Dezer
Dagen
Media & democratie
Kwaliteit
is niet meetbaar
MNM
mag verkocht worden. Wie zou het merk overnemen? En als het zo is dat decretaal
de openbare omroep de luisteraars van die zender moeten bedienen, dan valt er niet veel aan te veranderen. Nu luister
ik vaak naar Klara, maar ook naar Radio 1 en dat blijken volgens de CIM-cijfers
marginale zenders te zijn. Het probleem is natuurlijk dat hun aanbod met veel
enthousiasme wordt gemaakt, maar dat het soms, zeker bij Radio 1 op
zelfgenoegzaamheid kan gaan lijken. Waarom zou een informatiezender als Radio 1
niet, zoals op Franse radiozenders wel kan, radio-essays brengen of
documentaire programma's. Maar Haers, hoor ik al, u moet toch weten dat het flitsend en sexy mag zijn. Geen gesprek
van 10 minuten, maar elke drie minuten wat muziek. Spanningsbogen, weet u wel.
En nog, iets, het mag ook niet te complex wezen, niet te diepgravend en vooral
niet provocerend: geurloos, kleurloos en nog iets anders loos.
Toch
is vrije toegang tot informatie een basisvoorwaarde voor het goede functioneren
van de democratie, maar informatie laat zich niet zo gemakkelijk in een
sluitende definitie vatten als men wel denkt, want nieuws is niet de enige
informatie die waardevol kan zijn, om de eenvoudige reden dat nieuwswaarde
vluchtig is en bovendien niet voor iedereen dezelfde betekenis heeft: de
aankondiging door premier Medvedev in Moskou dat Rusland een boycot afkondigt
van een hoop voedingsproducten waaronder peren, brengt vooral de producenten van
de gekende peren, conference als ik het wel heb, in paniek, terwijl de stokers
van wiskies voorlopig niet klagen, want alcohol blijven buiten schot. Maar
vooral, wie het verhaal van sancties gevolgd heeft, begrijpt dat Rusland in
deze met een gepaste reactie moest komen. Immers, het gaat om een conflict en
dat is per definitie een omstandigheid waarbij partijen elkaar trachten aan te
pakken om het eigen gelijk te halen, waardoor men de mogelijke en onmogelijke
middelen hanteert. Wie er bij de bevolking slachtoffer van is, vergeten de
strijdende partijen en dat lijkt voor de media nu eenmaal geen interessant
thema.
Een
jongen van 10 sterft aan een blindedarmontsteking als gevolg van een ongelukkige samenloop van
omstandigheden, vooral de onveiligheid van de wijk waar de ouders wonen van
dien aard is dat geen hulpdienst er bij nacht en ontij wil langsgaan. En de
arts moet ook niet echt een goede anamnese hebben verricht, anders had hij toch
symptomen van appendicitis, een ontstoken appendix dus moeten zien en men weet
dat dit kan ontaarden.
Laten
we wel wezen, zo een kleine Malinese jongen, wie zou daar nu geen medeleven mee
hebben, maar het issue dat aan de orde moet komen is waarom ordediensten zo een
wijk verder laten verrotten. Wellicht omdat het rondlopen met drugs en
vlindermessen gewoon akkefietjes zijn. De overheid moet zorgen voor de openbare
orde en neen, dit kan geen pleidooi zijn voor GAS (=Gemeentelijke
administratieve sancties) want die raken kleine rakkers en wildplassers, maar
hoe ergerlijk dat laatste ook kan zijn, het is nog niet van de orde als het
zwaaien met een knipmes en een wijk terroriseren. Wie dus wil aangeven dat er
een gebrek aan proportionaliteit is, als het gaat om het vrijwaren van de
openbare orde, krijgt meestal een meewarige blik, terwijl de burgemeester van
Brussel best wat meer spitsroeden had mogen lopen, toen hij vond dat
jongemannen wel mogen rondlopen met AK47's en andere zware vuurwapens omdat het
maar akkefietjes zijn. Die burgemeester verzaakte zijn ambt, maar is vooral om
partijpolitieke redenen mogen opstappen. Wellicht wordt hij nog wel eens geëerd
en krijgt hij wel ergens een lintje.
Over
de feiten zelf is inderdaad gesproken, maar als Lucas Vander Taelen over Vorst
spreekt, over de samenlevingsproblemen, dan krijgt hij van Kristien Hemmerechts
lik op stok, wordt hij, de liberale,
vrijdenkende en open van geest opererende Lucas de dader van racisme, terwijl
het in sommige delen van Brussel niet altijd een pretje is vlot te bewegen.
Maar dat heet een taboe, dat is een schending van de politieke correctheid. Het
is dus van belang, dat mevrouw Hemmerechts mag zeggen dat het allemaal niet zo
erg is, terwijl ze lange tijd toch in Brussel aan de KUB heeft gedoceerd en
daar dan ook wel eens met ongezellige omstandigheden zal geconfronteerd zijn,
in de metro of aan het metrostation Simonis... Het is duidelijk, denk ik dat
men de werkelijkheid niet mag ontkennen, omdat dit niet zou sporen met de
ideale samenleving die men wil bereiken. Nu er een jongentje stierf, denk ik,
is het van belang te begrijpen dat men proportioneel moet handelen en dan komen
meer discussies aan de oppervlakte, die in de media wegens te lastig, te technisch
niet aan de orde komen. Vooral en dus ook komen ideologisch geïnspireerde inhibities om
bepaalde zaken goed af te wegen in beeld. Theodore Dalrymple was de gebeten
hond van weldenkend Vlaanderen, maar ik heb van die zijde nog geen begin van
afdoende aandacht gezien voor het ongeziene leed in achterstandswijken, want
zelfs criminologen weten dat de eerste slachtoffers van laksheid vanwege de
overheid neerkomt op de mensen die er wonen, vrouwen en kinderen eerst.
Dalrymple
bracht de ongemakkelijk stemmende boodschap dat een gebrek aan behoorlijk
onderwijs gekoppeld aan het slordig omspringen met filosofisch goed overdachte
inzichten mee de oorzaak vormen van de verloedering van hele en halve steden.
Dalrymple dacht aan de onderzoeken van Foucault naar gekte en straffen, van
criminaliteit dus, waarbij men de autoriteit van bijvoorbeeld de politie
helemaal onderuit gehaald heeft. Foucault die er in San Francisco niet voor
terugschrok in duistere wijken en in dark rooms contacten te leggen, was er
zich wel van bewust, zeker in de tweede fase van zijn werkzame leven dat men
die inzichten niet zomaar kon hanteren als werkbaar in de samenleving. Dat wil
zeggen: er zijn mensen die nood hebben aan psychiatrische zorg, aan opvoeding
ook, dus aan autoriteit en discipline, om precies zelf tot inzichten te komen.
Dat nu nam men Dalrymple kwalijk, want hij gaf een beeld van de armoede en van
het leven in achterstandswijken dat men dan maar voor het gemak
"neoliberaal" ging noemen. Nu kan ik de redeneringen van Theodore
Dalrymple wel niet altijd volgen, soms leken het wel karikaturen, maar in wezen
kan men zijn observaties wel accepteren, over hoe mensen stukken en brokken van
een groter filosofisch of politiek discours overnamen zonder er zich van bewust
te zijn dat men op die manier zichzelf in problemen kon brengen. Levend aan de
bodem van de samenleving is dus levensgevaarlijk gebleken en daar moeten we als
samenleving over nadenken: hoe kunnen we verhinderen dat sommige delen van onze
samenleving verstoken blijven van de nodige medische, maar ook sociale zorgen,
onderwijs ook.
Onderwijshervormingen
bepleiten zonder de reeds kwetsbare en zelfs uitzichtloze toestanden in die
wijken in kaart te brengen en daarbij weigeren waarnemingen zoals die van
Dalrymple af te toetsen, lijkt mij een vorm van plichtsverzuim. Maar zeer
Cartesiaans berichte men over de dood van dat jongentje van 10, van de
hulpeloosheid van zijn moeder en vervolgens, hoe kan het anders, van de
consternatie. De "Garde des sceaux", de Franse minister van justitie
en diens collega op Binnenlandse zaken hebben hier minstens evenveel te
verklaren als de vrouw op Gezondheidzorgen, maar dat lijkt niet te stroken met
de methode van de nieuwsmakers dat men problemen goed moet omschrijven en dus
isoleren, om niet nodeloos tot complexe verhalen te komen. Maar hoe kan het dan
dat die vrouw voor haar zoontje nergens hulp vond? Ah bon, een no go area? Pech
gehad. Neen, hier faalt de overheid en daar zijn verklaringen voor, maar men
moet er dan wel aan willen werken. En aangezien zo een jong leven maar een fait
divers is, zal het gauw genoeg vergeten zijn.
Nu,
onze kritiek op de cartesiaanse benadering van maatschappelijke feiten kan men
de media wel vaker aanwrijven. Vooral de openbare omroep zou meer aandacht
moeten besteden aan het durven brengen van informatie, gedegen, het mag zelfs
saai, beste Kennedy uit Oostende, maar wel gericht op het openen van het debat.
Dat hoeft niet in het nieuws, maar wel zijn er andere mogelijkheden, zoals het
voormalige Panorama. Voormalig omdat het nu te zeer een format is, dus ook weer
methodologisch goed uitgewerkt, maar die methode en vorm is te zeer en te vaak
alibi voor een exposé dat burgers kan ontspannen zonder te informeren -
infotainment? ah ja, 1993? Overigens, soms was een aflevering van Panorama dan wel weer raak: een portret van de protagonisten in de Politiezone Hazodi.
Niet
dat alles voorgekauwd hoort te zijn, want dat is nu net het probleem:
klimaatveranderingen, bedreigde biodiversiteit en openbare orde, maar ook
jongeren die nergens hun stek vinden en uit verveling en afgunst drugs gaan
verhandelen, het wordt alles op een vermeend objectieve wijze gebracht en we
krijgen experten gepresenteerd die een visie presenteren die hoogstens een doxa mag heten en zoals Lessing al wist,
kan men er altijd wel een andere tegenover plaatsen.
Tappend
uit een ander vaatje, vernam ik dat de Ringlanders, de mensen die de Antwerpse
Ring - enfin, vooralsnog is het maar een halve Ring - zouden iedereen in Antwerpen
oproepen bij het onderzoek de commodo et incommodo bezwaarschriften in te
dienen, zodat de overkapping van de halve Ring er komen kan, zonder dat de
verkeerscongestie opgelost zal geraken. Maar wie het algemeen belang nastreeft,
zoals die brave actievoerders beweren te doen, zou er toch zich rekenschap van
mogen geven dat er geen 5 oplossingen te bedenken vallen voor het stremmende en
al te vaak stilstaande verkeer rond Antwerpen. Bovendien ontkennen deze mensen
de gevolgen voor handel en nijverheid, zoals dat heet, of iets meer sexy
gebracht, voor de banen in en rond de stad aan de Schelde. Maar goed, het is
niet enkel een problemen van de "fair town" maar ook de rest van
Vlaanderen heeft er om allerlei redenen, die men niet altijd meten kan, bepalen
kan, belang bij dat de oplossing, waaraan sinds 1995 gewerkt is, zodat het
vreemd is dat er in dat onderzoek alleen bezwaarschriften ingewacht worden,
geen positief votum.
Klara
heeft met Jean-Pierre Rondas gedurende een paar decennia zeer goede radio
gemaakt, waar niets te moeilijk en te zwaar was, niets te technisch of te
filosofisch, maar uiteindelijk heeft men niet gezocht voor opvolging, in de
plaats kwam zielloos geneuzel, met af en toe eens een beter gesprek. Geluk
blijft Werner Trio dan over. Zelfs de Kunstkaravaan moest verdwijnen en ook het
dagelijkse programma rond kunst en literatuur, waar ook wel eens opvallende
werken over geschiedenis, filosofie, economie aan de orde kwamen, verloor veel
van haar pluimen: het moet toch maar sexy zijn. Maar goed, een item vond ik
door Rondas niet zo gelukkig behandeld: de Oosterweelverbinding. Samen met
prof. Dr. Georges Allaert spelde hij uit dat de nieuwe oeververbinding te dicht
bij de stad zou komen, dat het stedelijke weefsel doormidden gesneden zou
worden en nog wat bezwaren meer. Over de positieve zijde van de balans werd
nauwelijks iets gezegd, meer nog, men betwijfelde dat het project de problemen
zou oplossen. Zelf vond ik dat de politieke besluitvorming die in 2003 bezegeld
was geworden met een dansje rond het gouden kalf best zo goed mogelijk werd
uitgevoerd. Maar wat bleek, plots doken bezwaren op, maar ook een
onvoorstelbare volte face van een paar partijen, die nu ook weer flirten met de
activisten.
Het
einde van het liedje is dat veel mensen zich aan die toestanden ergeren,
verwijzen naar China waar zo een project zonder omhaal wordt gerealiseerd -
maar dat schijnt niet direct wenselijk te zijn. Natuurlijk is inspraak goed,
zeker als het over de publieke ruimte gaat, maar om het met Marli Huijer te
zeggen, er spreekt een gebrek aan discipline uit de wijze waarop die activisten
de boel ophouden. Maar goed, dat kan men ook vaststellen in de discussie over
de vliegroutes rond Zaventem. Rondas heeft met talloze mensen gesproken over
concrete problemen, over filosofische kwesties, toekomstbeelden, mens- en
wereldbeelden en daar kan men hem en Klara, voorheen Radio 3 alleen maar dankbaar
om wezen, zoals men nu ook Werner Trio dank verschuldigd is, want zo een
programma's zijn nodig, noodzakelijk.
Het
blijft mij een raadsel dat men van televisie alleen maar ontspanning zou
verwachten, terwijl er zoveel mogelijk is: een gesprek over het activisme, over
aalmoezeniers die de soldaten aan het front behalve over ons lieveneerken ook
over gezondheid en zelfs over de toekomst die voor hen lag spraken, maar ook,
honni soit qui mal y pense, over de Vlaamse zaak en daarvoor al eens naar de
Orne werden gestuurd om er een strafkamp houthakken te volbrengen, zoals ene
Emiel Lambrecht te beurt viel.
Het
kan zijn dat we ons vergissen, maar de aandacht voor WO I is buiten proporties
en vooral, nergens wordt het verhaal meer dan opsommen van feiten die de
leegheid en zinloosheid moeten schragen, maar nooit wordt dan getracht aan te
tonen wat Generaal De Ceuninck, de voorganger van Pieter de Crem of anderen die
Belgische troepen wilden inzetten voor grote offensieven wel degelijk
argumenten hadden maar ook hoe die werden afgewezen door koning Albert I... het
mag dus ook eens gaan over de regering in Le Havre, maar ook over het bezette
land. Hoe dat moet? Het lijkt mij dat er meerdere invalshoeken mogelijk zijn en
dus zal men misschien verschillende benaderingen ook de kans moeten geven.
Ooit, toen de Muur wankelde, had Radio 1 nog regelmatig langdurige reeksen waar
over de veldtochten van Napoleon, de slag om Verdun en de gebeurtenissen bij
Passendale werd gesproken. Roland van Opbroecke vertelde het allemaal rustig en
met de nodige sereniteit, maar plots was het oubollig en niet meer van de tijd,
terwijl informatie brengen wel degelijk ook op die manier kan.
Met
de heer Bart Tommelein kan ik het dan wel niet oneens zijn, als hij meent dat
de Openbare omroep zou moeten afgebouwd worden, mijn visie richt zich op andere
kwesties. Tien jaar geleden schreef ik in De Tijd een stuk met de mededeling
dat de Openbare omroep beter kon, nu moet ik vaststellen dat men nog altijd
tapt uit dezelfde vaatjes, maar toch, zegt men, wil men een goed
maatschappelijk debat mogelijk maken. Alleen, dat kan men niet meten, kijkcijfers
wel. Men moet vaststellen dat het niet dondert dat de omroep openbaar is of in
handen van ondernemers, maar het blijft natuurlijk wel zo, dat de omroepen zich
kunnen richten op het kind van 12 dan wel proberen volwassen mensen de kans te
geven relevante informatie op te doen. Goede informatie is en blijft
onontbeerlijk voor de democratie, want zoals bij deze herdenking van het
aftreden nu 40 jaar geleden van president Richard Nixon in herinnering gebracht
wordt, was het aan de kwaliteitsbladen te danken dat de ongeregeldheden vanuit
het Witte Huis niet zomaar voorbij gingen.
Maar
informatie is meer dan alleen maar feiten brengen, de ruimte scheppen om die
feiten een plaats te geven in een hooggeschoolde samenleving vergt, zeker van
de Openbare omroep dat ze programma's mogen brengen als de Kampioenen of Witse,
eindeloos crimi's van Deense en andere makelij, maar dat er daarnaast ruimte
kan en moet zijn om bijvoorbeeld het betere boek te brengen. Marc Reynebeau mag
nog duizend keer uitschreeuwen dat hij het
niet kon, maar Wim Brandts doet dat goed met boeken op de Nederlandse televisie.
En dan zijn er dus instructieve programma's, ooit afgevoerd werden wegens
overbodig, maar er is geen vehikel, van papyrus tot de tablet dat niet een
drager kon zijn van overdenkwaardige inzichten. De uitzending op donderdag 7
augustus over Nixon, Daniel Ellsberg, de Pentagon Papers en nog wat meer, was
te zien op de Nederlandse televisie. Ik heb dus andere bronnen, maar ik meen
dat de openbare omroep bij ons ook in staat moet zijn, naast goede uitzendingen
als Econoshok 2.0 ook andere te brengen: geschiedenis van de Lage Landen, de
politiek in Europa, zodat mensen er niet enkel de vermeende schandalen van
zien, gedegen uitleg over religies, waarvoor Patrick Lobuyck best te porren zal
zijn, dat alles mag er ook zijn, net omdat de democratie verschraald als er
geen publiek debat meer is. Een verhaal over een acteur, schoonzoon van Thomas
Mann, die toneel speelt in het Derde Rijk en door Jozef Goebels gefêteerd
wordt, Grundchen heet hij in de roman van Klaus Mann, kan best instructief zijn
en een portret brengen van het opportunisme van sommige acteurs, die willen
overleven.
Kan
een blogger dan iets zinvols vertellen? Sommige weldenkende lieden menen van
niet, maar naast alle geschreeuw zijn er best wel blogs te vinden die iets
willen vertellen over de zegeningen van deze tijd, maar ook kritiek van het
dagelijkse leven brengen, niet per se kritiek op een eettentje op de zeedijk te
den Haan. Soms eet men om de honger te stillen, dan weer droomt men van een
lucullusmaal, maar de ene keer is het dan in zo een zaak op de digue prettig toeven, met in gedachten
een gesprek met Stefan Zweig of met disgenoten een gesprek voerend over zijn
roman "Ongeduld". Gesprekken om meningen te toetsen en te begrijpen
dat meningen soms verrassen kunnen en dan weer slechts de sfeer willen
verlichten, wat romantiek willen brengen. Ach, de zegeningen van zo eethuisje
op de Haanse dijk, wie zal er een recensie over schrijven? Want tja, dan moet
men tonen dat men het kan en beter weet, dan wordt zo een recensent een
haantje. Nu, ook daar kan de openbare omroep soelaas bieden, door over
kookkunst, bakkersambacht en de finesse van de charcutier te spreken, zonder
uit te pakken met politici die in een paar dagen, goed dertig minuten op de
buis, doen alsof ze zo een ambacht onder de knie hebben.
Ik
was het niet oneens met Bart Tommelein, maar zijn boodschap verbergt er een
andere, namelijk dat de overheid de omroep geheel aan de markt moet vrijgeven.
Ik zou denken dat we toch geleerd zijn dat die vrije markt van de informatie
niet altijd even goed werkt, evengoed tendentieus kan uitpakken en het
politieke debat onmogelijk kan maken. Maar goed, wij zijn niet enkel
consumenten van De Kampioenen, of helemaal niet zelfs, maar wensen wel eens een
goede uitleg te krijgen over het essay van Tomas Sedlacek, "economie van
goed en kwaad", want dan zou duidelijk worden dat het verhaal van de vrije
markt in principe maar houdbaar is als mensen begrijpen dat die journalisten
dan ook nog altijd ethisch moeten handelen.
Neen,
laten we de kostenefficiëntie van de openbare omroep wel degelijk
optimaliseren, laat de productiebedrijfjes maar eens experimenteren, maar
finaal verwachten we goede informatie, over wetenschappen, samenleven,
filosofie, literatuur en kunsten, maar daarnaast ook wat kolder, maar in de
goede verhoudingen. Dat vergat Bart Tommelein te vertellen. En dan wordt de vraag
legitiem waarom journalisten geen aandacht besteden aan de laksheid van lokale
burgemeesters als het over de openbare orde gaat. Of waarom men bij de media
voor de ingenieurs van de BAM geen greintje respect opbrengen kan. Maar goed,
dat zal wel te technisch wezen.
Zal
men mij proberen te overtuigen met kijkcijfers dat een boekenprogramma niet
werkt, dan zal ik antwoorden dat bijdragen aan het culturele leven, aan de
productie van en de kennisname van nieuwe wetenschappelijke en andere publicaties
best ook aandacht besteed kan worden: hoe verhouden Israël en Palestina zich
tot elkaar en waarom? Doch, dat zal wel te diepgravend worden. Maar kwaliteit
zal wel voldoende geïnteresseerde kijkers vinden en als het werkelijk genoeg
is, kan men ze misschien in de buurlanden aan de man brengen, niet? Eindelijk
begrijpen waarom Vlaanderen zoveel mooie huizen heeft uit de achttiende eeuw en
hoe de industrie in de negentiende eeuw in België zo snel een hoge vlucht kon
nemen, niet zonder problemen voor de huisnijverheid natuurlijk. Want ook de
nagelslagerij in Charleroi was lang huisarbeid, tot de industrie het van de
thuiswerkers overnam. Oh ja, thuiswerk, dat is ook niet zo recent wel. usw,
usw.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten