Vele vormen van onveiligheid
Reflectie
Veiligheid en openbaarheid
De
angst voor de CIA en
de
vrijheid van opinie
Hoe aan de hand van de Bill of Rhghts de keuze van de Amerikaanse regering aangepakt kan worden de internetplatformen overal ter zereld behalve in de VSA te screenen. |
Laten we er geen doekjes om
winden, de berichtgeving over Amerikaanse en Britse geheime diensten die de
digitale activiteiten van 6 miljard mensen zouden volgen, om de veiligheid van
de VS te optimaliseren, het klinkt niet alleen hallucinant, het is het ook. De
Chinese overheid houdt tenminste de eigen burgers onder de knoet, de digitale
knoet. De Amerikanen spelen een uitmatch, terwijl de daders van 9/11
onopgemerkt zijn gebleven, want ze wilden dat zo houden, onder de radar
blijven.
In zijn roman “Het Kerkhof van
Praag” beschrijft Umberto Eco hoe een spion voortdurend vriend en vijand om de
tuin weet te leiden en op die manier haalt hij vooral profijt in andere
domeinen dat die van de spionage. Zijn rol als spion wordt een dekmantel voor
zijn geldzaken. Maar niemand kon hem ontmaskeren omdat hij om de een of andere
reden aan hun echte aandacht ontsnapte. Nu, men weet het niet zo heel zeker of
die spionnen ten tijde van de Italiaanse onafhankelijkheid echt iets zouden
bijgedragen hebben aan een betere afwikkeling van de eenmaking, net omdat
spionnen, aldus Eco, vooral die dingen melden die de bazen van de spionnen net
willen horen. De spion grasduint wat in Vlaamse kranten en ontdekt dat er veel
te doen is over vrijwilligers die naar Syrië gegaan zijn en geeft aan zijn baas
van de CIA het consigne dat de Belgen niet te vertrouwen zijn, wat al lang het
geval was, zoals bleek toen Verhofstadt de pralinetop opzette met Schröder, nu
handelsreiziger voor de Russische gasbelangen – niet hetzelfde als gasboetes -,
Chirac, nu rustend president in Saran, Corrèze en mijnheer Junker, nog altijd
politiek actief. Oh ja, Verhofstadt kreeg deze week de prijs voor Europees
Leiderschap, samen met Daniël Cohn-Bendit, maar zijn boek waarin hij een snelle
verdere uitbouw van de EU bepleitte , leek niet echt aan te slaan. Het leest
overigens niet als een trein, eerder wordt men overvallen door oproepen en statements
en dat verdraagt een lezer niet zomaar (hopelijk haakt u niet af).
Dit alles heeft te maken met
de kwestie die de Amerikaanse regering nu op de agenda heeft gezet, namelijk
dat privacy van personen, individuen mag doorbroken worden om de publieke
veiligheid te verzekeren. Dat de digitale revolutie van de afgelopen 30 jaar
enorme mogelijkheden heeft gebracht voor iedereen die er zich mee heeft
ingelaten, ligt voor de hand. Men kan ons voorspiegelen dat het gebruik van
e-mails, fb en twitter a priori een spelletje is voor onnozelaars, voor idioten
die zich graag laten opmerken. Men kent ze wel, de mensen die zeggen recht voor
de raap te spreken. En dan krijgen we onsmakelijke zaken over het private leven
van zogenaamde bekende medeburgers. Maar waarom zou men die vehikels niet
gebruiken zoals onze voorhangers de brief hanteerden, of hun maximes in steen
lieten beitelen, of in een tapijt lieten weven, zoals Erasmus deed voor Los
Honores?
Maar de mensen die ooit
begonnen met internet, Tim Berners-Lee en Robert Cailliau wilden een vrije en open informatie-uitwisseling
bevorderen omdat dit hun wetenschappelijke activiteit ten goede zou komen en
ook anderen zou ondersteunen. Toen dagbladen en uitgevers van wetenschappelijke
boeken kozen voor een digitaal platform
waren die zeer toegankelijk, maar inderdaad ontstond er een zekere spanning met
het businessmodel, dat vooral op winstmaximalisatie gericht is. Nu kan een
grote krant als NRC met zo een aantal redacteuren niet leven van de hemelse
dauw en moet er geld binnenkomen. Niemand die deze logica zou negeren, maar
toch, er is een probleem omdat de krant niet meer vlot toegankelijk blijkt en
dus schiet het niet (meer) op met de informatie-uitwisseling, laat staan met de
gedachtewisselingen. Bij De Standaard heeft men onlangs de internetfora
gesloten, omdat die blijkbaar te veel over voor en tegen iets gingen, waarbij
de N-VA en de Islam de grote publiekstrekkers waren, naast die over ethische
problemen, c.q. de animositeit tegen de kerk. Hoewel het te betreuren valt,
denk ik dat de aard van de discussies voor De Standaard geen andere optie open
lieten dan inderdaad die vorm van interactiviteit af te sluiten.
Maar nu worden burgers nog
maar eens bang gemaakt. Als ik schrijf dat de president van de VSA een fout
maakt door elke persoon die geen burger is van de VSA als mogelijk gevaarlijk
voor te stellen, bestaat natuurlijk de kans dat ik in het vizier kom. Maar
misschien was dat al zo toen ik een aantal keren naar de activiteiten in het kader van de Amerikaans public Diplomacy van
de Ambassade in Brussel ging en omdat ik regelmatig mails krijg van het Witte
Huis. Aan de andere kant kan men een president niet verbieden zijn ambtseed na
te komen en dus de veiligheid van de Amerikaanse burgers te verzekeren. Alleen,
de schietpartijen, ook nu weer, laten zien dat er echt wel een probleem is met
de openbare veiligheid in de VSA, waar iedereen over een wapen kan beschikken
en dan nog wapens waarmee snelvuren mogelijk is. Raak schieten? Niet zo moeilijk
als je vijftig kogels per minuut kan afvuren toch?
Maar die veiligheid kan de
president niet verzekeren omdat de NRA er alles aan doet om te doen geloven dat
het bekende Second Amendment een recht is dat altijd en overal van tel is. Ten
eerste zijn de oude kolonisatoren, de Britten ver van huis en nog verder af van
de idee dat ze de oude 13 koloniën zouden kunnen heroveren. Maar de lieden van
de NRA en andere organisaties cultiveren de idee dat een wapen bezitten een
recht is en meteen ook de man maakt, terwijl ook veel vrouwen graag met wapens
omgaan. Een andere lezing van die wet is voor het ogenblik niet mogelijk en dat
hebben de families in Newtown geweten.
Voor wie het mocht ontgaan:
hier staat het vermogen van mensen op het spel om teksten te lezen en er al dan
niet gewenste betekenis aan te geven. Zoals men weet is het lezen van een tekst
voor ieder ander dan de auteur altijd ook een oefening in begrijpen wat er
staat en niet het hanteren van de tekst voor eigen gebruik. De religie van
velen in de VSA die de bijbel lezen als was het allemaal door God zelf
ingeblazen aan de vertalers van de oude teksten, die in het Aramees en het Grieks waren geschreven, zodat
zij er zeker van kunnen zijn dat de heilige schrift inderdaad ontegenzeggelijk
de woorden van de heer weergeven. In die zin is de traditie van interpretaties
van deze en andere teksten, bijvoorbeeld de redevoeringen van Cicero of het
verhaal van het Ara Pacis in Roma, gebouwd op last van Augustus en gerenoveerd
door Mussolini bijzonder belangrijk. Fout lezen kan altijd nog, bedenk ik me
maar. Het is maar, kan men ook bedenken dat het lezen als vaardigheid, het
interpreteren in het onderwijsproject niet helemaal bovenaan meer staat.
Maar het betekent ook dat de
Amerikanen veel specialisten zullen nodig hebben om al die massa data door te
komen. Wellicht zal men niet zo fijnmazige filters gebruiken, maar wat als
iemand zich gaat afvragen waarom jonge Vlamingen overstappen naar de Islam en
ook nog eens een uitermate radicale vorm ervan verkiezen, zal zo iemand dan
niet zelf gevaar lopen wegens sympathie, terwijl er gewoon bezorgdheid als
drijfveer aan te geven valt. Men kan natuurlijk ook nog eens op namen gaan
selecteren en/of bepaalde geijkte termen. En eerlijk gezegd, als men het over
Hadith heeft, de uitspraken van de profeet, zoals die twee eeuwen later,
volgens Tom Holland alvast, werden genotuleerd, kan men dan het risico lopen in
verdacht vaarwater te komen? Het is een cruciaal probleem, net omdat het
schrijven van teksten, reflecties toch altijd weer een eigen karakter heeft. En
wie zal de betekenis van het Eerste Amendement van de Bill Of Rights inperken?
Recht op levensbeschouwing, geen staatsgodsdienst, geen censuur en vrijheid van
vereniging, kortom de basisrechten die iedereen huldigt en die kan de president
niet zomaar terzijde schuiven.
Maar goed, we het hebben niet
over “La revolucion o la muerte” omdat we net de mening toegedaan zijn dat de
revolutie op Cuba te veel nadelen had voor de burgers maar wel begrijpen we dat
de revolutie maar mogelijk was omdat het regime in Cuba niet echt gedragen werd
door de bevolking. De genuanceerde benadering dus, die in vele debatten dezer
dagen echt wel ontbreekt. Zo ook over het wapenbezit, waarin niemand een farmer
uit Montana of North Dakota zal verbieden een wapen te bezitten, gezien de
schaarse bewoning en de soms gevaarlijke dieren in de omgeving, beren vooral.
Dan is het wel zo nuttig om zich te kunnen verdedigen. Maar in een stad waar
markten plaats hebben en waar mensen elkaar steevast ontmoeten wapenbezit
goedpraten, lijkt mij ongewenst. Maar dat zal wel het gevolg zijn van het feit
dat ik een Europeaan ben en andere daarmee correlerende fenomenen. De vraag is
hoe men in drukke samenlevingen, met een dichte bevolking, een dicht wegennet
zoals het Noordwest-Europa het dragen van een wapen zou kunnen verdragen. Kan
hetzelfde dan niet gedacht over het oude New England, New-York en Virginia…?
Het recht zich te verdedigen laten uitlopen op een wapenwedloop en zonder
ernstige opvolging van de vorderingen van mensen inzake conflictbeheersing,
lijkt niet zo een beste oplossing, behalve voor de wapenlobby – want zij menen
dat wie een wapen heeft vanzelf goede intenties aan de dag legt. Maar zij
hebben er niets op tegen dat Niet-burgers van de VS in hun ver afgelegen
negorijen wel gevolgd worden. Nu we weten, onder meer vanwege mevrouw Madeleine
Allbright dat de kennis van vreemde talen in de VSA wel heel erg ver is terug
gevallen, nu we ook weten dat spionnen graag vertellen aan hun bazen wat deze al
weten, lijkt het mij een weinig productieve oplossing.
Tot slot is het ook nog eens
de vraag hoe men het wederzijdse vertrouwen op basis van deze houding kan
herstellen. Niet enkel in de Atlantische Ruimte, tussen de VS en Europa, maar
ook tussen burgers van de VS en die van Europa, want dat zal finaal wel
meevallen. De grote kloof is die tussen de Atlantische ruimte en de andere
blokken in de wereld. Men mag, denk ik, spionnen niet zelf hun speelterrein
laten bepalen. Voor een agent kan dat geen kwaad, maar als spionnen van alles
kunnen klaar maken in een deel van de wereld en de politieke overheid is –
zoals doorgaans het geval is – niet afdoende op de hoogte – want politici
verdragen de hitte van de keuken niet altijd – dan bestaat de kans dat het evidente
wantrouwen van de zoekers gaat afstralen op wat ze politici gaan vertellen. Al
jaren geleden werd mij verteld dat de Amerikaanse geheime diensten, zoals de
CIA nog nauwelijks beroep konden doen op goede arabisten, omdat zij ook niet
meer de universiteit gehaald werden. Het is alsof Harvard geen specialisten in
statistiek meer zou uitnodigen of anders superintelligente rekenwonders om
economische prognoses te maken. U begrijpt, nu duidelijk is geworden dat een
paper van 2 professoren ontkracht werd omdat er fouten zaten in het programma,
zal het IMF en zullen de leden van de EU-commissie minstens moeten aangeven dat
ze zich niet op die paper hebben gebaseerd om hun rigoureuze beleid uit te
zetten. Nederland leidt zwaarder door de crisis door de enorme besparingsdrift.
Met andere woorden, ook zo een slordig stuk economisch evangelie kan veel
gevolgen hebben, net weer omdat er niemand bij de hand blijkt om de politici en
directeuren van grote banken erop te wijzen dat er rekenfouten in zitten. En
rekenfouten, dat wil zeggen een methodologische vergissing werden begaan die
grote gevolgen had voor de Grieken, maar dus ook, hoewel men het graag stil
houdt, voor de Nederlanders, kan finaal ook de veiligheid van die mensen in het
gedrang brengen.
Dus nee, ik vind de idee van
het volgen van alle niet-VS-burgers een beetje gek, vervolgens zijn de data zo
talrijk dat men alleen grove filters kan plaatsen en moet men ook nog mensen
hebben die de talen kunnen lezen. Maar het belangrijkste is nog dat spionnen
hun bazen doorgaans weinig nuttige informatie bijbrengen en dus de zo beoogde
veiligheid niet kunnen realiseren. Over de betekenis van veiligheid wordt veel
onzin verteld, want zelfs een paper van twee economen kan desastreus uitpakken
als bewindvoerders de zo boeiende les van Karl Popper vergeten: onderzoek of
het model gefalcifieerd kan worden. Het gevaar van autoritaire dictaten is dus
een gevaar voor de veiligheid. Die dictaten komen nu van professoren die al
lang blij zijn dat naar hun geluisterd wordt. Zouden ze er bewust een paar
foute formules in gestopt hebben? Het was een student die de paper onderzocht
en het model bestudeerde en de gebreken ervan vond. Hij kreeg het even hard te
verduren maar kon uiteindelijk aantonen dat de fouten substantieel waren. Wie
is, gegeven de uitkomst nu het gevaarlijkst gebleken voor het welzijn van
mensen?
Als een land de eigen staatsschuld
gefinancierd kan krijgen tegen aanvaardbare voorwaarden, dan is de staatsschuld
niet de kern van het probleem zelfs als die de 90 % van het BNP overschrijdt,
maar het hele theater sinds 2010 heeft aanzienlijke schade bezorgd en ook dat
kan een groot gevaar betekenen. Of men er in Nederland goed aan doet veel
handen in de zorg weg te saneren? Als mensen van ellende zulle creperen, wegens
niet volgende zorg bij het voeden, wie zal dan verantwoordelijk gesteld worden?
Veiligheid is belangrijk, maar de onveiligheid kan vele vormen aannemen en ook
nog eens een keer als het resultaat van TINA, there is no alternative. Wel, als
er voor het programma van massale screenen van berichten via digitale
platformen geen alternatief is, dan moet ik zeggen dat Obama bij zijn
raadgevers moet vragen hoe ze dan wel die ene terrorist op 1 miljoen mensen
zullen vangen, want als iemand onder de radar zal willen blijven, dan wel die
mogelijke terrorist. Maar goed, wellicht is men de les van John Adams vergeten,
die nog eens het idee van het habeas corpus in herinnering bracht. Men zal een
burger namens de overheid niet verontrusten als er geen aanleiding toe is.
Laten we eerlijk zijn, veiligheid garanderen behoort tot de taak van de staat,
maar de wijze waarop blijkt beperkt door de beginselen die in de grondwet staan
vermeld en die ook, als het onderwijs goed is, aan jongeren al vlug worden
meegedeeld en door hen eigen gemaakt. Dus, goed onderwijs, goede vorming kan de
veiligheid van iedereen bevorderen. Maar dat is nu net het probleem dezer
dagen: vorming, zeker morele vorming kan men niet zomaar aanbieden. Maar goed,
dan begeven we ons op andere sporen: de betekenis van reflectie is niet
verdwenen in het blauwe zwerk, wel begrijpen wat er hier en nu gaande is én
daarover met vrienden en anderen communiceren. Of hoe filosofie en een scheutje
moraal echt de veiligheid kan bevorderen, afgezien van gevallen van mogelijke
of aperte hypocrisie.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten