De charme van grootscheepse infrastructuur
Reflectie
Publieke werken
Waarom
het allemaal spaak lijkt te lopen
Het viel te verwachten dat
eenmaal Europa zou gesproken hebben over de aanbestedingen om de
oeververbinding, het zogenaamde Oosterweelproject, te realiseren de
pleitbezorgers van het grote alternatief hun bijdrage zouden leveren in de
kranten. Nu hebben ze het recht daartoe, maar blijkbaar vind de krant dat die
opinie ertoe doet, want het zijn tenslotte burgeractivisten. Al vaker heb ik
mij afgevraagd of men op die manier het publieke debat wel begunstigt. De
kwestie is dat er een tweedeling ontstaat, een oppositie waardoor een helder en
transparant debat onmogelijk wordt.
In 1995 werd, als ik het wel
heb, de verkeerscongestie rond Antwerpen beter bekeken en werd besloten tot een
nieuwe verbinding onder de Schelde. In 2003 werd een plan opgeleverd, waarvan
de maquette de zichtbare en tastbare uitdrukking vormde. Er werd ook een
filmpje gemaakt om het hele project te visualiseren in de ruimte. Alle partijen
in de Vlaamse regering steunden dit project. Na de verkiezingen van 2004 leek
men op hetzelfde spoor verder te kunnen gaan, maar dat was buiten de waard
gerekend en in 2009 bleek het dossier helemaal onmogelijk te zijn geworden. Een
gemeentelijk referendum was een van de nieuwe hinderpalen, maar ook een nieuw
voorstel, met tangenten, of met bretellen, waarbij men weet dat elk
afzonderlijk onderdeel door burgers kan bestreden worden. NIMBY als geheim
wapen. Want graag had ik eens geweten van St®aten-Generaal of ze wel een
oplossing voor de verkeerscongestie willen. En Ademloos zegt met de gezondheid
van de mensen in te zitten, maar door het verkeer te spreiden zou men de
file-overlast kunnen beperken en dat zou iedereen ten goede komen. Men heeft die
oeververbinding – waar ook de havengemeenschap om vroeg, zeer dringend zelfs
als ik het wel heb – voorgesteld als een stedelijk gegeven, terwijl het een
project is dat net zo belangrijk is als de Kennedy-tunnel bijna een halve eeuw
geleden.
Onze bedenkingen gaan
hierover: kan men vandaag nog tot grote, noodzakelijke projecten komen en wat
zijn de voorwaarden daartoe. Natuurlijk hoort men Manu Claeys al denken dat de
noodzaak van die oeververbinding niet te bewijzen valt. Het is, denk ik, het
verschil tussen de tijd van toen, toen P.W. Seghers en anderen met een
pennentrek een brug, een weg konden aanleggen, met soms vreemde bochten, maar
de wegen kwamen er. Vervolgens kwamen de groene fietsers, vaak voorgesteld als
romantische zielen, geitenwollen sokken. Kom, laten we eerlijk wezen, die
reactie was niet geheel onterecht, in die zin dat men de aanleg van wegen niet
altijd even planmatig had georganiseerd. Vervolgens kwamen er crises en vooral
toenemende inspraak van burgers. Vandaag leven we dus met de erfenis van
ondoelmatig geachte wildgroei van wegen, wat niet altijd aan te tonen valt en
een erfenis van burgeractivisme, waarbij de geitenwollen sokken van weleer
eigenaren van rustieke villa’s in het groen zijn geworden. Dat is hen gegund,
maar wel hebben zij hun assertiviteit en de argumenten meegenomen, maar
misschien niet het idealisme van weleer.
Vandaag blijkt het voor
bedrijven en de overheid niet goed meer mogelijk grootschalige initiatieven te
nemen, omdat er altijd wel ergens iemand rechten kan doen gelden. Om hieraan
tegemoet te komen wil men de toegang tot de Raad van State wijzigen en ook de
mogelijkheid bieden dat de RvS genuanceerder uitspraken doet dan “Ja” of
“Neen”, omdat nu een bezwaarschrift kan volstaan. Maar onze economie kreunt
onder de regelgeving, loonkosten en dure energie, waardoor het niet altijd
gemakkelijk is te concurreren met de concurrentie. Snel projecten kunnen
realiseren zou dus al wat helpen.
Maar het grote struikelblok
lijkt te zijn dat we er niet in slagen te begrijpen dat er gemeenschappelijke
belangen zijn, die persoonlijke belangen enigszins in de weg lijken te zitten,
dan kan die persoon terecht de eigen rechten laten gelden. Maar het lijkt erop
dat heel vaak die persoonlijke belangen door de rechter zonder meer worden ingevolgd
en dan valt het moeilijk projecten vlot van stapel te laten lopen. Het lijkt er
niets mee te maken te hebben, maar het feit dat een door stad georganiseerde
kinderopvang in Brugge moest sluiten omdat buren de zaak overlast vonden
bezorgen – terwijl die buren voorheen zelf gebruik hadden gemaakt van die
dienst (zo is mij voor waar verteld) – dan zorgt dat ervoor dat wonen in de
Brugse binnenstad voor gezinnen met kinderen weer wat moeilijker werd. Maar het
ontbreken van ruimte voor kinderen en jongeren om te spelen, behalve als de
straat tot speelstraat wordt verklaard, draagt er ook toe bij. Nu, als er
ergens al een sportpleintje is, dan blijken buren zich te ergeren.
Juist, we zitten bij de boze
burger, maar die boze burger op weg naar de Efteling zal zich blauw ergeren dat
hij of zij vanaf Beveren moet aanschuiven tenzij men zo slim is vijf eurootjes
te betalen voor de Liefkenshoektunnel.
De vraag die we stellen
betreft de mogelijkheid dat we iets als algemeen van belang achten er ons dan
ook voor trachten in te zetten. Ruth Andreas-Friedrich, liet weten dat ze na
haar tijd in het verzet in Berlijn, tijdens WO II opmerkte dat verzet tegen
iets mensen kan verenigen, maar dat solidair iets opbouwen moeilijk leek te op
te brengen. Het is vandaag niet anders, want mensen die tegen de parkeergarage
waren in Gent op het Braunplein, in de schaduw van het Belfort konden
gemakkelijk een referendum afdwingen, waarna de parkeergarage van de tafel
verdween.
Hoe kan men mensen zover
krijgen zich voor iets in te zetten? En wie komt het toe dit te regisseren? In
een liberale democratie zijn dit geen eenvoudige vragen en voor zover ik Manu
Claeys kan volgen, moet ik zeggen dat hij een en ander goed weet te aan te
pakken, onder meer als hij Christian Leysen weet te betrekken bij zijn project
voor een alternatief. Maar mensen overtuigt men, heet het niet met azijn, wel
met zeem., honing dus. Echter, als de
overheid tot een besluit komt, dan wordt dit ambtelijk aan het publiek bekend
gemaakt, met veel droge taal tot gevolg. Nu zegt men dat de BAM een
communicatiespecialist bij de arm had genomen om het project goed te laten
overkomen bij het publiek. Hoe dat moet? Iets verkopen, presenteren waar mensen
direct het voordeel en belang van zien, gaat makkelijk genoeg, al zag men in
Brugge, tijdens en na de bouw van het Concertgebouw dat mensen er geen vrede
mee hadden, laat staan dat ze gebouw konden waarderen.
Publieke werken promoten? Het
lijkt maar niet te lukken, maar de verklaring waarom dat zo is, kan men niet zo
gemakkelijk geven behalve dan dat de voordelen vaak abstract lijken. Wie
vandaag op de E40 naar de kust in de file staat, zal misschien de indruk hebben
dat de weg goed te stade is gelegd, maar
uiteindelijk was het toch maar de overheid die gronden heeft onteigend en het
hele netwerk ten behoeve van handel en toerisme heeft aangelegd. Het onderhoud
van de wegen was niet altijd even goed bijgehouden, maar de laatste jaren is
het gelukkig wat beter.
De weg naar de zon? Die gaat
door prachtige landschappen, dat wel, maar daarmee worden die vaak verdeeld. Of
de toegang tot de wintersportgebieden? Ook dezelfde fraaie wegen, maar het
ongemak voor de omgeving, voor gemzen en marmotten dus, rekenen we niet mee. We
tellen onze zegeningen dat we er voorspoedig geraken, maar vergeten wat voor
een ballast dat alles vormt voor de omgeving. Ben ik dan tegen wintersport of
een bezoek aan een zomerse bergweide? Helemaal niet, maar het valt me wel op
dat we in onze haast al met beton volgestorte omgeving kritischer staan
tegenover die publieke werken dan als het om de weg door de Peloponnesos naar
Arcadië gaat. De schaarse ruimte? Net wat u zegt, maar dan is het net van
belang dat we, eens er een besluit genomen is, zoals rond Antwerpen het geval
was, misschien de afweging maken en beseffen dat er geen uitstekende oplossing
is en zeker geen werkbare. Of zou een menswetenschapper het werk van ingenieurs
echt kunnen beoordelen? Maar het is waar, wie kijkt er om zich heen als men zo
een verkeersknooppunt met wegen onder en over elkaar en beseft hoeveel
vakkennis daar niet achter zit.
Publieke werken in onze
leefomgeving, het kan niet anders of het roept emoties op en dat valt te
begrijpen, maar de lasten en lusten moeten goed verdeeld en
schadeloosstellingen goed geregeld, daarover kan geen discussie bestaan – maar
de rechtbanken weten beter. Om al deze redenen vind ik de gang van zaken rond
het Oosterweeldossier schadelijk voor het algemeen belang, dus ook de
toekenning van het gemeentelijk referendum terwijl de wegeniswerken en de
resultaten ervan voor veel meer mensen van belang zijn, wat mij tot deze
reactie brengt. Mag een burger, hoe bescheiden ook, zo een plan als Oosterweel
genegen zijn? Of is het ons dan geraden te zwijgen? Mogen alleen tegenstanders
van hun toren hun ontstemdheid uitschreeuwen? Hierover horen we zelden
politici, journalisten, sociologen en filosofen spreken.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten