Interview met een paus
Queeste
Leven aan de grens
Gedenkwaardige
gedachten van een bijzonder man
![]() |
Carravagio, de Roeping van Matthaeus. In dit artikel komt dit werk ter sprake. Er komen wel meer onverwachte referenties aan bod... |
Ik had deze overdenkingen ook
in een brief kunnen onderbrengen, omdat de brief nu eenmaal als kader van
denken de grootst mogelijke vrijheid biedt gedachten te onderzoeken. Ik heb het
dan uiteraard over een oude traditie die men nu, ondanks mail en andere digitale
verspreidingsvormen niet meer zo hoog inschat. Maar een andere bedenking was
dat ik niet zomaar paus Fransiscus wilde aanspreken, of andere clerici,
aangezien mijn positie dat bemoeilijkt. Neen, onverschillig ben ik niet tegenover
wat de kerk vertelt, maar ik weet dat het bijzonder moeilijk is zomaar voort te
gaan op het geroep van de straatventers – oeps, die zijn er niet meer, maar
goed, soms lijken nieuwslezers en commentatoren die rol op zich te hebben
genomen. Ben ik niet onverschillig, dan ook geen tegenstander en wie dan
logisch doordenkt zal mij tot de katholieke orde, kerk rekenen. Maar ook dat
klopt niet, omdat ik sinds jaren bezwaren heb gehad tegen het reilen en zeilen
in de kerk, maar vooral de wijze waarop men ons het verhaal bracht, misschien ook
nog het meest omdat de leken, zoals Jan Dumon het eens duidelijk stelde in de
kerk niet veel te vertellen hebben en vooral toe te horen en vooral
gehoorzamen.
Wil nu net dat het punt zijn
dat deze paus maakt in dit interview met een redacteur van een van de
Jezuïetentijdschriften. Hij vindt dat zowel als het gaat om de verhouding van
leken en clerici maar zeer zeker ook als het gaat om vrouwen en de kerk de
zaken niet zijn zoals hij het zou wensen. De wijdeling staat voor hem ten
dienste van de gelovigen, de gelovige personen maar ook de gemeenschap van
gelovigen, de kerk dus. Hier zal men dus geen verwijzing vinden naar de leken
als idioten, zoals dat in onze kerken in hoofde van sommige priesters wel de
werkelijkheid was. Nog eens, hier kan men niet veralgemenen, maar dat het verre
van evident was en nu ook wel is om met priesters in gesprek te gaan, zal men
niet ontkennen. Dat leken daar ook eens voor moeilijkheden zorgen, zal ik
alvast niet ontkennen, omdat ik denk dat het gezeur over het feit dat de
bijbel, het Oude en het Nieuwe Testament vol fabels zou staan, wat men die
brave priesters voor de voeten werpt, vind ik nogal onnozel. Als priesters
evenwel een ernstig gesprek over de betekenis van een Bijbeltekst niet wensen
te voeren, blijkt uit het interview van paus Franciscus, dan is er nog een veel
groter probleem.
Opvallend bijvoorbeeld is dat
deze man Gods meent dat men – wat de Jezuïtische traditie betreft - nogal eens
naar een scherpe vorm van regelneverij, maar ook van ascese en zelfs boetedoening
is geëvolueerd. We lezen hier dat de historische stichters van de orde het niet
zo hadden voor boetegordels en dergelijke zaken. Een meer mystieke benadering
van de Jezuïtische traditie terwijl de werkelijkheid, zo erkent hij, net erop
gericht was de regels zelf voorop te stellen in plaats van het charisma, in
plaats van vooral een zekere onafheid. Het gaat, zo te zien om een historisch
proces waar weinig menselijke instituties bestand tegen zijn: de geest van de
charismatische oprichters – in dit geval de constitutiones – werden opgevangen
in regelgevende teksten – het epitome instituti – waardoor men precies de opzet
en vorm die in dit geval Ignatius voor ogen had staan, waarbij het debat en het
rekenschap van geweten samengaan, gewoon opoffert voor het gemak van conformisme
en schijnzekerheden van stevige regels (voor anderen).
Nu goed, ik denk dat enkele
lezers het wel voor bekeken zullen houden, want waarom zou men een nauwelijks
verholen eloge aan de milites Christi moeten lezen. En toch, al lezende over
meer aardse zaken merkt men dat die inzichten van paus Franciscus ook voor ons
van belang zijn, zonder dat we ons daarom met het geloof, de kerk of de orde
willen inlaten. Alleen al die discussie over wat het nu betekent jezuïet te
zijn en wat het vervolgens betekent als jezuïet uitverkoren te zijn tot het
ambt van paus, laat zien dat deze man wel degelijk in de wereld staat. Nu,
sommigen zullen, zoals Rik Torfs in een column schreef, liever hebben dat de
kerk bleef en blijft zoals zij die ooit hebben achtergelaten dan wel verlaten.
Maar ondanks alle kritiek die ik de afgelopen jaren had op een aantal
wezenlijke punten had en heb, moet ik vaststellen dat nu een paus opnieuw de
wereld als zijn werkterrein ziet en niet de transcendente hogere sferen. Wat
mij ook toelaat te verwijzen naar een gedachte in dit interview dat ook voor anderen
dan kerkelijke bedienaren van belang kan zijn en die mijns inziens door Richard
Sennett of Susan Neiman onderschreven had kunnen worden: wie de grenzen
bezoekt, mee naar huis neemt en ze daar temt, zal misschien voor zichzelf mooie
oplossingen bedenken, maar zal de band met de werkelijkheid, met de grens
verloren hebben. De paus doet dus een oproep om gevaarlijk(er) te gaan leven.
Wij verkiezen de wijsheid van het laboratorium en dat is wat in debatten wel
eens tot misverstanden leidt.
Deze paus geeft dus een weg
aan hoe we aan de ene kant met een levensvisie in gesprek kunnen gaan, maar
tevens begrijpen dat we die niet veilig in onze steden zullen kunnen aanpakken.
Het is, met of zonder permissie gezegd, ook voor politici een probleem: zij
willen oplossingen voor problemen, maar kunnen dat alleen door de grenzen te
temmen, zullen vaker pro forma en voor het oog van de camera een bedrijf
bezoeken en dan zeggen hoe het moet. Laten we eerlijk zijn, zelfs in het
bedrijfsleven, in de sector van het wetenschappelijk onderzoek en zeker de
humane wetenschappen zien we dat er veel grenzen getemd worden. Om maar iets te
zeggen, het feit dat men in de literatuurwetenschappen ertoe gekomen is alle
soorten lectuurvoorziening op een gelijke hoogte te scharen en dus niet meer de
vragen te stellen of een auteur zelf aan de grenzen is geweest, in plaats van
veilig thuis te zitten, komt niet aan de orde.
Het verhaal van een meisje dat
door een reeks omstandigheden in een psychiatrische inrichting voor volwassenen
terecht komt, waarbij blijkt dat ze autistisch is en ook mentaal gehandicapt,
dat ze plots, zonder merkbare reden plots onhandelbaar is geworden, bracht de
instelling waar zij doorgaans verblijft ertoe over te gaan haar te plaatsen,
tot collocatie over te gaan. Let wel, het geval als zodanig ken ik niet, tenzij
uit de media. Wat wel verontrustend is? Dat de instelling blijkbaar niet over
mogelijkheden beschikt om zelf in een adequate behandeling te voorzien, want
dat is toch de opdracht van een instelling gespecialiseerd in kinderen met
autisme? Natuurlijk, eenvoudig is dat niet en er zal ook geen overtal aan
personeel zijn. Maar heeft men er goed aan gedaan niet zelf naar dat kind te
gaan en met veel geduld te doen wat mogelijk is? Nog eens, ik kan geen oordeel
vellen en al helemaal geen principieel oordeel, omdat de persoon van dat meisje
alleen een adequate en op haar toegespitste benadering vergt.
In de kranten konden we lezen
dat de paus het nu wel voldoende vindt, al dat gedoe over abortus, holebi’s en
andere aan seksualiteit en gender gerelateerde onderwerpen. De kerk heeft lang,
veel te lang een rigide kijk op de het seksuele leven aan de orde gesteld, wat
haar geloofwaardigheid niet ten goede kwam. Maar deze paus zegt nu: laten we
kijken naar wat mensen doen, hoe ze leven, hoe ze met hun verlangens en ontevredenheid
worstelen en het niet meer zo direct ex cathedra hebben over hoe mensen horen
te leven. Die laatste gedachte lijkt me nog het meest interessant, omdat
doorheen de hele tekst van het interview aan het licht komt dat deze priester
precies de priesters uitdaagt en vooral de bisschoppen hun positie te
heroverwegen. Maar hij wil ook zijn primaatschap heroverwegen en zoeken naar
een minder statisch functioneren van de synodale procedure. Heerlijk is het
onmiddellijk het Griekse hierin te herkennen: Syn en Hodos: samen op weg. De
weg is voor deze mens minstens zo belangrijk als de grens, zo te zien, want hij
kan er niet omheen te begrijpen en te doen begrijpen dat we van het verleden
geen nostalgisch beeld dienen op te hangen dat we willen bewaren, ten koste
van…
Het is in deze dat deze paus
niet enkel spreekt voor de gelovigen, lijkt het mij, want dat is wat in onze
cultuur telkens weer de kop opsteekt: zelfs de nostalgie naar de revolutie kan
mensen parten spelen. Het nu blijkt voor deze paus opvallend belangrijk, maar
ook het hier en aangezien hij beseft niet over de gave van de ubiquitas te
beschikken, wil hij dus veel minder de Romeinse voorschriften zomaar overal te
gaan opleggen, of laten opleggen. Hier komt tegelijk die andere gedachte weer
boven: hij vraagt van gelovigen de creativiteit die men nodig heeft als men
niet alles onder controle heeft. Decentralisatie zal deze paus wellicht niet in
de mond nemen, omdat dit wel goed klinkt in een vergadering, doch op de
preekstoel misschien misplaatst zal klinken.
Het doet me eraan denken:
velen onder ons gaan niet meer ter kerke en horen dus nog zelden preken en laat
nu net dat een van de redenen geweest zijn waarom ik de kerkdeur zachtjes
achter me heb laten dicht glijden, namelijk
dat de homilieën vaak ronduit beschamend waren, of te geleerd of te – horribile
dictu – populistisch. Deze paus zegt dat men als predikant de Bijbelteksten
voor zich kan en moet laten spreken en vervolgens daar via enige exegese en een
aanzet tot aanmoediging en bevestiging gelovigen aan te spreken. Priesters die
preken moeten hun gelovigen kennen en luisteren, weten wat er leeft, zonder
daarom, denk ik, helemaal mee te gaan in wereldse beslommeringen.
Hahaha, hoor ik sommige
anonieme lezers al, die geeft zich nu echt bloot en laat zich kennen als een
echte kalloot, want als het goed was, klinkt het, zou ik toch wel geloven. Ik
vrees dat dit niet het geval is. Als het goed was? Ik kan nauwelijks een beeld
geven van wat ik zou verwachten of mogen verwachten. Maar er is nog een andere
overweging mogelijk: al die jaren dat ik luister naar wijze, erudiete mensen
die niet tot de kerk behoren, agnosten of vrijzinnigen, soms zijn het ook nog
eens vrijzinnig humanisten en dan boft men, heb ik in wezen weinig gemerkt van
een grote bevlogenheid bij die mensen. Natuurlijk niet, Haers, u weet toch dat
er een strijd te voeren was aan de grenzen, tegen die vermaledijde RKK.
Wie niet tegen haar strijd kan bij ons
niet staan. Onzin, want het probleem is nu net dat ik maar weinig inspirerende inzichten
heb vernomen. Er zijn uitzonderingen, zeker, zeer zeker, maar de bijzondere
figuur van het menselijke bestaan vergt nu eenmaal het begrip dat men niet goed
om weet te gaan met onzekerheden, daar heeft Descartes ons al vroeg van
overtuigd, omdat zijn benadering van de wereld en van het rationele denken op
een paradox is uitgelopen: hij weigert zomaar te aanvaarden wat zijn zintuigen
hem vertellen, gaat de rade bij de Nous, de Ratio en komt daardoor bij nieuwe
inzichten, maar die niet door zijn zintuiglijke waarneming bevestigd wordt.
Laten we wel wezen: leest men
een auteur als Camus of Saramago, maar kijkt men naar wat een pater Pire deed
of een Albert Schweitzer en zovele anderen, die werkelijk in de grensstreek
bleven hangen om te doen wat hen het beste leek, zoals die pater Roger
Vandersteene die in Canada dacht de indianen te gaan bekeren en uiteindelijk
zelf meer Indiaans werd dan zijn discipelen kristenen, dan merkt men dat er
andere mogelijkheden zijn. Of inderdaad, men kan denken aan sommige Rabijnen die
zo strak in de leer zijn dat ze mens en nabestaanden veronachtzamen. Deze paus
blijkt een zeer humane visie te presenteren.
Er lijkt doorheen onze cultuur
en onze opvattingen een diepe slenk te lopen, waarbij aan de ene kant gelovigen
hun in marmer en goud gekapte ijzeren wetten in ere wensen te houden, omdat die
zekerheid en veiligheid bieden en wel bekoren kunnen. Aan de andere oever bevind
zich ook een horst, waar men vrijzinnigen vindt die menen dat de wetenschap
alles zal onthullen, die niet van zekere duistere plaatsen houden maar liever
het volle licht aanschouwen. Een diogenes zouden ze evenwel niet erkennen. Maar
er is een ook een stroom die door de slenk een weg zoekt, soms met meer en dan
weer met mindere kracht, die zich van die zekerheid niet bedienen wil. Er is
een weg die men gaan moet. In feite klopt de beeldspraak niet, want waar we
weten dat rivieren door diep ingesneden beddingen stromen, die er een paar
duizend tot honderdduizend jaar over gedaan hebben om hun weg te vinden,
terwijl we het hier hebben over het niet zeker zijn, wat de goede weg is. Het
blijft merkwaardig maar wel begrijpelijk dat we de ander vaak van vastgeroeste
en foute overtuigingen en inzichten betichten, maar onze eigen overtuigingen
niet in vraag kunnen stellen.
Zeker als het om het omgaan
met anderen en zeker mensen die er een bepaald ongeordend en vaak moeilijk
leven op na houden, die zich niet voegen naar onze normen, zal men merken dat
tolerantie een abstract begrip is dat moeilijk in praktijk te brengen is. Men
hoeft de ander niet zomaar te volgen, lezen we hier, maar het diepgaande,
onderscheidende gesprek kan leerrijk zijn en kan helpen die andere te begrijpen
zonder zomaar zijn of haar keuzes, opties te aanvaarden.
Deze samenleving zou er dus
bij gebaat kunnen zijn de inzichten van deze paus eens te overwegen, niet
omwille van zijn verwijzingen naar het geloof, of naar bepaalde visies als
zodanig, maar omdat hij niet gelaten een fatalistische kijk op de dingen die zijn
en zeker op wat in de kerk leeft – kijk eens hoe barbaars die wereld vandaag
niet is – maar ook daarbuiten: fatalisme ontslaat er ons immers van na te
denken over wat we zelf kunnen aanvangen. Van Hannah Arendt zegde Aloïs Prinz
dat die het lastig had met het cultuurpessimisme van Heidegger en met zijn
gelaïciseerde contemptus mundi – de verachting van de wereld -, maar
integendeel een vorm en taal zocht om haar amor mundi uit te drukken en ook te
realiseren. De soms aperte minachting voor anderen, die niet de juiste dingen
voor waar aannemen, zelfs het materieel determinisme, omdat dit bijvoorbeeld
als inhumaan ervaren wordt, kan leiden tot invectieven die niet alleen geen
blijk geven van wellevendheid, maar ook nog eens van een intentieproces waar we
niets mee opschieten.
Daarom vond ik het lezen van
deze tekst, dit interview van paus Franciscus niet enkel een verademing, maar
eerder ook ja, een soort aanzet van Rome een Open Stad te maken. Men hoeft in
een debat niet de ander te willen overtuigen of naar de mond te praten, maar
het onderzoek, van de eigen en de opvattingen, ervaringen, het begrijpen van de
andere te beluisteren, kan een flinke stap zijn naar een enthousiasmerend
debat, een hele weg is er dus nog te gaan.
De wereld is wat het geval is,
las ik ooit bij Wittgenstein en het blijft een intrigerende gedachte. Ik weet
het, men moet dan ook de verdere uitwerking volgen, maar toch, als we dan bij
het aforisme uitkomen dat het logische beeld van de feiten de gedachte is, dan
kan men zich afvragen, hoe het komt dat we ons soms feiten fabriceren waarmee
we onze gedachten stofferen. De filosoof wou duidelijk af, denk ik, van een
filosoferen dat in zichzelf gekeerd was en dat geldt dus zeker ook voor wat in
de kerk aanhangig is geweest. Het feit dat deze paus nu net stelt dat de
verdiensten van Vaticanum II historisch geworden zijn, laat hem toe meer te
kijken naar wat nu van node is. Hij kan de feiten en gedachten ordenen, zonder
de ballast van het problematiseren. Eerder heb ik de indruk, gaat deze paus
voor het leven als een spel. Misverstanden te over? Ik denk dat men het spel
zelf moet waarderen. Verwijzen naar Turandot? Een Paus? Tja, men kan over
sommige dingen niet anders spreken dan in beelden en referenties, vooral als
moeilijke vragen niet direct een antwoord kunnen krijgen. Ook al omdat men in
een laboratoriumsituatie niet altijd een realistisch beeld krijgt van de
werkelijkheid. Maar goed, daar sukkelen niet alleen welzijnswerkers mee.
Tot slot stel ik vast dat de
brede media de draagwijdte van een facet in het interview niet erg hebben
doorvorst, want de paus spreekt over een theologie van de vrouw. Nou en? Wel,
hij gaat hier verder dan de eis van gelijkheid van man en vrouw, maar wil, zo
te zien aangeven dat het debat over de positie van de vrouw gemakkelijk leidt
naar een machisme met een rokje aan en daarbij het eeuwig vrouwelijke en het
bijzonder, concreet vrouwelijke over het hoofd zien. “Het vrouwelijk genie is nodig op die niveaus waar belangrijke
beslissingen genomen worden. De uitdaging van vandaag is precies deze: een
reflectie voeren over de specifieke rol van de vrouw met inbegrip van de
plaatsen waar het gezag in de verschillende geledingen van de kerk wordt
uitgeoefend.” Ga daar maar als lekenwereld tegenaan. Want welke politicus
of filosoof zou over het vrouwelijk genie durven te spreken. Maar intussen
merken we dat in het onderwijs jonge knapen in een keurslijf gedwongen worden,
zodat onderwijs een procrustesbed wordt. Maar men kan dat niet enkel aan het
onderwijs toeschrijven, ik denk dat het grote project van de Verlichting –
zoals de volgelingen van Jonathan Israël het ons voorhouden - hier nu net wel
in doorklinkt, want men fabriceert met het buzzwoord “gelijkheid van man en
vrouw” ook weer zo een mal, waarin iedereen moet passen, zonder aanzien des
persoons. En dan is de persoonlijke autonomie en uniciteit van geen tel. Dan
wordt het gelijkheidsdenken veeleer een temmen in plaats van een vrijheid
aanbieden en een proces van ontplooien mee op de rails zetten.
(Volks-)verheffing? Waarom zou dat een vies woord zijn?
Laten we dus maar eens
proberen wat minder vanuit de ivoren toren over de woestijn der barbaren te
kijken. Jacques Brel zong over Zangra, die militair wordt en wacht op de vijand
die uit de woestijn zal komen. Maar zijn wachten is vergeefs en aan het einde
is er niets gedaan… maar kan hij niet meer vechten of leiding geven aan het
gevecht. Ik denk wel eens dat dit voor onze tijd een mooie metafoor is. Deze
paus wacht evenwel niet tot hij aan de slag moet als een generaal, maar timmert
rustig aan de weg, wetende zelfs dat hij vele resultaten van zijn werkzaamheden
niet zal beleven. Maar ik denk wel dat hij zo meer bewerkt.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten