Zal Torfs werkelijk zwijgen?
Dezer Dagen
Leugens, transparantie,
menselijkheid
Afscheid van Rik Torfs als columnist bij
De Standaard
Waarom
ik niet verbaasd ben, hoogst even verrast dat Rik Torfs het schrijven van
columns in DS staakt, want zijn stuk over het bestrijden van leugens, gaf al te
denken, gezien de publiciteit van de krant met "De Waarheid".
Overigens volgt uit het bestrijden van leugens niet vanzelfsprekend betere
kennis van de waarheid, ook al omdat de waarheid achterhalen niet enkel met het
ontmaskeren van leugen samenvalt, want die waarheid is meer dan wat de leugen
vaak laat vermoeden.
Rik
Torfs heeft het verder over hypermoralisme en daar kan ik me wel iets bij
voorstellen, maar dit ventilerend in tijden dat anderen een obsolete
familiemoraal presenteren tegen de liberale decadentie, dreigen we toch weer in
een andere soap aan te belanden. Het gaat niet enerzijds om de waarheid,
anderzijds om de leugen, niet om deugdzaamheid versus ondeugden, het gaat erom
of we met voldoende argumenten kunnen nagaan of een bepaalde evolutie, situatie
belangwekkend is of van groot gewicht, maar ook waar we naartoe gaan, wat we
als wenselijk voor ogen hebben staan. Neem nu de vraag welk Vlaanderen we
willen, dan kan de discussie er al over gaan wie wat kan bewerkstelligen, maar
ook dat verbergt een andere kwestie: is het aan de overheid om te bepalen hoe
janneke en mieke leven moeten? In welke mate ook zal de overheid er rekening
mee houden dat die Janneke en dat Mieke zelf wel een idee heeft van goed is
voor hem of voor dan wel voor beiden. U begrijpt, hierover het debat te voeren
vergt meer dan een "enerzijds, anderzijds", maar anderzijds zal
transparantie ook niet altijd helpen, behalve als het over de wijze van
debatteren gaat en de procedures om daar wet- en regelgeving van te maken.
Met
de jaren groeit althans bij mij het inzicht dat men van overheidswege vooral
kan proberen te faciliteren of te stimuleren, maar dat afgaan op het oordeel
van burgers te verkiezen valt boven het extatisch promoten van de visie van een
enkele expert. Bronnen van kennis, nuttige en inzicht verruimende kennis zijn
er altijd meer dan men zou bevroeden, als men al eens vijf minuten nam een
kwestie niet enkel te bekijken vanuit een (principieel) standpunt. Wat moeten
we nu met het begrip "Rechtvaardige belastingen"? Daar valt veel voor te zeggen, behalve dan dat
rechtvaardigheid niet mag noch kan samenvallen met het uitventen van
ressentiment en afgunst. Rechtvaardigheid is ook wel een complex begrip, dat we
niet alleen rationeel kunnen afwegen, waarvoor men mensen dient te overtuigen. Verdienste,
al in het onderwijs, blijkt men niet altijd te willen erkennen en dat blijkt
ook een vorm van onrechtvaardige bejegening. Waar de meeste BV's in de
industrie hun naam en faam aan verdienen, kan men niet altijd verantwoorden,
terwijl verdienstelijke mensen al eens over het hoofd gezien worden. Nu ja, het
paard en de haver.
Transparantie,
zo schreef Paul Frissen, kan de democratie ernstige schade toebrengen, want
bijvoorbeeld de werking van Inlichtingendiensten kan men best wel controleren,
maar dat laat onverlet dat absolute veiligheid bewerkstelligen ook nog eens de
vrijheid van burgers in het gedrang brengt. Maar wat voor vrijheid is het, als
men dreigt het loodje te moeten leggen? Laten we wel wezen, onze samenleving is
verregaand een veilige samenleving en als bijvoorbeeld mensen boven de tachtig
met aandoeningen te maken krijgen, dan blijkt vaak nog dat ze inderdaad gewoon
met ouderdom te maken krijgen. Moet men dan tot de laatste gram alle plezier
uit het leven halen, dat wil zeggen mensen waarschuwen dat we niet ziek mogen worden, want dat dit altijd onze
fout zou zijn, dan denk ik dat men de kluit belazert. Daar bestaan nu eenmaal
ook evidence based argumenten voor, zoals het voorkomen van bepaalde kankers of
dementieverschijnselen.
Ach,
levensvreugde, Haers, waar u voor pleit, kan toch niet zonder een gezond
lichaam? Tja, maar dan kan een blindgeborene of anderzijds met een beperking
bezochte persoon nooit levensvreugde kennen, omdat er psychologisch geen
oorzakelijk verband kan aangetoond worden. Net de psyche, dat geen ding is en
zelden tastbaar gemaakt kan worden, biedt aanknopingspunten om onze plaats in
het leven en de houding tegen het leven vorm te geven, dat wil zeggen dat
onbewust en bewust met een en ander af te handelen hebben, maar dat het moment
ook grijpen, als het langs zou komen, om er straal aan voorbij te gaan, aan
mogelijke hinderpalen voor die levensvreugde.
Torfs
neemt afscheid van de krant, als columnist en misschien is het goed dat de
brave man - ook in die andere, Franse betekenis - even rust neemt, maar vooral
het argument dat hij vaststelt dat de visies niet meer sporen, moet ons bezig
houden. Laten we als hypothese nemen dat de krant graag opkomt voor liberale
waarden in ethische zin, zoals het betuigen van steun aan LGTB's, dan zal Torfs
daar weinig bezwaren tegenin brengen, al is het natuurlijk wel zo dat mensen
die menen dat ze onversneden straight zijn daarom geen mindere mensen zouden
zijn. Pleiten voor het feit dat het belagen van mensen die homo, lesbo, bi of
transgender zijn een bezwarende omstandigheid zou wezen, want dat is wat de
rechter altijd nog moet beoordelen, gaat wel wat ver, want niemand hoort een medeburger, om welke reden
dan ook lastig te vallen, te belagen, laat staan met slagen en verwondingen
naar het ziekenhuis te verwijzen. Dat moet gewoon billijk bestraft worden.
Geen
goed voorbeeld dus, zal u denken en toch geeft het al aan waar er denkfouten
aan het licht lijken te komen, want gelijkheid voor de wet is nu net een van de
verdiensten van de Europese democratische rechtsstaat en het is de rechter die
hier ten gronde moet oordelen, met redenen omkleed een vonnis vellen.
Gelijkheid betekent niet, zoals de krant gedurende meer dan een decennium wel
bepleitte, dat iedereen in het onderwijs dezelfde vorming moet krijgen, want
dan zou men een deel van de mensen tot onderpresteren veroordelen en dat kan
men toch op geen enkele manier billijken, ook al niet ten behoeve van de
samenleving.
Transparantie
een mistig begrip noemen kan een goede retorische truuk lijken, het valt wel op
dat men in het publieke debat zelden uit zal komen voor de eigen beweegredenen.
Ook voor Rik Torfs is helder redeneren en het begrijpelijk maken van de eigen
betrokkenheid bij een zaak van groot belang, maar in het tot stand komen van
beleid, kan men er niet omheen dat betrokkenen vaak pragmatisme verbergen onder
een laag statistieken, die niet altijd transparant tot stand komen. Omdat er
niet enkel pragmatisme kan gehanteerd worden, maar evenmin alleen maar uitgaan
van ethische principes, die niet tegen elkaar afgewogen worden, kan ook dat tot
gewrongen besluitvorming leiden; het is altijd een van de nagels geweest waarop
de kerkjurist hamerde. Men aanvaard al langer geen mist meer bij de krant en
zeker niet op ethisch vlak, maar de wijze waarop men inclusie in de markt heeft
gezet en weinig pogingen ondernomen heeft om af te wegen waar de inpassing van
mensen met een mentale handicap - ik beperk me hierbij tot deze mensen omdat ik
het verhaal ken - gunstig uitpakt en waar het moeilijk wordt, omwille van
pesterijen en andere kwesties. Bij inclusie komt vaak een spiegel boven, waar
kinderen met een beperking zich aan gaan meten en soms werkt dat voor die
persoon onvrede en frustratie in de hand.
Torfs
zegde en zegt ook wel eens "enerzijds... anderzijds..." maar soms kan
men er niet onderuit, vaak ook volstaat die dialectische juxtapositie niet om
een werkelijkheid onder woorden te vatten. In de discussie over fake news merken
we dat er tegenover vals nieuws alleen maar echt nieuws kan staan en dat wat
vals zou zijn alleen maar leugenachtig kan zijn. De statistieken over het
aantal verkeersdoden, doden in het verkeer hanteert men als doorslaggevend
argument, terwijl er wellicht vragen moeten opwellen over de vraag hoeveel
zwaar gewonde mensen met levenslange beperking van de (vroegere) mogelijkheden
hebben er dan wel niet hun verlies op de weg opgelopen bij een ongeval. Zijn
die statistieken over vierhonderd doden niet vals, dan wel verre van volledig
om de verkeerssituatie te schetsen. Tegelijk zal men dan moeten nagaan of men
veel verder kan gaan in het voorkomen, omdat men mensen niet van hun recht op
mobiliteit kan beroven, zonder goede gronden. Men kan immers nauwelijks bij
benaderingen het aantal bewegingen op de weg noch het aantal km die men daarbij
aflegt goed inschatten. Men doet daartoe uiteraard wel heel wat pogingen, maar
of dat meer duidelijkheid oplevert, valt nog te bezien.
Waar
ik het aanklagen van de houding van François Fillon van de krant ondermaats
vond en de visie op de evolutie in Venezuela tekort vind schieten, dan denk ik
dat vooral dat de krant bijvoorbeeld rond euthanasie de discussie - zoals de
andere media ook doen - zo voeren dat wij euthanasie als de enige oplossing
zien voor mensen die uitzichtloos lijden. Is er iets subjectiever dan lijden en
wat uitzichtloosheid betreft, kan men vaststellen dat sommige mensen de exit
zolang mogelijk willen uitstellen om redenen die alleen hen moveren. Tegelijk
denk ik dat men de invulling van het begrip "zelfbeschikking" steeds
meer inperkt tot kwesties van leven en dood, waarbij de dood als eindpunt
geldt, waarover we zelf moeten beschikken, maar over hoe we zouden kunnen
leven, blijkt het vooral heel wat complexer. We zijn dan misschien wel
"zum Tode", we mochten ter wereld komen en de gave van dat leven
savoureren heeft ook zo een betekenis en soms kunnen beperkingen, als gevolg
van het toenemen der jaren de vreugde niet echt smoren.
Laten
we dus de keuze van Torfs lankmoedig aanvaarden, want als het niet meer spoort,
dan moet men afscheid nemen van een medium als de krant waarvoor men schrijft.
Het zal wellicht wel een leemte nalaten, maar de krant kan ook andere mensen
aanspreken om in plaats van Torfs aan het woord te laten, eventueel een pleiade
van denkers en auteurs, in plaats van
een persoon een vaste wekelijkse column. Toch zal ik de stem van Torfs missen
in de krant, als tegenwicht voor de soms overdreven moralistische insteken van
de redactie.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten