Waarom men geen boeddhistisch monnik mag worden
Brief
Aan
een parketmagistraat
En
anderen die zich het lot van Giel
Aantrekken
Brugge,
14 september 2013
Geachte
dames en Heren van het Parket, OM te Gent
Geachte
dames en heren van de Jeugdhuis,
Mevrouw,
Sabine en ook u, Giel, weest gegroet,
![]() |
Gautama Siddharta? De weg naar verlichting volgens andere inzichten. |
U
wil naar India om in een klooster de weg te gaan teneinde boeddhistische monnik
te worden. De jeugdrechter zag donderdag in een spoedzitting geen bezwaar, maar
het OM ging in beroep en dus zal u, Giel, moeten wachten, wat u, gezien uw
interesse en vertrouwdheid – nu al – met het Boeddhisme niet zo moeilijk lijkt
te vallen. U zal wachten.
Mevrouw,
u blijkt al langer met het Boeddhisme in contact te staan, er zelf ook veel aan
te hechten. Sinds tijden is er in Europa een grote interesse voor andere
religies, voor andere levensopvattingen en we weten dat hier alvast de vrijheid
van geloof gegarandeerd wordt door de grondwet. Duidelijk is het dat men uw
zoon daarom niet tegenhouden zou, maar toch, men moet hierbij toch denken aan
de verkrampte houding omtrent de jongeren die naar Syrië varen – te land, ter
zee en door de lucht – maar daar bezweert men mij, gaat het om het inperken van
het risico op terrorisme of mogelijke haarden van radicalisering. Nu ben ik ook
niet blind en binnen de Islam in Europa bestaat er wel een zekere tendens om
een beleving van de Islam te ontwikkelen die niet spoort met onze opvattingen
en die onze opvattingen zelfs aanvalt. Daar moet men inderdaad tegen strijden.
Onze opvattingen? U zal zien dat deze brief aan het OM daar inderdaad over
gaat.
Mag
men Boeddhisme en Islam, RKK en vrijzinnigheid tegen elkaar afwegen? Niet dus,
de vrijheid van geloofsovertuiging veronderstelt dat de overheid er zich verder
niet moeit met wat de inhoudelijke
opvattingen nu wel zijn. Maar de overheid zal erover moeten denken de
veiligheid en de openbare orde te bewaken en dan geldt dat men opruiende
inzichten, inzichten die tot geweld kunnen leiden in het oog moet houden. Maar
ondanks alle kritiek die men uit aan het adres van de Islam, zijn er vele
moslims die vreedzaam samenleven verkiezen in deze voor hen heidense wereld,
boven het willen opdringen van hun visie. Het zijn vaak bekeerde westerlingen die
de zaken op scherp stellen, zoals het met proselieten wel vaker het geval is. Maar
het mag niet zo zijn, dat men mensen zou verbieden een bepaald geloof te
omhelzen. Hoe men zich vervolgens gedraagt, verwijzend naar de mensen van Sharia4Belgium,
mag men wel intomen.
U
begrijpt dat het Boeddhisme als een exogene beleving en benadering van mens en
wereld voor velen onder ons moeilijk te vatten valt, want een religie is het
niet, eerder een wijze van leven die erop gelicht is verlichting te bereiken,
een ander soort Verlichting dan velen hier hoog in het vaandel voeren. Maar
schreef men in de 18de eeuw geen “Lettres Persanes”? Montesquieu
dus, die in deze uitgebreide brievenroman een satirische blik op het Frankrijk
van 1721 werpt en tegelijk de hang naar oriëntalisme bespeelde. Of onderzocht
men niet hoe de Indische fakirs en andere bijzondere mensen tegen de dingen
aankeken? Men heeft doorheen de twintigste eeuw golfbewegingen gekend waarin de
belangstelling voor en de praktijk van deze levensbeschouwingen een groot
bereik kende. In de middenklasse? Ach, natuurlijk, want de kennis en interesse
kwam tot stand in kringen die er open voor stonden. Wie heeft niet, ergens
tussendoor van Hesse Siddharta gelezen en voelde zich wel aangesproken door het
boekje, waarin de weg naar Verlichting uitgewerkt wordt.
Ik
denk bij deze ook terug aan het boek van Johannes Witteveen die geen Boeddhist
was, maar nog altijd nauw betrokken is bij de Soefibeweging in Nederland. Die
man is er ook van jongsaf aan door zijn ouders bij betrokken geraakt en heeft
er zich als econoom en als Managing Director van het IMF nooit te beroerd voor
getoond die opvattingen ook kenbaar te maken. Het boeddhisme is anders
natuurlijk, maar het blijft opmerkelijk dat we er ons geen weg mee weten.
Het
zal dan wel zo zijn dat uw zoon, mevrouw, reeds vroeg onder de indruk gekomen
is van het Boeddhisme, maar tegelijk wil men hem zijn weg niet laten volgen. Nu
kan het zijn dat hij onderweg de richting verliest, maar zou hem dat schaden?
Niemand die het weet. Ik weet nog dat ik schreef over het Zeilmeisje, Laura en
over de Zeiljongens omdat die jongeren een eigen kijk en misschien ook wel een oplossing
zochten voor een onvrede met deze samenleving en cultuur, maar meer nog en in
positieve zin zoeken zij zich te verwerkelijken, te ontplooien, zoals u, Giel.
Het
verhaal herhaalt zich en hier moet ik mij wel richten tot het Openbaar
Ministerie, want u gaat ervan uit dat de openbare orde gestoord zou kunnen
worden door de keuze van Giel? Zou het zo zijn dat die jongeman voor zichzelf
een probleem zou kunnen worden, het verhaal van een mislukt leven? Toch een beetje
vooruitlopen, wel? Want dit kan men niet voorzien en de vraag is of het
openbaar ministerie hier echt tussen hoeft te komen. Even een overzichtje:
jongeren die sport doen worden terecht aangespoord er zich volop voor te geven;
jongeren die studeren, daarentegen mogen maar mondjesmaat kennis nemen van onze
cultuur, van onze wiskundige en wetenschappelijke cultuur en zij moeten niet echt
tot de bodem van hun mogelijkheden gaan; wie in showbizz iets proberen wil,
wordt misschien wel financieel aan banden gelegd en men wil kinderarbeid
verhinderen, waar ik het wel mee eens ben, maar men zal hen niet besparen de
hele hel van afgunst en misplaatste competitiedrang. Want laten we het ons maar
afvragen? Heeft zo een deelname aan Eurosong voor Kids echt geen nare gevolgen,
nog afgezien van enkele risico’s – we denken aan die Britse televisiefiguur die
jongeren tot ongewenst gedrag aanzette – voor die kinderen?
Neen,
het openbaar Ministerie, dat anders wel klaagt over werklast, blijkt hier zeer
getapt om de zaak op te pakken. Maar bedreigt Giel de openbare orde? Is de kans
groot dat hij later hel en verdoemenis zal zaaien? Oh ja, de schoolplicht?
Neen, er is leerplicht. Maar het blijft maar de vraag of die jongen iets minder
zal leren dan jongeren die hier braaf school lopen? En het feit dat het
religieus, godsdienstig zou klopt ook niet, ten overvloede, want het boeddhisme
is geen religie. Vrijheid van dwang en het recht het persoonlijke geluk na te
streven, zonder schade aan derden? Ach, het Openbaar ministerie doet wat moet,
zegt men, want het is toch zo belangrijk dat jongeren niet ontsporen.
Met
vriendelijke groet,
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten