Bach als gebed en als therapie
Recensies
Na
de vernedering
Een
dame over een
leven
in de tijd
Caroline Stoessinger, Alice Herz-Sommer, de pianiste van Theresesiënstadt. Uitgeverij de Boekerij. 2012. 240 pp. Prijs: 18,95
Ik las
een boek over een dame van 108 en sta versteld van haar levensblijheid. Het andere
boek over deze vrouw, etudes van troost, ging in op de persoonlijke
peripetieën, terwijl in dit boek de houding van de dame in kwestie ten aanzien
van wat die Europese dame heeft meegemaakt in Praag, Theresiënstadt, Israël en
Londen. Maar haar wereld is nog groter en toch, zij kreeg het niet in de schoot
geworpen, al moeten we met die gedachte wel opletten, want wat betekent dat,
niet in de schoot geworpen? Tot 1938 zat alles snor, al weten we niet of men
ook zo gerust was, toen.
Want, je weet het niet hoe dat voelt, concrete
dreiging, dat het leven geleidelijk op losse schroeven komt te staan. In de
jaren voordien zijn de zussen van Alice vertrokken naar Palestina. Het is de
tijd dat men hoopt te ontkomen door naar het Britse mandaatgebied te vertrekken,
maar dat kost geld, omgerekend zo een 75000 € en dat kan men niet zomaar
opbrengen. De migranten uit Europa behoren dus tot de overtuigden, maar ook tot
die mensen die zich een en ander konden veroorloven en kennis meebrachten. In
feite ging het om de Europese, joodse elite. Wie de romans van Amos Oz heeft
gelezen, weet hoe die joodse cultuur in Palestina is overgeplant en dat was dus
een Midden-Europese cultuur waar meertaligheid zo niet de norm dan toch de
geplogenheid was.
In dit verhaal speelt de ervaring van
Theresiënstadt een onuitwisbare rol, maar ik heb de indruk dat mevrouw
Herz-Sommer zich niet tot die realiteit beperkt wil weten. Evenmin wil zij
zomaar op haar leeftijd aangesproken worden. Oud is ze, ouder dan een mens
verwachten mag, maar ze blijkt nog met graagte te leven. Is het realisme? Of
zit er een sterkere kern in haar beleven van haar oude dag?
Theresiënstadt kan ze niet uitwissen, maar ze
kan er wel mee om, zo blijkt. Maar ze zegt niet dat het leven een last is. Soms
kan het een lust zijn, zelfs eenvoudige dingen als een gedeelde maaltijd en
appelcake. Belangrijker is dat ze laat zien hoe het is om de hele twintigste
eeuw te hebben meegemaakt. Je valt omver natuurlijk van de namen die in dit
boek voorkomen, Franz Kafka en Stefan Zweig krijgen een prominente plaats, maar
ook namen uit de muziek en er is het hoofdstuk over gesprekken met Golda Meir,
er is de discussie over Eichmann en diens proces in Jeruzalem, waar ook Mulisch
over schreef. Het gaat over de vraag van Arendt of men banaalweg kwaad kan
verrichten? Die vraag is haar niet in dank afgenomen, Maar Caroline Stoesinger
geeft in haar verhaal aan dat ook Alice Herz-Sommer niet anders kan dan
besluiten dat de uitvoering van de Holocaust inderdaad afhing van mensen als
Adolf Eichmann. Het komt me daarom bizar voor dat de vraag niet gesteld wordt
waarom zij, Alice niet in Israël is blijven wonen. Haar familie begon
natuurlijk ook te verdwijnen daar, maar haar zoon, die haar overhaalde naar
Londen te komen, stierf intussen ook. Het staat niet zo letterlijk in de tekst,
maar we vragen ons af of deze dame aspecten van het Israël van de afgelopen
tien, twintig jaar niet afwijst. Let wel, zij en Rafi, Raphaël, haar zoon die
een mooie loopbaan als cellist op internationale podia had, hun dankbaarheid
ten aanzien van Israel wel altijd het overwicht konden blijven boven de kritiek
op wat er in het land gaande is? Het komt ons voor dat we hierover niet zo gauw
helderheid over zullen krijgen, precies omdat de dankbaarheid voor het land,
voor de opvang na haar ontgoocheling niet meer welkom te zijn in Praag het
andere overheerst. De hele geschiedenis van Yalta tot Potsdam, waarbij Stalin
erin slaagde Midden-Europa in handen te krijgen, tot en met het bevel aan
Georges Patton niet door te gaan tot in Praag, tot diens grote woede, had dus
grote gevolgen, voor dit ene particuliere leven en voor al die andere miljoenen
Tsjechen en Slowaken.
Hoe een meisje van 9 met Kafka op stap gaat in
de omgeving van het zomerverblijf en daar al laat zien hoe veel verhalen hij
vertellen kan, maar hoe moeilijk hij die
kan afwerken, het blijft fascineren. Zij, Alice Herz-Sommer, meent dat Kafka
niet kon kiezen tussen orthodoxie en seculariteit, tussen de wereld van zijn
moeder en die van zijn vader. Voor haarzelf was er de moeder, die via een
tussenpersoon aan haar vader was gekoppeld. De vader was een industrieel, de
moeder een verfijnde kunstenares die binnen de familie zat opgesloten. Alice
zelf zou haar eigen vriend, echtgenoot kiezen, wat haar best is meegevallen.
Zonder dat het woord feminisme hier valt, zien we hoe deze vrouw, ook als het
om Golda Meir handelt, laat zien hoe ze geen andere mogelijkheid had dan
zichzelf door het leven te handhaven. Het lijkt erop dat ze geprivilegieerd is,
maar ze moest het toch maar doen, piano zo leren dat ze er iets mee kon
aanvangen. Haar zus en later Stepan (uitzoeken) maar ook iemand als Schnabel
hadden behoorlijk wat invloed op haar. Toch zien we dat ze over muziek spreekt
op eigen wijze, integer of authentiek, maar dat zijn maar indrukken. De omgang
met muziek, in haar optredens met de violist… en met haar zoon Rafi, altijd
weer komt er een reeks associaties op gang, die men vandaag, als men niet
enigszins vertrouwd is met het muziekleven, met klassieke muziek, maar dat is
misschien het meest opvallende van het hele verhaal, namelijk dat we vergeten
zijn dat voor de popmuziek er was veel meer mensen dan we nu denken wel iets
van opera en andere muziek afwisten, ook al omdat men zelf sfeer moest maken, want
er was nog maar beperkt toegang tot de radio.
Nu kan men in het boek ook lezen dat Alice
Herz-Sommer na de oorlog niet zo heel veel meer opgetreden, terwijl ze voor de
bezetting van Praag op weg was een internationale beroemdheid te worden. In
Theresiënstadt ontmoette ze mensen die met haar grote plannen hadden gehad. In
elk geval, door haar muzikale optredens kon ze overleven en omdat ze begreep
dat ze de kampbewakers niet moest geloven. Zo ging ze niet in op een aanbod
naar haar man te vertrekken die naar Treblinka was gebracht. Zo kon ze met haar
zoon overleven.
Overlevingsdrang en blijheid, dat zijn de
gedachten die ik overhoudt na het lezen van het boek. Te lezen valt, tussen de
lijnen dat het leven wel af en toe te lijden valt en te verstouwen, maar deze
dame lijkt dat de aanvaarden omdat wat ze krijgt, ook nu nog, best kan smaken.
Eenzaamheid lijkt niet haar deel, levensmoeheid, op 108 nog niet echt haar
deel. Hoe dat zo komt? Uit het boek blijkt dat ze angstige reflexen steeds snel
wist om te wisselen voor een zekere actie, om onheil af te wenden of minstens
zo goed mogelijk door te komen. Het zijn facetten van een persoonlijkheid, in
een grotere context, die van de geschiedenis. Maar het laat wel zien dat zij,
die zegt dat lange verleden niet te willen meeslepen, ook niet de ballast van
het slachtofferschap, noch de glorie ervan op zich wil nemen. Of liever, zij
lijkt de glorie van het slachtofferschap als een ballast te zien. Zij wilde
niet het gehele proces Eichmann die ze nog gezien heeft, of minstens haar man,
Leopold Sommer, in Theresiënstadt. Het was goed dat er recht gesproken zou
worden, maar zij vond de afhandeling niet iets waar zij beter of slechter van
werd.
Het is een van de vragen die me wel blijven
bezoeken: hoe kijkt zijzelf aan tegen de daders van de Holocaust? De Duitse
cultuur, waar ze volkomen mee verknoopt was, wilde noch wil ze afzweren. Ze
leefde zowel met de Duitse cultuur in Praag, dat wil dus zeggen het Duitstalige
maatschappelijke leven in Praag als in het Tsjechische sociale en culturele
leven, waarvan we dus vooral Smetana en Dvorak kennen. Je hebt natuurlijk ook
Max Brod, Kafka en zoveel anderen, zelfs Freud, toen een gekend arts, passeren
de revue. Het is een wereld die ook W.G. Sebald oproept in zijn roman Austerlitz,
maar dit is wel het verhaal uit de eerste hand. En wat betekent het dan? Dat is
de hele vraag over de culturele traditie, want voor sommigen kunnen toch niet
over die culturele traditie die ons zou bepalen spreken zonder ons te
bezondigen aan wat in Duitsland precies gebeurd is. Ik denk dat dit de kern van
het probleem vormt, dat men weigert te aanvaarden dat in Duitsland, zoals in
andere landen toen, de Action Franςaise van Charles Maurras of de groepen rond
Mosley in het UK, zelfs in de VS waren er lui die de ideeën van nationalisme en
zelfs sterk leiderschap zonder meer ondersteunden. Ook in Tsjecho-Slowakije had
je zulke problemen, al was voor de oorlog de neiging naar het liberalisme en
humanisme groter dan na de oorlog, toen Benes de kant koos van Moskou, maar
niet voor lang. Wellicht was zijn ontgoocheling over de houding van Britten en
Amerikanen te groot.
Het is voor ons allemaal gewoon
ondoorgrondelijk, de Holocaust, de reactie van de omstanders en de houding van
de overlevenden. Sommigen konden het niet aan, de hel te overleven, anderen
deemsterden weg of trachtten verder te leven en zwegen jarenlang, decennialang Het komt me voor dat deze dame nu net de
oorlog niet wilde vergeten, maar haar leven wel niet op de herinnering wenste
te baseren, maar een nieuw leven beginnen. Het komt wel enkele keren aan bod,
wat voorbij is voorbij. Maar van de vrienden van toen houdt ze nog steeds, al
moet ze het met nieuwe mensen doen, want tja, ze verhuisde drastisch en nu ze
als enige overblijft, vindt ze toch mensen die haar niet vergeten.
Waarom zouden we aandacht besteden aan dit
boek, maar vooral aan die persoon. Het blijft mij altijd wat onvoorstelbaar dat
iedereen Anne Franck kent, het meisje en bijvoorbeeld haar zus Margot, die
wellicht ook een dagboek bijhield, bijna vergeten is. Al die anderen, die niet
overleefden, maar zeker zij die overleefden en zeker iemand die nog eens een
heel mensenleven lang overleeft, blijkt minder bijzonder. Nu ja, 108 worden,
zoals iemand zegde, is ook weer een prestatie. Maar er is meer, het gaat om
haar levenshouding. Misdaden van deze omvang zijn nooit gepleegd, want
vergelijkingen met de repressie tegen de slavenopstand van Spartacus, waarvan
de aantallen niet kan noemen zonder de mensen te denken. Ook andere zaken, de
politiek van Lenin en Stalin, onder andere in Oekraïne waren behoorlijk
gewichtig wat hun omvang betreft. Het beleid van Hitler, Himmler en al die
anderen die zich naar zeggen van Himmler in Poznan fatsoenlijk gedragen hadden,
dat blijft de zaak van een geciviliseerd land en bijgevolg, het moet voor haar
en vele anderen die uit hun leven werden verdreven, het niet meer waard geacht
werden te leven, terwijl ze toch, met Kafka, Zweig en anderen, zoals Egon
Kisch, Joseph Roth en anderen aan die Duitse cultuur meer dan een
noemenswaardige bijdrage hadden geleverd.
Ook Gustav Mahler komt in dit boek aan bod, als
muzikant, dirigent en componist. Het gaat dus om een wereld die we niet anders
als de crème de la crème van de Duitse cultuur behoren. Men kan ook nog die
anderen noemen, die gevlucht waren, tijdig gevlucht, maar begrijpen dat Alice
Herz-Sommer niet zomaar vertrekken wilde en in het kamp overleefde, maakt het
verhaal erna misschien nog waardevoller is. Uiteindelijk gaat het om de hele
naoorlogse geschiedenis, in Europa en Israël en alles wat dat aan verwarrende
reflecties met zich mee blijft brengen. We kunnen dus niet anders dan
vaststellen dat deze dame niet over haar pijntjes spreekt, maar de grote pijn,
daar kan ze op een voor velen onvoorstelbare manier mee om. Het geheel, haar
leven in een woedende wereld, in Israël en later in Londen laat ons toe, meen
ik, ertoe te komen dat grootsheid en zelfs heldendom ook een vrouw kan
toevallen. Finaal kende de Tsjechische republiek haar een onderscheiding toe.
Niet dat het alles deed vergeten, de ellende van de bezetting en het afzijdige
gedrag van de Tsjechen, maar vooral na de oorlog, de onmogelijkheid om te
leven, maar het was wel, zoals uit het voorwoord blijkt, de waardering van
iemand die de genade had later te zijn geboren, Vaclav Havel. Maar op zijn
beurt wist ook hij waarom waarachtigheid zo belangrijk is voor een persoon en
van personen voor de samenleving.
Hoe stimulerend dit boek zou kunnen zijn voor
dames en heren op leeftijd, die bezadigd enerzijds toch hun nieuwsgierigheid
niet kunnen laten rusten, blijkt uit het feit dat ze na haar verhuis naar
Londen begon te studeren aan de “University of the third age”waar ze moderne
Europese geschiedenis en filosofie koos en ermee aan de slag ging. Het
verbaasde me vooral dat men daar die universiteit voor de ouderen ernstig
neemt. Nu goed, in dit land hebben we ook mooie initiatieven, maar ik denk toch
dat men er al eens al te neerbuigend op de hurken gaat zitten. Aan de andere
kant blijft men de idee cultiveren dat ouderen niet goed meekunnen. Het hangt
er maar vanaf. Deze dame, Alice Herz-Sommer vindt dat je nooit te oud bent,
voor het leven, vooral niet omdat ervaring wel eens kan helpen. En dan hebben
we het nog niet over haar blijvende en levendige belangstelling voor Ludwig van
Beethoven. Omdat hij zich tegen regerende vorsten durfde te verzetten…
Ik alvast ben blij dat dit boekje kon
verschijnen, maar blijf verbaasd omdat dit werkelijk een geheimtip is. Waar
haalt een recensent het te wijzen op het feit dat ze het belangrijkste vindt om
over de pijntjes te spreken. Het tegendeel spreekt uit deze bladzijden, toch?
Levensblijheid en bereidheid het leven zoals het komt aan te pakken om er het
beste van te maken, met enig succes. Wie kan het met recht nazeggen?
“Ik denk dat ik met een
goed gevoel dood gaan.
Ik geloof dat ik mijn
leven op de juiste manier geleefd heb.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten