Radio 1: nieuw met oude concepten
Brief
Aan
Ruth Joos
Over
de toekomst van Radio 1
Brugge,
5 oktober 2013
Mevrouw
Joos,
Ik
heb dan toch maar gekeken naar uw gesprek met Thomas VDV “Alleen Elvis blijft
bestaan” en vond het gesprek best wel interessant, al vind ik de formule met de
schermen niet altijd ideaal voor een goed gesprek. Maar u maakte er wel iets
van.
Wat
me vooral opviel was dat de luistercijfers van Radio 1 weer eens aan de orde
kwamen, wat ik beleidsmatig wel begrijp maar aan de andere kant betreur. Men
moet aantonen, als medium dat men een publiek heeft. Maar er zijn toch enkele
kanttekeningen te maken: luisterden mensen vroeger ook des avonds naar Radio 1,
dan is dat vandaag sterk verminderd. Er is zoveel, er zijn vele media en Radio
1 heeft op enig moment een prachtige troef laten vallen. Ooit zat ik op
zondagavond te luisteren naar de radio, toen Roland van Opbroecke die prachtige
lange verhalen kon vertellen, van de Napoleontische oorlogen, Wereldoorlog i –
of beter, het eerste luik van een dertigjarige oorlog – en over zovele andere
onderwerpen bracht. Uiteraard mag ik u zeggen dat u vanuit uw eigen benadering
de herinnering aan de zeer geliefde radiogastvrouw Betty Mellaerts oproept en
er toch ook weer eigen accenten aan geeft. Anders dus, maar eenzelfde resultaat
dat men wel wil luisteren
Het
punt is, maar daar vertel ik toch geen nieuws, dat er veel meer binnenlandse
zenders zijn, ook buiten het huis van vertrouwen zodat de markt voor
luisteraars meer gesegmenteerd wordt.
Maar goed, radio 1 zend zeer veel nieuwsuitzendingen uit, ook op het halve uur,
wat wel eens irriteert - zegt een news junk.
Het aanbod is interessant, hoewel ik soms het geklaag bij Hautekiet niet goed
kan hebben en in de namiddag kies vooral voor Klara. Maar “De Ochtend” en “Vandaag”
zijn wel belangrijk genoeg, al vind het wel eens ergerlijk als het news anchor
aan een gast vraagt of Obama op zijn bek zal gaan, want in de Syrische kwestie
was het ook voor ons van belang dat er een duidelijker positie tegenover de
ellende in Syrië werd uitgesproken. Het verhaal van de rode lijn is politiek
een van die interessante voorbeelden waarin een mens, een president zich in een
heikel parket kan manoeuvreren, want hij wist vorig jaar al dat hij Rusland
niet zomaar tot meegaandheid in de Syrische burgeroorlog zou kunnen bewegen
maar ook dat de Amerikanen de vele oorlogen voor nobele doelen en zonder
bevredigende resultaten beu waren. Politiek is geen theater, maar de tragiek
was voor Barak Obama overduidelijk.
Met
dat alles moet ik als luisteraar wel op uw onverholen vrees ingaan dat Radio 1 door
de lagere luistercijfers aan belang zou inboeten. Nog maar gisteren schreef ik
dat het museum of beter het schrijvershuis van Herman Teirlinck echt wel een
monumentale betekenis heeft voor het Vlaamse cultuurleven. Ook daar spelen
cijfers een rol die mij onredelijk voorkomt. Natuurlijk zou men de
bestaansreden van een museum als dat in Beersel kunnen afleiden uit het
publieksbezoek. Maar men kan het evengoed van gewicht achten dat een museum
voor een figuur als Herman Teirlinck er nu eenmaal behoort te zijn, gezien zijn
belangrijke rol in het Vlaamse Cultuurleven en dat gedurende een zeer lange
termijn, excuses, een zeer lang leven.
U
bent ook niet te beroerd om zich over delicate kwesties te buigen, maar in het
algemeen zou men kunnen zeggen dat de journalistieke benadering van Radio 1
eenduidiger is geworden dan vroeger het geval was. Ik herinner mij nog de vele
middagen en avonden dat met het programma actueel op een beknopte en toch
instructieve manier duidende radio werd gemaakt, met mensen als Herman de
Prins, Bert De Craene, Siegfried Bracke… de informatie was beknopt, helder en
toch vooral een aanzet om er verder over na te denken.
Ik
weet niet, kan en wil niet beweren dat de oorzaak erin zou bestaan dat de
journalisten en medewerkers vandaag ideologischer uit de hoek zouden komen –
juist, ik bedoel linksig, zonder echt tot een ideologisch discours te vervallen
– maar eerder is er de gedachte denk dat de mensen die Radio 1 een paar jaar
geleden restileden, zeer
bewust hebben gekozen voor een mis begrepen populisme. Service en Informatie,
heet het, zou de bestaansreden zijn van deze omroep. Ik denk dat men die
informatieopdracht ruimer kan opmeten. Waarom niet in de ochtend, tussen 9 en
11 uur langere documentaire, radiodocumentaires maken, inderdaad, met de
afgemetenheid die Roland van Opbroucke aan zijn programma’s wist te geven,
waardoor de luisteraar zich mee kon bewegen met de troepen van Napoleon of de
ondermijning van de Duitse linies in Wijtschate kon volgen. Zou dit kostelijk
uitpakken? We weten dat er in het medialandschap nu veel aandacht wordt besteed
aan radioboeken, maar ook aan colleges van hoogleraren en andere interessante
mensen komen via CD en DVD tot ons. Moet de openbare omroep dat dan overdoen?
Niet overdoen, maar wel de vaststelling te baat nemen dat er wel degelijk
interesse voor bestaat.
Het
zal ook wel saai lijken, althans, als ik mensen ernaar hoor verwijzen, dan
huiveren zij echt, maar de aloude luisterspelen, dat was toch wel leuke en soms
bizarre radio. Men voert dat af, wegens te saai. Maar het is een vorm van kunst
die men wel nog hanteert voor soaps op Radio 2. Aangezien elk medium, het
luisterspel, zich leent voor het hogere en het banale in de kunst, voor gewoon
entertainment en voor iets anders, kan men misschien erover nadenken het begrip
informatie zeer ernstig te nemen en wat meer body te geven. En dus goede
luisterpelen, genre “The War of the worlds… Niet enkel Elvis blijft bestaan,
zelfs aan Orson Welles houden sommigen herinneringen over. Ik denk dat onze
schrijvers en schrijfsters ook dat wel leuk zouden vinden. En overigens, heeft
men niet geprobeerd op de zusterzender, Klara? Met enig succes.
Ook
Klara overigens lijdt onder de kijkcijfermanie, waarbij men het belang ervan
afleest aan luistercijfers. Soms, op zaterdagavond als ik thuis ben, luister ik
liever naar Klara, naar opera, liever dan tv te kijken. Radio heeft een eigen
bestaansreden, maar een openbare omroep moet de publieke relevantie anders
afwegen dan een commerciële omroep.
Luisteren
naar David van Reybrouck op radio 1 op de radio en dan uitgesteld digitaal op
Klara het verhaal over India bij Trio beluisteren… mag dat? Uiteraard, want het
aanbod is er. Ik denk daarom dat wij als luisteraars van de Radio en zeker
Radio 1 uw bezorgdheid delen. Het is aan de omroep om keuzes te maken maar bij
deze ben ik zo vrij de VRT te willen verzoeken enkele elementen van Cobra.be te
willen opnemen in de programmatie. Teveel Hautekiet kan luisteraars afschrikken
– omdat, het soms teveel consumentisme uitademt. Waarom niet ook in de namiddag
voor geïnteresseerden radioreportages maken over exotische onderwerpen als het
leven en werken van Herman Teirlinck, of eventueel zelfs over de geografische
organisatie van Vlaanderen. Overigens hoop ik niet in die andere valkuil te
trappen, door nu plots zo te pleiten voor het oeuvre en het leven van de heer
Teirlinck, want het gaat over zoveel meer, van Gezelle tot … wie kent nog Paul
Lebeau, die Xantippe schreef? Deze week overleed Hugo Raes, maar hoe lang was
het geleden dat men in de media aandacht besteedde aan diens oeuvre. Laten we
wel wezen, in plaats van de klaagradio op sommige momenten, zou men dus met de
hulp van bevlogen literatuurlkenners eens niet over menselijke verhaaltjes kunnen
spreken, maar het werk zelf van schrijvers en dichters, maar waarom ook niet
van wetenschappers, filosofen, kunstenaars kunnen spreken. Een gesprek over
wetenschappers als Jan de Laender bijvoorbeeld? De veelzijdige kunstenaar Octave
Landuyt? Als men even gaat grasduinen in het eigen geheugen komen er namen op
de proppen en daarmee ook het werk dat ze realiseerden. Radio 1 zou de leemte
kunnen opvullen die de Openbare omroep sinds 1995 heeft gelaten door de
educatieve rol te laten vallen. Gelukkig neemt u die taak alsnog op zich, maar
waarom zou men bang zijn van saaie programmatie? Alsof steeds dezelfde
muziekjes niet kan saai, vervelend kan worden?
Dus,
mevrouw Joos, mijn respect en dank ook dat u uw zorgen over de toekomst van
Radio 1 wenst te delen, want het is ook onze zorg dat het aanbod van Radio 1 te
zeer op een bepaald publiek wordt afgestemd. Mijn suggesties zijn dan ook maar
suggesties. En ja, voor ik afsluit, die beruchte playlist van Radio 1, is dat
ook geen dwangbuis? Meer chanson, licht klassiek en luimige jazz… en Stromae
natuurlijk, puisqu’on est formidable.
Hartelijke
groet
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten