Genade laten gelden voor recht niet inhumaan
Brief
Aan
onze politici
Over
populisme
Brugge,
3 december 2013
Lectori
salutem,
De
koning zal niet iets doen dat niet de handtekening van een minister krijgt, ook
genade schenken valt daaronder. Rik Torfs schrijft hierover enkele dingen in De
Standaard die het overwegen meer dan waard zijn. Mijn punt is, beste vrienden
en vriendinnen politici, dat u zo gemakkelijk verwijst naar het verleden als
een minder goede tijd om te leven. Vandaag moet het en zal het beter wezen dan
pakweg 100 jaar geleden en het lijkt niet zo moeilijk om dat ook hard te maken.
Iets
middeleeuws noemen? Ach, beter kan men niet laten blijken dat het verouderd en
onvolmaakt is. Of erger, dat het barbaars zou zijn. Nu weet u natuurlijk ook
dat middeleeuws
een containerbegrip is. Maar sommigen
verwijzen naar de Romeinse tijd toen keizers in het Circus met de duim omhoog
of omlaag een gestrafte lieten afmaken of niet. Meestal heeft men er dan geen
begrip van dat een keizer die niet doet wat het publiek wil zelf in last kon
komen.
Ach,
het verleden, voor de een idylle, voor de ander een duistere wereld, waar we
ons geen blijf mee weten, waar we zelfs beschaamd om zouden moeten zijn: de
slavernij, de uitbuiting van vrouwen, armoede en de Pest,.. om nog te zwijgen
van de calamiteiten van de oorlog, aardbevingen en overstromingen. Een wereld
waarin de mens de speelbal lijkt van de natuur en zelf niet in staat zou zijn,
orde op zaken te stellen en de boel te controleren,
dat kan geen idylle zijn. En dan vergeten we de eeuwige riedel van het geloof
eindelijk verlicht te zijn, uit de duisternis te zijn getreden en dus verlost
te zijn van het duistere geloof. Weinig filosofen en politici die uit dit
vaatje tappen lijken er zich rekeningschap van te geven, denk ik, dat juist die
terminologie van de vroegere duisternis en het schijnen van het grote licht een
bij uitstek christelijke metafoor is. Johannes verwerkte die het sterkst in
zijn evangelie, maar ook in de psalmen was het aanwezig. En dat christelijke
verhaal zelf had dan weer wortels in een andere oudere cultuur, waarin zowel
Isis en Osiris, Mytras en de maancultus in Mesopotamië hun inbreng hadden,
naast Plato, met zijn verhaal van de grot.
Het
verleden denken, het verleden hanteren in het debat, het blijft altijd over
eieren lopen, toch. Want wie precies naar die culturen kijkt, Babylon, Egypte,
Rome, Byzantium, de Europese Middeleeuwen, de hoogdagen van de Arabische
cultuur merkt dat het beeld vaak minder eenduidig is dan we eruit willen halen.
Beheersing van het water? Voedselvoorziening? Wetenschappelijke progressie?
Sociale rechtvaardigheid? Dat laatste zal men inderdaad niet zo gemakkelijk
vinden, want in Rome was de strijd tussen de volkspartij en de oude patriciërs
er gedurende enkele eeuwen de bron van soms hevig bevochten conflicten, tot en
met werkstakingen en zelfs een uittocht van de plebejers naar de Heilige Berg.
En in de middeleeuwen zag je dat naarmate steden groeiden, in Lombardije, maar
ook in Vlaanderen, later ook in Parijs, zorgden voor de opkomst van een
patriciaat, dat op haar buurt met de middenklasse en het volk in conflict kwam,
met dus weer gemor en opstand.
Maar
wat ons ontgaat, zowel in het Romeins Recht als later, bij de groei van grotere
statencomplexen als bij de ontwikkeling van steden dat men wel degelijk
middelen vond om te zorgen voor vrede en veiligheid en dat bijvoorbeeld het
gerechterlijk tweegeveecht, het duel of het godsoordeel voor meer rationele
waarheidsvinding werden ingeruild. Geleidelijk ontstond een nieuw recht, werden
filosofen als Thomas van Aquino meer door de realiteit van de wereld gestuurd
dan ook de idee van een goddelijke voorzienigheid. Het rationalisme en de
redelijke aanpak van problemen werden belangrijker, dan u zich wel eens lijkt
te kunnen voorstellen. Een hongersnood in Vlaanderen in de jaren 1120? Graaf
Karel de Goede vond er niet beter op dan mensen aan te raden bonen en erwten te
kweken, om het dieet te verrijken. Tegelijk weten Historici als Ludo Milis te
melden dat een abdij van de omvang van Sint-Pieters in Gent wel degelijk als
een bedrijf gerund werd, waarbij de monniken weliswaar streefden naar de
hemelse glorie, maar toch voldoende terre à terre waren om hun bevoorrading
veilig te stellen. Ze gaven aalmoezen, zo kan men lezen, maar die waren eerder
symbolisch dan dat ze werkelijk soelaas boden.
Een
ander argument waarom men niet ijdel zal beweren dat de middeleeuwen – voor
zover die periode van bijna 1000 jaar (476 – 1553 zijn de klassieke termini)
onder een noemer kan vangen en de samenleving als een grote monoliet kan
beschouwen – een tijd van achterlijke lieden zou geweest zijn, vormt het
verhaal van het beheer van waterschappen, polders die precies in onze contreien
hun oorsprong kenden en waarbij proportionaliteit in het bestuur,in de kosten
én bij de baten het centrale criterium vormen. Wanneer het bestuur van de
droogleggingen verzwakte, nam de dreiging van overstromingen toe.
Het
is niet onze bedoeling dat verleden beter voor te stellen dan het was, maar wel
aan te geven dat die tijd een samenleving kende, samenlevingen kende die rijker
en meer verscheiden waren u dan u zich doorgaans lijkt te kunnen indenken. Neem
nu de afgelopen XXste eeuw, voor de één een waanzinnige eeuw, voor de ander,
Eric Hobsbawn een eeuw van uitersten. Tony Judt liet dan weer zien dat die eeuw
zich niet zomaar laat vatten in een containerbegrip. Sommige periodes worden
hoe dan ook met een zwaar stempel bedacht, zoals de jaren 1930, de jaren 1950,
de ene decade was er een van democratische ondergang, de andere van
kleinburgerlijke saaiheid. En de jaren 1980 heten bij sociologen e.a. een
periode van Loden Jaren te zijn geweest. Eerlijk gezegd, ik heb er een ander
beeld van, verscheiden, met zeer verschillende evoluties die elkaar niet
ophieven, maar versterkten, niet neutraliseerden maar wel aanleiding gaven tot
het kiezen voor vormen van populisme, met Ronald Reagan, Maggy Tatcher en toch,
ook met Solidarnosc, met een zich ontwikkelen van nieuwe technologie,
biotechnologie, informatica en nog zoveel meer. En de cultuur? Aan de ene kant
kende de democratisering van de samenleving in onze regionen een verder e
ontwikkeling, met de leerplicht tot 18, maar ook werden bepaalde visies, zoals
van Bourdieu in academische middens toonaangevend, waardoor men de cultuur als
symbool van de elite ging beschouwen. Elitair werd plots problematisch. Toch
loden jaren? Ik zou het niet weten en vooral denk ik dat het een bedenkelijke
benadering is.
Maar
goed, iedereen wil de koning het voorrecht ontnemen genade te verlenen maar de
koning handelt hier enkel op voordracht van de minister van justitie. Rik Torfs
meent terecht dat het recht in de rechtszaal moet gelden, maar meent evenzeer
dat er omstandigheden kunnen zijn dat de rechtspraak voor individuen tot een
groot onrecht kan leiden. Het probleem? Soms weegt een straf zwaarder dan de
rechter had voorzien. Maar dat ligt er misschien aan dat een rijbewijs
intrekken voor iemand het einde van de loopbaan kan betekenen, ook geldt die
intrekking slechts enkele weken. Want de werkgever moet toch kunnen rekenen op
zijn personeel… waardoor een waterval van gevolgen, een stapeling van sancties,
onbedoeld door u, de wetgever, maar niet minder reëel, op gang komt, die voor
de betrokkenen veel zwaarder weegt dan een ongeval dat voor de slachtoffers al
lang vergeten waren, als die er al waren. Dan zou genade het toch moeten halen
van rechtlijnigheid. Want finaal heeft het recht naast een algemeen geldende
werking toch altijd nog ook voor het specifieke geval. Het is de enige manier
om genuanceerd met de door u gestemde wetten om te kunnen springen.
We
willen transparantie en u meent, zoals de heer Landuyt het stelde, dat dit
alleen kan in de rechtszaal, als de rechter vonnis velt coram publico. Het mag over
duidelijk zijn dat deze verworvenheid gekoesterd moet worden. Maar men mag
transparantie niet bovenmatig waarderen, want als er een taal gesproken wordt
die niet helemaal helder is, zal de gedaagde het dan allemaal wel begrijpen? De
advocaat wel, maar die moet het dan nog vertalen. U, dames en heren, die van
wandelgangen en gesprekken in de koffiekamer houdt, zegt de
achterkamertjespolitiek te hekelen, van de magistraten van het openbaar
minister bij schikkingen, of hier, waar om genade verlenen gaat.
Naast
de vereiste transparantie vraagt u ook dat opgelegde straffen ook uitvoering
moet krijgen, maar het valt me wel op, dat die gestrengheid botst op andere
regelgeving, waardoor sommige zaken nooit hun beslag krijgen. U stemde de
wetgeving op het schikken van het OM met mensen die men voor de rechter brengen
wil, maar nu klaagt u dat er niet zo heel veel aan deugt.
Hoe
dat zo gekomen is? Ik zou het niet weten, al heb ik wel een vermoeden. Intussen
zien we dat een ondernemer erin geslaagd is nieuwe technologie voor duurzame
energievoorziening bedrijfsmatig vorm te geven, alleen blijkt nu dat men zowel
coöperatieve beleggers als de goegemeente voor de gek heeft gehouden, waardoor
investeringen en een herstel van het bedrijf, Electrowings in handen blijft van
de stichters. Of alles even transparant verlopen is, blijft vooralsnog
onduidelijk. Maar u had hier kunnen handelen door vragen te stellen aan de
Keizer van Oostende, of is het toch gewoon jochan?
Ik
denk dat het gedoe over het genaderecht een poging is om flinks uit de schaduw
te treden. Het valt op dat men in andere zaken minder scherp op de vingers van
de rechterlijke macht kijkt, laat staan dat u hen de nodige handelingsruimte
geeft om recht te laten geschieden. Het punt is dat men niet graag bekend staat
voor het afstaan van controle op het bestel, terwijl het misschien beter zou uitpakken
voor de rechtzoekende. Drugsgerelateerde feiten strenger straffen, terwijl men
in de samenleving niet om de verleidingen heen kan en tegelijk zowat alles wat
zoet smaakt en euforie bezorgt verboden wordt.
Dames
en heren politici, ik ben u zeer genegen en begrijp dat uw taken en
taakbelasting niet te onderschatten vallen, maar tegelijk voel ik me wel eens
belazerd, als u, zoals gisteren het geval was, als u met grote stelligheid
instellingen en cultureel erfgoed zomaar op de mestvaalt van het vergeten
bijzet. De hele middeleeuwen door, enfin, na de Karolingische Renaissance kan
men op kleine schaal eerst, maar later in
ruimere regio’s een nieuwe wereld in opbouw zien. Het kan zijn dat u dat in de
lessen geschiedenis is ontgaan, maar er zijn werken ter beschikking in de
betere boekhandel waar u wel inspiratie uit kan putten.
De
betekenis van het recht genade te verlenen is technisch verschoven naar de
politiek, maar tegelijk kan het best nuttig zijn mensen niet alle hoop te
ontnemen, zeker als de strafuitvoering in een enkel geval tot nieuw onrecht
leidt. Vergeten we ook niet dat het gerechtelijk apparaat niet feilloos blijkt
te werken. Geruchtmakende herzieningen van strafdossiers, zoals in Nederland
een paar jaar geleden het geval was, kennen we hier niet, omdat herzieningen in
beroep doorgaans al niet meer de pers halen. Want – waarmee ik uw
verantwoordelijkheid toch wel wil nuanceren – als er een wet in commissie wordt
gestemd, dan lijkt het alsof de zaak beklonken is, terwijl er nog wel een tweede
lezing nodig is. Zo ook met rechtspraak, waarbij men zelden oog heeft, na het
eerste vonnis, van wat er bij een zitting in beroep of zelfs in cassatie
gebeurt. Hier spelen de media hun rol onvoldoende.
In
de aanloop naar de verkiezingen zullen we nog wel dergelijke fonteintjes van
verontwaardiging zien opborrelen of uitbarsten, maar laten we elkaar met meer
respect behandelen, u de burgers en dan zullen we uw woorden beter kunnen
waarderen. Te vaak laat u zich ertoe bewegen mee te huilen, tot u op de weeffouten
in dat (nieuwe) verhaal botst.
Ter
vergelijking: in 2008 liepen velen onder u storm om Obama te verwelkomen als
nieuwe president. Nu hij doorheen het vage- en soms hellevuur van de
beleidsvoering heen moet, is dat enthousiasme veel kleiner. Hoe velen van u
hebben aan Pieter de Crem gevraagd mee te helpen de chemische wapens die in
Syrië opgeslagen liggen te helpen vernietigen, desnoods deels bij Dovo? Ik hoor
niemand bevestigend antwoorden. In stilte was u het eens met de minister, voor
een keertje dan toch, dat we daar onze vingers niet aan hoeven te branden.
Opname van gevangenen uit Guantanamo? We zijn toch niet gek zeker, zo een
extremisten op te nemen. Het gevolg is dat u nu rustig kan zeuren over het
falende beleid van Obama, maar of dat geheel terecht is, durven we zelfs niet
meer te suggereren. Oh ja, Obamacare loopt in de soep? Tja ook bedrijven en
overheidsadministraties kunnen falen bij grootschalige hervormingen, toch? Dat
neemt niet weg dat u de boel de boel mag laten, geenszins. Maar ook kan uw
dadendrang uw geloofwaardigheid ondergraven. De middeleeuwen liggen ver achter
ons, maar duister waren ze niet over de hele lijn. En een Romeinse keizer
beschikte, anders dan sommigen denken over rechtbanken waar misdadigers normaal
werden berecht. Soms werden christenen die geen offer voor de keizer wilden
brengen voor de leeuwen gegooid, maar daar wil toch geen hedendaags politicus
naar verwijzen.
Raskolnikov
vond dat als God dood is, alles geoorloofd is. Hij eindigde in een Strafkamp
van de Tsaar, maar vond op het einde de genade van de liefde en hoop op een
nieuw leven. Nu God effectief uit Vlaanderen verdween, is er alleen nog de wet
en ik huiver voor een wet die geen uitzonderingen toelaat of geen afwegingen
maakt over het rechtvaardige verloop van een procedure, zowel doorheen de
administratieve molen als voor het gerecht. Genade laten gelden als het recht
verstek heeft gegeven, moet dan een mogelijkheid blijven. Of dat in handen van
de koning moet blijven? Ach, de rol van de koning in deze is geen handelende
rol, maar uitermate symbolisch. Dat de body natural van de vorst het moeilijk
heeft met Vlaanderen en Vlaanderen met de koning, weten we, maar als body
political kan hij gelden als de emanatie van de politiek, symboliseert zijn
ambt de sluitsteen van de democratie, hoe onvolkomen we die democratie ook
vinden werken. Maar als men het genaderecht afschaft, dat wil zeggen, als men
in uitzonderlijke gevallen niet genade voor recht kan laten gelden, wordt onze
samenleving weer wat technocratischer en kouder.
Vale
Bart
Haers
Twee opmerkingen toch: in de zittijd 2002-2003 van de Kamer werd de herziening van artikel 157 van de grondwet besproken in de Kamer, waar o.a. Geert Bourgeois aangaf dat collectieve genadeverzoeken werden opgegeven. Voor individuele genadeverzoeken werd de ministeriële verantwoordelijkheid voorgesteld. Derhalve zijn de zaken die men nu voorstelt als vanouds geldig dus niet zo ver terug in de tijd ingevoerd.
BeantwoordenVerwijderenEen tweede vraag blijft dus of een minister van justitie of een strafuitvoeringsrechtbank in een aantal gevallen, nadat gebleken is dat de strafuitvoering zwaarder uitpakt mag overgaan tot genade. Dat wil zeggen dat het vonnis niet herzien wordt, maar dat aan de uitvoering om humane redenen beperkingen worden opgelegd, omdat de strafuitvoering anders aan gemis aan proporitonaliteit zou inboeten.
In principe mag men ervan uitgaan dat zetelende rechters bij hun vonnis wel degelijk oog hebben voor de gevolgen van hun uitspreken en dat zij ook niet zomaar straffen uitspreken, maar heel nauwkeurig afwegen wat de schuld is en de verantwoordelijkheid en bovendien begrijpen dat slachtoffers zich moeten kunnen vinden in een uitspraak, dus ook, a postoriori in een eventuele mildering.
Vandaag blijken we van de rechter vooral streng optreden, minder straffen te verwachten en die druk op de vonnisrechter zal men toch ook moeten bekijken. Wat is een rechtvaardige straf? Dat kan men geenszins in het algemeen stellen. Uiteraard speelt mee dat vandaag slachtoffers terecht meer betrokken zijn bij de rechtsbedeling.
Reeds in 1996 werd deze discussie gevoerd in het parlement en men kan vaststellen hoe politiek soms traag maar zeer tot inzicht komt: http://www.lachambre.be/FLWB/PDF/49/0698/49K0698001.pdf
BeantwoordenVerwijderenDat men nu weer doet alsof, want er zijn rondzendbrieven en andere initiatieven om de soevereine rol van de koning in te perken, maar men heeft of had al lang kunnen oplossen.
Het voorstel:verwijst naar de Nederlandse grondwet en naar het feit een KB wordt opgemaakt nadat een vooraf bij wet vastgelegde belaste rechtbank hierover advies heeft verleend.