiek op de praktijk van grootwarenhuizen
die gebak verkopen. Ga toch naar de patissier, want als het zo doorgaat, verdwijnen
die ook van de markt.
De krant moet vervolgens ook niet klagen dat er
dus problemen zijn bij de onafhankelijke boekhandel, want ze werken eraan mee.
Ook de uitgevers moeten zich dringend beraden, maar niet minder is het aan ons,
boekenliefhebbers, vooral als het om het betere werk gaat, het literaire werk:
Austerlitz van Sebald, maar ook Een
nieuwe Staat, Het begin van het koninkrijk der Nederlanden, historisch en
vooral reflecterend over de vele moeilijkheden die de jonge staat had te
overwinnen. Ik heb niet de indruk dat de krant veel aandacht wenst op te
brengen voor wat er bij onze noorderburen aan de hand is. Ook wat de literaire
productie betreft is de aandacht ronduit beperkt en schamel.
Paul Luyten, van boekhandel Walry, heeft naar
mij liet weten de naam van het samenwerkingsverband Confituur bedacht. Op de
boekenbeurs zag ik het beeld en vond ik het een beetje lastig. Het klinkt
ludiek, maar misschien had een meer literaire naam ook gemogen. Maar het
belangrijkste is wel dat boekhandels zich wel verdedigen, maar zonder ons, het
clientèle gaat het toch ook niet. Sommigen mogen zich dan klanten noemen, in
wezen zijn we ook stakeholders en moeten we er mee toe bijdragen dat de zaak/zaken
blijft bestaan.
Het lijkt alsof we nogal de blinde verbazing
van de jaren zestig en zeventig nog niet voorbij zijn, toen een grootwarenhuis
een grot van Ali Baba leek, waar je wel diende te betalen voor de waren die we
eruit mee naar huis namen. Maar zoals nu de kritiek groeit op Amazon.com dat
het bedrijf een al te grote greep krijgt op het aanbod en het editiebeleid van
de uitgevers, daar moeten we toch over gaan nadenken.
De markt wordt daardoor monopolistisch en zo
ontstaat een vorm van censuur en in hoofde van uitgevers, zelfcensuur over wat
ze gaan uitgeven. Nogmaals, mijn sympathie voor André Schiffrin blijft groot,
maar ook Karl Drabbe van Pelckmans en de mensen van Bijleveld, de Historische
uitgeverij en al die andere kleine huizen blijven van belang. Ja, ook Emile
Brugman van Atlas heeft mooie dingen gedaan, om Godfried Lannoo niet te
vergeten. Maar de dwang te groei en zich op concentratie te gooien, heeft die
grote uitgeverijen ook veel lasten opgeleverd, wat hen dwingt te hopen op nog
maar eens een megaseller als Vijftig
tinten, want anders wordt het moeilijk. Het is niet enkel hun zaak, valt te
vrezen. Harold Polis van de Bezige Bij blijft een bezig baasje, maar de druk om
zich staande te houden binnen WPG lijkt voorlopig de creativiteit niet te
schaden.
Nu blijft het maar de vraag of we ueberhaupt
boeken horen te lezen. Laten we stellen dat het inderdaad een bezigheid is
naast andere, maar het is ook wel zo, denk ik, dat een aantal werken meer zijn
dan aangename tijdkortinge voor jongedochters, al mag men dat aspect niet minimaliseren
of banaliseren. Het gaat immers om het begrijpelijk maken van dingen die men
niet in 144 tekens gezegd kan krijgen, of zelfs niet op een krantenpagina.
Reflecties over het goede leven, levenskunst, de betekenis van
wetenschappelijke inzichten… Er is geen onderwerp dat niet wel eens een
uitgewerkte behandeling verdraagt.
Tot slot, onze gang naar lijstjes, naar namen
ook, maakt dat we het beeld altijd weer kleiner maken dan het is. Lees je op
woensdag de boekenbijlage van De Morgen of op vrijdag die in De Standaard, dan
heb je de indruk dat het allemaal gezegd is, maar in een werkelijk goed
boekenprogramma als Boeken of La grande Librairie, waar ook elke week
een onafhankelijke boekhandel in Frankrijk wordt bezocht, kan men onder de
indruk komen van het brede aanbod. Ook de onafhankelijke boekhandel laat zien
wat er allemaal op de markt beweegt, hoewel een grootwarenhuis als Fnack er
alles aan doet om de indruk te wekken dat ze meer hebben… maar goed, dat is
marketing strategie. Laat ons dus die onafhankelijke boekhandel in ere houden,
zoals we de bakker en de beenhouwer, Slagerij blijven aandoen om onze voeding
van kwaliteit in te slaan. En neen, krantendirecties, ik lees uw krant om de
inhoud, niet om de toetjes en de kersen op de taart, want het gaat om de inhoud
en u kan dus maar beter ook de onafhankelijke boekhandel in ere houden, want
zij zijn in wezen even essentieel voor het democratische debat als de betere
krant.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten