Roman als biografische schets
Reflectie
Anna Enquist en het geheim
de werkelijkheid onderzocht
Anna Enquist. Het geheim, De Arbeiderspers 1997 (eerste druk) 2015. 17,50 € |
Een
boek herlezen, betekent meer dan zomaar dezelfde tekst herlezen, want je kent
het verhaal nog net, maar je ontdekt het boek opnieuw, zij het anders, want je
bent zelf veranderd. Maar toch, de roman is wat die is en het is toch dat
verhaal dat mij kon boeien. Kan ik er de vinger op leggen waarom dit zo is?
Van
Anna Enquist heb ik wel al een en ander gelezen en nagenoeg altijd speelt de
muziek een opvallende rol, want gaat het over het spelen, dan ook lijkt ze iets
over het leven te willen vertellen. In "De Verdovers" schrijft ze op
vraag van de uitgever als ik het wel heb over een periode waarin ze meeloopt
met anesthesisten in een universitair ziekenhuis, waar doorheen ze verhaal
buiten vertelt, net als de interne discussies binnen de dienst. Het boek liet
ons kennis maken met neurochirurgie en dat was best interessant en leek een
beetje op de boeken uit mijn jeugd die in verhalende vorm over wetenschappen en
bijvoorbeeld scheepvaart vertelden. Toch vond de kritiek het blijkbaar maar een
plichtwerk en dat is nu net wat na lectuur opvalt, dat zij ons binnenleidt in
een wereld waar we doorgaans van verdoofd raken en nu wel een en ander te
overdenken krijgen. Het moet wel gezegd,
doorgaans gaat het om een lucide verdoving.
Het
verhaal van een pianiste die plots haar podiumloopbaan laat vallen en niemand
lijkt te weten waarom, krijgt het stempel van noodlottigheid, want pas langzaam
onthult de verteller wat het fatum wil. De lezer krijgt in korte scènes het
verhaal van Wanda en we vernemen hoe ze opgroeide in een welgestelde familie
buiten de stad. Ze bleek bijzonder snel goed overweg met de piano te kunnen en
voor ze kon lezen, las ze muzieknoten en dus kreeg ze de kans om een leraar te
krijgen. Max de Leon. De ouders van Wanda proberen die leraar nog te redden,
onder meer met de hulp van de familie van de huishoudster. Maar wanneer Wanda
van gymnasium naar haar leraar gaat, ziet ze hoe hij met talloze andere
bewoners van Mokum wordt weggeleid, naar het station.
Intussen
kreeg Emma, de mama, voor haar huwelijk liedzangeres, een tweede kind en dat
blijkt een mongooltje, met het syndroom van Down behept te zijn. Enquist
schetst hoe door de oorlog de ouders dat kind niet naar een instelling brengen
zolang als de oorlog duurt. Er is maar een ding dat hem kan kalmeren, dat is
dat als Wanda haar oefeningen doet of een stuk speelt, want dan komt hij tot
rust, zeurt hij zijn eentonige lied niet meer.
Na
de oorlog komt Max de Leon niet terug, krijgt Wanda een andere leraar, een
lerares maar dat zal haar niet geheel plezieren, maar het conflict met haar
vader over de vraag of ze het gymnasium moet afwerken, dan wel volop voor de
muziek mag gaan, neemt de overhand, al ontloopt Wanda de finale confrontatie
door zichzelf in te schrijven. Pas naderhand daagt het dat hier - zoals wel
vaker - de echte argumenten onuitgesproken blijven. Via een pianotrio waar ze
ietwat oudere musici, Joyce en Lucas leert kennen, durft ze het aan zich in te
schrijven buiten weten van haar ouders - die het uiteraard wel doorhebben en de
mama zorgt dat het gedoogd wordt - waardoor ze haar studie kan verderzetten. Ze
verrast haar leraar Bierman en anderen, terwijl ze al weet, als ze aan de piano
plaats neemt, hoe het zal klinken. We krijgen van Wanda geen hoogte, omdat er
iets is dat ze zelf niet kan verklaren. Haar geheim als pianiste is die
tweetaligheid, die ook anderen opmerken: uitmuntend technisch vermogen en
tegelijk spreekt haar hart, zegt men. Zij wil de muziek doen klinken zodat het
meer is dan alleen virtuositeit of klef sentiment, maar waar ze dat gevonden
heeft, is ook voor haarzelf een raadsel. Alleen dat ze moet spelen en niet voor
zich alleen, maar voor publiek en niet om dat publiek te plezieren, maar om
juist om in de muziek te kruipen.
Hoewel
ze goed vooruit gaat en al eens een vriend heeft, kan ze emotioneel niet echt
buiten zichzelf treden. Dat schrijft Enquist niet, zegt Wanda wel eens na een
gebeurtenis die hier haar uit haar evenwicht brengt. Wanneer ze haar broer
opzoekt in diens instelling, het Reehof, begint ze piano te spelen en na enige
tijd komt Frank, d'r broer onder de piano zitten en luistert stil, zonder nog
storend gedrag te vertonen. Maar hij is geen zonnetje in huis, wat kinderen met
syndroom van Down vaak wel zijn. De dokter van de instelling valt als een blok
voor haar, maar we zien een relatie waarin ze verwonderd blijkt over wat hij
voor haar doet.
Wanda
heeft haar broer, toen hij eenmaal opgenomen was, weinig opgezocht, niet
opgezocht en haar ouders lieten het erbij. Pas na de dood van haar vader, die
slokdarmkanker kreeg, begrijpt ze iets meer van de ontreddering van haar
ouders, die ook hun houding tegenover haar zou hebben bepaald. Maar duidelijk
is dat niet.
We
zouden zo verder de samenvatting kunnen brengen, maar het laat zich aanzien dat
de schrijfster, Enquist iets laat zien van wat ons leven kan bepalen, zonder
dat we weten wat het is. Het feit dat Wanda een miskraam heeft en het vruchtje
ook door het syndroom van Down is geraakt, haalt haar uit haar evenwicht. Pas
als de mama stervende is, vertelt die alleen dat Egbert haar vader niet was,
maar wie het dan wel was... Ze bevroedt het wel, maar of ze zekerheid krijgt,
blijft onuitgesproken. Na de dood van Egbert begon Emma een prettiger leven met
een Belg, die haar wist te verwennen, met kook- en andere kunsten.
Waarom
wilde Enquist ons dit alles vertellen, vroeg ik bij al bij de eerste lezing al
af, maar nu komt het me voor dat ze een verhaal zocht om de vraag te
onderzoeken over wie we zijn en hoe we zo kunnen leven, zelfs min of meer
gelukkig zijn. Het vertellen van het verhaal vergt het samenbrengen van
elementen die we enigszins of helemaal kunnen herkennen en waar we iets mee
kunnen, namelijk die wereld zelf ook weer bedenken. Lezende stelde ik vast dat
die brave Wanda wellicht niet zo braaf was, maar dat onderzoekers haar gediagnosticeerd
zouden hebben ergens op dat continuüm van autisme spectrumstoornissen en toch
kan men haar vooral een normale vrouw noemen. Dat ze haar moeder minder ziet
eenmaal haar vader overleden is en zij een nieuwe vriend vindt, kan ze het
alleen noteren. Zelf weet ze niet of ze treurt om haar vader. Ze speelt het
spel mee, zoals men het van haar verwacht, tot er iets breekt. artritis,
ontstekingen van de gewrichten en dan helpt piano spelen niet, wordt dat zelfs
onmogelijk. Hoezeer ze ook voor de muziek, voor het spelen leefde, plots is het
over en verdwijnt ze in een bucolisch bergdorp, zonder sporen na te laten. Toch
komt haar ex-man, Bouw, genoemd aan onze toenmalige koning Boudewijn haar
achterna naar haar ballingsoord bij Ax-les-Thermes in de Pyreneeën. Treffen ze
elkaar, spreken ze nog of is het alles over. Het verhaal eindigt wanneer Bouw
haar vindt...
Enquist laat in het wedervaren van Frank en het optreden van Bouw zien hoe de inzichten over opvang van personen met een beperking, vroeger sprak men van zwakzinnigen, sinds WO II veranderd zijn en ook wel eens doorgeslaan. Bouw nu probeerde als jong arts in dat instituut de behandeling van de patiënten minder gericht zijn op orde en stil houden. De oude uitbaters waren nog behept met de idee dat orde heilzaam was voor de bewoners, maar Bouw zocht naar opvang op maat. Maar zijn collegae sloegen af en toe wel eens door en dat bleek alles behalve heilzaam.
Enquist
verhaalt hoe het leven wel een dingetje is, vertelt hoe een jong meisje en
later een jonge vrouw zich voortdurend een plaats zoekt en beseft dat alleen de
piano haar plaats is. Of ze echt met mensen om kan gaan, blijft een
belangwekkende vraag, die we bijna klassiek mogen noemen, terwijl dit wel een
biografische schets van een professionele muzikante, die tegelijk volledig
wilde leven voor de muziek lijkt of blijkt. Zou er een echo zijn aan het
verhaal van Jacqueline du Pré, die aan MS zou lijden en sterven aan
longontsteking? Het leven van deze dame loopt ook wel een beetje gelijk, qua
artistiek niveau en dan komt de vraag, of het zinvol is biografische elementen
uit het leven van een bekende figuur te transponeren? Maar wat is literatuur
anders, zou men dan wel moeten bedenken, dan zo fenomenen opnieuw te vertellen.
Het
schrijven over muziek en klassieke muziek in het bijzonder is ook nog eens
bijzonder, omdat voor de buitenstaander de vele oefeningen nodig om een goed
niveau te halen alles behalve inspirerend lijkt. Dat weerlegt Enquist, waarbij
ze de nadruk legt op de balans tussen technische ontwikkeling en de muzikale
uitdrukking. In deze tijd waar je wel eens hoort dat alleen de perfectie goed
genoeg is, lees je dat je wel de perfectie bereiken kan maar dan is er nog iets
als muzikale expressie en ook wel spelplezier. Voor Wanda is dat evident, want
ze voelt zich thuis op het podium, heeft weinig last van podiumkoorts, anderen
verlangen net naar die koorts. Jaren leefde ze uit haar reiskoffers en trok ze
van hotel naar hotel en kwam nog maar zelden thuis, als ze al een thuis had.
Veel verloor ze onderweg, spulletjes, jurken en tegelijk werd alles naadloos
vervangen.
De
roman verdient nog steeds aandacht, niet omdat het actueel zou zijn, maar omdat
Anna Enquist ons binnenleidt in een persoonlijk leven en daarbij de dingetjes
die spelen in het dagelijkse leven laat gelden. Over haar herkomst, wie haar
biologische vader is? Net dat vormt de kern van de roman, dat wil zeggen, het
is nooit een ding, een kwestie, tot Emma op haar doodsbed laat weten dat Egbert
niet haar vader was. Dat bepaalde haar leven zonder dat ze het wist en het
verheldert ook andere zaken. Maar vaak, te vaak komt de wijsheid achteraf. Haar
leven neemt een andere wending, ook wat geweest is, ook de houding ten aanzien
van de verhouding tot Max de Leon krijgt een andere kleur, ook voor de lezer en
dus ga je lezer terug zoeken wat er allemaal aan vooraf was gegaan. Want ook de
aandachtige lezer ontdekt dan dat verteller niet alle herinneringen van de
protagoniste heeft meegedeeld. Als lezer merken we dat het niet eenvoudig is
aan de weet te komen wat nu pertinent was in het verhaal, zoals dat met
levensverhalen wel vaker het geval is. En dan komen we toch uit bij vragen over
maakbaarheid en Noodlot, al lijkt dat dan weer te veel gezegd.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten