The City en sex
Brief
Aan de
financieel ongeletterden
Over
inzichten en verhalen van economen
Brugge,
19 september 2013
Dames en
heren,
![]() |
Still uit Opera Don Giovanni, waarin Leporello de prestaties van de verleider uitbazuint... |
Men
kon het weer lezen in de gewaardeerde
krant DS: wij zijn financiële analfabeten;
bankiers moeten meer naar hun klanten kijken als dokters naar een
patiënt. De gedachte blijkt te zijn dat
banken zo een moeilijke producten verkopen dat mensen het niet snappen. Wie al
wat langer op deze wereld mag rondlopen, zucht nu ook allicht: wat zou dat
nieuws zijn? Een nieuw inzicht…”
Maar om
mijn verhaal helder te maken moet ik eerst iets geheel anders aansnijden, al
zal men zien dat er wel degelijk een verband bestaat. Gisteren kon men in De
Morgen een hoop lezen over literatuur en erotiek en het was, voor zover ik het
allemaal doorliep, nogal slaapverwekkend. Ik vond bijvoorbeeld geen verwijzing
naar Lodewijk van Deyssel, die een mooie scène schreef waarin een vrouw geniet
van de lauwe lentewind onder haar deshabillee, maar goed, misschien is het niet
echt deel van het culturele patrimonium. Verwijzingen naar Histoire d’O waren
al even grappig, want de auteur van het boek, Pauline Réan wilde haar
lezeressen – ik vermoed dat het vooral voor dames die zich vervelen op de bank
geschreven is - vooral een fantasie
voortoveren waarin ze even konden geloven. Althans, dat is wat sommige vrouwen
mij vertelden. Haar succes was niet zozeer het ongehoorde, maar veeleer de
gedachte dat ze zich onderwerpen wilde en dat moest volkomen zijn. Een
vreugdevolle vernieling, of moet het zijn: een zoete vernieling? Maar het boek
gaat niet over de erotische ervaring, wel over SM.
Erotische
literatuur, zoals het Hooglied in de bijbel kan men vandaag niet goed meer
lezen, omdat we doordrongen zijn geraakt door andere interpretaties. Maar
tegelijk, Pietro Aretino en de evangelieën van den Spinrok of de Decamarone
zijn dat ook en de reden is dat we van auteurs niet de omfloerste taal
verwachten, maar de directe ervaring en dat gaat niet, want het is zoals een
novelle waarvan ik de titel niet terug kan vinden, een novelle waarin Don Juan
wordt voorgesteld als iemand die vooral met zijn verhalen vrouwen weet te
verleiden zonder dat er altijd vleselijke lust aan te pas komt. Het geheim van
de man was dat hij hen kon bekoren en betoveren alleen door zijn verhaal,
terwijl we denken dat hij hen bij bosjes in bed kreeg of op andere plaatsen kon
laten genieten. Het probleem is wellicht dat we vandaag de directe resultaten
willen, terwijl goede erotische verhalen de suggestie brengen.
De Morgen
bracht ons de boodschap dat de erotische roman vandaag eindelijk moeilijk te
vinden is, maar vergat erop te wijzen dat wie naar “Les Liaisons Dangereuses” verwijst doorgaans
de film voor ogen heeft, niet de
brievenroman, want die vinden velen doorgaans saai. Het is dus een probleem van
verbloemende taal die de heftige betrokkenheid mogelijk maakt.
Ik denk
eerlijk gezegd dat het met het verhaal over bancair analfabetisme van hetzelfde
laken een pak is: men zegt dat de mensen het niet weten, maar vergeet dat
mensen niet vergeten zijn hoe vaak hun bank om de hoek hen spaar- en beleggingsproducten
voorstelde waar ze niet veel van begrepen of niets aan hadden. Mensen kiezen
inderdaad voor een mengeling van zekerheid
en bescheiden rendement omdat ze er niet wakker van willen liggen,
terwijl in de jaren 1980 en later
kranten en bladen, films ons vertelden hoe spannend het kon zijn goede maar
zeer gewaagde beleggingen te doen. Een aantal jaren geleden gingen mensen zelf
short via hun pc en sommige moesten op
enig moment ondergaan dat ze een verkeerde keuze hadden gemaakt en soms was de
schade even groot als wat een gokker te doorstaan heeft, of zijn, doorgaans
zijn naastbestaanden. Maar ik denk dat die mensen en de krantenjongens een
gevoel hadden dat het allemaal niet zo
erg kon zijn. De werkelijkheid is dat we gedurende decennia aangepraat werden
dat we ons spaargeld zo rendabel zouden beleggen, maar dat pakte soms donker
uit, omdat men vergat uit te leggen dat de lokale bank het ook niet wist.
Juist, ja, Lehmann Brothers. Bankiers die met het geld van anderen speelden,
hebben andere besognes dan bankiers die partner zijn in het verhaal, wat Joris
Luyendijk dan weet te zeggen.
De zaak
is, zowel wat de erotische literatuur betreft als wat de bancaire
succesverhalen betreft, dat ze een deel buiten de werkelijkheid moeten staan,
anders worden het harde vernielingen. De kwestie komt in een boek van Tomas
Sedlacek uitgebreid aan bod. Geld, zo stelt hij is een middel. Het doel zo rijk
mogelijk te worden is eerbaar, maar dan moet men de
andere mogelijkheid onder ogen te zien. Het gaat hierbij om veel meer dan
rationeel handelen, maar om wat Aristoteles stelde, dat we het zeer moeilijk te
vinden juiste midden moeten opzoeken. Het bancaire analfabetisme suggereert
evenwel dat de leek de risico’s noch de kansen ziet. Maar hoe vaker ik financiële
bladzijden lees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat men ons een wereld
voorspiegelt die voor ons algemene welbevinden niet de beste der werelden kan zijn. De reden is dat
hier het realiseren van iets niet meer in de eigen handen ligt, maar in systeem
van financieel kapitalisme, dat met mensen geen rekening meer houdt. Toen
Renault Vilvoorde zou sluiten, zag men niet hoezeer we zelf willen dat Renault
kosten snijdt en de opbrengst maximaliseert om onzentwille, want via
pensioenfondsen zijn we (ongeweten) aandeelhouders van al die bedrijven.
Ons, burgers,
mensen financieel en bancair analfabetisme verwijten is een beetje gortig, want
de producten zelf zijn, zo is gebleken zelfs voor bankbedienden al eens
onbegrijpelijk. Maar het is maar de vraag hoezeer we met die zaken doende
willen zijn. Het valt me op dat de auteurs vrezen dat we niet rationeel
oordelen over wat we kunnen doen. Maar misschien zal u ook wel, zoals ik eens
nadenken, zuiver hypothetisch waarom we niet
zouden investeren in een kunstenaar of film, waarvan we vooral
verwachten dat het project lukt en de mensen er iets mee aankunnen. De boekhandel en de uitgeverij
staan, zo las ik deze week onder druk van Amazon.com, omdat die mensen bijna
aan zich bindt. Maar even verder kom ik
iets tegen over onze onkunde als het om
online kopen zou gaan. Zonder excuses, maar ik wil wel dat onze uitgeverijen
hun eigen beleid kunnen blijven voeren en niet vereerd worden als ze een
bestseller zoals Vijftig Tinten Grijs in de portefeuille krijgen. Eerder kan
men, zoals André Schiffrin schreef, het van belang dat een uitgeverij waarderen
en hopen dat die autonoom kan blijven werken, want de zogenaamde grote huizen
met megasellers, zoals een biografie van Clinton zijn al zoveel geld kwijt voor
het boek komt, zodat de winstcijfers finaal niet altijd zo indrukwekkend zijn
als de omzet laat vermoeden.
Men wil
scoren en winsten maximaal opdrijven en de banken beloofden ons gouden bergen
maar finaal zijn het de belastingbetalers geweest die banken dienden te redden.
Het succes van een beleg kan leuk zijn, maar een investering, waarbij men zelf
ook betrokken is, kan veel intenser genoegen opleveren.
Neen,
mensen zijn niet ongewild bancair analfabeet, maar weten dat de banken hen soms
als idioten beschouwen, stommelingen die niet weten waar het profijt te vinden
is. Dan moet men zich toch wel afvragen waarom men leerlingen financieel mondig
wil maken, maar geen vaardigheden meegeven wil om iets te realiseren, een
bedrijf op te zetten of een gewaardeerde medewerker te worden van een bedrijf.
Overigens,
men vergeet ook dat de overheid een en ander overhoop aan het halen is: men
moet mensen aan het werk zetten, want het systeem moet gered. Wat men doet is
van geen belang. Weg het discours over
waardig werk en weg ook de gedachte van ontplooiing. We worden meegezogen in
het systeem waarvan we de zin wel zien: winst maximaliseren, maar verder zal
men klagen over het aantal met een depressie. Collaterale schade en ongewenste
neveneffecten.
Om terug
te gaan naar de boekenbijdrage in de Morgen: erotische lectuur kan echt
heerlijk zijn, maar dan is het om de suggestieve kracht, om het spel en de
overdrijvingen, zoals bij Louis Paul Boon (Al op een zwoele zomeravond), maar
het genoegen is er een van in taal beeldend uitgedrukte ervaringen of wensen,
eventueel obsessies. Deze zomer kreeg ik nog eens Black Venus in handen, maar
ik heb niet doorgelezen, omdat de
urgentie, maar ook de zin van het boek,
het exhibitionisme ook me al vlug tegenstond. Een boek “Bekentenissen van een
veertigjarige vrouw” bracht me meer genoegen, al kreeg het bij ons niet de faam die het boek verdient…
als pornografisch experiment.
Laten we
elkaar niets wijsmaken, banken, sex, kapitalisme, het is er maar iedereen
doet wat hem of haar het meest genoegen
schept, niet per se de hoogste winst of score, toch?
Vale
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten