Aan de slachtoffers van Adam Lanza
Reflectie
De
wetgever en wapendracht
Complexe samenlevingen
en eenvoudige wetten?
Mogen wij ons gelukkig prijzen dat er in Europa
en in dit land een zeer restrictieve wapenwetgeving bestaat en dat we er ons
meestal aan houden? Allicht wel, maar we zien er de voordelen niet altijd van
in, zo te zien. Enfin, als een man zich van een wapen voorziet en door een stad
gaat wandelen, al schietend, zoals Hans van Temsche, dan zal men de wapenwet
aanscherpen, maar de normen zijn al zo streng dat men wel ondergronds moet
gaan, wil men een wapen kunnen aanschaffen. Maar waarom zou men een wapen
willen?
Een man alleen in de wildernis, van Alaska of
Montana? Mensen leven soms, in Montana ver van elkaar op grote boerderijen en
dan kan het bezit van een wapen levens redden, want als er beer langs komt,
hongerig en wel, kan dat gevaarlijk worden. Of er veel ongenode gasten langs
gaan in die weidse gebieden, is mij niet duidelijk, maar het zou erg zijn als
men die mensen niet het recht zou geven zichzelf te verdedigen.
Wat mij opviel in de reactie van de Guns owners
of America en wat iedereen wel zal zien is dat hij de schuld legt bij de mensen
die tegen de wapendracht ageren. Nu, men kan, zoals Arendt het stelt geen mens
gelijk achten aan een andere mens, zonder dat dit ertoe zou leiden dat men niet
gelijk zou zijn voor de rechtbank en de wet, zodat mensen niet gelijkelijk tot
oordeel en verantwoordelijkheid in staat zijn. Daar gaat enige tijd overheen.
Mag men iedereen het oordeelsvermogen ontzeggen? Natuurlijk niet, maar het gaat
erom dat wapens in de samenleving voor mensen met een kort lontje of met veel
ongeluk achter de rug een mogelijke uitweg kunnen bieden. Zou men dan, vraagt
u, die jongeren en ouderen niet meteen een lesje zen of yoga geven? Het zou
kunnen maar men kan daar niemand toe verplichten.
Al vaker hebben we ons verwonderd over de wijze
waarop veiligheid vrijheid in het gedrang kan brengen. Maar is het niet zo, dat
we hier op een verschillend terrein bezig zijn: als dagelijks 35 mensen door
schotwonden omkomen, die zelfs niet bedoeld werden afgevoerd, waarbij we nog
zwijgen over zij die het overleven, met zware verwondingen als litteken en
vloek, dan is er veel loos met die veiligheid. 12775 – een krant vermeld zelfs
30 000 mensen - sterven dus per jaar… een kleine stad en allemaal stoemelings.
Dat kan men geen veilige samenleving noemen. En de vrijheid wapens te dragen,
weegt die op tegen het leed van overlevenden die zwaar gehinderd door het leven
moeten? We dachten het niet.
Met een zekere regelmaat worden mensen neergeschoten
door teenagers of jonge twintigers, die niet mogen roken, zeer beperkt zijn wat
drankgebruik betreft en ook wat onderwijs betreft niet echt gesteund worden. We
weten niet wat hier in het spel is geweest dat die jongeman zijn moeder
vermoorde en vervolgens een lagere school binnendrong. De zaak is dat de
motieven en drijfveren strikt persoonlijk zijn. Zoals we van Kim de Gelder wellicht
ook niet het volledige verhaal zullen horen. We weten iets, over een ziekte,
maar niet over hoe hij tot die daden kwam.
Het valt op dat we in het recht wel op zoek
gaan naar de oorzaken, de aanleiding en motieven van een daad. Ook of men over
de middelen beschikte om een daad te stellen, wordt onderzocht, maar ja, als
nagenoeg iedereen een wapen mag bezitten en dragen (=to keep and to bear a
weapon) zoals het 2de amendement stelt, dan heeft iedereen ook een
wapen – in de praktijk zou het om 20 % gaan die wel meer wapens heeft. Nu goed,
we weten dat de persoonskenmerken ook meespelen en dan zal men, zoals we
geneigd zijn te denken het robotportret van de gemiddelde dader op de helaas
overleden dader en zo een beeld vormen. Het kan kloppen, maar helaas niet zo
volkomen dat het echt begrijpelijk wordt. Ik heb de indruk dat de meeste daders
van deze massaslachtingen nu net blanke jongeren zijn. Maar zelfs als dit hun
gemeenschappelijke noemer is, zal men toch niet zo gauw weten waarom ze
weloverwogen veel mensen meenemen in hun eigen ondergang. Omdat ze een paukenslag
wilden? In tegenstelling tot de jongeren die hun leven maken in buurten waar
ook veel wapens rondslingeren en waar een leven soms minder waard is dan de
kogel uit de loop, moeten we vaststellen dat die jongeren blijkbaar met geweld
niet vertrouwd zijn, dan toch niet in het dagelijkse leven. Wel via allerlei
films en games. Maar vooralsnog weten we het niet. Te vrezen
valt dat we niet alle puzzelstukken zullen vinden van de horror die zich in die
basisschool heeft voorgedaan. Maar belangrijker is het nog, zou het voor de
onderzoekers moeten zijn te weten hoe lang de jonge man met het plan heeft rond
gelopen en hoe hij het plan kan opwerpen en accepteren?
Een aantal jaren geleden sprak men over zinloos
geweld, waar ik verzet tegen aantekende. Geweld kan wreed zijn, niets ontziend
of banaal. Maar over de zin van gewelddaden zal een slachtoffer anders denken –
als hij of zij het geweld heeft overleefd – dan een dader, terwijl het voor het
publiek om daden gaat waar ze inderdaad niets van inzien kunnen. Maar ook voor
ons, het publiek op afstand is er een zin aan het geweld te geven, die zelfs
niet moralistisch hoeft te zijn, want de daad kan gesteld worden als iemand een
gedachte niet stopt bij de gedachte maar doorgaat en er alles voor doet om die
nog waar te maken ook. Het was en blijft opvallend dat we een daad wegbergen,
met de dader, als we die van zinloos geweld vinden getuigen, haast zouden
lynchen, maar dat we terroristen als helden en vrijheidstrijders zien, ook als
hun strijd misschien niet zo nobel is, als het om drugs gaat in plaats van om
het afdwingen van vrijheid. Het valt me tegen van mensen die deze benadering
kiezen dat ze dan ook niet meer in de omstandigheden van het gebeuren wensen binnen
te dringen.
Die jonge man, Adam Lanza heet hij, leeft in
een goede familie en niet in bittere armoede, alleen, misschien, is er een
enorme leegte en verveling die vervuld moet worden. Je kan zo de weg vinden
naar de wetenschappen, de kunsten of de sport, maar als je suft en je blijft
suffen, wat dan? Gebleken zou zijn dat zijn moeder geloofde in het einde van de
wereld… maar wat dat dan betekenen moest voor hem?
Men kan er alleen aan ontkomen, aan eigen
gedachten, als men juist nog zoiets bij de hand heeft als een geweten. Wie niet
meer katholiek of christen zegt te wezen zal er dan niets mee te maken hebben,
maar de innerlijke stem komt vanzelf wel opzetten, als men bij zichzelf te rade
gaat. Het geloof en het geweten hebben niet per se iets met elkaar te maken,
maar mensen kunnen niet niet denken, al geloven sommige filosofen graag in
navolging van Plato dat alleen wie zich uit de wereld terug trekt behoorlijk
kan denken. Het punt is net dat wie alle contact met het leven verliest en met
de levenden verbreekt, wellicht ook geen houvast meer en dus ook geen hindernis
om te doen wat in Newtown de jonge man deed. Het komt er niet op aan, zo kan
men opmaken, dat er allerlei theoretische constructies mogelijk zijn om geweld
wel te verantwoorden.
Toen de beelden ons bereikten zal menigeen met
mij bedacht hebben dat het toch niet kan dat men kinderen gaat neerschieten.
Weerloze wezens afmaken met een geweer? Dat roept wraakgevoelens op, maar de
man is overleden. Hopelijk zal men de familie niet aansprakelijk stellen. Of er
redenen voor zijn, valt moeilijk op te maken, maar het is juist het feit dat de
jongeman bijna volwassen was dat men de anderen niet kan aanspreken. Of toch?
Te horen en lezen viel dat de man met zijn moeder naar een schietclub ging, dat
hij vergeefs geprobeerd had een wapen te kopen. Het is maar dat de National Rifle
Association en andere clubs ons en vooral de Amerikanen vertellen dat het niet
aan een wapenverbod zal liggen dat mensen er dom mee omgaan, het ligt aan die
mensen. En toch, het bezit van wapens aanprijzen, zelfs als voorwaarde voor
volkomen burgerschap, kan de gedachte geen ingang doen vinden dat wapenbezit
misschien niet zo aangewezen kan zijn, zoals de man die zijn vrouw neerkogelde,
terwijl hij met zijn zoon – waarom? – in discussie was. Was dat wapen niet bij
de hand geweest, dan was er niets gebeurd. De zaak is dat wie wapenbezit
evident vindt, geen reden heeft om na te denken over wat het zou zijn als men
geen wapen in de kast heeft staan.
Veiligheid is een hoog goed, maar de manier
waarop we nu die veiligheid willen bereiken gaat uit van de idee dat men dure
constructies en ingenieuze systemen nodig heeft. Maar hoe juist het ook is dat
mensen niet altijd bezwijken voor de lokroep van het goede, het ware en schone,
dan nog is het niet zo dat niemand de oren kan sluiten voor de wekroep van het
negatieve en eventueel het kwade. Alleen, de termen hoeven – anders dan de
lezer in alle argeloosheid geneigd is te denken – geen metafysisch festijn te
brengen. Een andere behandelen is iets zeer concreets en hem of haar
respecteren, zelfs wel doen, het zijn ervaringen die ver af staan van wat
sommige filosofen primordiaal menen te vinden aan de werkelijkheid. Weten wat
het goede is, of wat het is iemand schade toe te brengen hoeft men niet aan
grote ethische onderzoeken te onderwerpen. De ervaring, empathie ook, sympathie
maakt dat we dat weten. Het kan echter gebeuren dat jongeren het gevoel niet
vinden, dat ze autistisch lijken. We werden en worden ervan doordrongen
dat verkeerd gedrag niet per se een schuldvraag hoeft op te roepen, maar het is
net dat wat Theodore Dalrymple schrijft in Life at the Bottom, dat door een
bepaald gedrag toe te schrijven aan de onmogelijkheid voor mensen om te zien
dat zij zelf keuzes hebben, net omdat hen verteld wordt dat ze ergens mentaal
ziek zijn. Voor de psychiater Dalrymple is dat een foute inschatting: zelfs als
mensen psychische problemen hebben, hoeven ze nog niet in de criminaliteit te
verzeilen. Het is evenmin zo moeilijk als men beweert voor eenvoudige mensen om
zich een idee te vormen van wat goed is.
Het is in die context dat men de daden van de
jongeman moet betreuren en de doden bewenen, al is dat voor ons die ver er
vanaf staan een zeer bescheiden meevoelen – maar dan hoop ik dat men niet gaat
zoeken naar aandoeningen, zoals Asperger, als verklaring voor wat hij niet meer
kan verantwoorden. Vele stukken liggen er al, maar de finale verklaring blijft
men ontwijken als men de gedachten van de man, zoals hij ze vrij kan hebben
gegeven of net niet, zou kennen. Het kan dus altijd dat we niet weten
wat hem bewoog, omdat hij die gedachten niet kon of wilde uiten. Zou het iets
veranderen aan het leed? Allicht niet, maar als zou blijken hoezeer hij van
zijn leven en van de anderen was afgesneden, zou dat niet verklaard worden, wel
het feit dat de jongeman in verschillende opzichten afzijdig was van de dingen.
Maar de vraag blijft wat men zegt aan
(nabestaanden van) slachtoffers. Weinig, want er valt weinig te zeggen. Er is
geen ander waarom dan de daad. Er is geen verklaring dan wat iemand heeft
aangericht. Maar men mag het ook geen zinloos geweld noemen omdat men dan de
slachtoffers miskent. Nu verdienen slachtoffers uiteraard wel respect, niet
omdat ze slachtoffer zijn, maar omdat ze mensen zijn. Hun leven en dat van hen
die ze lief hadden of door wie ze lief gehad werden, blijft voor hen. Foto’s
van kinderen hoeven niet, maar als ze publiek gemaakt worden, tja, dan is het
aan ons om ze met respect te bejegenen. Het grote probleem is dat we dat verder
niet weten, wat anderen met de foto doen. Het punt is dat bij massamedia de
band tussen de verteller en de luisteraar, nog meer tussen de tekenaar en de
toeschouwer, of moeten we toch naar het theater als metafoor moeten verwijzen,
duidelijk mag zijn dat men er niet in slaagt het publiek echt te bereiken en
het publiek reageren kan. Jawel, via twitter of blogger kan men reageren, maar
dat blijft dan ver van de betrokkenen.
De kwestie blijft natuurlijk dat je de kat niet
bij de melk mag zetten en jongeren die wel eens willen experimenteren wapens in
handen geven is ook geen goede idee. Althans, dat is onze reactie, maar in
gecontroleerde omstandigheden, zoals een schietclub, zou dat moeten kunnen.
Niet zo heel lang geleden zaagde iemand een andere het onderbeen eraf met een
bosmaaier. De idee dat men van alles een wapen kan maken is niet zo ver
gezocht, alleen blijft de vraagt, wat mensen drijft. Eenvoudige psychische
verklaringen zijn er nu eenmaal niet. Het gaat erom dat men moet aanvaarden dat
het gebeurt, want het is ouder dan we denken, dat jongeren zich afzijdig houden
en dan plots iets uithalen dat niemand had verwacht. Maar men kan wel proberen
de aandrang voor zoiets te beperken. Vroeger hielpen sprookjes en andere verhalen,
maar nu zijn die passé.
Sommigen menen dat we al die kinderen moeten
screenen op een agressie-gen of dat men hen moet trainen geweldloos te blijven,
maar we moeten hen ook leren assertief te wezen en zelfbewust. Waar is het
verschil, het grensgebied met het korte lontje? En zoals men wel eens twee
buffels met elkaar in de clinch ziet gaan, omdat ze het lentezot voelen
kriebelen, zo gaan jongeren op een speelweide wel eens rollen over het gras. Er
zijn middelen genoeg om agressie op een normale manier vrij te laten, zoals in
een sportclub. Dat het vandaag uit de hand lijkt te lopen, bijvoorbeeld als
lijnrechters gedood worden, moet een bijkomende zorg vormen. Agressie is iets
bijzonders, want het is er wel, doorgaans, maar zonder gevaren, tot er plots
een aantal feiten of ervaringen zich gaan opstapelen en agressie het overneemt
van andere gevoelens en driften. Het vermogen om een raid te plannen, waarbij
de uitkomst ook vast staat, dat wil zeggen, zelf sterven, is iets wat tegen
onze normale aard ingaat. Anders Breivik zou ook gesmeekt hebben te mogen
sterven. Het doel dat men wil stellen, de daad die men wil stellen heeft dan
wel degelijk betekenis: Ik ben hier geweest.
Welke argumenten zou men zo een jongeman kunnen
bijbrengen om dit niet te doen? De liefde voor het leven? Daar zijn geen
argumenten voor, zeker geen onweerlegbare argumenten, maar is het dan niet
genoeg, op zich genoeg ook al is het leven niet altijd een vrolijke lach? Liefde
voor mensen, precies ook voor jonge kindjes? Ook daar kan men geen echte
argumenten voor geven, maar het behoort tot het leven. Het gaat ook over het
temperen van haat, om het afwijzen van haat als mogelijkheid. Toch merkt men
vandaag, in de media zeer zeker vormen van haat, onversneden, onbekoelde haat
die mensen de indruk wekken dat het wel okay is. Haat kan mensen in de greep
krijgen, omdat haat een emotie is die elkeen kan overvallen. Maar wil dat
zeggen dat we die haat zoveel plaats moeten gunnen. Ik heb niet indruk dat er
vandaag nog op een andere manier dan
zeer moraliserend over geweld gesproken wordt. In verband met de dode
Lijnrechter was duidelijk dat dit geweld te maken had met het onvermogen eigen
emoties te temperen. Men kan veel inbrengen tegen een stoïsche levenshouding,
maar de gedachte afwijzen dat men niet zomaar geweld moet aangrijpen om eigen
gevoelens van krenking weg te krijgen, kan men toch ook niet goed
beargumenteren.
Ten onzent is men bezig met GAS-boetes,
Gemeentelijke administratieve sancties aan te wenden om jongeren onder controle
te houden. Het gaat dat om jongeren die in een winkelgalerij rondhangen, om
andere kerels die in een park of plantsoen de kinderspeeltuin onveilig maken.
Spreken gaat niet meer, heet het, want de jongeren gedragen zich astrant,
arrogant en willen geen richtlijnen krijgen. Het is fijn er zo over te denken,
maar zal de verbalisant wel weten wie hij of zij voor zich heeft. Het idee,
zeker in de steden van wijkagenten die mensen kennen, die weten wat er gaande
is, blijkt nog maar een sluimerend leven te leiden. Zou dat die kinderen gered
hebben in Newtown? Er is sowieso in de VSA relatief weinig politiezorg tenzij
om de wet te handhaven. Het is merkwaardig dat libertariërs er wel veel voor
over hebben om de politiezorg te verzekeren, maar weinig, geen om het
samenleven te bevorderen. De bereidheid politielui in te zetten voor de
samenleving lijkt geen zorg. En dan is er het gemakkelijke woord “zinloos
geweld” dat de betekenis van geweld van geen tel meer lijkt, terwijl het er
voor slachtoffers en voor de samenleving toe doet. Men moet repressie niet
afwijzen, maar men dient ook na te gaan hoe men jongeren kan bejegenen. Zouden
GAS-boetes hier soelaas bieden? Ik vrees van niet want jongeren als Adam Lanza
zullen niet rondhangen of met andere jongeren gekkigheden uithalen, die wel
eens lastig zijn maar niet schadelijk. En dus zijn het de schier onzichtbare
jongeren – maar dat wisten we ook van 11 september – die onverwacht kunnen
uitbarsten en toch kan men ook niet elke eenzaat verdenken. Overigens, zoals
John Adams zegde, mag men niemand vervolgen zonder dat er werkelijk aanleiding
toe is, een feit gepleegd is. Het is de zwakte van het bestel, maar zo
beschermt men onschuldige mensen. En het zal er dus om gaan dat we wat meer
elkaars hoeder worden… zonder ons te mengen. Ook hier is het pad smal en zijn
er hinderpalen. Alleen, denkt een mens dan, wie oplet kan een ander helpen.
Wapens in handen van Burgers? Het blijft
bedenkelijk als men daar zelfs mee op straat loopt. De wapenwet, het tweede Amendement
was bedoeld voor de militia – de burgers die tijdens de
onafhankelijkheidsoorlog wapens hadden gekregen om tegen Britse troepen te
vechten - in onzekere tijden, niet voor een groot en sterk Amerika en nog
minder voor dicht bevolkte gebieden. Men kan de veiligheid niet garanderen als
men het geweldsmonopolie van de overheid niet handhaaft.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten