Lasagne en gesprekken
Kleinbeeld
Lasagne en gesprekken
Twee
piano’s en de gezelligheid
Ik
dacht uitgenodigd te zijn voor een koffie en een stuk uitstekende taart, maar
het werd een avondje dat me wel heugen zal. Ach, dramatisch noch tragisch,
opzienbarend noch exuberant en ook van een orgie was er geen sprake daar in het
huis in Mariakerke-lez-Gand.
Het
werd dus een lasagne, mensen houden nu eenmaal van eten. Maar het geval wilde
dat er een muzikant te gast was bij mijn zus, die zelf ook pianiste is en dat
het hen behaagd had eens een stuk voor pianovierhandig te spelen en nog iets
voor twee piano’s. Door tragische gebeurtenissen in Brussel, een man die werkte
voor de vervoersmaatschappij werd gewoon in elkaar geslagen na een banaal
ongeval, had een andere gaste verstek moeten geven. Ons leven kan soms door
kleine details, doch groot geweld, beïnvloed worden. De kwestie is immers dat
we dat geweld niet kunnen plaatsen. Maar goed, desondanks was iedereen van
goede wil om er een gezellige maaltijd van te maken, een gezellige avond, wat
dan ook best meeviel.
Een
goed gesprek, zo heet het, begint bij algemene vaststellingen en aangezien de
muzikant een Spaanse pianist is en les geeft aan het conservatorium van
Granada, lag het voor de hand dat we de situatie in Europa zouden bespreken.
Vooral het feit dat de man de beleidskeuze van de regering prees 17 % op alle
uitgaven van de ministeries te korten en zodoende de financieringsbehoeften van
de overheid onder controle te krijgen, bracht het gesprek over de moeizame
communicatie van dit beleid bij het publiek. Ik vertelde van die Italiaanse
politica, minister van Pensioenen die moest aankondigen dat ook daar gekort zou
worden en hoe zij in tranen losbarste. Men leek in hoofde van de pers niet bij
machte aan te geven dat die dame misschien niet huilde omdat ze geen goed
nieuws kon vertellen, maar omdat ze begreep hoe zij en anderen de afgelopen
jaren, er niet in geslaagd waren authentiek te spreken over de situatie van het
land en wat het beleid werkelijk zou kunnen doen. Men dacht er niet aan dat de
dame aan familie kon denken, aan bekenden die vertrouwd hadden op de staat en
die nu vast moesten stellen dat het allemaal niet kon. Het was een kwestie,
voor de media dat die minister niet bij machte was zich te beheersen, wat men
haar ten goede duidde of net niet. De kwestie, zo bedacht ik al enkele keren afgelopen
week, was en is dat men over de zelfmoord van de Griekse apotheker op het
Syntagmaplein in Athene, niet alle facetten die relevant zijn, boven spitte.
Een gewezen correspondente in Athene voor de NOS vertelde dat ze de brief had
gelezen en dat ze onderzoek had gedaan, waaruit bleek dat de apotheker
uitgesproken politieke inzichten koesterde en daar nu naar handelde. Goed, hij
was links, maar hij was apotheker en hij het beleefd, aan den lijve dat de
overheid niet meer bij machte was de verplichting na te komen 75 % van de prijs
voor medicijnen aan de apotheker te betalen, terwijl de patiënt 25 % bij te
dragen heeft.
Er
is in Vlaanderen in de brede media niet zo heel veel over dit facet gesproken,
zoals men wel de ellende in Malaga of Valencia als gevolg van de crisis toont,
maar niet dat de staat, de federale alvast wel ernstig moet korten, bijna een
vijfde, op de overheidsuitgaven om minstens het budget in evenwicht te krijgen.
Vooral, aldus Juan, vader van drie kinderen, omdat de overheid wel eens
helemaal zou kunnen falen. De ellende? Schuld van de banken, van de politici?
Maar hebben die Spanjaarden niet Zapaterro gekozen of in Griekenland steeds
weer Papadopoulos en diens opponent… altijd weer dezelfde namen. En in een
democratie, denk ik, is de burger verantwoordelijk voor de politici die het
heft in handen krijgen.
Die
discussie komt mij wel belangrijk voor want we gaan ervan uit, worden daartoe
uitgenodigd dat ons economisch handelen herleid kan worden tot statistiek, dat
we voorspelbaar economisch zouden handelen, maar dat we daar geen echte inbreng
in hebben, maar de aannames van de economische benadering als zouden we perfect
calculerende wezens zijn, elk op zich een homo economicus, leidt elke dag meer
schipbreuk. Maar we kunnen eraan toevoegen, dat de inzet van computers die
volkomen autonoom handelen op de beurzen voor gevolg kan hebben, dat er een
grotere gelijkmatigheid in de handel ontstaat. De diversiteit van menselijk
optreden komt daarbij op de helling te staan. In een tafelgesprek, waar het
voortdurend over allerlei gaat, valt toch op dat de voertaal, in dit geval het
Frans kan men die thema’s niet uitwerken, maar toch, het is boeiend om te zien
hoe er kiemen worden gelegd voor latere gedachten.
Het
debat over de ideologische verblinding rond bijvoorbeeld het teloor gaan van
een beschaafde taal, standaardtaal, zo men wil, leidt tot een analoge discussie
als die over de ontwikkelingen in het onderwijs. De ideologie van de
rechtvaardige politiek leidt tot “L’injustice des justes”. Ook in Spanje blijkt
men jongeren, net uit die milieus die er echt belang bij hebben goed de taal te
beheersen, te vertellen dat ze er geen moeite voor hoeven te doen. Men vergeet
dat een cultuurtaal geen minimum- noch maximumgrens kan aangeven. Standaardtaal
is het vermogen een taal te beheersen en te cultiveren. Het verhaal van de taal
en het meesterschap over de taal, dat is wat men leert of minstens hoort te
leren. “Het Spaanse graan heeft de orkaan doorstaan”? Het klopt wel natuurlijk,
dat van het mooi leren spreken. Men heeft wel een gevoel voor de omgangstaal,
maar moet men dat niet veeleer zien als een register binnen het algemene
patroon. Want het gaat niet enkel om dialect versus standaardtaal, ook de keuze
voor het juiste taalregister speelt jongeren en niet enkel hen, parten waardoor
er conflicten ontstaan en niet zelden ook frustraties.
L’injustice
des justes? Het mag naar klinken, maar als ik zie hoe in Nederland wel en hier
niet gesproken wordt, behalve op Klara over de Mattheuspassie en er ook eens
heel wat van gehoord, wat mensen toelaat zelf te kiezen. Want wat men niet
aangeboden krijgt, hoe elitair ook, zoals een pianostuk van Lutoslawski,
variaties on a theme by Paginini. For 2 pianos, want eens men luistert ontstaat
er een bijzondere chemie. Men kan dat niet benoemen, maar elitair is het
laatste dat van toepassing mag heten.
Alleen
is het nuttig en zelfs nodig om een introductie te hebben in de muziek van
Lutoslawski? Niet echt, want de muziek spreekt voor zich, zit aardig in elkaar
en geleidelijk ontdek je voorbij de toegankelijkheid van de melodie en het
ritme ook de grotere lijnen van het werk. Het aardige van goede muziek is dat
je tegelijk van het moment geniet en toch, als het goed is, ook het grotere
geheel in het hoofd kunt hebben. Dat geldt niet enkel voor wat men klassieke
muziek noemt, maar ook voor meer menselijke activiteiten. Een goede roman leidt
je algauw naar een pad van wedervaren, gedachten, inzichten, fenomenen, die men
niet altijd verwacht en eenmaal aan het einde kan het best prettig zijn het
afgelegde pad nog eens te overzien. Net zo kan het bijzonder boeiend zijn een
muzikaal pad te volgen, zoals ik het ook deed, vanzelf, die zaterdagavond,
stille zaterdag.
Het
heet dat muziek de zeden zou verzachten, maar dat hangt er maar vanaf, want als
je hoort hoe eigenzinnig en nukkig sommige musici door het leven gaan. En toch,
wellicht gaat het om de overdreven lof, die men musici soms toezwaait. De
uitvoering van Debussy noch van Lutoslawski zal perfect geweest zijn, maar het
was zo dat ik beide stukken nog niet life had gehoord en nog maar eens een
keertje tot de vaststelling kwam dat die huisconcerten, hoezeer geïmproviseerd
ook, best wel gezellig zijn, maar ook de kans geven voor musici om te spelen,
voor het publiek om te beluisteren. De interactie drukt zich niet enkel uit in
applaus, maar vooral in rust die uitgaat van het gebeuren.
Niet
zonder de gastheer en gastvrouw nog eens te danken, was het onmiskenbaar een
genoegen ook afscheid te nemen, tot weerziens natuurlijk van de gasten uit
Granada. Ik denk dat we die Europese betrokkenheid niet werkelijk kunnen maken
zonder gesprekken met mensen uit alle hoeken van Europa, maar ook niet zonder
ons met de cultuur, de gemeenschappelijke cultuur in te laten en tegelijk het
specifieke van die onderscheiden gemeenschappen te verkennen. Albeniz en dan?
Dat is het boeiende, maar ook het belangwekkende. In die zin is het verzet
tegen het elitaire van de kunst nogal zinloos, maar dient men zich juist erop
toe te leggen dat mensen zich met die vele kunsten vertrouwd maken. Niet
iedereen heeft talent, maar het is niet elitair van “El sombrero de tres picos”
te houden of te denken aan een nacht op de kale berg.
Thuis
gekomen, zocht ik het stuk nog eens op, wat dankzij internet een koud kunstje
is. Je kan het herbeluisteren en op zondag konden we nog eens kijken naar de
beide uitvoeringen. Zo kunnen we het eenmalige verlengen en de herinnering
blijven ondersteunen met een digitaal geheugen. En toch, de avond blijft
vanzelf wel hangen, al is er niets bijzonders gebeurd, enfin, als we de
gebruikelijke notie van bijzondere gebeurtenissen hanteren.
En toch, die discussie over hoe het beleid, dat zegt op rechtvaardigheid gericht te zijn, kan wel eens anders aanpakken. Net omdat rechtvaardigheid niet in de doelstellingen alleen zit, maar meer nog aan de orde komt als men naar de uitvoering kijkt. Het komt me voor dat dit op vele terreinen vandaag uit het oog verloren is geraakt. Neem nu het evidente verbod op discriminatie. Maar soms lijkt het erop dat men dit zeer formeel gaat benaderen en dat voor een tribunaal sterke partijen staan die zich beroepen op dat verbod om hun eigen positie versterken. Die benadering is juridisch blijkbaar volkomen in orde, maar roept bij de betrokkenen wel eens vaker een zekere afkeer op, omdat ze apert onrechtvaardig uitpakt. De zaak goed onderzoeken en ervoor zorgen dat het wegwerken van het ene onrecht niet zorgt voor groter onrecht.
Het
komt me voor dat het niet volstaat rechtvaardigheid na te streven, maar dat ook
rechtvaardigheid aan de uitwerking daarvan ten grondslag hoort te liggen.
L’injustice des justes. Het lijkt mij alvast een paradox die onze aandacht
verdient.
Bart
Reacties
Een reactie posten