Theatrale expressie en verbale kracht
Kleinbeeld
Ten Huize van
De charme van het salon
Baharak Bashar, Djenghis, democratie en vrouwen. Een Iraanse van Gent naar Caïro. Uitgeverij Epo, 2011 pp 287; prijs: 21,50 |
Ik
weet het, het woord charme valt wel erg vlot maar als een
persoon me nu eenmaal beroert, waarom zou ik dat dan niet mogen laten weten. Het kan daarom
niet anders dan ik u de oorzaak mijner betovering moet meedelen. Het zal je
maar overkomen, dat je ergens in een dorpje aan de rand van de zeepolder en het
blote, de zandgronden uitgenodigd bent voor een gesprek over Djenghis,
democratie en Vrouwen. In Sint-Rita nog wel, zo een typisch straatdorp waar men
het rijke Roomsche leven nog even rekken wilde. Inderdaad, de hoop der
hopelozen. Enfin plaatsnamen kunnen voor nogal wat verwarring zorgen, want Sint-Rita
is de naam van de parochie en De Hoorn de naam van het dorp. Moerkerke is het
grotere dorp, maar het geheel, daar bij het kanaal blijft er even afgelegen
bij, al is dat maar schijn, want het ligt vlakbij de autowegen naar Antwerpen,
Gent en Brussel. Maar toch, eens te meer werd me duidelijk dat wie zich enkel
in Brusselse of Antwerpse cenakels ophoudt, er geen idee van heeft hoeveel
mensen best bezig zijn in hun omgeving iets van het licht van de cultuur uit te
dragen. En dat het geen werk van hopelozen aan hopelozen is, mag best onder de
aandacht komen. De keuken een slagveld, glazen op de tafel en veel volk, voor
de woonkamer en toch, het valt allemaal mee.
Baharak
Bashar, zo leidde Hendrik, de gastheer de spreekster in, is een dame met pit,
die dat in een radiogesprek duidelijk liet blijken want hoe meer men haar zegde
dat ze Albanië niet in zou trekken wegens te gevaarlijk, hoe erger het was, de
neiging, de drang om het toch te doen. Iran, 13 jaar en vlucht, maar ook een goede school, studies geologie en Fonds Pascal Decroos... Integratie en toch, zichzelf blijven.
Het
publiek was zeer geïnteresseerd, ook uw dienaar, maar het is niet gemakkelijk
een presentatie te geven en tegelijk telkens geïnterrumpeerd te worden. Maar
als het een presentatie was, dan zeker ook een sterk staaltje theatrale
uitstraling. Men begrijpe deze zin goed, want niemand zegt dat de presentatie
van een verhaal een saaie bedoening moet zijn en evenzeer kan een theatraal
optreden de draagkracht van het verhaal ondersteunen. Meer nog, hier heeft
Maarten Doorman met zijn benadering van Rousseaus streven naar authenticiteit
wel degelijk een punt, het vergt wel iets om de eigen gedachte goed over te
brengen, zodat de toehoorders het kunnen vatten.
Ik
hoop nu maar dat Baharak noch de anderen mij het euvel zullen duiden als ik
mijn fascinatie voor haar optreden hier zo breed uitsmeer. Want iemand die daar
soms bijna als een slangenbezweerder staat en dan weer met een volle lach
vertelt over haar reis en over de misverstanden, dat is iets heel anders dan
een academisch betoog over hoe het nu eindelijk gesteld is met onze buren in
Turkije, Syrië, Jordanië en Egypte. Over de houding van de Grieken en hun
burgerlijke ongehoorzaamheid werden we niet onmiddellijk eens, maar dat gesprek
tijdens de pauze was ook weer iets bijzonders: luisteren, aandacht en gepaste
repliek.
Maar
voor de pauze kwam er al een belangrijk twistpunt aan de orde, over het dragen
van de hoofddoek. Wij Europeanen hebben daar uitgesproken inzichten over, maar
of ze altijd even goed onderbouwd zijn, is nog maar de vraag. De moeder van
Baharak, zelf dichteres en toch ook goed in het Nederlands met een licht accent
van de streek, Hooglede, en de spreekster zelf haalden alles uit de kast om
duidelijk te maken dat de Islam als zodanig de hoofddoek niet zo centraal
stelt, maar dat de zaak van beide zijden serieus opgeschroefd is geworden.
Naderhand, op weg naar huis bedacht ik mij dat men als vrijdenker toch
behoorlijk preuts was gebleven, want er werd niet gesproken over de vraag welk
juweel de vrouw met die doek zou moeten bedekken. Maar vooral vond iemand het
onbegrijpelijk dat deze vrouw zegde zelf te kiezen of ze een hoofddoek zou
dragen. Mocht men het verbieden, dan doet ze het om, als ze gedwongen wordt dan
zal ze het weigeren. Dat leek een rare houding, maar het gaat in wezen toch om
het beschikken over het eigen zelf goed aan de orde stellen. En daar hadden wij
vrijdenkers niet van terug. Het tekent haar dat ze die discussie echt niet uit
de weg ging, maar ook aangaf hoe de hele kwestie gecompliceerd is geraakt.
Men
kan, zo dacht ik even, terwijl de discussie wat verder zoemde, toch ook niet
menen dat Geert Wilders met zijn kopvoddentax enige gunstige oplossing van de
samenlevingsproblemen voor ogen had. Dat wij die kwestie van de hoofddoek
verabsoluteren en daardoor die meisjes in Antwerpen voor een moeilijker dan
nodig probleem stelden, maar in het algemeen mensen letterlijk tussen twee
stoelen laten belanden, lijkt me nog het kwalijkste.
Maar
als je als eens zo een jonge dame hebt zien staan, sprekend, hoofd rechtop,
bijna op de tenen en de ogen geloken, dan zie je de kracht van het woord en de uitstraling
zich verweven. De verhalen over Turkije, waar ik voorheen al iets over schreef,
naar aanleiding van het essay van Dirk Rochtus over dit heikele onderwerp, was
zo mogelijk nog fascinerender. Turkije is voor ons, denk ik, bijna even
raadselachtig als de harem waar Casanova naar keek bij zijn bezoek aan de
gouden poort rond 1750. Ik bedoel maar, we kennen Mustafa Kemal Atatürk –
alvast bij naam – maar hoe we de overgang van het Ottomaanse rijk naar de Turkse,
seculiere republiek moeten begrijpen, is een ander verhaal. En we kregen iets
te zien van wat er onder het kleed verscholen zit, het kleed van onwetendheid
over Turkije. De zeer vele etnische en culturele maar ook sociale en religieuze
stromingen in het land, die door een hard regime onder controle gehouden worden
in een eenheidsstaat, zette ze af bij de federalistische politiek die Tito in Joegoslavië,
waarover we dus iets eerder waren geïnformeerd – maar beter? . En het beleid
van Tito kelderde om vele redenen, niet in het minst omdat de protagonisten in
de vroege jaren 1990 elkaar wensten te overtroeven en Europa, Frankrijk en
Duitsland oude allianties niet wensten te lossen. Servië hoopte op de steun van
Parijs, Kroatië op die van Bonn, later Berlijn. Maar de tragedie van Bosnië
waar die spanningen zich opnieuw voordeden, ondanks het feit dat door
huwelijken de distincties tussen Bosnische Moslims, dito Kroaten en dito
Serviërs al veel moeilijker waren Wie zich de gebeurtenissen in en rond Serajevo,
met de scherpschutters, bomaanslagen op de markten en de ellende van Srebrenica
kan herinneren beseft dat hier vele rekeningen werden vereffend en dat een
buitenstaander vaak de Moslim van de Serviër niet had kunnen onderscheiden.
De
verkenning van de Arabische wereld kan niet zonder discussie over… Israël en
dan is het op eieren lopen. Zelf denk ik aan een uitspraak van David Grosman,
die vond dat hij kritisch kon en moest zijn ten aanzien van de Israëlische
regering en de consensus van de Israëlitische samenleving, maar dat hij zijn land
en medemensen niet in gevaar kon brengen, daar was hij vast van overtuigd.
Hannah Arendt heeft in “Due Time”, ten gepaste tijde haar visie op de mogelijke
staat Israël niet onder stoelen of banken gestoken. Haar visie in essays,
geschreven voor en rond 1948 kregen niet altijd grote instemming. Zij meende
dat een zionistische stichtingsmythe Israël zwaar aangerekend zou worden en de
Israëlische samenleving zou gijzelen. Men geve zich rekenschap van het feit dat
Arendt, na haar vertrek uit Duitsland in de Zionistische jeugdbeweging actief
is geweest. Men neme akte van het feit dat zij vanuit Parijs naar de VSA is
gegaan met de manuscripten van Walter Benjamin… men kan moeilijk ontkennen dat
deze dame, Arendt, niet begaan was met de Joodse kwestie, de vraag die Joden in
Europa zich tijdens en na de oorlog stelden, namelijk waar en hoe ze de draad
van hun leven opnieuw zouden opnemen, nam ze in de VS op zich via een culturele
organisatie voor de wederopbouw van de Joodse cultuur in Europa. Zij zou
allicht Alicia Herz-Sommer wel begrepen hebben die wel de gastvrijheid van
Israël voor haar die uit Praag was verdreven, maar naderhand aspecten van de
politiek van Israël niet altijd kon volgen. En wat zou ze denken van deze Iraanse jongedame, die met zoveel vuur,
gedurende meer dan een uur de belangen van Palestijnse mensen in kampen in
Beiroet, Syrië en Jordanië bepleitte. Men verweet haar een pro-arabisch
standpunt in te nemen en hoe zij op zeker ogenblik op de knieën gezeten de zaak
besprak, niemand zal dat gauw vergeten. En neen, smeken deed zij niet, noch om
begrip, noch om aandacht. Zij sprak en gaf aan hoe het voor haar zat en dat
konden wij niet negeren.
Israël
torst een moeilijke erfenis, heeft af te rekenen met de Chassidim, zeer
ortodoxe joden met het grote voorrecht geen legerdienst te hoeven doen en zich
met de Tora en de Talmoed in te mogen laten. Ook hier kwam er naderhand de
idee, waarom we dan niet denken zouden aan die roman van Amos Oz, De derde
toestand, over hoe zo een Bijbelstudie in radeloosheid kan eindigen. Maar op de
vraag van het publiek, welke oplossing Baharak voor ogen had staan, dan werd
menigeen verrast, want het was toch maar wonder dat zij heel duidelijk
antwoordde dat een nieuwe staat, waarin de volkeren en groepen die nu in
Palestina-Israël leven samen een staat zouden opbouwen. Men kan begrijpen dat
die oplossing op enige weerstand botste, niet in het minst omdat men vreest,
met de seculiere Israëli dat dan de Europese en rationalistische aspecten van
cultuur en samenleving in dat nieuwe land door de Palestijnen en de …chassidim
door de macht van het getal onder de voet gelopen zouden worden.
Ik
hou er zelf niet van in de Israëlisch-Palestijnse kwestie positie in te nemen,
maar ik denk wel dat wie niet begrijpt dat de Palestijnen geen monolithische
samenleving kennen, dat de Palestijnen in Israël beter af zijn dan die in de
kampen… dat er zoveel historische en mentale balast rust op alle partijen, dat
het innemen van een standpunt altijd met zich meebrengt dat men doorgaans de
minst militante groepen in het verhaal nog maar eens mee in de verdrukking
brengt. Kan men eerlijk over deze kwestie spreken. Pas toen Baharak over Syrië
ging spreken, over hoe complex het land in elkaar zat, hoe Chaldeeërs,
Orthodoxe christenen en Arameeërs, ook Christenen maar van een andere
obediëntie en dan zijn er nog de Droezen, de Koerden en nog weten we het niet
goed te situeren, dan begrijpt men dat de partijen in het actuele conflict niet
helemaal duidelijk zijn, noch wat hun achtergronden, noch wat hun doel. Heeft
een conservatieve stroming in de Islam de revolutie gekaapt… Feit is dat we
toen plots een vrouw zagen, die ons bad aan te nemen hoe Soenitische Islams
graag doen of de Perzen geen echte Islams zijn, terwijl in het gesprek nader
hand duidelijk werd hoezeer de ayatolahs de Iraanse samenleving hadden
verkracht en in het keurslijf van de Saoudie-Arabische machtsreligie hadden
gedwongen.
U
zal begrijpen, met de vele hapjes en de wijn, het water ook, de avond die maar
niet leek te eindigen, een cachet krijgt dat men niet zomaar situeren zou in
een uithoek, in een gehucht ver van de steden. Maar juist die misvatting zal
men niet aflaten te bestrijden. Gastvrouw en gastheer waren zeer gul met de
gaven en ontvingen elke gast met alle sympathie. Ik denk met grote zekerheid
dat op deze manier wel meer mensen zoeken eens iets anders te doen dan schande
te spreken van deze of gene pol, van bekende lui, maar juist een jonge dame de
kans geven eens een minder gekend beeld van de Arabische wereld te tonen. En de
presentatie? Ach, in een andere vorm ging die door, nadat de gasten met elkaar
in gesprek gingen over vele facetten van het leven, over Israël en over de
betekenis van religie.
Deze
dame, die zich strijdend vrijzinnig noemt, vindt het niet echt aannemelijk dat
men zo zou neer kijken op mensen die geloven, of op het geloof zelf. Men hoeft
zich niet te prosterneren om te kunnen begrijpen dat voor mensen geloof nu
eenmaal deel is van hun leven en tolerantie veronderstelt… inderdaad
verdraagzaamheid.
Wat
ze over Griekenland en de Grieken gezegd had, bleef wel wat steken, maar haar
punt was dat die Grieken er misschien wel een zootje van gemaakt hadden, maar
dat de EU en andere instellingen de foefelende bestuurders niet tijdig had
aangepakt. Ik denk dat die discussie nog wel even gevoerd moet worden. Maar,
men moet niet mensen verantwoordelijk stellen en aanspreken op zaken, waar
anderen wel verantwoordelijk voor waren en zijn. Nee, dan maar Albanië, dat we
al helemaal niet kennen. Zij vertelde hoe ze toch wel bang begon te worden die
grens tussen Griekenland en Albanië over te steken. Uiteindelijk bleek het een
land, zo vertelde ze, waar gastvrijheid nog hoog in het vaandel staat en dat
het land inderdaad een lange en zware dictatuur achter de rug heeft, mag ,en
ook niet vergeten.
We
hebben u over deze avond lang niet alles verteld, maar als u de indruk hebt dat
op zo een vrijdagavond in Vlaanderen iedereen op de bank voor de buis ligt te
versuffen, dan zijn er allicht meer uitzonderingen. Zelf denk ik dat
wetenschappers, cultuur- en andere agogen best eens goed te velde gaan,
proberen te begrijpen hoe het functioneert, het gesprek in huiskamers, de
muziek, de artistieke beleving. Mocht men dat echt in rekening brengen, de
experten zouden misschien wat minder geneigd zijn de wereld te zien als een
oord waar zij, naar het woord van Westerman, als ingenieurs van de – niet
bestaande – ziel de beschaving moeten brengen. Hier werd, op enkele uren tijden
een mens- en wereldbeeld aan de orde gesteld, dat zeker aandacht verdient. Tot
ieders genoegen en tevredenheid, met dus een puntige discussie als succulent
dessert.
Bart
Haers
Dank voor uw verslag van deze conferentie, deze ontmoeting, die u blijkbaar echt heeft bewogen, deugd gedaan en geïnspireerd. Een suggestie: voor de lezer zou het aangenamer zijn, vlotter lezen, als u de uitweidingen en verwijzingen naar andere auteurs zou beperken. Met vriendelijke lentegroeten, SHS
BeantwoordenVerwijderenStefaan, dank voor je waardering. Maar met uw welnemen, ik vrees dat het dan allemaal wat droger zou worden. het gaat erom dat het optreden van deze dame bij mij reminiscenties oproept en dan kan ik niet doen of het uit mijn eigen koker komt. Dus, het is geen flirten met grote namen, want u zal merken dat mijn referenties - euh - nogal eentonig zijn.
BeantwoordenVerwijderen