Als de cultuurpaus spreekt, moet het gepeupel zwijgen
Reflectie
Liefde
voor de kunst
Het leven invullen en
nog iets meer
Paus Johannes XXIII? Hij bracht dingen in beweging, Gerard Mortier, cultuurpaus was innoverend, maar geeft nu bij voorkeur bullen uit om het ongehoorzame volk te kastijden. |
In Knack deze week een gesprek met de heer
Gerard Mortier, die het weer niet kan laten te schieten op de Vlamingen en de
Vlaamse politici. Hij pleit voor kunst en vergeet dat er best wat interesse is
voor kunsten. Peter Benoit, Edgard Tinel… ze zijn wel gekend, maar ja, in de
brede media is de interesse beperkt. En de Vlaamse schrijvers, van Isidoor
Teirlink tot Annelies Verbeke, om niet nog eens uit te komen bij Ivo Victoria
of Leonard Nolens hebben ook wel iets te vertellen. Het valt op dat wie de
literaire kroniek van de brede media volgt, niet aan de vaststelling voorbij
kan dat er over belangwekkende boeken, die net voor onze tijd van enig belang
zijn, nauwelijks gesproken wordt. Het punt is dat dit ook geldt voor de schone
kunsten, voor de muziek. De aandacht besteed aan pop en rock, R&B etc. al mogen
we dat volgens de kenners niet op een hoopje gooien, namelijk dat de werkelijke
interesse voor de kunsten steeds minder aangewakkerd wordt. De commerciële film
en de ontspanningslectuur, het zogenaamde spannende boek, daar ontbreekt het niet aan interesse, maar wil je weten welke
recente kennis over de achttiende eeuw beschikbaar is, over de opstand, oftewel
de 80-jarige oorlog… dan moet je ver zoeken. U zegt? Boeken over WO I en WO II?
Tja, die ontbreken niet in de boekhandel, maar een zoveelste verhaal over Adolf
Hitler, dat weinig nieuws brengt, krijgt heel wat meer aandacht dan een poging
– in een roman – van Irvin D. Yalom iets over Alfred Rosenberg te zeggen, of
van Hans Enzensbergens roman “Hammerstein oder der Eigensinn” en er is wel meer
dat onder de radar beweegt, waar in de brede media weinig gesproken wordt. Mogen
we het ook hebben over Vaclav Havel? Over Joachim Gauck? Ook in Knack ontbreekt
het dezer dagen aan interessante artikelen over literatuur, essay en
wetenschappen.
Het is van belang te beseffen dat het om keuzes
gaat van culturele elites die graag eigen voorkeuren aan de man brengt en daar
zonder scrupules heel wat andere waardevolle zaken voor naar het verdomhoekje
duwt. Als men ziet hoeveel belangwekkende boeken, essays en reflecties niet
onder de aandacht komen, dan zal men zich toch afvragen waar het fout loopt.
Maar het komt me voor dat Gerard Mortier hier
volkomen redeloos de N-VA aanpakt, alsof anti-elitisme een privilegie is van
die partij. Grondiger onderzoek van de voormalige Volksunie leerde al dat de
Vlaamse beweging altijd bij de dezelfde mensen op steun kon rekenen, die ook
bij bekende galerijen in Antwerpen of Gent kunst kochten, naar het theater
gingen en gaan en hun kinderen aansporen naar het DKO te gaan. Maar ook daar
waren politici van VLD en SP-a tegen, want het zou de kloof tussen de
welgestelden en de armen versterken. Nu, jongeren met talent volgen bij
voorkeur private les om al de last van het vigerende programma niet te hoeven
torsen. Wie kamermuziek wil spelen, kan daar ook toe uitgenodigd worden, toch?
Het is gewoon merkwaardig hoe ook hier het betere de vijand van het goede is
gebleken. En ja, de armen dromen van het Eurosong Festival, de beter
gesitueerden van de Koningin Elisabeth Wedstrijd, van Pleitwedstrijden in
Harvard en wat al niet meer.
Men is de gelijkheid gaan betrachten toen de
democratisering op volle kracht de samenleving veranderde. Als ik de heer
Mortier lees, dan vergeet hij gewoon hoe in Gent de Zondagmiddag matinee in de
Franse theater – ik zal de Gentse uitspraak niet citeren -, de opera dus, voor
velen een echte uitstap was waar ze naar uitkeken. En dat in de jaren 1960
Frans van Mechelen en Johan Fleerackers reeds
een pak inspanningen deden om cultuurtempels aan den volke te schenken, maar
ook vele andere vormen van cultuurbeleving te stimuleren, blijkt volkomen uit
de herinnering verdreven.
En dus begrijp ik niet dat een blad met een
zekere reputatie die man laat vertellen dat er in Vlaanderen weinig van kunst
te merken valt. Als ik merk hoe in huiskamers inderdaad wel eens kamermuziek
klinkt of anderen een avondje poëzie en
wat voor kunstwerken hangen er niet in de Vlaamse huiskamers? Daarover zal de
bezoeker van het Prado of Reina Sofia wellicht wel weten te smaken dat mensen
zelf kunst verzamelen.
Het kan toch niet zo doorgaan dat leden van een
zogenaamde culturele elite, uit de Muide van Gent, plots menen dat het hier
allemaal niets voorstelt. Men vraagt zich inderdaad af of werkelijk zoveel
miljoenen naar FC de Kampioenen blijven kijken, maar in de brede media… ach,
ons verhaal is eentonig.
Het is van belang dat mensen die dingen roepen
over Vlaanderen en de Vlamingen dat met de nodige kennis van zaken doen. Men
hoeft het niet eens te zijn met andere ideologieën – en ik heb het dan niet
over wat het Vlaams Belang doet met vreemdelingen of Geert Wilders – want het
gevolg van het verheerlijken van de vaderlandsloze gezel door de SPD heeft er
mee voor gezorgd dat de Duitse arbeiders volgens Jacques Van Doorn, dat de
NSDAP voor die arbeiders nu net wel interessant was. Overigens, volgens een biografie
was Joop den Uyl best ook gesteld op de eigen soevereiniteit, om zijn
sociaaldemocratische model mogelijk te maken. Nationalisme komt voor in vele
vormen. Kritiek is nodig, maar de veralgemening die Gerard Mortier weer eens
ten beste geeft, kan mij niet bekoren. Men kan kritiek hebben op de media, die
wel eens en te vaak, mijn verhaal blijft eentonig, eigen mensen promoten en
geen echt beeld geven van wat er echt gaande is. Nu, men kan zeggen dat
bijvoorbeeld de muziekbladen in Leipzig en zo in de late 18de en 19de
eeuw ook hun voorkeuren hadden, maar anders dan soms gezegd, bleek Beethoven
wel degelijk bezig met Bach en was Mendelsohn echt wel bezig de grote
barokcomponist opnieuw voor het brede publiek onder de aandacht te brengen.
Het valt me op dat het politieke cultuurdebat
anemisch oogt en vooral een kwestie geworden is van schieten op de anderen en
in hoge mate op het klootjesvolk, precies, de kiezer. Men waagt zich aan
veralgemeningen en merkt niet dat er een zekere steriliteit optreedt. Als bladen
recenseren wat ze zelf financieel ondersteunen, dan kan er toch geen sprake
zijn van een eerlijke benadering. Als bladen gevestigde waarden niet beter
tegen het licht houden en van tijd tot tijd een nieuwkomer in de etalage
zetten, ook al zonder veel kritiek, dan wordt de literaire kritiek
onbetrouwbaar.
Maar de kern van de discussie blijft toch dat
mensen die over hun eigen land gemakkelijk verleid worden tot het versterken
van het negatieve zelfbeeld. Het hoeft geen (Frans) chauvinisme te zijn, maar
waar Nederlandse televisiemakers om de haverklap aan de gang zijn met hun
schilders, Vermeer, Rembrandt, Van
Ruisdael en recentere kunstenaars, hier wordt dat ver van de brede
programmering gehouden. Als Gustave van de Woestijne in Gent een interessante oeuvretentoontstelling
krijgt, waar werken te zien zijn uit particuliere verzamelingen die al lang
niet meer te zien waren geweest, dan krijgt die tentoonstelling wel enige
aandacht, maar een uitgebreide documentaire over de man en zijn werk? Wel mag
Marcel Vanthilt een muziekje maken bij zijn werk, op de radio. Het gaat
vervelen, dat eigenaardige afbreuk doen aan het patrimonium, het negeren van
veelzijdige en interessante talenten en vervolgens in een moeite aan te geven
dat hier allemaal niet het gewenste niveau heeft. Wordt de Munt niet geleid
door een Vlaming? Of het PSK, sorry, Bozar? Inderdaad, de vele verdienstelijke
kunstenaars, van Sigiswald Kuycken tot Jan Michiels, van Paul en Erik van Nevel
et j’en passe want teveel namen, alleen al in de muziek. En behalve Tuymans
zijn er nog veel anderen die meer dan een blik waard zijn en toch, men heeft
liever een god dan vele mindere goden. En maar uithalen naar het monotheïsme..
We worden deze riedel zelf wel moe, maar als er
voortdurend op deze manier de vloer wordt aangeveegd met deze stadstaat en de
inwoners, die zelf het concept burger in de vergeethoek hebben laten liggen,
dan moet dat toch weerlegd worden. U zegt, Gerard Mortier doet er niet meer
toe? Hoeveel meer prominent kan men opgevoerd worden? En dan is er nog het
artikel met Bas Heijne en Marc Reugebrink, over de kwijnende leescultuur,
terwijl er over het betere boek wel gesproken wordt in het programma Babel, op
Klare, bij Trio ook, en soms bij Joos, maar goed, het kan zijn dat ik niet
voldoende naar Interne keuken luister, maar pogingen om op een boeiende manier
over boeken te spreken, zonder toeters en bellen, vooral dat, zien we steeds
minder. Het boek was in de 18de eeuw een modern medium, althans het
literaire boek en het ontspanningsboek. Goethe speelde daar een vrolijk spel
mee in “Wilhelm Meisters Lehrjahre” dat best paste in de grote hoeveelheid
boekskes van die tijd, een queeste dus en een geheim genootschap. Maar, het is
er wel iets meer op geworden, net omdat het een spel speelt met die bekende
topoi. Helaas, hoe lang is het geleden dat nog iemand op een aanvaardbare
manier over dat boek heeft kunnen schrijven in de media? Maar ja, ook over
Georges Rodenbach, Le Carilloneur de Bruges – ik weet het, mijn verhaal is
eentonig – spreekt men nooit. In wezen komt de amnesie, de culturele amnesie
niet vanwege de lezers, de tentoonstellingsbezoekers en wat al niet, maar, het
komt van die culturele elite, die dan de mensen wel de les zal spellen, telkens
weer. En daar hebben nu helemaal genoeg van. Bij deze.
Alles wel beschouwd, waarom laten deze cultuurpaus en zijn acolieten de brave mensen in de steek? Handelen ze niet als de financiële en andere elites?
Bart Haers
26 april 2012
Bart, is het jouw antwoord op dit interview?
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.rektoverso.be/artikel/de-macht-en-onmacht-van-de-culturele-elite-gesprek-gerard-mortier-ann-demeester
Klopt, maar ik vind het artikel wel schadelijk, gezien het feit dat het de werkelijkheid in Vlaanderen geen recht doet en gezien de rol van de man in het Europese culturele leven.
VerwijderenEr kwam dus weer een anoniema melding binnen dat ik niet mocht schrijven wat hierboven staat. En dan vraagt zo een anoniem iemand of wat hij of zij zegt niet belangrijker is dan wie zij of hij is. Een debat voert men met open vizier en zonder schelden. En neen, ik steun de N-VA in het streven naar een confederale staat, maar ik heb een onafhanhkelijer positie ingenomen. En wie vind dat ik onder de kerktoren blijf verwijlen... kan gewoon eens grasduinen in deze Blog. Maar ja, dat valt niet op natuurlijk. Goed, de reactie bewees natuurlijk wat gezegd diende te worden namelijk dat als sommige mensen spreken, dan moet iedereen zwijgen. Ik voel mij daar niet door aangesproken. Ik heb de Munt bezocht ten tijde van Mortier en ook later en de rol van Mortier en andere intendanten is duidelijk, zorgen dat de zaak draait, maar het creatieve proces... Enfin, 's mans verdienste staat buiten kijf, maar zijn uitspraken over Vlaanderen en het culturele leven in Vlaanderen slaan nergens op. Want onder die kerktoren ontdek ik schrijvers waar onze anonymus niet vaak over zal horen, zoals Georges Rodenbach, Charles de Coster, Maurice Roelandts, Hohan Dainse, Jan van Nijlen... En al die andere domeinen van creativiteit en kunsten. Aan Boon, Claus en co heb ik alvast niet voldoende. Geachte anymus, u schreef dat u er genoeg van heeft. Wel, deze blog zoekt wel discussie, maar schelden is geen discussie, dat is voor het café en de straat.
BeantwoordenVerwijderen