Tweede Kamer is geen speeltuin
Dezer
Dagen
Verkiezingen en beleid
Het politieke
begrijpen
Geert
Wilders won niet en dat moet ons wel voldoening geven, want de man, ooit
medewerker van Frits Bolkestein en liberaal, weet niets meer te vertellen, maar
men kan hem ook niet meer situeren: hij wil de pensioenleeftijd op 65 jaar
houden of terugdraaien en hij wil ook het eigen risico uit de zorg, bij ons
noemen we dat remgeld en dat aandeel neemt ook toe, al kan men er niet zomaar
een oordeel over vormen, want er verschuift van alles zodat het beeld niet meer
helder is. Dat is nog het meest opvallende: Wilders wil eenvoudige oplossingen,
terwijl de omstandigheden best complex blijken. De vraag is dus: wat is er
gebeurd?
Een
eerste gedachte die bij me opkwam, toen ik na negenen de exit-poll zag
verschijnen, niet zonder technische haken, was dat de Nederlanders dan wel niet
massaal op Wilders hebben gestemd, maar dat tegelijk een nieuwe kwestie op de
proppen kwam: wat willen we/ze nu wel? Thierry Baudet zou twee zetels halen en
die was uiteraard euforisch, terwijl de partij van Samsom en Lodewijk Asscher
echt wel zwaar afgerekend worden. Omdat ze met Rutte hebben bestuurd? Of omdat
ze een (neo-)liberaal beleid hebben vorm gegeven? Dat laatste zou kunnen, als
duidelijk was wat neoliberalisme impliceert. Feit is dat men de regering Rutte
II overdreven zag besparen, terwijl België er niet goed in slaagde de
begrotingsproblemen op te lossen, maar wel niet zo diep weg was gezakt in de
economische crisis: minder werkloosheid en meer tekorten. Maar het welvaartpeil
werd niet aangetast en daar schieten sommige commentatoren toch door, want
hoewel mensen wel de gevolgen van de beleidsveranderingen hebben gedragen, kon
men toch merken dat het leven verder zijn gang ging. Een punt verbaast me nog
steeds en dat is de organisatie van (thuis-)zorg voor oudere patiënten en
langdurig zieken. Hugo Borst maakte er het afgelopen jaar nog een zaak van. Ik
hoorde Emiel Roemer wel telkens weer de zorg vernoemen, maar hij had, zo lijkt
het mij, geen goed verhaal, betoog, waarmee hij mensen kon overtuigen, terwijl
de reorganisatie wel iets in beweging gezet heeft. Ook de bladen gingen niet
kijken hoe het met de zorg en de handen in het huishouden en aan het bed
gesteld is. Men ondernam pogingen, maar in de zorg kan alleen maatwerk echt
soelaas bieden, maar administraties en organisaties willen net duidelijkheid en
eenvormigheid. Toen een grote aanbieder van thuiszorg omviel, heeft een andere
ondernemer gepoogd de mensen op het terrein terug de regie in handen te geven
en dat bleek beter te werken, terwijl de overhead werd beperkt, wat de
betaalbaarheid zeer ten goede kwam.
Men
kan moeilijk beginnen spreken over de islamisering van Nederland, als men niet
meer kan of wil benoemen wat men zelf wil, want ik had steeds weer de indruk
dat Wilders en Baudet ook niet houden van wat de nieuwe tijd brengt en
bijgevolg blijken zij utopische nostalgici. Het verhaal van de identiteit, het
moet gezegd, blijkt vaak een zeer selectieve lezing van de geschiedenis te
verbergen. Niet voor niets verwijst het Front National te pas en te onpas naar
de Maagd van Orleans, Jeanne d'Arc, terwijl de partij haast niets zegt over het
Frankrijk van tijdens de Wereldoorlogen. Andere partijen spreken overigens niet
zo vaak over de onderwijswetten van 1905, die mee de mentale eenmaking van
Frankrijk bevestigde. Toch bleek in 1936, toen de volksfrontregering er kwam,
dat de weerstand bij katholieken en Action Française kwam. In België valt het
sinds WO I niet meer mee een unitair nationaal verhaal te brengen, met dank aan
de politieke en vooral de legerleiding, die elke politieke activiteit in de
loopgraven verboden, maar ook bijvoorbeeld het geven van onderwijs door goed
geschoolde onderwijzers en academici aan weinig geschoolde soldaten. Angst voor
insubordinatie en muiterij, want ook in andere legers loerde gevaar op opstand
rond. Maar men kan deze geschiedenis niet vertellen, omdat men een ideaalbeeld
wil behouden, in België geldt dat voor de belgicistische en voor de
Vlaamsgezinde, maar ook voor de Waalse regionalisten. Geschiedenis functioneert
dan niet in functie van de waarheidsvinding en dat is wat men iemand als
Thierry Baudet voor de voeten werpen moet en dat valt nauwelijks voor.
Deze
verkiezingen is het me nog eens opgevallen, hoe de Vlaamse media er voortdurend
van uitgaan dat wij nooit of weinig met de Nederlandse samenleving en cultuur
omgang zouden hebben, terwijl iedereen die dat wil naar NPO 1, 2 en 3 kan
kijken en ook naar de radio kan luisteren. Ik heb deze ook keer ook genoten van
de remake van het Lagerhuis, waarin Paul Witteman een groep mensen, burgers met
elkaar liet debatteren en daarbij ook nog eens de lijsttrekkers aan het woord
liet. Maar men kon er nog meer zien, zoals een hele reeks over de IJzeren eeuw,
de Industriële revolutie en de sociale gevolgen, waarbij men wel eens de
clichés tegen het licht hield.
Deze
verkiezingen gingen over veel, zoals dat bij verkiezingen hoort en sommige
issues komen vanzelf bovendrijven, maar zoals men kon zien, ging het ook over
betrouwbaarheid en inderdaad, de perceptie bleek van meer gewicht dan de
werkelijkheid. De kwestie is dat we ook na afloop van deze campagne van vele
partijen alleen een paar gedachten overhouden, maar een samenhangend verhaal,
dat vindt men dan in een programma, waar ook de pers weinig over zegt. In
Nieuwsuur werden die programma's wel uitgebreider belicht, maar waar men zo
hoffelijk is de kandidaten hun eigen issues te laten kiezen, blijft men als
kijker wel eens verbaasd omdat men zelden de consistentie van zo een programma
en de werkbaarheid ervan onder de loep neemt. Terecht leggen partijen hun
becijferde programma's voor aan het Centraal Plan Bureau, wat toelaat hemelbestormers
van realisten te onderscheiden, maar als D'66 veel aandacht besteedt aan het
onderwijs, dan nog had men kunnen onderzoeken in welke mate D'66 iets heeft met
bijvoorbeeld Beter Onderwijs Nederland en hoe ze aankijken tegen de
onderscheidenbeleidsplannen van de partijen. Zo blijkt D'66 te gaan voor de
brede school, maar wenst de partij aan de andere kant leraren meer autonomie en
sturing in handen te geven, want dat blijkt allemaal wat te bureaucratisch te
zijn uitgewerkt en daar zijn voor de leerlingen de dupe van. Over dat debat
hebben we niet zo heel veel gehoord.
Zelfs
als het over Europa ging, bleef het
gesprek oppervlakkig: in of uit. Excuseer, maar dat is wel echt gemakzuchtig
van de media. Sommige partijen menen voor Europa te kunnen zijn, maar niet dit
Europa, terwijl ze in Brussel erg actief zijn in het Europees parlement. Nu
goed, men kan vinden dat de instellingen van de EU niet naar behoren werken,
maar wie heeft dat dan ook eens grondig uitgelegd. Juist, Thierry Baudet al
helemaal niet. In zekere zin zeuren we met genoegen over fake news, zetten we
fact checker aan het werk en verder valt er niets te vernemen over wat men in
de toekomst kan doen en hoe we Europa daarbij kunnen inzetten Want dat is
cruciaal: een politiek bestel laat partijen en politici toe doelstellingen te
realiseren, waarbij er tussen doel en resultaat altijd wel een verschil zit
omdat anderen ook hun invloed hebben, maar een goed overlegd besluit biedt de
beste garantie op een realisatie en soms willen mediamensen in dat overleg
inbreken, maar zijn ze niet gespecialiseerd genoeg om er zelf iets zinnigs aan
toe te voegen. Maar goed, over Europa werd gesproken, maar te weinig aandacht
ging naar de vraag hoe men met Europa iets kan realiseren. Er zijn
mogelijkheden en daar is de regering van de lidstaat cruciaal, niet enkel de
Minister-president maar ook de vakministers. Gelukkig krijgen die ministers in
het Nederlandse parlement de kans met brieven de kans hun beleid uit te leggen
en opdrachten mee te krijgen.
Bijgevolg
kan men best zelf af en toe eens kijken naar de website van de Tweede Kamer,
maar mediamensen moeten toch net op dit terrein zorgen voor betrouwbare informatie,
zodat mensen weten dat Europa op een aantal terreinen, bijvoorbeeld inzake
milieubeleid en bijvoorbeeld het belang van nieuwe materialen heel veel heeft
gedaan. Moet Europa ggo's in voeding blijven tegenhouden of onderzoek steunen
naar de omvang van de risico's, als die er inderdaad zijn.
Wat
opviel tijdens deze campagne was dan toch, naar mijn aanvoelen, dat de partijen
toch probeerden te vertellen wat ze wensen te realiseren en hoe ze dat samen
voor elkaar kunnen brengen. Jesse Klaver wilde vooral een linkse regering te
vormen maar goed, nu verliezen de linkse partijen 18 zetels en dat is wel veel.
Ook viel op dat PVDA en SP van Roemer echt wel met elkaar in competitie waren,
maar wellicht klopt het beeld van het oude socialisme wel. Het gevolg is wel
dat we vandaag wat de kracht van het verhaal betreft, nagenoeg nergens terecht
kunnen, want als we iets vernemen, zijn het hapklare brokken, maar na verloop
van tijd blijken die brokken dan toch
niet samen te hangen - waarbij men wel kan betogen dat wat op het ene terrein
geldt in andere domeinen zeer nefast zou kunnen uitpakken. Aangezien de kiezer
niet duidelijk gekozen heeft, maar zeer divers - en dus bestaat de kiezer niet,
zelfs niet als abstractie - moet men vaststellen dat vooral centrumpartijen in
de gunst kwamen waarbij men dus bleek te zoeken naar een rustiger politiek
klimaat. We verwachten een pragmatisch beleid, waarbij we zullen genieten van
de show van Jesse Klaver in de Tweede Kamer maar verder hopen kiezers zo te
zien dat het allemaal wat meer voorspelbaar is dan de laatste jaren de indruk
werd gewekt. Overigens, wie het beleid van Rutte II doorheen de legislatuur
heeft gevolgd, kan merken dat er in de aanvang door werd gedouwd, maar
vervolgens begon men het beleid te laten werken, begon ook de economie te
hernemen en nam de werkgelegenheid opvallend toe. De discussie over flexwerk
blijft doorgaan, maar het ziet ernaar uit dat de werknemers wel eens kostbaar
kunnen worden en dat ondernemer hen liever vast in dienst nemen, vrezende hen
anders te verliezen aan een andere werkgever. Alleen, die veranderingen waarbij
beleid en markt op elkaar inspelen en de markt er bloeiender uitziet dan velen
het willen voorstellen, kan dat ook mee het resultaat van de verkiezingen verklaren: de PVDA wilde
af van wat ze vier jaar had gerealiseerd en dat heeft zich gewroken. Men kon
niet verantwoorden zonder dat beleid te verraden. Voor politici is dat een
tragische positie.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten