Als persoon de geschiedenis verwerken
Recensie
De verwerking van
Onaanvaardbaar leed
Boris
Cyrulnik en de analyse van zijn levensverhaal
Wat gebeurde er in Bordeaux in
1942, 1944? Men kan het opzoeken, een raffle, razzia om de zoveel tijd, waarbij
mensen die aangemerkt stonden als Joden werden opgepakt en via Drancy naar
Auschwitz werden afgevoerd. Het is vandaag onmogelijk om ons de ervaring van de
betrokkenen voor te stellen, het minste nog van de overlevers. Overleven voor
wie ten dode was opgeschreven, het blijkt voor Boris Cyrulnik een nieuw boek
waard. Red u, het leven roept. Wat zou dat moeten betekenen voor mensen die
nooit levensbedreigende omstandigheden hebben gekend?
De
onmogelijke herinneringen
Boris Cyrulnik die als
neuropsychiater onderzoek deed naar de veerkracht van personen, waarbij hij al
vroeg vaststelde dat mensen zonder een derde die de veerkracht kon aanboren,
nooit opnieuw op de rails geraken. Mensen kunnen een groot reservoir aan
veerkracht hebben, als er niemand is, een opvoeder, schoolmeester,
vriendengroep om dat reservoir aan te boren, dan komt het nergens uit.
Ik denk dus, dat het boek best
aanbevelenswaardig is, omdat het meer dan een verhaal over de Holocaust oftewel
de Shoah maar over hoe het jongentje Boris Cyrulnik met de gebeurtenissen is
omgegaan. Het gaat ook over de kwestie waarom de man, een arts, pas laat met
dat verhaal naar buiten is gekomen en waarom het belangrijk is niet enkel tot
medelijden in staat te zijn, maar aan dat medelijden een vorm te geven dat het
voor de betrokkene, die dat medelijden ervaart er ook iets mee kan aanvangen.
Waar we over verrast waren,
was het feit dat het proces Papon, een man die in 1942 en volgende in Bordeaux
de lakens uitdeelde voor de auteur en anderen de kans bood eindelijk over hun
verborgen herinneringen te spreken. Papon tekende ook de papieren voor de
razzia’s. Waar anderen ervoor zorgden dat de mogelijke slachtoffers eventueel
gered konden worden, gaf Papon geen aanwijzingen vooraf. Voor Papon mocht er geen ontsnappen mogelijk
zijn. Het verhaal van Papon maakte het voor Boris Cyrulnik duidelijk dat het
klimaat in Frankrijk ernstig was gewijzigd. Ook het feit dat Chirac zich ervoor
hoede hem gratie te verlenen, moet hier vermeld worden. Maar waarom het hof voor
de rechten van de mens Frankrijk veroordeelde, moet toch wel onderzocht worden,
want men zegt dat hij, Papon geen beroepsmogelijkheid zou hebben gehad. Als het
gaat om het tekenen van het doodvonnis van 1560 mensen omdat ze Jood waren, dan
is het wel straf dat men naderhand het procesrecht zou laten overwegen op het
oordelen over daden die van een ongekende wreedheid getuigen, ook al waren het
dan “schrijftafelmisdaden”.
Voor onze generatie die
voortdurend hoort spreken over uiterst rechts en het gevaar van sommige
partijen is dit boek een belangrijke gids om tot het besef te komen dat het
fascisme waarnaar men verwijst, beter nog, het nazisme echt wel meer was dan …
wat gezang en geschreeuw. Bovendien, zo blijkt uit dit verslag van de
verwerking van diepe oorlogstrauma’s, was men in Frankrijk wel bereid zeer ver
te gaan in het volgen van de inzichten van de bezetter. Het verzet was dan ook haast
even bitter, onder meer omdat de staat toeliet dat Joodse vrijwilligers alsnog
werden opgepakt, zelfs van het ziekbed.
De
kracht van verbeelding
Elk kind zal zichzelf wel
verhalen vertellen over wat er geweest is, beelden hebben en zich verbeelden
wat er gaande was. Ik vermoed dat voor wie in de omstandigheden was van de
kleuter en het kind Boris Cyrulnik die herinneringen wel heel bijzonder waren.
Zelf legt hij uit hoe hij lange tijd gedacht heeft dat hij door het gelukkige
samenzijn met zijn ouders veilig was voor het destabiliserende leven als wees,
als gearresteerde en als onderduikertje. Zijn vader heeft gevochten vanaf 1939 als
soldaat bij de hulptroepen bij het Franse leger, samengesteld uit oud-strijders
van de Spaanse burgeroorlog en immigranten uit Centraal-Europa, waardoor hij
zijn vader enkele keren gezien heeft in uniform. Ook de nabijheid van zijn
moeder, tot die hem bij de Assistance Publique had gebracht, had hem in zekere
zin een begin van zelfvertrouwen gegeven dat hem, zo dacht hij lange tijd, de
kans heeft gegeven de moeilijke tijden door te komen.
Het verhaal over zijn
arrestatie en hoe hij in de synagoge werd samengedreven met anderen en
uiteindelijk toch wist te ontsnappen, als zesjarige, was voor hem verlopen
zoals hij het zich herinnerde. Pas de laatste jaren is hij gaan onderzoeken hoe
hij werkelijk ontsnapt is en wat er allemaal mee gepaard was gegaan. De mensen
die hem al dan niet geholpen hadden, de moeilijkheden om ergens onder te duiken
waren voor hem het avontuur waarvan hij de uitkomst niet kon kennen, maar net
dat blijkt achteraf – zo dacht hij lang – ook de puls om het allemaal door te
komen.
De auteur laat in dit essay
zeer duidelijk zien dat mensen zich van hun leven en de trauma’s daarin
verhalen maken die ze zo rangschikken dat ze voor het zelfbewustzijn
aanvaardbaar zijn en dragelijk. De werkelijkheid zou hij pas recent ontdekken
omdat hij pas dan, na zijn 70ste onderkende dat het verhaal niet
helemaal overtuigend was. Zoeken naar mensen, maar vaak ook toevallige ontmoetingen,
of liever, mensen die veel hadden gedaan om hem te vinden, leerden hem de
stukken opnieuw uit elkaar te halen en er de compositie van te onderkennen.
Vrouwen die hij dacht mooi en
blond te zijn bleken wel mooi maar ravenzwart haar te hebben, zoals de ravissante
verpleegster bij de synagoge. Ook de vrouw die hij dacht dat ze stervende was
bij de synagoge en die in een ambulance lag, bleek gewoon gewond in een busje
te liggen en te wachten op transport. De beelden in de nacht, de trappen voor
de synagoge, die hij dacht eindeloos te zijn als die in de film “Pantserkruiser
Potemkin” maar het was een bescheiden pui, drie treden boven de straat. Kortom,
hij merkte dat zijn verbeelding in details de toets van de kritiek niet kon
doorstaan.
Confrontatie
met de werkelijkheid
Werd zijn verhaal daardoor
waardeloos? Zijn geslaagde poging zich te onttrekken aan de aandacht van de
nazi’s, zich te verstoppen door zich in boven de toiletten tussen twee muren
schrap te zetten, dat alles stond hem voor ogen en klopte, maar de gang van
zaken zelf vertoonde ook veel hiaten – sommige blijkbaar opvallend omdat ze
belangrijk waren geweest en toch heen indruk hadden nagelaten - , die hij later
met geruststellende elementen hand aangevuld. Het feit dat de schone
verpleegster hem vervolgens had helpen onderduiken, op een boerderij, of in een
school, de een na de andere waren voor hem tijden waarin hij nu eens wel actief
en betrokken was, dan weer net buiten de wereld stond en in een mentale coma
overleefde, zonder veel sensoriële activiteit.
Zwijgzame
praatvaar
Men kan zich afvragen met de
auteur hoe het na de oorlog dan moest gaan; want hij had geen directe familie op
zijn tante en oom Jacquot na meer. Maar toch waren er die hem met zorg
omringden, Madame Farges was er een van, Margot en Susanne en anderen. De
wereld waarin hij kon overleven bestond uit de goede mensen en de anderen. De
wereld was meteen eenvoudig maar voor hem ook bijzonder moeilijk te vatten,
eenmaal de oorlog voorbij. Ook dat heeft bij de reconstructie van de kleine
Boris Cyrulnik een opvallende rol gespeeld. Hij was er zich van bewust dat hij
dingen niet kon zeggen, bijvoorbeeld over het verlies van zijn ouders, over
zijn overleven in een stille kamer, waar hij met de buitenwereld geen contact
had of de honger die hij had geleden, dat alles was voor de anderen, die ook de
oorlog hadden meegemaakt een moeilijk te aanvaarden gedachte, want ook zij hadden
het moeten stellen zonder boter. De band tussen zijn verlies en hun ontberen
van boter maakte dat hij zich niet kon uitdrukken. Toch zou de knaap Cyrulnik
een praatvaar worden net omdat dat hem toeliet het onzegbare ook achter te
houden. Men begreep dan ook niet als de praatvaar plots stil kon vallen en in
zichzelf gekeerd blijven.
Dat hij na de oorlog in Parijs
ging wonen bij zijn tante, die ook uit Oekraïne of Polen kwam en nauwelijks had
gestudeerd maar als danseres door het leven ging om zichzelf te voeden, moet
voor hem wel iets eigenaardigs geweest zijn en toch kon hij het blijkbaar wel
een plaats geven. Dora was de zus van zijn moeder, die wel meer gestudeerd had.
De jaren na de oorlog, tot het
proces Eichmann, zo blijkt, was voor een overlevende van Shoah, of men die als
duikeling had overleeft dan wel in de kampen zelf had overleefd, was in Europa
na de oorlog bijzonder moeilijk, omdat men ondanks de processen van Neurenberg
met de waarheid omtrent de Endlösung moeilijk
of zelfs niet kon omgaan. In Frankrijk speelde mee dat men de scheiding der
geesten na de oorlog tussen de mensen van Vichy en de anderen, zowel de
aanhangers van de Gaulle en de communistische strijdkrachten niet leek te
kunnen overbruggen. De oom van Boris, Jacques of Jacquot, zou tijdens de
bezetting als verzetsstrijder door het leven gaan en af en toe bravourestukjes
uithalen. Boris zou zelf, zeker kort na de oorlog de dood overwinnen door
allerlei waaghalzerij, zoals het klimmen in bomen – dat gaat er mee door – maar
vervolgens op een tak zo ver mogelijk kruipen tot die helemaal doorboog om zich
dan los te laten en op de grond te komen. De waaghalzerij had volgens de oude
Boris een heel concrete betekenis, die hij niet op een andere manier vorm kon
geven: hij wilde tonen dat hij het leven de baas was.
In de eerste hoofdstukken laat
hij zien dat hij nu niet huppelend en springend door het leven meer kon gaan,
na de razzia, de vaker gehoorde kreet dat hij een gevaarlijk kind was, en joods
bovendien. Joods zijn was natuurlijk geen aanbeveling maar toch wilden mensen,
ook kloosterzusters die wel opvangen. Het probleem voor Boris en voor hen was
dat hij op een lijst had gestaan en was opgepakt geworden. Zijn ontsnapping
maakte dat men wist dat de Duitsers de mensen die hem hielpen onder te duiken
geen overlevingskansen meer hadden.
Posttraumatische
stress anders bekeken
Voor ons, die van zo een
stigma geen weet hebben, die niet voor ons leven hebben moeten vrezen tegenover
de overheid, die niet behandeld zijn als ongedierte omdat we zus of zo zijn,
Jood of Moslim of Indiaan, voor ons zijn deze peripetieën vreemd en de verwerking
ervan is zo mogelijk nog onvatbaarder. Na de bevrijding, waarbij de jonge knaap
allerlei dingen beleefde die wij vandaag aan kinderen niet meteen zouden laten
zien, zoals het bijwonen van een revue in Bordeaux, waar dames naakt dansten, volgde
voor hem, de auteur een nog moeilijker tijd dan hij had verwacht en waarin hij
blijk gaf van heel wat bravoure. Boris zou enige tijd opnieuw bij Margot en
daarna bij Dora, de danseres in Parijs verblijven. Maar onenigheid tussen de
dames over zijn adoptie maakte dat hij opnieuw in de weeshuizen terecht kwam en
van hot naar her versleept werd. De volwassenen, monitoren waren niet bij
machte hem of de anderen aan te spreken en de kleine Boris trok zich op
zichzelf terug.
Het moment dat hij de omslag
maakte was toen hij een stevige man zag in de flat van zijn tante. Emile was
wetenschappelijk onderzoeker en rugbyspeler. Door hem, ondanks de onduidelijke
relatie tussen Dora en Emile, zou Boris die qua onderwijs heel erg achter was
geraakt plots een goede leerling worden, als een van de drie op 44 naar het
lyceum haalden. Voor iemand die een brokkenparcours had gereden op school, was
dat al een prestatie. De auteur legt hier uit dat die ontmoeting met Emile voor
hem heel wat betekende en dat hij nadien ook als de band met Dora verbroken was
nog contact had met hem. Toen Emilie ziek was heeft de auteur, toen arts in
opleiding hem nog vaak bezocht, tot hij gestorven was.
De volgende jaren zou hij
zonder veel financiële middelen toch ook de Universiteit halen en zelfs
deelnemen aan het Concours Général voor het Lyceum, waarbij hij een
vergelijking moest schrijven van het werk van Balzac en Dostojewski. Geen
boeken in huis? Dan ga je naar de bibliotheek maar daar mocht een minderjarige
net die boeken die niet geschikt werden geacht, de bibliothèque rose mocht hij
niet lenen. Een vriend wiens vader leraar was, kon hem wel helpen. Het was niet
het beste opstel dat hij had geschreven, maar toch kon hij ermee verder.
Veerkracht
ontplooid en mensen ontmoet
Op het lyceum, genoemd naar Jacques
Decour na de bevrijding – wat de school onmiddellijk met het verzet verbond - dat
daar in de buurt van Montmartre was gesticht om de arme leerlingen kansen op
een betere toekomst te geven, vond Boris Cyrulnik ook een aantal docenten die
hem hielpen zijn levenskracht te ontwikkelen. Dat hij uiteindelijk arts zou
worden, zijn jongensdroom, die men hem vroeger had willen afpraten, krijgt hier
een bijzondere betekenis. De overwinning van de moeilijkheden, het bestrijden
van de armoede bijvoorbeeld krijgt in dit boek een bijzondere plaats. Dora,
zijn tante was met een handelaar getrouwd en deed de markten. Na enkele jaren
waren ze verhuist naar een voorstad buiten Parijs en zo bleef Boris achter, als
lycéen, met heel weinig middelen. Ook
als arts in opleiding zou hij nog lang over slechts weinig middelen beschikken.
Toch voelde hij zich niet arm, want hij had een doel, was aan de weg aan het
timmeren en zou het halen, ondanks die omstandigheden.
Boris Cyrulnik heeft een leven
lang met zijn persoonlijke mythologie geworsteld, al besefte hij, toen hij aan
dit essay begon, dat die mythologie voor hem levensreddend was geweest. Hij
legt omstandig uit, bijvoorbeeld door het debat te openen over “valse
herinneringen” dat wat niet met de verifieerbare feiten strookt voor hem een
grote betekenis had op een moment, bijvoorbeeld in de home, waar hij geen
mensen vond die hem ondersteunden, om overeind te blijven.
De complexiteit van zijn leven
verleidt hem er niet toe zijn jongste jaren tot een soort mythe om te vormen
voor hemzelf of voor ons. Integendeel, de werkelijkheid die hij voordien gezien
had als correct en strokend met de feiten en waarover men wel eens sprak, heeft
hij hier zeer nauwkeurig onderzocht en ook de ontreddering toen bepaalde
elementen anders bleken, heeft hij in kaart gebracht. Hij heet, zo lezen we
verschillende keren zichzelf moeten construeren en verbeelden om niet ten onder
te gaan. Ook zijn bravoure en zijn zwijgzaamheid als praatvaar, het waren
strategieën die hem de weg naar anderen open lieten houden.
Bevroren
woorden
Een van de problemen die hij
aankaart is het proces van bevriezing en ontdooien van de woorden in de
samenleving. Met de film Shoah, gemaakt door Claude Lanzmann (1985), lang na
het proces Eichmann is er eindelijk een ruimte ontstaan in Frankrijk voor de
slachtoffers van de Endlösung om over hun verhaal te vertellen. Want tussen
1945 en 1981 was het in Frankrijk niet goed ontvangen over de gebeurtenissen
tussen zeg maar 1936 (het Volksfront) en 1958 – het aantreden van Charles de
Gaulle en de Vijfde Republiek was er voor dat verhaal geen plaats, of liever
die verhalen, want elk individueel verhaal heeft geen maatschappelijke, wel een
persoonlijke betekenis. Op dit vlak kon men de houding in de verschillende
landen best vergelijken, want de echte helden, de verzetslui alleen waren
gerechtigd hun persoonlijke geschiedenis te cultiveren. De meeste burgers
spraken over de boter die ze hadden moeten missen en de anderen… Over het
beletselteken gaat het overigens ook in dit boek, want George Perec kan
bepaalde zaken alleen maar door een beletselteken te plaatsen, aldus Boris
Cyrulnik.
Aan het eind van het boek
krijgen we twee sleutelverhalen, het ene over het engagement in de
communistische partij en beweging, waarna al vlug voor hem de ontnuchtering
volgde want toen hij mee mocht naar Boekarest ontdekte hij de werkelijkheid van
het regime, de geheime diensten, het afwijzen van het persoonlijke leven. Aan
de andere kant is er het proces Papon geweest, die ook na de oorlog als commis
d’Etat en Civil Servant had gediend en uiteindelijk toch 10 jaar cel kreeg,
maar, zoals gezegd het Europese Hof voor de Rechten van de Mens vond deze
veroordeling niet kunnen.
Voor de auteur is zowel de
vertoning van de film Shoah en de eerste bewijsstukken van de schuld van
Maurice Papon een nieuwe houding toeliet. Het werd hem, Cyrulnik duidelijk dat
hij niet langer zwijgen mocht. Nadat hij als jongen vaak getaterd had om niet
te hoeven te spreken, kon hij pas toen, wanneer de samenleving zelf de blik
erop richtte, erover spreken. Vandaar dat hij verrast was toen een collega die
ook zo een turbulente jeugd had gekend, dat die collega in Israël lange tijd
“Savon”, zeep was genoemd, tot duidelijk werd dat de Joden in Frankrijk, in
Europa niet alleen maar laffe lammeren geweest waren die zich naar de
slachtbank hadden laten leiden. Ook daar heeft de vervolging van
oorlogsmisdadigers geholpen.
Zijn afscheid van de Franse
Communisten en de vriendenclub, zorgden ervoor dat hij gedurende jaren van
studie niet kon terugvallen op minstens hun steun. Het had zijn leven minder
zwaar gemaakt, mocht hij bij die club gebleven zijn. Maar hij had anderen die
hem nabij waren en waardoor hij door de ontberingen heen zijn weg kon maken.
Het probleem voor hem was dat
de communisten de dynamiek van de mythe hadden gefnuikt door er dogma’s van te
maken. Als dogma werd de mythe een wapen voor wie zich binnen de organisatie
vragen stelde. Op zestien jaar stond hij, ondanks de goede ervaringen in de
communistische jeugdorganisatie, waar hij door zijn oom, de vroegere
verzetsstrijder was geïntroduceerd. Zijn twijfel en kritiek werden niet
aanvaard en dus opnieuw, zo lezen we, zou hij moeten zwijgen. Maar er waren
andere mensen, die niet alleen zijn pad kruisten, maar met wie hij ook het
leven en het gesprek kon aangaan. Hoewel hij met zijn tante, Dora niet over
school kon spreken noch over de boeken die hij las, had hij met haar een
stevige en intieme band.
Ontdooide
woorden
Het zal een mens maar
overkomen, dat je telkens weer dat moet verzwijgen wat je werkelijk beroert.
Maar in het ene geval, met zijn tante was dat niet onoverkomelijk. Wel leefde
Boris Cyrulnik steeds weer op twee of meer sporen en zo kon hij zijn studie
doen, waarbij hij zijn voorbeeld Emile volgde en toch zijn Tante bleef zien.
Opvallend is dan weer dat die Emile naar uit een gesprek met Dora bleek, een
aanhanger was geweest van de Action Française, rechts en katholiek en ook
antisemitisch. Het moet troebel geweest zijn voor Cyrulnik en die andere
kinderen die het overleefd hadden. Dat Frankrijk decennialang niet wilde
spreken over de gebeurtenissen, dat de scheidslijnen, bijvoorbeeld tussen Links
en rechts behoorlijk diep ingesleten waren in de geesten al evenzeer.
Moeten we dan besluiten dat
Boris Cyrulnik ons de weg toont doorheen de trauma’s maar dat hij zoveel jaren
beseft dat medelijden bijvoorbeeld niet alles oplost, dat het ook nog van
belang is hoe men dat medeleven vorm geeft. Iemand beklagen of geen poging doen
de veerkracht aan te boren zal het kind niet helpen. Slachtofferschap blijkt
geen optie voor Boris Cyrulnik, in die zin dat hij aanneemt dat dit tot
zelfbeklag moet leiden. Beter is het te zeggen: “Schiet op, red jezelf want het
leven roept je.” Kennen we nog dat gevoel, geven we dat gevoel nog door.
Vandaag wordt er heel wat gedaan om slachtoffers van onheil, natuurrampen,
ongevallen, misdaden zoals pedofilie te ondersteunen. Wellicht is het van
belang dat zo een kind, de man van 75 nu was toen zes, acht… niet alleen
medelijden krijgt maar ondersteuning, veiligheid. Dat bleek pas in
maatschappelijk mogelijk toen de woorden, die ooit vastgevroren waren geweest,
plots weer ontdooiden en de verhalen van de Shoa en de reddende acties van de
ene, de afzijdigheid van anderen verteld konden worden.
Het
individuele en de samenleving
Vandaag zijn er die menen dat
extreem-rechts het grootste gevaar is voor de democratie, maar hoewel het best
zou zijn als die niet te dicht bij de macht kwamen of komen, moet men zich niet
blindstaren op die ene bedreiging. Of liever, de democratie verdient ook een
oproep: schiet op, het leven roept. Veiligheid is belangrijk, welvaart ook,
maar de vraag is hoe we dat realiseren. De verscheurdheid van de jonge Boris
Cyrulnik, ook toen hij kiezen moest ten aanzien van het communisme laat zien
dat ideologieën, hoe enthousiasmerend en
emanciperend ook op een onvoorstelbare manier in hun tegendeel kunnen verkeren.
De ongewisheid kan men, zo blijkt hier in het gesprek opvangen, waarin men ook
wel iets uit de diepste krypten van het bewustzijn kan laten opborrelen. Maar
wat men van de andere verlangd en verwacht, moet men ook zelf opbrengen wat
doorheen essay klinkt de gedachte op dat de auteur er zich bewust van is
geworden dat zijn zwijgen over zijn echte leven hem ook geïsoleerd moet hebben
van de anderen, hoe welwillend die ook waren. Het leven brengt wat het brengt,
maar ik heb de indruk dat Boris Cyrulnik ons aanspoort te beseffen dat we on
ook de problemen van anderen kunnen aantrekken, niet enkel medelijden tonen
(“Da manneke heeft toch wel ’t een en ’t ander meegemaakt…) maar er ook mee aan
de slag gaan. Er zijn zulke mensen, maar men moet het aandurven ermee te
spreken. Isolement en zelfisolement versus het onzekere? Overwogen
betrokkenheid en waar nodig nog iets meer.
De vrouw van Loth, zag hij een
kinderbijbel versteende tot een zuil van zout, omdat ze achterom keek naar de
Sodom en Gommora, toen die vernietigd werden. Niet omkijken en wenen, dat de
kleine jongen en ging vooruit, kroop overal op en in en ging verder, maar toen
hij een voorbeeld zag, de man in het leven van zijn tante, wetenschapper en
stevige tors van en voor het rugby vond hij zijn weg. De herinneringen en de
beelden vormden hem en hij vormde naargelang de verhalen die hij te vertellen
de herinneringen en beelden. Verbeelding, voor het individu essentieel om zich
veilig te weten, geldt ook voor groepen. Nazisme en communisme hebben zichzelf
met mythes opgeschroefd, maar toen het erop aan kwam, bleek die mythe niet
sterk genoeg en er een dogma van maken, blijk nog minder zoden aan de dijk te
zetten. Dat is, zo valt hier te lezen, het probleem. Men maakt geen valse
herinneringen, de verbeelding werkt in de hand dat we ons verleden samenhangender
maken dan het was. Beelden en verhalen schuiven in elkaar en als men dan
geconfronteerd wordt met een plaats, een woord, een geluid kan die herinnering
weer opduiken.
Kortom, het verhaal vertellen
en vervolgens voort te gaan met het leven, maar ook niet zomaar wegkijken van
het verleden. Zonder haat leven, merken we, is beter dan de haat te koesteren,
maar een pardon zonder meer, dat kan ook niet. Zou het kunnen dat een pardon
van hemzelf en al die andere slachtoffers, zonder dat daders zich tot hen met
die bede richten ook geen zin heeft. Vergeving niet, wel begrip, begrijpen hoe
men plots medemensen tot niets kon herleiden, kakkerlakken of minder nog,
ontmenselijken, dat begrijpen, aldus Cyrulnik kan dergelijke excessen
voorkomen. Maar ook, denk ik, aangezien de geschiedenis zich herhalen zal, moet
men niet naar de vijand van gisteren kijken, maar naar wat men zelf bijdraagt
aan het gebeuren.
Bart Haers
Het is een kunst, zo mooi te kunnen schrijven....
BeantwoordenVerwijderenEen talent die ik zeker niet heb Bart, maar ik geniet ervan het te mogen lezen.
Het is een kunst zo mooi te kunnen schrijven,
BeantwoordenVerwijdereneen talent dat ik zeker niet heb Bart.
Maar ik geniet ervan om het te kunnen lezen.
Met genoegen...
BeantwoordenVerwijderen