Een reden om er het zwijgen toe te doen


Afscheid niet voorzien

Käthe Kollwitz, treurend ouderpaar
Ik denk dat het verschil duidelijk mag zijn'
deze beelden op een oorlogskerkhof.
En toch, soms is de weg een jungle
vol gevaren. 

Een bus betrokken bij een ongeval
Ramt een hoek in een tunnel
22 kinderen, 2 chauffeurs, 4 begeleiders
Zij lieten onvoorzien het leven

Een ongeval zonder schuld kan het niet zijn
Een fataliteit mag het niet zijn
Een afscheid kon er niet zijn

Wat we voelen
Verzinkt in het niet
Maar voor hen,
Voor hun ouders
Zussen en broers
Vrienden en anderen
Hebben we slechts een gedachte
Dat het te erg is
Dat het te wreed is
Maar dat niets het liet voorzien

Hier geen kogels
Hier geen misdaad
Hier geen wreedheid
Geen schikgodinnen
Maar het geweld
Dat de mens ontwikkelde
Om overal heen te gaan

We ontkluisterden
We vonden vrijheid
Maar we kenden de risico’s
Doch namen ze mee
En dan, als het gebeurt
Dan kunnen we slechts toekijken.

Dat wringt, doet wee
Maakt mensen woedend
Iedereen deelt het leed
En toch, alle bijstand
Alle troost
Blijft tevergeefs
Want we waren er niet bij

Begrijpen kunnen ze, burgers, journalisten het niet
Dat ik hen met rust wil laten
Dat ik eraan denk

Maar niets doen kan.
Dat kan ik alleen voor
Hen vlakbij
Maar hier sta ik ietwat buiten
Ook dat doet wee

Bart Haers
15 maart 2012

Reacties

Populaire posts