De pot en de ketel
Reflectie
Spreken loont, Preken niet
Afwezigheid
van het debat schaadt
Reflecteren op hetgeen er deze
dagen zoal gezegd wordt op fora leidt er blijkbaar toe dat men ook welwillende
commentaren wegveegt en er bovendien ook nog eens een zaak van maakt mensen
elke toegang tot die fora te ontzeggen. Het kan zijn dat men liever geen
meningen heeft, maar laat men dan vooral geen fora openstellen.
Mij overkwam het dus dat ik van
Knack geen commentaartjes meer mag geven op opiniestukken. Waarom en hoe dat in
het werk is gegaan, blijft voor mij duister. Bovendien neemt de redactie van
het blad zich het voorrecht hierover niet te willen corresponderen, zodat
absoluut niet duidelijk is in welke zin ik de reglementen zou hebben
overtreden.
Het kan zijn dat ik scherp
geweest ben voor de heer Jan Blommaert maar ik zie niet in hoe dat in een
cultuur waarin men geen autoriteiten wenst te erkennen een probleem zou zijn. Het
kan zijn dat ik te zeer over een partij gesproken had, maar dan moet men het
artikel van de heer Blommaert ook weigeren, want hij had het over de grote
leider.
Ik zal me verder niet met deze
kwestie inlaten en de volgende dagen een bijzonder interessante biografie
recenseren. Het gaat niet om een doordeweekse wielrenner, maar om een voormalig
Managing Director van het IMF, de heer Hendrikus Johannes Witteveen, econoom en
ook wel mystiek bewogen, dat hij vorm gaf in de Soefi-beweging waarin hij ook
een leidende functie opnam.
Het komt me voor dat dit niet
van bekrompenheid blijk geeft en evenmin te maken zou kunnen hebben met een
pathologische vorm van kerktorenmentaliteit. Het is wel van belang, denk ik, te
begrijpen dat we niet zomaar over mensen als Witteveen kunnen spreken, maar al
evenmin is het de bedoeling ons in te laten met zijn kwaaltjes en ander
ongerief. De man is nu 90 en weet zich dankbaar voor het lange leven in behoorlijk
stimulerende omstandigheden. Hoe het met dat soefisme gesteld is, zal misschien
wel het moeilijkste zijn om in een kort bestek te beschrijven, maar toch denk ik
dat het de moeite waard is deze mystieke stroming te volgen omdat ze niet
gericht is op een godsbeeld en hoewel dan weer hiërarchisch geordend maar ook
iets heeft van wat Hermann Hesse meent te moeten als het Kralenspel.
De reden waarom ik dat
aanhaal? Johannes Witteveen onderkent de charme van harmonie en meent dat het
goed is te proberen de andere te begrijpen. Als ik zie hoe scherp het debat
gevoerd wordt, of liever waarin men elkaar met scheldwoorden over de schutting
bekogelt, moet ik vaststellen dat het debat via de media niet meer gevoerd kan
worden, al is daar een heel aantal redenen voor te bedenken. Het alternatief is
immers, zoals we nu zien schelden zonder argumenten aan te dragen. Men kan
beweren dat het nationalisme naar de gaskamer zou leiden, maar de toon waarop
men mensen die voor N-VA gestemd hebben aanspreekt is er al evenmin een van
begrip en bereidheid tot debat. Zelfs jonge broekjes komen vertellen dat de
nationalisten in Vlaanderen nooit iets voor Vlaanderen gedaan zouden hebben. In
1942 was die kritiek van een katholiek wellicht begrijpelijk, al was hij
wellicht of een vriend of tegenstander van Frans van Cauwelaert. En die heeft
er dus veel voor gedaan, voor de taalwetterij in dit land… zodat nu iedereen op
Vlaanderen kan afgeven in het vloms.
Het is maar een voorbeeld van thema’s
waar ik denk meer mee te bereiken dan de discussie met Knack aan te gaan over
hun policy ten aanzien van dames en
heren die de moeite willen doen zonder schelden en schuttingtaal hun mening aan
te brengen. Het valt op dat van de reacties die er maandag nog op stonden er
helemaal geen meer te merken zijn. Dat doet men niet met mensen.
Kortom, we vinden niet dat
mensen mogen schelden op fora, maar vinden ook de dedain van de redactie naar
al die mensen die reageerden maar niets. Het komt me voor dat het gesprek zo
helemaal stil valt. Voor mij mag Blommaert beweren wat hij wil, als ik het er
om duidelijke redenen niet mee eens ben, dan laat ik dat ook wel graag weten.
Anders zitten we terug in een sfeer waarin de ene wel én de andere niet mag
spreken. Hoe kan er dan sprake zijn van een debat?
Enfin, we laten het hierbij
maar vinden de gang van zaken maar niets en menen dat men inderdaad Knack en de
andere bladen moet aanmanen dat ze ofwel fora aanbieden dan wel de boel blauw
blauw laten en het gepeupel niet meer laten meespreken. Wel storend was dat de
hoogleraar er blijkbaar geen graten in zag de lezers en vooral de kiezers van
N-VA te behandelen als tuig van de richel dat niet weten zou waar het over
gaat. Helaas weet het men, weten wij, de kiezers inderdaad dat er met die visie
iets mis is, gewoon omdat ze niet enkel ondemocratisch is, maar vreselijk
elitair.
Bart Haers
Beste,
BeantwoordenVerwijderenIk heb gisteren de enige taal gesproken waarvan ik weet dat de Knack-redactie ze verstaat, en mijn abonnement opgezegd. Ik kreeg er gratis een nietszeggend antwoord van Jos Grobben himself bij.
Tja, men neemt aan dat de lezer willoos vee is. U bent blijkbaar niet de enige. Maar ik blijf het wel bizar vinden dat ze op die manier met de abonnees omgaan.
BeantwoordenVerwijderen