Liefde en levenskunst
Recensie
Amor
omnia vincit
Liefde is het leven en
het leven is liefde
![]() |
Venus en Adonis. Titiaan. De heftigheid van de godin bekoopt adonis natuurlijk. |
Lisa Appignanesi. Alles over de liefde. Anatomie van een onbeheersbare emotie.
Vertaald door Pon Ruiter, De Bezige Bij, 456 blz., 24,90. Oorspronkelijke titel: ‘All about love. Anatomy of an unruly emotion'.
Vertaald door Pon Ruiter, De Bezige Bij, 456 blz., 24,90. Oorspronkelijke titel: ‘All about love. Anatomy of an unruly emotion'.
Gilbert Roox
schrijft in De Standaard dat de auteur, 65 jaar oud, een oudere dame is die dus
aan de zijkant staat en alleen nog de illusieloze liefde kent. Ik denk dat dit
boek nu net het tegendeel laat zien. Het gaat niet over illusieloze liefde wel
over hoe de liefde ons wel eens een loer kan draaien, of liever hoe we ons
verliezen in een vlaag van verliefdheid, jaloersheid en ook wel haat.
Maar goed, we
zullen u dus onderhouden over het boek waar we met veel genoegen in gelezen
hebben, omdat het nu eens geen zelfhulpboek is, maar probeert aan te geven,
waar het om gaat. Van cupido kan men onverwachte pijltjes verwachten, maar
misschien, lezen we in dit boek, kunnen we toch proberen de laaiende storm van
de liefde te beheersen, al is dat natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. En
toch, de liefde maakt van bij onze geboorte deel uit van ons bestaan en is er
zelfs de voorwaarde toe. De moederliefde speelt natuurlijk een grote rol, maar
ook de liefde tussen de ouders, al is die niet altijd voorwaarde voor een
zwangerschap.
De liefde als
verhaal
Als ik nadenk over
dit boek, dan valt me op dat de auteur heel wat aandacht besteedt aan de
verschuivende inzichten over gender en gedrag van mannen en vrouwen. We vragen ons
af waarom een figuur als Emilie de Chatelêt echt een uitzondering zou geweest
zijn. Haar vader zorgde ervoor dat ze, nadat gebleken was dat ze verstandig was
en geschikt om te leren, de beste wiskundigen tot leraar kreeg en bovendien ook
Engels en zelfs Latijn leerde, zodat ze de Principia van Newton in het Frans
kon vertalen. Overigens, ook haar liefdesleven was best interessant, want ze
trouwde volgens de regels van haar klasse, maar zodra ze de erfgenaam aan haar
man geschonken had, nam ze minnaars, onder wie Voltaire, met wie ze tien jaar
door het leven ging. De liefde was hevig, maar ook als ze een andere minnaar neemt, blijft de vriendschap. Als zij sterft,
laat Voltaire weten dat hij een vriend, de best denkbare vriend heeft verloren.
In zijn relatie met haar, waar het vleselijke echt intens beleefd was geworden,
lezen we, had uiteindelijk de vriendschap, de kalme betrokkenheid het gehaald.
Men mag er bij deze niet aan voorbij gaan dat die dame bij het beantwoorden van
een wedstrijdvraag over de aard van het licht winnend heeft beantwoord en daarbij
ook nog eens de grondslag legde voor het denken van Einstein over de bijzondere
relativiteitstheorie. Dat deze dame vergeten is, nagenoeg vergeten, geeft meer
dan enige andere omissie aan dat wij, historici en intellectuelen ons er te
vaak gemakkelijk vanaf maken. Er is overigens ook Leopoldine Mozart, Clara
Wieck en Fanny Mendelsohn, die door hun echtegenoot en in het geval van Mozart
en Mendelsohn hun broer overschaduwd werden. Marie Paule Belle schreef een mooi
chanson over Leopoldine…
Aangezien we zo
moeilijk weten hoe het er toeging, in vroeger eeuwen, we kunnen ook spreken van
de oude vrijster Anna Bijns, die zelfs bewust voor haar vrijheid koos, tegen de
gebruiken in. Maar we weten het allemaal niet zo goed. Men kan dit begrijpen
als een kritiek op dit boek, maar ik denk dat het een meer algemeen punt van
kritiek is. Want we denken ook aan Isabelle van Zuylen, ook gekend als Isabelle
de Charrière, die met allerlei mensen een uitgebreide correspondentie
onderhield, waar we altijd weer stil van worden. De telefoon? Net wat u zegt,
maar ook via mail kunnen we toch meer doen dan wat zottigheid verkopen, al kan
zottigheid best subliem en subtiel zijn. De Charrière meende dat ze niet in de
wieg gelegd was voor onderdanigheid. Judith Vega heeft haar overdenkingen in
een mooi essay onderzocht en we moeten zeggen, het was een bijzondere aanzet
voor ons om na te denken over de vraag waarom men de beschikbare bronnen graag
zo eenduidig leest.
Kritiek op dit
boek, wanneer mevrouw Lisa Appinganesi naar ons gevoel de algemene context
schetst, maar zij kan niet om de bijzondere gevallen heen, die naar ieders
inzicht uitzonderingen waren op de algemene regels. De algemene visie op het
leven van vrouwen en mannen, op de liefde en het beleven van de liefde was en
is een set van algemene regels, die het gedrag bepalen, of vorm geven. Het
blijft van belang het onderscheid te zien tussen het algemene en het
bijzondere, want soms wordt dat bijzondere de hoofdstroom als mensen er de
baten van zien. In die zin valt het me op dat men tot nog toe nog geen grote,
samenhangende synthese geschreven heeft over de veranderingen in het lot, zoals
men dat noemt, der vrouwen. Want het blijft zo, dat een boek over de liefde
altijd een boek over mannen en vrouwen in het volle leven is, waarbij we de
fijnzinnigheid van de auteur wel bewonderen omdat ze de moeilijker aspecten van
het verhaal niet uit de weg gaat, namelijk dat de liefde het hele leven is en
toch het leven tot een hemel kan maken, terwijl velen heel vaak de indruk
hebben dat het een hel is.
Eros versus agape
De auteur maakt er
niet zo heel veel drukte over, maar ze probeert met enige omzichtigheid een
beleving van de liefde aan te bevelen die niet zozeer door de zinnen bepaald
wordt, als wel door wat we een goed omgaan met heftige emoties kunnen noemen.
Zou het illusieloze liefde mogen heten? Ik weet het nog zo zeker niet. Natuurlijk, het toppunt van genoegen is als we
de andere alle hoeken van de kamer laten zien, of als we in een bos, desnoods
op een toren alle kleuren van de regenboog zien. Kortom, de beleving van de
liefde is in de verbeelding en gelukkig ook in de werkelijkheid best heftig,
maar tevens weten we maar al te goed, dat een goed leven een zekere stabiliteit
te bieden heeft en dat het samenleven een zekere sleur instelt, maar dat kan op
gespannen voet komen te staan met onze hunker naar heftige emoties, die ons de
indruk geven dan pas echt te leven.
Lisa Appignanesi
slaagt erin, vind ik, die spanning in haar boek bloot te leggen en ook wat de
gevolgen zijn als we niet goed weten de beide te combineren. Immers, ze pleit
niet tegen de bevrijding die zich de afgelopen eeuw heeft voorgedaan, wel voor
een grotere eerlijkheid tegenover onszelf en de andere. Beide, de eros, met
alle heftigheid van dien en de meer bezadigde vorm van bewogenheid,
betrokkenheid, agape, maken ons leven tot wat het kan zijn. Maar wie in een
rustige relatie is, laat zij telkens
weer zien hoeft daarom de heftigheid niet te ontkennen of te negeren, maar moet
die niet per se op een ander te zoeken.
Levensvervulling
In feite gaat dit
boek over de levensvervulling die de liefde te bieden heeft en hoe lastig het
kan zijn als iemand zich bedrogen voelt. We slagen er niet altijd in voor
onszelf die keuze te maken of liever, we vinden dat die keuze niet hoeft te
duren. Dat we ons in onze vrijheid niet ingeperkt willen weten, zou ons leven
de moeite waard maken. Maar omdat die vrijheid voor twee personen geldt, kan
dat wel nare gevolgen hebben. De een kan nog volop hopen dat het duren zal,
terwijl de ander al droomt van nieuwe, heftige emoties, vlinders en andere
beelden zweven hem of haar voor ogen.
Zou het nu erger
zijn dan vroeger? Toen was de man sowieso vrij eens buitenshuis een scheve
schaats te rijden, terwijl de echtgenote de vernedering maar moest slikken,
maar zelf geen eerlijke kans had het geluk elders te zoeken, laat staan te
vinden. We kijken graag neer op de Islam en andere culturen waar de vrouw nog
steeds ondergeschikt is aan de mannelijke zinnen, maar hier merken we dat
mannen die hoorns opgezet krijgen heftig uit de hoek kunnen komen en blijven
familiedrama’s niet uit.
De levensvervulling
van de een is vaker dan we voor ogen hebben een drama voor een ander. Een
geschonden belofte? Maar ik mag toch ook leven! Zou het werkelijk zo zijn dat
we de ander niet moeten ontzien. Natuurlijk, we lezen in dit boek hoe haat en
liefde dicht bij elkaar liggen en hoe we na de bedrogen liefde tot haat kunnen
komen. De auteur behoedt er zich terecht voor dat de scheidende mens te
stigmatiseren of over schuld te spreken en toch, zij merkt telkens weer
discreet op dat wat de een goed uitkomt voor de ander een tragedie is.
Afwijzing van een
aanrader
Zoals wel vaker
het geval is merkte ik bij het lezen van het boek dat de recensie het boek geen
recht deed, meer nog, ik ging me afvragen waarom de recensent in de Standaard
dit boek afwees? Het lijkt wel dat hij voor de heftige liefde is en alles wat
enigszins bezonken en bezonnen lijkt en door Lisa Appignanesi aangeraden wordt,
als geklets van oude wijven afdoet. Die vrouw geeft evenwel aan dat zij ook een
heftig leven heeft gehad, kinderen kreeg en een man en dus wel weet wat er te beleven
valt.
We houden, lijkt
mij, te zeer van sprookjes opdat we aandacht zouden hebben voor de rechtmatige
aanspraken op geluk van de ander. We houden niet van het verhaal van
Doornroosje of Sneeuwwitje nadat ze wakker zijn gekust. Dat rustige leven, zo
veronderstellen we dus, van een lang leven zonder hoogtes en laagtes, een
gelukkig leven ook, dat alles wensen we wel, maar we kunnen er lang niet altijd
genoeg voor opbrengen.
En dus wensen we
voor onszelf de trouw van de ander, zonder er zelf per se iets tegenover te
stellen, namelijk trouw. Maar trouw alleen zal wel niet afdoende zijn. Zoals in
het verhaal van Emilie en Voltaire zit er meer in een relatie dan rustige
trouw. Hoewel zeer verschillend van karakter, waren zij zeer intens op elkaar
gesteld en toch, zij hadden elk hun plannen, hij zijn literaire en filosofische
werk, zij haar wetenschappelijke activiteiten, de vertaling van Newton’s
Principia en samen hun gesprekken, jawel ook over godsdienst en de vele
facetten van het leven.
Als Gilbert Roox
dat afwijst is dat zijn zaak. De auteur werkt ook haar inzichten over de
vriendschap uit en laat zien dat ook vrouwen tot vriendschap in staat zijn,
ondanks de wijd verbreide gedachte dat vrouwen altijd elkaars concurrentes zijn
en ook wel te egocentrisch. Dan zal men de mannenvriendschap, die ook in haat
kan verkeren, toch niet idealiseren. Het leven is altijd en voor elkeen een
verrassing en dat we van die verrassingen niet altijd gediend zijn, ligt
misschien ook wel aan onszelf.
Kortom, we kunnen
dit essay over de liefde best wel aanraden, net omdat het geen concrete
antwoorden heeft, maar de betekenis van de liefde in ons leven, in dat van u en
de anderen, inclusief mijzelf met grote aandacht onderzoekt. U leest er
analyses van Madame Bovary en Anna Karenina en die zijn heus wel de moeite
waard. Vele pagina’s kan u bij de zusjes Bronté, Jane Austin en Virginia Woolf,
de Bloomsbury group en al die andere groepen en figuren die van het leven iets
bijzonders wisten te maken. Want uiteindelijk is dat wat ik uit dit boek kon
opmaken, het komt er op aan voor onszelf en voor anderen van het leven iets
bijzonders te maken. Lessen in liefde en levenskunst dus.
Bart Haers
Vrijdag 30 maart
2012
Excuses voor de
beknoptheid van deze recensie.
Reacties
Een reactie posten