Lachen met de goegemeente toegestaan
Kritiek
Wijsheid & Goegemeente
Wie denkt nu doordacht?
Wie hier betoogt in de context van de koningskwestie is niet duidelijk, maar deze mensen voelen zich geroepen uit de gelederen van de goegemeente naar voor te komen en zich te laten horen. |
Ergens
las ik weer een zin, die ik naderhand niet terugvond, waarin te vernemen viel
dat de goegemeente echt niet weet wat er speelt. Ging het over economie? Over
geopolitiek? Het feit dat iemand zegt dat de massa onnadenkende dames en heren het
allemaal niet weet, stoort me al langer, omdat het leidt tot de conclusie dat a)
verondersteller meent te weten wat al die anonieme dames en heren nu wel of
niet weten en b) dat de steller van de zin voor evident houdt te weten hoe het
nu zit.
Het
gaat dan niet om de waarheid, want die is complexer dan wij ons kunnen
voorstellen, zelfs als we het over het gedrag van elementaire deeltjes hebben,
moet je heel wat studeren om erachter te komen en het te begrijpen. Ik ben geen
ontkenner van de waarheid, wel ben ik ervan overtuigd dat we slechts langzaam
tot grote waarheden komen, maar vooral omdat we achter de kleine van die dames
en heren in hun persoonlijke leven niet kunnen komen, tenzij in lange
welwillende gesprekken. De goegemeente staat inderdaad voor de onnadenkende
massa, die zich wel idioot lijkt te gedragen, maar als we door elites de
luizenkam halen, is er geen beginnen aan, want ook daar luidt het "Chez
ces gens-là on ne pense pas, monsieur".
Kan men
echt met zekerheid weten dat andere mensen niet zouden denken of niet goed
zouden denken? Ik kan menen, heel oprecht dat wie de standbeelden van Leopold
II wil doen verdwijnen, de bal mis slaat, dat de man inderdaad Congo voor
zichzelf in de wacht gesleept heeft en wellicht ook onoorbare
exploitatiemethodes heeft toegestaan, maar ik denk men toch ook eens goed moet
bekijken wie hem in eerste instantie wenste te bekladden, met name Roger
Casement, die weliswaar veel later als martelaar voor de Ierse Republiek zou
sterven, maar evenzeer is het zo dat hij werkte voor nieuwsbladen die nauw
verbonden waren met de City. Hoe zat met het met de obsessie van de Britten met
rubber? Hebben de Britten niet getracht zelf het monopolie op latex te
verwerven omdat de industrie en de consument grote gebruikers van rubber in
allerlei toepassingen zouden worden. Praat dit Leopold II goed? Tja, ik denk
dat we onze voorzaten niet te hoog op hun paard moeten zetten en op
uitzonderingen na niet volkomen moeten verguizen. Die uitzonderingen? Stalin,
Hitler, Mao en Pol Pot horen er zeker bij, maar ook daar zal men best proberen
goed na te gaan wat er nu werkelijk gedaan is geworden. Het geloof van de
goegemeente dat Leopold II een tiran was, geldt namelijk niet voor zijn eigen land
en behoudens het weinig in herinnering gebrachte feit dat de koning in 1896
bijna zijn persoonlijk failliet had moeten toegeven, als toen niet de inkomsten
uit de kolonie en Vrijstaat de kosten gingen overstijgen. Hij bouwde onder meer
Oostende uit tot een fraaie badplaats, wat
de burgemeesters van de stad sinds 1950 met genoegen ongedaan hebben
gedaan.
De
goegemeente, dat is dus een andere term voor het klootjesvolk, maar kan men met
aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweren dat het allemaal idioten
zijn? Ik denk dat we die boodschap iets te vaak ingeprent hebben gekregen en te
weinig nagedacht hebben over een simpele vraag: als die anderen zo stom en duf
zijn van geest, waarom kopen er velen dan ook boeken en kranten en spreken ze
onder elkaar wel eens over hoe dwaas al die aandacht voor Eurosong wel niet is.
Een simpele vraag? Voor mijn doen dus.
Het
is dus wel zaak te begrijpen dat mensen in deze samenleving, zelfs in de USA en
het UK niet per se een massa vormen, of beter, als men hen behandelt als een
bijna onzichtbaar dood gewicht, dan moet dat wel zijn zoals met de donkere
materie in het universum: het is er wel, maar begrijpen hoe en wat het is, wil
maar niet lukken. De goegemeente is er zeer zeker, maar zoals die ene reporter
met zijn prangende vragen altijd weer opdelven wilde: wie zijn ze, wat doen ze,
wat willen ze? waarna hij hen doodleuk weer als domme goegemeente wegzette.
Neem nu een reportage over swingers en mensen die op zondag niet naar de kerk
gaan maar zich eens seksueel uitleven in swingersclub, waar ze met leden van de
andere sekse of de eigen sekse intiem zijn - na het betalen van een mooi
entreegeld - zonder dat dit als gevaarlijk of crimineel gedrag voorgesteld
wordt. Mensen keken ernaar, sommigen zochten ook info en vervolgens bleek het
allemaal een pathetische ervaring zonder veel genoegens. Anderen organiseren
met elkaar leuke avonden en weten dat het kan eindigen in het bed van een
ander, zonder dat ze elkaar daarvoor de kop inslaan. En ja, dit gaat alles met
wederzijdse instemming, maar ook hier blijkt de psyche niet bij iedereen
dezelfde mate aan ruimhartigheid ter beschikking te hebben.
Overigens,
nog eens nadenkend over al die dieethypes, die haaks staan op de vele culinaire
programma's en verhalen over lekkere maaltijden, dan merkt men dat die grauwe
massa onbenullen - niet mijn woorden - best wel zeer verschillende ideeën en
inzichten koesteren, die vaker aansluiten bij wat de elite presenteert dan men
zou denken. Toch is er iets merkwaardigs aan de hand in medialand, waar bladen
zich hebben ingezet om het mobiliteitsgedrag van mensen bij te sturen. De
minister van mobiliteit spreekt nog altijd over zeer grote aantallen
overledenen in het verkeer en daar valt op het oog niet op af te dingen, maar
wat is het criterium voor veilig verkeer? Te snel rijden mag niet, terwijl dat
slechts een deel van het probleem is, want ondoordachte manoeuvres zijn
minstens even bedenkelijk en de kwaliteit van de wegen kan ook meewegen. De
auto en vooral de bestuurder culpabiliseren vormt in de media een topic waar
men zich niet zo gauw van ontdoen. Oh ja, er zijn nog een paar voorbeelden,
inzake voedsel, maar ook inzake energie of het gebruiken van plastics
bijvoorbeeld.
Of
moeten we het dan toch hebben over de sociale media: men klaagt de doses
vitriool aan, maar ziet niet dat facebook al eens voor interessante gesprekken
kan zorgen. De kranten hebben de fora afgeschaft, maar hoewel er wel eens
bagger door het riool liep kon men op het trottoir met droge voeten rustig
praten over de betekenis van de hoofddoek en wat we daarmee aan moeten.
Oordelen,
κριτειν, zegt men, vormt het grote probleem, want zouden mensen met onvoldoende
informatie wel goed kunnen oordelen? Eric Corijn vond dat ooit een reden om de
democratie en vooral het systeem van verkiezingen in vraag te stellen. Anderen,
zoals Matthias Storme dachten dat het herinvoeren van een capaciteitsstemrecht,
waarbij de behaalde diploma's de doorslag zouden geven voor het aantal extra-stemmen,
aangevuld met de hoegrootheid van de kroost indien het nog niet voldoende in de
juiste richting zou gaan. Democratie is mooi, maar de discussie over machtsverwerving
wordt omfloerst gevoerd en een ding is zeker, zoals Luc Panhuizen schreef over
het Dordrecht waar Johan de Witt zijn
jeugd en jonge jaren beleefde en dat het grauw wel eens een fraai regentenhuis
durfde aan te vallen. En hoewel de politiek van Johan de Witt in de Republiek
bepaalt succesvol mag heten, slaagde de partij van Willem III er toch voldoende
lui in den Haag te mobiliseren om hem, Johan en zijn broer te lynchen. Niet
doordacht, toch? Overigens, Willem III zou de politiek van zijn voorganger in
hoge mate verderzetten.
Feiten
negeren heeft geen zin, maar de lezing van feiten overdenken, zou al een heel
eind helpen. Er zal een massa welmenende mensen opstappen in Brussel tegen de
zittende president van de VS, denkende dat al die afwezigen wellicht te dom
zijn om te helpen donderen. Behalve praktische bezwaren, kan het ook dat zij,
die niet willen betogen tegen een buitenlands staatshoofd, dat het behalve
ongepast ook een daad van overmoed is, want het blijft inmenging in de
binnenlandse aangelegenheden van diens land. Betogen tegen het gebrek aan
investeringen voor het (Europese) leger? Wie zou zo gek durven zijn en toch zou
het een redelijk opzet zijn en kan men er gemakkelijk goede argumenten voor
samenbrengen.
Maar
de tijd van het argument lijkt achter ons te liggen. Er valt ook nog weinig
welsprekendheid te bespeuren, niet enkel in de politiek, maar ook als het om
wetenschappelijke communicatie gaat. Welsprekendheid die er niet enkel op uit
is het eigen gelijk over het voetlicht te brengen, maar ook zaken uit te
leggen, verklaren en enthousiasmeren. Een issue dezer dagen vormt de vraag of
de stelling dat godsdiensten aanjagers zijn van terroristisch geweld. Jawel, er
zijn terroristen; velen beroepen zich op hun religie als ze aanslagen plegen in
Europa of elders. Maar zijn religies an sich dan de bron van alle geweld?
Religies zijn vehikels van vele zaken die des mensen zijn, zoals ook ideologieën
dat waren en zijn. Men kan overigens proberen religies uit te roeien, maar is
dat wel humaan. zoveel mensen uit te willen roeien die in vrede leven binnen
die religie en in diverse samenlevingen.
Het
werd bon ton te stellen dat we overspoeld worden door de Islam, door moslims
met snode plannen, terwijl veel van die mensen - hoeveel het er zijn mag men
eens zeggen als men het echt weet - gewoon blij zijn met het leven dat ze hier
leiden. Laat de een de gebruiken en praktijken van het land herkomst al eens
vallen, dan blijven ze vaak nog hechten aan hun geloof, maar ook dat ondergaat
veranderingen, de kracht der dingen weet u wel. Als mensen vaak met elkaar
omgang hebben, dan kan het zijn dat eigen opvattingen beetje bij beetje gaan
schuiven, soms gaat dat razend snel, binnen twee generaties helemaal naar
seculiere opvattingen doorschakelen, zoals in dit land gebeurd is, met de hulp
van het katholieke onderwijs. Hoe dat zo gekomen is, zal men toch eens goed
moeten onderzoeken, aan de hand van handboeken godsdienst en interviews met
mensen die in de colleges school hebben gelopen.
Tijdens
de jaren zeventig en tachtig, werd in dat katholieke onderwijs heel wat
leerstof aangedragen, ook in de godsdienstlessen, die eerder seculier van aard
waren, zoals de lectuur van Sartre, Albert Camus, Adorno, zelfs Karl Marx, en
andere zoals Walschap, terwijl de kennis van de bijbelteksten pijlsnel omlaag
ging, maar dus ook hoe men die teksten kan lezen. Meer nog, over het lezen van
teksten wordt nog zelden gesproken en al helemaal niet in het publieke debat,
maar ook niet in het onderwijs. Tekstkritiek, close reading, consistentie en
coherentie...
Tot
slot, men zegt dat de democratisering van het onderwijs gefaald zou hebben,
maar ik denk dat men dan parameters hanteert die niet met de werkelijkheid
sporen. Dat de integratie van mensen met een afkomst buiten de EU, Turkije, de
Magreb, Congo, mislukken zou, zoals men graag beweert en ook experten - die de
integratie nota bene willen bevorderen - voortdurend beweren, terwijl dat
proces nog volop aan de gang is en dat men moeilijk zicht krijgt over hoe
gezinnen en individuen in hun praktijken stilaan de scherpe regels laten varen
terwijl er zijn die ze net met grotere verbetenheid willen handhaven. Van
wisselwerking is er hoe dan ook sprake en dat vergeten onderzoekers, net zozeer
als zij die vrezen voor een islamitische overrompeling. Meer nog, hoewel beide
groepen in andere formaties optreden, ondersteunen ze elkaar en reiken ze
elkaar argumenten aan.
En
intussen denkt iedereen dat de goegemeente het allemaal niet weet, ondanks alle
zelfgenoegzaamheid en zelfzekerheid over de eigen onfeilbare oordelen. Die
goegemeente bestaat evenwel niet meer of in een veel minder consistente vorm
als men ons wil doen geloven. Overigens, als niemand ertoe wil behoren, wie
vormt dan de goegemeente? Intussen leeft er vandaag een sterke drang om mensen
bovenmatig te eren, zangers, dichters - nu net niet - en sportlui, zakenlui en
politici. Verguizen is dan ook niet van de lucht, want als men Mulish een
charlatan vindt, dan omdat Claus zoveel beter is. Sancta simplicitas. Oh ja,
behalve "50 tinten" of "Harry Potter" valt het niet mee nog
boeken in huiskamers te vinden, hoort men wel eens. Elke working class hero
pakt er graag mee uit: thuis geen (klassieke) muziek, geen boeken, geen
kunstwerken. Terwijl het aantal mensen dat zelf bij wijze van hobby met kunst
of muziek bezig is, moeilijk na te
tellen is en al zeker was.
Wie
het over de goegemeente wil hebben tot slot en tegelijk de superdiverse
samenleving wil verheerlijken, maakt toch wel een zware fout, want elke
samenleving, gegeven de complexiteit en de anonimiteit is haast per definitie
divers, als ze al niet superdivers is. Bovendien bekijkt men de diversiteit
door de samenstelling van (stads-)wijken vooral naar individuen na te kijken,
terwijl men het in het discours over het volk, de massa, de onnadenkende
goegemeente juist niet over individuen kan hebben en dus alle diversiteit
wegvlakt tot enkele tinten grijs. Men kan niet zomaar karakteristieken aan
grote groepen toeschrijven en tegelijk menen dat er bijzondere groepen zouden
zijn die bijzondere aandacht verdienen. En ja, hoe kan men weten of die
goegemeente echt homogeen zou denken of net niet denken?
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten