Belang van Humaniora
Dezer Dagen
Humaniora
wat maakt van een mens een mens?
De discussie is helaas gaan liggen in de brede media, over
hoe we het onderwijs zullen inrichten, want zij die zich verliezers wanen
denken aan de volgende veldslag, voor het overige giet de minister de besluiten
in uitvoeringsteksten en men zal wel zien wat het worden zal. Zoals in de beste
bureaucratische traditie wilden de hervormers het aantal mensen met een diploma
opdrijven en er ook nog eens toe bijdragen dat niemand echt grondig kennis zou
verwerven of een vak goed onder de knieën zou krijgen. Veel en vaak spreekt men
over STEM, zelden over humaniora.
Het is maar dat ik een blaadje vond in de papieren van mijn
vader die op college in Eeklo, het rapport van de zesdes met een 1 voor vlijt
en een 1 voor gedrag. Eronder staat dat dit de hoogst mogelijke score was. Want
men ging ook van de zesde klasse naar de eerste, de retorica en het was heus
niet zeker dat je dat niveau haalde, dus er moest gewerkt. Overigens waren de
punten in lijn met de score voor goed gedrag en ijver.
Het doet me denken aan een discussie een aantal jaren
geleden met een medewerker van de VU-fractie. Hij vond dat de idee van Bildung
best ver weg gezet kan worden. Ik begrijp dat nog altijd niet. Overigens, voor
men gaat denken dat ik iemand wezen zou die geen interesse voor
"exacte" wetenschappen zou opbrengen, die behoren evengoed tot de
Bildung, want men begrijpt niets van deze wereld als men ook niet een beetje
scheikunde kent of van fysica niet een en ander heeft opgenomen. Hoezeer ook ontoereikend
om de snaartheorie te vatten en de het idee van het pluriversum, er is wel
aandacht. Bildung is niet alleen de schone letteren, wel ermee iets aan kunnen
vatten. Men vertelt ons graag dat de ouden vooral moesten stampen en blokken,
alles uit het hoofd leren, maar zij hadden ook bijzonder veel
schrijfopdrachten, van het maken van vertalingen en thema tot het schrijven van
verhandelingen en redevoeringen, ook wel gedichten. Zij, die ouden, die toen
jong waren, leefden inderdaad in een cocon, want ze leerden zaken waar ze thuis
niet altijd veel over konden vertellen, al moet het bij mijn vader thuis wel
meegevallen zijn, want er had al een broer de hele cyclus van de zesde tot de
eerste doorgemaakt en twee broers mochten studeren, konden studeren maar hadden
geen zin. Mijn tante, een van de drie zussen zal wellicht met veertien thuis
zijn gebleven, maar ik heb het nooit geweten hoe zij een opvoeding kreeg. Haar
jongere zus besloot met achttien naar het klooster te gaan tegen de zin van
haar vader en zou daar voor onderwijzeres studeren en schopte het tot moeder
overste, zonder de bedilzucht eigen aan dat soort mensen. Toen het
kloosterleven teloorging en nonnen te graag naar televisie keken, is ze zich
als derde-ordelinge in Gent met goede werken gaan inlaten, tot ze te oud werd. Qua
visie, moet ik mij nu vaststellen, sloot ze echt wel aan bij de ontwikkeling
die mijn vader doorgemaakt heeft. Het is geen verhaal van identieke inzichten,
wel van een openheid voor de wereld, misschien wel een liefde voor de wereld.
Humaniora gaat erom jonge mensen de kans te geven meer mens
te worden en voor zover ik het me van college herinner had men de idee dat dit
juist ook weer refereerde aan een omgang met de wereld, zorgzaam en betrokken,
liefdevol zo men wil, maar ook, naar de idee van onder meer Erasmus niet in de
greep van de wereld en al evenmin onderworpen aan de wereld. Juist, dertig jaar
geleden zou ik vooral de kritische aspecten belicht hebben, maar toch, toen al
begreep ik dat men onderwijs niet kan opvatten als een mechanisch proces, maar
de leerlingen/studenten doen er hun ding mee en van tijd tot tijd blijkt dat ze
ervan houden te experimenteren. Het behoort tot de competenties van jongeren om
de regels te tarten en gevestigde zekerheden overhoop te halen. Men kan nog
talloze keren beweren dat Albrecht Rodenbach als dichter niet deugde, hij is
gewoon te jong gestorven, maar hij heeft met zijn jaargenoten wel een heel
bisschoppelijk college, een klein seminarie overhoop gezet met jeugdig enthousiasme
en zo mee de vlam aan de lont gestoken van de Vernederlandsing van het
secondair onderwijs in Vlaanderen. Wie dat geen daad van moed vindt, mag het
zeggen, maar ik denk dat zijn familie, die mee aan de basis lag van het
onafhankelijke België in 1830 niet zo tevreden moet zijn geweest.
De kritiek aan het adres van Bildung en Humaniora betreft
onder meer de idee dat dit nutteloos onderwijs zou zijn, maar men kan niet goed
spreken over entropie zonder Hamlet te kennen en het omgekeerde geldt evengoed,
gezien het aantal lijken op de scène. Maar wie Hamlet wil vatten moet eerst
maar eens goed de Engelse taal studeren, met alle kleine en grote valkuilen,
met de schijnbare eenvoud van grammatica en syntaxis, die evenwel bij nadere
kennismaking best wel complex uitpakt. Maar men kan het leren en het is toch
eigen aan de humaniora dat men deze teksten leert kennen. Bekend zijn met
Heinrich Heine maakte niemand tot een beter mens - de zin voor venijnige satire
wordt stevig aangewakkerd, net als de zin voor verhoudingen - terwijl men nu
moet vaststellen dat men er niet alle scholen toe komt Pope en Faulkner nog te
lezen of Huccleberry Fynn. Of Franse teksten, van Montaigne en Rabelais, du
Bellay en Stendhal. Vroeger had men wel
de neiging om vast te leggen welke canon men diende te volgen, maar de kans dat
een leraar al eens een eigen follieke inbracht, was niet onbestaande, zeker als
men verder kwam in het verhaal.
Men heeft ons vaak verteld dat onderwijs leidt tot
gedachteloos na-apen van wat de leraren zeggen, maar leraren vonden dat ook
niet zo fijn, ten minste twintig keer hetzelfde te lezen en ja, sommige vragen
krijgen best een precies antwoord, open vragen krijgen dan weer tal van
antwoorden en dan moet de leerling het zelf maar oplossen.
Ik bedenk dit alles omdat ik de indruk heb dat men vandaag
bijvoorbeeld inzake integratie jongeren - en volwassenen - niet op hun merites
behandelen wil. Men kan, om even bij het katholicisme te blijven, inderdaad een
verkrampt geloof aanhangen, zich scrupuleus aan alle praktijken houden en
tegelijk zeer weinig menselijk blijken. Men kan ook de praktijken en rituelen
ernstig nemen zonder er zich in te verliezen en intussen in de samenleving
menselijk te blijken. Zal men aan de resultaten van de leerlingen van een
school in het hoger onderwijs al zien wat het onderwijs in het Secondair al
gebracht heeft, het zal pas later blijken, niet enkel professioneel, wat
onderwijs mensen brengt. Het is niet zo dat het alles bepalend is, maar het is
wel zo dat we geleidelijk zelf met het nazinderen en -zeuren van de schooltijd
eigen inzichten kunnen ontwikkelen. Zelfs dan moet nog vaststellen dat er ook
Eichmannetjes in de knop bij zitten, die vooral nooit betrapt willen worden op
enige originele gedachte of bijzondere blijk van menselijkheid, dan nog zal men
merken, kijkend naar de samenleving, dat het onderwijs vele mogelijke
uitkomsten geeft, maar dat we kunnen we vaststellen dat onze samenleving tot
nader order behoorlijk vreedzaam functioneert omdat mensen nu eenmaal
behoorlijk vreedzaam willen leven.
Humaniora? Sommige mensen gaan als arts tijdens
vakantieperiode voor Artsen zonder grenzen werken, andere houden zich bezig met
een bestuursopdracht in een instelling voor gerechtskinderen en nog zo een paar
zaken meer. Onze samenleving zit ongemeen complex in elkaar en om het overzicht
te krijgen en te behouden, volstaat het niet de kranten te lezen, men moet er
zich een oordeel over vormen en dat is wat we vandaag niet meer horen. Als
Trump een boodschap tjilpt, dan lees je wat er staat, maar ben je ook in staat
een en ander erbij te bedenken en dan weet je wat het waard is. Evengoed kan je
bij het lezen of kijken naar een speech van Obama ook wel een en ander bekijken
en overwegen en hoe je niet elke redevoering even schitterend te vinden.
Wat we doen? De teksten onderzoeken, wat gezien het feit dat
we over internet beschikken, best gemakkelijk is geworden, maar je kan dan ook
nog eens nagaan of je met de opzet en inzet van de spreker iets hebt en waarom
je de meeste sprekers dezer dagen echt wel klunzen moet vinden. Soms noemt men
iemand charismatisch en dat blijkt dan meestal tegen te vallen, net omdat we
leerden dat men zich niet onmiddellijk moet laten meeslepen, maar even goed te
kijken of het ergens op slaat. Taal luister nauw en overtuigend spreken vergt
de fijngevoeligheid van een pianist en het vermogen meerdere registers te
bespelen, tenzij je zoals Trump natuurlijk voldoende hebt aan een primair
discours. Welnu, dit alles kan je niet als je alleen maar Time of Knack hebt
gelezen in het middelbaar onderwijs, maar bijvoorbeeld ook de rede tot de
hoofden van Lebak uit de Max Havelaar, dan wel Vondel en jawel, waarom niet,
Harry Mulisch. Teksten lezen, begrijpen, interpreteren en er vervolgens als het
waardevol is, iets mee doen, daar is de humaniora op gericht. Je krijgt er een
(bescheiden) gereedschapskist voor het denken en voor het leven.
Wie mocht denken dat ik niets met het vroegere
Rijksonderwijs heb, moet ik eerst teleurstellen, ik zat nu eenmaal in het Vrij
onderwijs en heb daar mijn broeken gesleten. Maar later heb ik ook wel fijne
mensen ontmoet die uit de Voskenslaan of andere athenea kwamen. Maar het is een
feit dat we toch onder ogen moeten zien en sommige voorstanders van het GO! geven
dat ook toe, dat het middelbaar onderwijs van het Gmeenschapsonderwijs niet
even aantrekkelijk is bij ouders als dat van het katholieke net. Of dat terecht
is, valt niet uit te maken, meer nog, er zijn goede middelbare scholen in het
Gemeenschapsonderwijs, maar wat opvalt na mensen erover te hebben gehoord is
dat er een storend gebrek aan visie hangt. Leraren m/v willen wel, maar in het
ASO ontbreekt het, zegt men mij, aan een visie op wat men van jonge mensen
maken wil, wat men hen wil aanreiken. Het is een onmogelijk debat en ik durf
zelfs aan te geven dat ook het Katholiek Onderwijs die visie heeft laten varen.
In beide netten geven mensen les met een gelijkaardige levenservaring en behept
met ideeën over wat onderwijs kan zijn, dat men niet meer kan beweren dat dit
onderwijs meer wil bereiken dan het uitreiken van diploma's. Natuurlijk zijn er
altijd wel leraren en leerlingen die elkaar iets doorgeven, liefde voor het
woord is er dan vaak wel bij. Maar zit er nog een idee van de wereld achter? Let
wel, die visie is er wel bij wie voor de klas staat, het zijn de hogere
regionen van het beleid die onder invloed van hervormers en pedagogen menen dat
het onderwijs anders moet en soms denkt men dat de leraren niet deugen. Als dat
niet schandalig is?
Het kan dus geen kwaad opnieuw te overdenken wat de
betekenis van het begrip humaniora kan zijn. Het gaat om meer, denk ik, dan om
het kunnen reciteren van de eerste honderd verzen van de Ilias of het citeren
uit Julius Ceasar van Shakespeare, Pope of wie dan ook. Echter, wie nergens die
teksten heeft horen waaien en voorlezen, heeft wel iets gemist. Ik heb de balkonscène
uit Romeo en Julia al een aantal keren gezien, met twee mannen, twee vrouwen en
uiteraard, gewoon een man en vrouw - maar ook in een uitvoering was Julia
eerder mannelijk... Kortom, we gaan de teksten, ook de bijna sacrale teksten -
wat is Shakespeare anders ? - te lijf naar eigen goeddunken en soms pakt dat
ook subliem uit. Humaniora betekent dus ook het verwerven van vrijheid,
levensmoed wellicht om de dingen die zich aandienen te onderzoeken en er iets
mee te doen. Wie zich wil verdiepen in de staat van de Wetenschappen, zal wat
televisie betreft goed moeten leren kijken, want vaak krijgt men een soort
"laatste nieuws" terwijl Wetenschap net over gedegen inzichten gaat,
die al een zekere mate van falsificatie ondergaan heeft, terwijl men graag
dingen toont die voor het eerst bedacht zijn. Overigens, waar
wetenschapsprogramma's zelden over gaan, dat is bijvoorbeeld
ideeëngeschiedenis, want die behoren tot de humaniora. Hoe vaak komt er op de
Vlaamse buis nog een historicus met een gedegen verhaal? Meestal gaat het dan
om de holocaust of WO I, over een gevonden identiteitsplaatje en andere
toestanden die wel eens leuk zijn, maar zelden veel bijbrengen.
Het wordt dus inderdaad tijd, zoals Kurt Van Eeghem niet
ophoudt te betogen, dat we opnieuw de humaniora in ere herstellen. Zou het niet
helpen, denk ik dan, als jonge migranten als het kan naar het ASO gaan in
plaats van gefrustreerd te worden bij haartooi - ik heb niets tegen kappers en
kapsters, noch tegen slagers of dakleggers - aan hun trekken kunnen komen in
een ASO dat nog algemeen vormend wil zijn, maar meer dan dat ook nog eens
leiden kan naar meer menswording. Maar dat, moet ik zeggen heeft Humaniora
gemeen met de discussie over Bildung: het resultaat valt vooraf niet te
bepalen, want de ene zal zelfingenomen blijken terwijl een andere sprankelend
van idealisme en creativiteit heel veel zal vermogen - het financiële resultaat
kan dan ook weer andersom zijn, in lengte van jaren gerekend. De ene zal zich uitgesproken
werelds gedragen, de ander zal de wereld in het hart dragen. Maar wellicht is
dat waar we het beste meevaren, met die verscheidenheid aan mensen, aan
karakters en soms zit er al eens een onaangenaam mens bij, maar dat is het
leven, toch?
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten