So very Britisch
Reflectie
Waarom de Britten wel
willen en niet kunnen
Of omgekeerd natuurlijk
![]() |
Koning Willem III die stadhouder was in de Republiek en Koning werd van Engeland, zelfs mee de Ieren verder onderwierp, Zou hij symbool kunnen staan voor een meer Europees UK? |
Toen ik de gedachte kreeg dat David Cameron wel
aan de EU wil meewerken maar politiek niet veel manoeuvreerruimte heeft, zelfs
een referendum wil, wist ik nog niet dat Luuk van Middelaar een onderscheiding
kreeg voor zijn boek over Europa, De
passage naar Europa; geschiedenis van een begin. Het staat me niet voor dat
de Vlaamse media bij het verschijnen van het boek enthousiast waren. Het waren
de moeilijkheden van de EU en de houding van de hoofdsteden die in het centrum
van de belangstelling stonden, een poging de verschillende tafels te
beschrijven en de verhouding van de burgers tot die tafels in kaart te brengen,
was niet aan de orde. Het boek verdient aanvulling en verdere reflectie, denk
ik, maar ook daarvan hebben we weinig terug gevonden.
Een van de punten die men toch onderzoeken moet
is de hybride houding van de Britten ten aanzien van Europa. Charles de Gaulle
was tegen hun toetreding, de Britten zelf aarzelden ook. Enfin, de regering en
het parlement stemden voor, maar de bevolking was er niet van overtuigd. De
landbouwers wel natuurlijk, of toch minstens de grondbezitters mogen niet
klagen over de subsidiestroom, maar goed de Queen en de Prince of Wales zijn
natuurlijk geen doorsnee burgers. Het blijkt vandaag nog altijd te leven, het
verleden van het Empire en de rol die Londen in de wereld speelde, van de pure
machtspolitiek met sabelslepers als Lord Kitchener, maar ook de Baptist Church
die campagne voerde tegen de slavenhandel en de slavernij zelf bepaalden de
Britse politiek. Het Groot-Brittannië van de Commonwealth meent dat die
verbondenheid met Canada, Australië, India en al die andere, samen 54 landen,
haar nog steeds of opnieuw de ruimte geeft te kiezen voor Splendid Isolation.
Het valt moeilijk hen daarvan af te brengen, hoe vaak ze ook naar bloody Flanders komen.
Het zoeken naar een verklaring hiervoor, houdt
me al langer bezig, maar nu de Liberal Democrats er niet in slagen een andere
wending te geven aan de Britse houding, lijkt het me moeilijk te vatten waarom
die in de regering blijven, tenzij de vrees veel stemmen te verliezen. En toch
vergaat het Londen momenteel niet zo goed, hebben ze een vrolijk prinsesje, of
liever een kwijnend prinsesje nodig om de zaken op afstand te houden. Het is
natuurlijk wel zo dat ze voor alles de city op hoog niveau willen zien
functioneren en dan is een hogere belasting op beursverrichtingen geen goed
idee. Maar de industrie? Eindelijk hoor je nog zelden iets over de Britse
economie. Men zou denken dat die intussen opgedoekt is. De economie zou dit
jaar weer niet groeien en een krimp kennen van 0,1 % terwijl de groei voor het
afgelopen jaar en het volgende jaar veel te hoog was ingeschat. De economie zou
zich herstellen, maar het neemt zijn tijd. Nu, als er nog weinig
productiebedrijven zijn, waar goederen geproduceerd worden voor de uitvoer, als
de banken de regering bezweren toch zeker niet in het Europese scenario te
stappen waarbij een grotere controle op de banken wordt uitgeoefend, door de
ECB, zoals het er nu naar uitziet, dan kan men zich afvragen of de economie
veel kan groeien. Natuurlijk zal er wel eens iemand denken dat we die groei
niet hoeven, maar dat is ook moeilijk hard te maken, want het is juist de
samenstelling van de meetbare deelgegevens die wel degelijk aangeven hoe
destructief groei ook kan zijn. Het verlies van jobs werkt op zich geen groei
in de hand, het inroepen van de diensten van outplacement is een ander paar
mouwen. Toch moet men zich afvragen of hier nog sprake is van werkelijke
economische activiteit. Het is een mooie dienst, maar of het veel zoden aan de
dijk zet…
Voor het UK speelt nog eens mee dat men het
onderwijs danig aan de ondergang heeft overgelaten, waarbij de politiek van
desinteresse en ideologische paradigma’s er elkaar versterkend voor gezorgd
hebben dat het onderwijs niet meer bijdroeg tot de versterking van personen,
maar de elitisering van het onderwijs een stevige duw in de rug gaf. Opvallend
is dat men in Vlaanderen het onderwijs ook elitair noemt, maar dat veel mensen
uit allerlei deelgroepen echt wel aan bod kunnen komen, als de leerlingen het
willen. Maar het is natuurlijk zoveel gemakkelijker beleid te voeren als men
zich kan beroepen op niet bewezen stellingen die zo ideologisch geformuleerd
zijn dat mensen er zelfs niet aan durven te denken ertegen in te gaan. Het
gevolg is wel dat rechts dus inzake onderwijs een links beleid gevoerd heeft en
Links onder Blair met de verhoging van de inschrijvingsgelden voor de universiteit
een rechts beleid. Voor de Engelse economie is het een bijkomende ramp dat
jongeren dan wel wiskunde willen studeren, wat dus een pro is, maar die kennis vooral
in de City willen aanwenden en niet als ingenieur.
Het UK heeft meer dan enig ander land in Europa
last gehad van het neoliberalisme, wat tot een afbouwen van de staat heeft
geleid, ook op punten waar de staat, zeker de democratie nu net wel een functie
heeft. Tatcher en in zwakkere vorm Major riepen luid dat ze het niet als een
rol van de regering zagen dat mensen hun leven autonoom konden inrichten. Wie
het kon, was goed en de anderen zouden
vooral gepamperd willen worden. Als ik lees wat Nigel Williams schreef in mei
2010 naar aanleiding van de verkiezingen in het UK en hoe hij de buurt waar hij
opgroeide zag verpauperen, omdat de overheid haar rol niet opnam, dan is het
gemakkelijk dit ongenoegen, van de Britten – en in Brugge zie je ze vaak
opduiken – te begrijpen. De desinteresse voor de samenleving en de burgers, ook
als ze hard wil werken, is schrijnend.
Heeft dat iets met de positie ten aanzien van
de EU te maken? Ik vrees dat dit wel degelijk geval is, maar ook hier speelt de
dubbelhartigheid van de overheid een grote rol en kan men niet voorbij aan de
media.
Nu Rupert Murdoch onder vuur ligt wegens de
illegale en onaanvaardbare praktijken van zijn kranten, zou men verwachten dat
er ook over de EU anders gesproken wordt, maar dat lijkt nog steeds niet het
geval. De Britten zeggen nu blijkbaar dat ze gedacht hadden de EVA, De Europese
Vrijhandelsassociatie te hebben uitgebreid naar de zes van toen, maar het is
wel duidelijk dat de Britten hier de waarheid geweld aandoen. Hoewel de
economische verknoping op het continent het eerste agendapunt was, had men
duidelijk hoogst politieke doelstellingen. Alleen kon men, omwille van WO II
niet zomaar tot een politieke samenwerking komen, zoals bleek uit het lot van
de Europese Defensie gemeenschap, van 1952 dat nooit werd geratificeerd, maar
dat nu wel eens interessante perspectieven zou kunnen bieden. Uiteraard, dan
moeten er details worden opgelost rond de Franse
Force de Frappe, de nucleaire macht van Frankrijk, maar ook de Britten hebben
hun nucleaire wapen, maar of ze dat per se buiten de Europese
defensie-inspanningen willen houden, is lang niet zo duidelijk. Feit is wel dat
de Britten van voormalige koloniale mogendheid op het Amerikaanse continent nu
militair haast een kolonie is geworden van de Amerikaanse supermacht.
Wat het UK doet, moet het zelf beslissen, maar
die voortdurende dubbelzinnigheid, ook en vooral vanwege de regering brengt
niemand iets bij. Discussies over het landbouwbeleid, het toelaten van genetisch
gewijzigde gewassen en de noodzaak eraan om meer ongerepte natuur veilig te
houden, zijn meer dan nodig. Maar in Europa is er een groene lobby die alles
doet om de GGO-producten buiten te houden, maar daardoor ook boeren van hier in
de problemen brengt, als die zelf proteïnerijke voedergewassen willen kweken.
Dat zijn de discussies die gevoerd horen te worden, enfin, als het over
landbouw gaat, want duidelijk is dat er veel meer aan de orde is.
Bijvoorbeeld kan men zich afvragen of men dat
verbod van genetisch gewijzigde producten moet aanhouden, als blijkt dat de
balans voor de gezondheid en voor de biodiversiteit niet per se negatief
uitpakt. Nu laten we Argentinië en andere derde partijen de rol opnemen, die we
zelf afwijzen. Want er mag toch gezegd worden dat we op enig ogenblik de greep
zullen verliezen op de handelingen van grote spelers als Monsanto. Zijn
bedrijven een vijand? Niet in het minst, maar blind vertrouwen is ook geen
goede zaak. Natuurlijk is de Britse regering niet te goed van vertrouwen,
alvast niet tegenover de burgers, maar hoe ze belangen van bedrijven ter harte
nemen, komt zelden ter sprake. Ook hier krijgen bedrijven soms stevige faveurs,
maar hoe dat uitpakt, weten we intussen.
England en het UK hebben een rol in Europa en
de EU en dat is er niet langer een van afstandelijkheid en manipuleren van de
machtsverhoudingen, want die ligt wel vast nu. Londen probeerde al vaker de
Frans-Duitse as uit elkaar te halen, maar negeerde daarbij de Lage Landen, maar
ook andere kandidaten. Die As Parijs – Berlijn bepaalt zeer veel, maar kan
zorgen voor inertie, wat in de mediadebatten niet zo vermeld wordt.
De positie van het UK blijft dubbelzinnig en
dat verstoort de werking van de instellingen en bovendien maakt het vaak meer
noodzakelijke discussie onmogelijk. Ze mogen erbij blijven, die Britten, maar
ze moeten dan wel inzien dat steeds een opting out vragen geen optie kan
blijven. Want als ze telkens zelf een opting out voor bepaalde maatregelen
vragen, hoe kunnen ze dan zinvol mee het
debat voeren. Want zij kunnen toch de regels oftewel de modaliteiten niet
opleggen als ze er zelf niet de gevolgen van zullen dragen. Maar de opting out
wordt pas aan het einde van de rit gevraagd.
Nog eens, geografisch behoort het UK tot
Europa, maar de vraag is of ze er wel toe behoren willen, tot de politieke
instantie die de EU is. Blijkbaar geven de media graag mee dat Europa
gevaarlijk is, socialistisch is – terwijl socialisten de EU verwijten al te
neo-liberaal te acteren – en te duur is, terwijl de EU draait op slechts 1 %
van het BNP van elk land. Dat komt neer op 0,73 % van het BNP als betaling, aldus
de website van de EU, naast de opbrengsten uit invoerrechten op producten die
van buiten de EU komen en een percentage van de BTW-inkomsten van elk land. Dit
gebeurt naar draagkracht en vermogen zodat iedereen solidair heeft bij te dragen.
Draait een land in de soep, dan kan die bijdrage beperkt worden. Ik weet niet
of Griekenland die gunst verkregen heeft, toen bleek dat er met de boekhouding
was geprutst en dat soms mensen uitkeringen kregen waar ze er geen recht op hadden,
zoals die blinde taxichauffeur. Dat stond in kranten en was te zien op de buis,
maar hoe werkelijk was het? Er is naderhand geen groot journalistiek onderzoek
geweest, toch?
Het Griekse verhaal maakt duidelijk dat de betrokken
regering en administratie niet enkel zichzelf heeft voorgelogen, maar ook
anderen een rad voor de ogen heeft laten draaien, want het land was lid van de
club natuurlijk. Men krijgt aan de andere kant in London telkens het bericht
dat de EU een mastodont, een loodzware bureaucratie en nog veel meer dat een
ware liberaal niet wil. Maar het gaat om het concept van de staat en zelfs van
de democratie. In feite zijn landen als het UK niet (meer) goed toegerust om
een behoorlijke democratie te vormen. Het tweepartijensysteem – nu in beperkte
mate doorbroken – laat immers de regeringspartij toe veel beleid van de
voorgangers op te heffen en zelf nieuw beleid te voeren. Elke regeringsleiders
is een geplebiciteerde alleenheerser – tot het politieke fortuin hem of haar
verlaat – wat ook lady Tatcher overkwam. Toch werd de verminderde bijdrage niet
opnieuw bijgesteld, toen de Labourpartij aan de macht kwam in 1997 onder
Mondeo-man, Tony Blair. Die slaagde er niet in tot een referendum te besluiten over toetreding tot de
Euro, wellicht omdat ook Labour allergisch is voor het continent.
Nu dus zal David Cameron besluiten tot een
referendum over het lidmaatschap tot de EU. Maar zal hij het ook waarmaken? Als
hij de nee licht voorkeur geeft en dat referendum gaat vooral over hem, tja,
dan is de kans dat het resultaat verrassend oogt, niet gering. Het is waar dat
de EU is opgericht door regeringen, maar in de jaren zestig en zeventig waren
er vele burgers die zich dat project aantrokken. Merkwaardig genoeg is het sinds
Jacques Delors anders gegaan, want toen werd de hand van de meester in Europa
duidelijk en werd Brussel echt een oord om rekening mee te houden.
Veel Belgen zeggen dat ze niet gevraagd zijn
over Europa, maar dat was tot 1979 geen punt en nadien kwamen er Europese
verkiezingen. Maar van vele parlementsleden hoort men weinig, tenzij van iemand
als Jacques Vandemeulebroucke die van het hormonenvlees een punt maakte. En
recent hebben we met Daniël Cohn-Bendit en zijn spitsbroeder Guy Verhofstadt,
MEP’s die durven uit te komen voor hun gedachte. Ze pleiten voor een versnelde
integratie en meer Europa. Dat laatste wil ik ook wel graag zien gebeuren, maar
de werkelijkheid is dat beide heren dat Europa zo willen vorm geven dat het
publiek van burgers er nog minder over te vertellen heeft, want zeker
Verhofstadt, die ooit de mond vol had van burgers hier en burgers daar, blijkt
een zekere vrees te koesteren als zou het werkelijk zo zijn dat burgers hun
belang niet zien. Voorwaar, wie eerst paternalisme bestreed, wordt nu een
voorbeeld van verongelijkt paternalisme.
Tot slot is de vraag dan ook of Europa het UK
voor een besluit moet plaatsen: of nog meer opting outs of gewoon mee de goede
beslissingen vorm geven en er finaal ook mee voor gaan. Give me my sovereignty
back! Natuurlijk hebben staten er veel van afgestaan, maar mochten de
verhoudingen duidelijker zijn, Tokyo of Rusland zouden anders tegen de zaak
aankijken. Nu, uit de soms moeizame onderhandelingen over handel – leveringen
van gas – blijkt dat Europa zich niet zo zwak gedraagt als sommigen het
voorstellen. Integendeel, op die domeinen waar de Commissie kracht heeft
ontwikkeld, kunnen tegenspelers, andere staten of supergrote bedrijven die
kracht wel voelen, maar net op het vlak van internationale politiek blijkt
Europa geen eigen divisies te hebben en zo komt lady Ashton vaak over als een
krachteloos minister. De soevereine zaken van oorlog en vrede, dus van
verdragsrecht en oorlogsverklaringen kan men nog niet geheel aan Europa
overlaten, terwijl we nauwelijks iets kunnen zeggen tegen Rwanda of Khartoum,
als die te flagrant het volkerenrecht met voeten treden. Vandaar onze gedachte
dat onder anderen de Britten nog steeds niet overtuigd zijn van de rol van de
EU. Alleen is het zo dat zijzelf voortdurend de discussies over gezamenlijke
defensie en diplomatie opbreken en onbespreekbaar noemen.
Het is niet ons inzicht dat het UK geen plaats
heeft in de EU, wel integendeel, maar het is wel zo nuttig voor de EU als die
rare jongens ertoe besluiten de EU volmondig te accepteren, want dan houdt het
politieke debat niet op, wel integendeel, dan zal men eindelijk over een
communautaire relancepolitiek kunnen discussiëren en vooral de antwoorden ook
in uitvoer brengen.
Het besluit mag dus alleen maar luiden dat
Europa het eiland voor de kust van Vlaanderen en Frankrijk voordeel kan
brengen, als het UK ook aan weet te geven hoe ze voortaan met de gemaakte
afspraken zullen omspringen. Als Kroatië eerlang lid wordt, zal het een massa
verdragsartikelen moeten onderschrijven, terwijl Londen nog steeds de oude
gewoonte niet kan afleggen op elk van die punten te blijven vitten. Zo kan men
niet komen tot besluiten, maar tot een Sint-vitusdans.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten