Integratie en cultuurveranderingen
Dezer
Dagen
Rollen en modellen
cultuurverandering en verwachtingen
De
afgelopen dagen ging het over vergelding, over politici die met elkaar in de
clinch gingen zonder dat het algemeen belang daar echt mee of van gediend is.
Wie is Belg? Nederlander? Het is een vraag die politici ons opdringen, net
zoals de gedachte dat de integratie gefaald heeft. De integratie begon en zal
altijd weer in andere vormen verder gaan. Maar het gaat over cultuur en dat is
wat men wel een vergeet - of beter, cultuur is dan iets heel precies en helder.
Maar is dat ook zo? Cultuur is tegelijk taai en toch, zo blijkt, ook
veranderlijk in functie van omstandigheden.
U
zal begrijpen, denk ik dan, dat we in een nieuwe wereld leven die we
geleidelijk veranderd hebben, die geleidelijk nieuwe mogelijkheden zag
verschijnen. We leven nu ongetwijfeld van meer gemakken voorzien dan dertig
jaar geleden, hoewel ik het toen ook al best goed vond om te leven, maar
anderen kloegen toen ook. En er waren wel al meisjes met een afkomst in
Anatolië of de Riff, maar ze droegen zelden een hoofddoek. Die kwamen pas later
en het zou goed wezen als er eens een uitgebreide analyse van foto's in bladen
en kranten kwam om te zien wanneer hier te lande die hoofddoeken echt gingen
opvallen tot het weer banaal werd. Maar politiek werd het een heet hangijzer en
in het maatschappelijk debat blijft het een stokrijm, onder meer als het over
het falen van de integratie. Maar wat bedoelt men dan? Met hoofddoek kwam ook
het gescheiden zwemmen in publieke baden terug.
Van
wat we bedoelen als cultuur, de cultuur van het land van aankomst, kan men veel
zeggen, omdat elke cultuur uiteraard het eerst opvalt door uiterlijke
aangelegenheden, maar wat echt bepalend blijkt,zo kan men ook opmerken, is dat
wat men pas zeer geleidelijk ontdekt en hoewel er zeker zoiets bestaat als een
Europese cultuur, zal men er gauw genoeg achter komen dat bijvoorbeeld onze
Franse buren er op een bepaald niveau inzichten op na houden die men pas
geleidelijk ontdekt. Ook in onze cultuur zal een buitenstaander soms
verrassende facetten vinden, die men pas ontdekt, nadat men hier enige tijd
leeft. Integratie betekent net die verborgen eigenaardigheden te leren kennen
en daarmee te leren omgaan.
Een
probleem daarbij is dat er nogal wat platitudes verkocht worden, zoals de
gedachte dat de Vlaming per se een fermette wil, terwijl ons dat van
overheidswege wordt aangepraat. Anderzijds, soms merkt men heel mooie
interieurs en ook dat er een pak mensen zijn die kunstwerken in huis willen
halen. Men kan ook wel beweren dat elke Vlaming zot is van Eddy Wally, maar de
man was dertig jaar geleden aan het uitbollen met zijn danszaal, toen jonge
artiesten hem oppikten. De waarheid is dat er zeer veel smaken zijn en dat
mensen ook niet altijd in een enkele dimensie leven, die van een burgerlijk,
gezapig bestaan of die van de ongegeneerde lompheid. Het valt me op dat men dan
elke dag stukje gaat maken over de dag in de geschiedenis - liefst als er
beelden voorhanden zijn. Dan komt Herman van Veen langs en ik begrijp niet wie
het ooit presteerde, maar de man heeft een eigen oeuvre en een eigen stempel,
heel herkenbaar, maar om hem nu telkens weer af te schilderen als een fossiel
en zo meer, dat klopt niet. Men moet Van Veen noch Boudewijn de Groot goed
vinden, of Schaffy, maar men moet nu ook niet per se en zijns ondanks doen
alsof men fan van een André Hazes is. Elitair versus ... Of zou Stromae in
wezen ook niet elitair zijn?
De
vrijheid prijzen en intussen iedereen die niet met Tomorrowland dweept, voor
achterlijk houden, iemand die van opera houdt voor verstokt elitist, dat is wat
we dezer dagen zien. Ik vind Tomorrowland wonderlijk en het is een zakelijk
succes, zoals ook Werchter... waar ik een paar keer heen ben gegaan, maar de
wijze waarop zovele aanwezigen opgingen in de muziek en anderen in drank en
andere zaken, vond ik uiteindelijk een nogal povere bedoening. Nu goed, ik zal
het anderen niet euvel duiden, maar ik stel wel vast dat er mensen zijn die
liever naar een zomerfestival van klassieke muziek gaan. De mogelijkheden om een
goede tijd te beleven zijn legio.
Maar
cultuur heeft te maken met wat we belangrijk vinden, vrijheid, onderwijs,
overlegvormen, omgangsvormen en dan moet men vaststellen dat men ook bij nieuwkomers merkt dat ze die
procedures wel aanvaarden. Alleen zorgen de media er wel eens voor dat die
benadering weinig kansen krijgt. Als alle redenen geen plaats meer krijgen, dan
komt men vanzelf in een sfeer van polarisatie terecht. Daar zal men best oog
voor hebben, denk ik, als men het over het falen van de integratie heeft.
Laat
mij toe vast te stellen dat men het handhaven van onderscheid of als men het
lastig vindt dat mensen onderscheid te maken, want men hoorde het wel, de
critici nemen Trump of Boris letterlijk, hun aanhang begrijpt de zin en
richting. Of dat echt zo is, valt nog te bezien. Boris Johnson is minister kan
niet zo vaak meer uitpakken, maar Trump is president en blijft in
verkiezingsmodus. Ook bij ons moeten politici en vooral de mindere goden hun
zetel, mandaat verdienen. Elke uitspraak van een politicus wordt dan ook een
campagnezet, waarbij de mogelijkheid verloren gaat op een open debat. Kan men
vandaag nog veel politici ontmoeten in parochiezalen of Culturele centra? Ook
dan is het gesprek voeren bijzonder moeilijk. Maar het is ook een cultureel gegeven,
want we willen wel met politici spreken als we persoonlijke belangen of die van
naasten te behandelen hebben, maar om nu een open gesprek aan te gaan, vinden
we toch ook wel veel gevraagd. Overigens, politici willen net zomin als
tandartsen over hun werk praten bij een receptie Verder kan men zich afvragen
of we wel graag spreken met hoogleraren, want dat lijkt ons ook niet altijd zo
gemakkelijk.
Het
voeren van een open gesprek zal vlotter gaan in een serviceclub, na een goede
maaltijd en met een welwillend publiek, dat verder niet teveel lawaai wil of discussie.
Maar goed, er zijn maar weinig politici die de openheid hebben, zoals Hugo
Schiltz dat presteerde om met een tien, twintig mensen maandelijks een gesprek
te hebben, waarbij kennis uitwisselen centraal staat. Vroeger hadden politici
ook officieel een spreekuur waar mensen met vragen kwamen, verzoekschriften om
iets gedaan te krijgen en waarbij de betrokken politicus - toen nog meestal
mannen - probeerde de gewone procedure binnen de bevoegde administratie
omgeleid werd en zelfs buiten spel gezet. Men heeft daar decennia over gezeurd
en geleidelijk in deontologische codes die praktijk verboden.
Het
probleem was en is, denk ik, dat men met het badwater ook het kind weggooide,
want zo kon een politicus wel weten wat er aan het handje is in de samenleving.
Vandaag, hoor ik wel eens, krijgen politici vaak commentaren van mondige
burgers via de sociale media, maar die vertellen dan weer dat het ze het niet
allemaal meer kunnen bolwerken. Het valt zelden voor dat zo een burger dan niet
over het eigen belang spreekt of schrijft. Discussies over bijvoorbeeld
integratie komen vooral aan bod als klachten over het samenleven. Maar we zien,
ondanks die klachten ook dat het lukt burgers en politici, ambtenaren inclusief
samen te brengen zoals nu in Antwerpen het geval is. De overheid heeft die
benadering - omdat de blinde confrontatie niets opleverde dan stilstand,
mogelijk gemaakt, door een intendant als bemiddelaar aan te stellen. Dat is
niet geheel volgens de politieke geplogenheden en dat en het formuleren van een
helder plan om de verkeerscongestie op te lossen, verdient dus wel onze
aandacht.
Inzake
integratie evenwel is de problematiek niet zo helder te formuleren, dat wil
zeggen, men zegt te weten hoe nieuwkomers zich hier moeten gedragen, terwijl
men blind blijft voor de eigen eigenaardigheden, tegelijk al de kleine irritaties zo samen vegend
en zal elk incident met migranten meteen een veroordeling van al die mensen
inhouden. De politie in Köln beging een grote blunder door eerst te vertellen
dat de Oudejaarsnacht rustig verlopen was, om dan na tussenkomst van bloggers
en posten op facebook te moeten toegeven dat er net veel gebeurd was, van
beroving over betasting tot aanranding. Waren het vluchtelingen uit Syrië of
andere oorlogsgebieden? Daar leek het eerst op, maar tegelijk merkt merkte men
dat er ook daar iets mee schortte. Nu zou het zo zijn dat het illegaal in
Duitsland, Nederland en België verblijvende jongeren uit de Magreb waren de
gebruiken in Köln bij de jaarwisseling kennend, daarvan dachten te kunnen
profiteren. Voor de slachtoffers maakt dat niet veel uit, want hun
veiligheidsgevoel was en is nu eenmaal geschonden.
Komt
dat hier dan niet voor, dat jongeren al eens een meisje betasten tegen hun zin
in? In een dancing wellicht wel of op een van die grote festivals dan wel
concertzalen als Vorst of de Ancienne Belgique. Het gaat over zalen waar enkele
duizenden mensen naar toe komen om zich te vermaken. Zij die het proberen, de
jongens dan, krijgen wel eens een slag terug of een trap in het kruis. Daarna
keert de rust terug. Anderzijds zijn vrouwen wel erg ruimhartig als ze met een
vriend of vriendin op de dansvloer staan en ook vroeger durfden ze al eens
twerken, al bestaat het woord nog niet zo lang. Zo een dancing of concertzaal
bestaat bij de gratie van die soms orgiastische verlangens en niemand zal er
aanstoot aan nemen.
Is
het goed dat we zo vrij en vrijpostig zijn? Als je onze moderne zedenmeesters
hoort komt veiligheid voor alles maar hoe kan je een afspraakje versieren, ook
als jonge vrouw, als je niet eens wat vrijpostiger bent? Ik denk dat we op dit
terrein een stap terug aan het zetten zijn, want net omdat (jonge) mensen
onafhankelijker zijn hoeven ze ook niet zomaar af te zien van die kleine
momenten van intens welbevinden. En die jonge migranten? Men hoort niet zo vaak
meer als twintig jaar geleden van bewuste uitsluiting in het uitgangsleven.
Soms zie je wel eens hangjongeren rond een hippe tent maar meestal omdat ze
niet binnen kunnen omdat ze er geen geld voor hebben. Zij die het wel hebben en
wat ouder zijn, kunnen, voor zover ik weet, wel binnen en vermaken zich evengoed,
zelfs vergeten ze dan dat ze geen alcohol zouden mogen genieten, maar ja, ook
daar wrden religieuze voorschriften wat minder strikt nageleefd.
Want
men maakt zich wel zorgen om jongeren die een vrouw gaan zoeken in het dorp of
de streek van herkomst, maar ook daar lijkt het moeilijk uit te maken wat regel
en wat uitzondering is. Aangezien het vaak de meisjes zijn die het goed doen op
school veranderen daar geleidelijk de verhoudingen en als er al eens incidenten
met betrekking tot uithuwelijken gaat, dan verneem je geheid dat het
uitzonderingen zijn geworden. En ja, zo een meisje van de vierde generatie dat
hier opgroeit, is dat nog een Turkse? Soms wel, maar anderen noemen zich
expliciet Belgisch of gedragen zich als zoals hun klasgenoten, binnen en buiten
de klas.
Als
de integratie helemaal mislukt zou zijn, zoals Geert Wilders of Filip Dewinter
beweren dan zou het allemaal veel lastiger zijn, maar hoe lang is men
allochtoon? Ook Angela Merkel heeft dat een keer gezegd in 2010, maar een keer
is nog geen betoog. Haar zorg was groot, maar men heeft naderhand de woorden
alleen geciteerd, zonder na te gaan wat ze ermee heeft aangevangen.
Zelfs
als de grootouders nog eens spreken van hun leven vroeger, zelfs als ze op
vakantie gaan, merken die jongeren wel dat ze niet in Casablanca horen en nog
minder het bergland bij Oran in Algerije. Maar men moet, nu al die contacten
mogelijk zijn, niet per se de banden door knippen. Het valt aan de andere kant
wel op dat ongeveer de helft van de Turkse ingezetenen in ons land wel willen
kiezen, wat veel zou kunnen zijn, maar er zijn er dus evengoed veel die niet
wil deelnemen aan referendum. Bij de verkiezingen in 2015 ging het om 46.000 of
zelfs maar 35 % van de Turkse Belgen. Men moet zich ook laten registreren bij
de Turkse zending in Brussel en kan stemmen in Antwerpen of Brussel. Zal men
verbieden dat ze daaraan deelnemen, dan blijft de vraag of ze dat echt erg
zouden vinden. Ook hier speelt mee dat technologie, communicatietechnologie onderlinge
verhoudingen heeft gewijzigd. Maar evengoed, het is geen meerderheid meer.
Onze
samenleving functioneert op grond van afspraken en van ongeschreven regels.
Mijn vader mocht niet in het huis van mijn grootouders, van mijn moeder dus
overnachten voor hij goed en wel getrouwd is, wat ook voor ons een vreemde
regelgeving was. Die veranderingen op een tiental jaren tijd, want mijn tante
kon haar vriend wel thuis laten slapen, maar goed, die ging goed op in de
cultuur van de jaren zestig, zeventig. Daarmee is het ook duidelijk dat de
cultuur, zoals wij het dan noemen, niet iets is dat tastbaar is of dat men
secuur kan omschrijven. Dat is domweg niet zo, maar cultuurveranderingen doen
zich voortdurend voor en zeker de afgelopen eeuw hebben we meerdere
paradigmaverschuivingen zich zien voltrekken. Waren die allemaal even
fundamenteel geweest, we zouden zelfs niet meer weten waarover we te zeuren
hebben, want de vervreemding was totaal geweest. Neem nu het gedogen van
homoseksualiteit in de samenleving. Voor zover het te overzien valt, was dat in
Ancien Régime lang geen halszaak, alleen als men publiek opschudding verwekte,
maar mannen die er zich aan overgaven zonder de goegemeente ermee te belasten,
konden rustig hun gangen gaan. In de stove, de baden, kon men dan eventueel wel
een partner vinden. Maar tijdens de negentiende eeuw waren zowel de wereldlijke
overheden als de kerken bereid er een zaak van te maken en kon men dus wel eens
in de gevangenis of de psychiatrie belanden. Doch, reeds aan het einde van de
negentiende eeuw kon men het niet meer maken mensen daarvoor op te pakken,
tenzij er sprake was van een misdrijf, zoals . De katholieke kerk en andere
christelijke kerken bleven lang hardhorig, tot sommige de vrijheid koppelden
aan de gedachte dat men niet kwaad deed. In de RRK is het wel opvallend dat men
al langer gewaagd maakt van kliekjes aan de top waarbij de homoseksuele
relaties als bindmiddel gelden - maar intussen blijft de kerk afwijzend.
Wat
vrouwen aangaat is het probleem van een lesbische relatie minder groot omdat
daarbij geen zaad op de rotsen gestort wordt, zoals het argument tegen
masturbatie en tegen homoseksualiteit lange tijd klonk, het korte verhaal. Maar
vrouwen dienen zich natuurlijk te onthouden van tegennatuurlijke handelingen en
dat nu nemen de meer strikte observanties binnen de Islam voor waar aan,
terwijl binnen Islamitische culturen ten opzichte van seksualiteit en
homoseksualiteit eerder ruimhartigheid werd betracht. Het is overigens
natuurlijk dan weer zo dat we het verschil tussen stedelijke culturen zoals in
Istanbul en het platteland wel moeten erkennen, al weten we, denk ik, niet
precies hoe het is gegaan want welke bronnen zouden we moeten raadplegen. Wel
is duidelijk dat taboes niet altijd taboes mogen heten. Niet altijd zijn
dezelfde handelingen en gedachten taboe, omdat samenlevingen nu eenmaal
veranderen. Maar tegelijk mag men niet uit het oog verliezen dat sinds begin
1960 taboes heel snel leken te sneuvelen en sommige mensen er een sport van
maakten elk taboe te laten sneuvelen, tot bleek dat mensen dat ene taboe
misschien wel nog in ere wilden houden.
Dat
is het domein waarvan we denken dat de integratie gefaald heeft. Wellicht zijn
er nog die zich eerder Turks of Marokkaan voelen dan Belg, maar zolang het om
voetbal gaat of om wat speels chauvinisme, kan men daar mee leven, gaat het
evenwel om een weigering deel te nemen aan onze samenleving, dan wordt het
lastiger. Ik weet evenwel niet hoe men dat zal aantonen. Okay, nog een keer:
men moet de waarden van de Verlichting naleven? Waarden zijn geen geboden, toch
en normen op het vlak van respect voor medemensen? Tja, dat is er, maar is dat
gebrek uniek voor deze immigranten. Ik ken mensen die van Darwin na twaalf jaar
onderwijs nog maar nauwelijks iets hoorden en van de Evolutietheorie nog niet
veel begrepen hebben en die hebben Belgische roots. Goed, ze zijn helaas ook
niet de slimste en ik kan hen dat niet verwijten, want in tegenstelling tot
anderen meen ik dat de Evolutietheorie als concept wel eenvoudig te formuleren
valt, maar niet eenvoudig te begrijpen: Variatie binnen de soort en
omstandigheden + voortplanting via seksuele voortplanting geeft evolutie. En
dan, dames en Heren is alles helder? Wat is de band tussen zee-olifanten en
landolifanten?
Onze
cultuur is veelzijdig, rijk en onderhevig aan veranderingen. Dat biedt ons
mogelijkheden, telkens weer en we weten dat een stabiele, onveranderlijke
cultuur niet meer mogelijk is, omdat demografische, geografische en
intellectuele omstandigheden snel veranderen. Mensen nemen ook niet meer vanzelf
de rol op die hen door traditie wordt aangeboden. Het is zoeken en tasten en
zich vergissen, maar ook dat biedt perspectieven. Ook voor de migranten, al
zullen die natuurlijk ook de nodige inspanningen moeten doen, zoals wij. Er s
goed onderwijs, maar men moet er ook van willen genieten. Beweren dat de
integratie gefaald zou hebben, lijkt me niet te staven, maar het is wel een
dooddoener om elke discussie over de betere samenleving te stoppen.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten