leven na een psychose
Kleinbeeld
Als het brein knettert
getuigenis over leed dat psychose heet
Brenda Froyen., Korstluiting in mijn hoofd. Manteau 2014/2016. 272 pp. €19,99
Wie
weet wat het is een psychose te beleven of lange tijd met psychosen te maken te
hebben mag het zeggen. Ook wie in de naaste omgeving ermee om te gaan heeft,
kan het niet altijd goed uitleggen of verklaren. Bovendien zijn er vragen over
de gepaste behandeling en hoe vrederechters in beeld komen.
Ooit,
toen we nog in geesten en monsters geloofden, in heksen ook, moet men de
psychose die een persoon overviel gezien hebben als een influistering van
duivels, soms ook van god, want niet zelden gaan mensen in een psychose geloven
dat ze namens de een of de ander spreken of meer actuele verschijningsvormen.
Omdat de psychose geen directe oorzaken lijkt te hebben, omdat de verstoring
van het brein onze waarnemingen en ons
gedrag (plots) op een zijspoor zetten. Wie we kennen als lief en vriendelijk
wordt plots een furie, is niet meer dezelfde persoon. Hoe kan men dat
vermaatschappelijken?
Brenda
Froyen en Stefaan Baeten brengen in een uitgebreid verhaal zowel het
persoonlijke verhaal van Brenda als de visie van de psychiatrie, zodat we
binnen geleid worden in een wereld waar we liefst niet zouden komen, maar die
velen kan overvallen. Volgens de DSM V is de aandoening niet zo gemakkelijk dan
wel tijdig te detecteren en valt inzicht in het eigen ziektebeeld moeilijk te
bespeuren, net omdat het brein een andere weg is ingeslagen en het normale spel
tussen onbewust verwerken en bewuste activiteit niet meer aan de orde blijkt.
Er knetteren ideeën, vertelt Brenda Froyen, over grootse complotten, over de
eigen rol in de wereld en dat alles uit zich in voor buitenstaanders onberedeneerd
gedrag. Het bewustzijn selecteert niet meer op wat men gewoon is en toch
vertrouwt men er evengoed op, zodat men bij tijd en wijle geen normaal gedrag
meer vertoont. Dat is wat de buitenstaander te zien krijgt, te ervaren, want de
hallucinaties, de zintuiglijke verwarring omdat een persoon in een psychose
hoort en ziet, voelt soms wat ingegeven wordt, terwijl er ook sprake is van
wanen, over zichzelf en over de buitenwereld, waarbij men complotten gaat zien
of zichzelf een heldenrol als redder van de wereld voorstelt. Helemaal vreemd
aan wat men beleeft en doet is het allemaal niet, voor wie zo een waan 'uitkraamt' is het
absolute waarheid en anderen, die ermee geconfronteerd wordt, krijgen er geen
touw aan vastgeknoopt.
Gedurende
eeuwen, vertelt de jurist, filosoof... Stefaan Baeten, heeft men gezocht naar
een manier om de ziekte te onderkennen en de zieke te behandelen. Het blijft
opvallend dat wie een psychose had, in wezen ook psychotisch blijft, men wordt
de aandoening, zoals men ook borderline wordt. Wellicht zou het al winst zijn
als het inzicht toenam in wat een psyschose al niet allemaal teweeg kan
brengen, opdat men zou begrijpen dat als mensen van die bezoekingen verlost
raken, inderdaad terug op hun zenuwstelsel kunnen vertrouwen en geen gevaarlijke
furie meer zal zijn. Brenda Froyen, belast met een periode van psychoses en met
de lang niet altijd gelukkige behandelingen die volgden, belast ook met het
optreden van de dienaren van de wet en met wat vrederechters doen of nalaten,
vertelt dit alles met zin voor overdrijving en ook wel ingetogen, theatraal dus.
Het
blijft opmerkelijk hoe men van de psychiatrie minder slaagkansen vergt als van
de somatische geneeskunde, maar goed, het brein is net dat complexe vehikel
waarin het lichamelijke geest wordt, waarin zintuigelijke waarnemingen en
gedachten ons leven vervullen, maar gaat het fout en komt niet meer de wereld
tot ons, of wat redelijk is, dan kan een mens aardig ver afdrijven van haar
naasten, zoals zij vertelt.
Men
heeft anders wel aan de weg getimmerd, want de wijze waarop verplichtte opname
geregeld is, sinds 1990, waarbij wel een rem werd gezet op de termijnen van
collocatie en de inbreng van de vrederechter een eis werd van Europa. Het punt
is dat de vrederechter die geen psychiatrische expertise heeft vaak tegenover
zich een patiënt ziet die ook nog eens een keertje geen adequate ondersteuning
van een bezorgde en betrokken advocaat krijgt, want tijd voor een gesprek was
er in het geval van Brenda niet, alleen een papieren dossier waarin vooral de
gevaren aan de orde kwamen. De bescherming van de maatschappij, zo is dat dus.
Terecht, maar de kostprijs kan voor de persoon en voor het gezin waarin die
persoon leeft en waar zij/hij deel van uitmaakt, heel veel leed brengen.
Ben
ik die ene stap vergeten, namelijk dat in het geval van de getuigende persoon
de gedwongen opname in een acute crisis plaats had en dat zij, die brave Brenda
een weekend lang lam werd gespoten en in een isoleercel, gefixeerd dan nog op
het bed, diende te verblijven. Zij voelde zich duidelijk vernederd, toen ze uit
de verdoving van het middel en de verdoving van de psychose ontwaakte. Tot drie
keer toe ging ze de isoleercel in - telkens bij een acute opname -, terwijl men
niet eerst even probeerde te praten, rust te brengen, de demonen te bezweren.
Het gaat immers, zo bleek uit het panelgesprek naderhand ook, omdat men a) geen
fouten wil maken en b) het gevaar niet lopen wil van een superagressieveling.
Het
probleem blijkt dat men vooral de risicofactoren voor de veiligheid van het
personeel wil inperken, maar in zekere zin, zo bleek ook, komt de patiënt en de
naaste familie er bekaaid van af. Geen fout maken? Behalve in de behandeling
dan, zo bleek ook toen Stefaan Baeten tijdens de voorstelling en naderhand
stelde, want onder meer Dr. Guislain had de idee dat men patiënten goed moet
opvangen, ver van het rumoer van de stad, in het groen en ruim bemeten, met
veel glas en bijna geen muren. Ook in het UK werd nagedacht over hoe de persoon
in een psychose kan opgevangen worden zonder ketenen. Ook daar werd de
prikkeling afgebouwd, maar men kreeg een warm bad en goed eten. Toch zijn die
behandelingsstrategieën maatschappelijk niet doorgedrongen - omdat men het niet
maatschappelijk verantwoord vindt? Nadenken over psychiatrische zorg blijft een
kwestie van idealisme en de harde wet van de maatschappelijke druk: geen gedoe.
Dezer dagen probeert men, zo vertelt Stefaan Baeten, probeert men de isolatie
en fixatie zoveel mogelijk achterwege te laten. Misschien vergt het meer personeel,
in zekere zin vergt het een psychiatrie waarbij de verpleging en de artsen
dichter bij de (tijdelijke) bewoners kunnen komen, zonder dat ze de afstand van
de observatie uit het oog verliezen. Ook in de psychiatrie bestaat zoiets als
een panopticon, waarbij de glazen bokaal, waar zij, de toezichthouders, ook wel
verplegers, zitten, hun werk doen. Het werk in therapeutische zin blijft dan
wel eens achterwege.
Brenda
Froyen kan u kennen van televisie, waar zij door Van Gils doorgezaagd werd over
haar ervaringen in de psychiatrie en tijdens de kennismaking in Beernem, waar
ik de opvoering bijwoonde, vertelde ze wat ik had gevreesd, was haar boek
"uitgedokterd" van geen tel. De media willen saillante verhalen, de
waarheid laat staan de nuance en veelduidigheden, dat interesseert hen niet.
Toch zou het helpen om mensen die worstelen met psychoses beter te begrijpen,
als men de ervaringen van herstelde patiënten ernstig zou willen nemen. Brenda
Froyen weigert de zeer negatieve en fnuikende ervaringen tijdens de
dwangopnames te relativeren, ook al omdat ze therapeutisch van geen waarde
zijn, integendeel. Maar ze weet zich wel gelukkig dat het nu achter de rug
ligt, met steun van artsen en omgeving.
Leed
zij aan een post partum psychose? Het zou dan sneller zijn opgedoken, maar
wellicht spelen factoren mee, gewoonten die ze zich eigen maakte waarbij ze
borstvoeding des nachts liet volgen op een eigen moment om te kunnen werken,
wat leidde tot verminderde slaap, slaapdeprivatie. Maar ook wellicht het gevoel
overvraagd te worden. Er waren voortekenen, maar de psychose ging haar sturen
voor iemand er erg in hand. De verklaring kan zijn dat we in het dagelijkse
leven ervan uitgaan dat de ander "normaal" is en pas als het mis
gaat, springen de alarmsignalen op rood en gaan alle stormklokken luiden. Nog
eens, hoe kan een vrederechter handelen, die bij de gedwongen opname geacht
wordt een opname van veertig dagen goed te argumenteren? Waar is de expert? Een
kwartiertje babbelen met de dienstdoende expert kan weinig inzicht opleveren -
al zeggen artsen al eens dat ze na 2 seconden weten wat er aan de hand is. Ook
de ondersteuning en bijstand van een advocaat bij een zitting kan allicht
beter. Alleen, wie zal de kosten dragen? Vaak treden pro deo's op als
raadsman/raadsvrouw op en hebben ze geen tijd voor een routineklus. Interesse
voor de cliënt zou in deze wel een minimum mogen zijn. Krijgen juristen in
opleiding een begin van inzicht in psychische aandoeningen? Ooit was er in de
faculteit rechten een fameuze psychiater docent, die volgens stadslegenden soms
in, dan weer op de kast zat tijdens het examen en zo studenten wilde testen. Of
men zo dat een maatschappelijk verantwoorde visie kan ontwikkelen?
Nu
kan men wel beweren dat Brenda Froyen slechts haar persoonlijke ervaringen weer
heeft gegeven, waardoor haar getuigenis uiteindelijk weinig relevant kan heten.
We hebben evidentie nodig, grote getallenreeksen en dan... Maar elke patiënt is
er een en wat zegt de wet op de patiëntenrechten in deze? Of de deontologische
code voor artsen, huisartsen en psychiaters? We weten toch wel, denk ik dat we
bang zijn van mensen in een psychose, die alle controle kwijt zijn en
gevaarlijk kunnen worden. Er is behandeling mogelijk maar, aldus Stefaan
Baeten, die hoeft niet te beginnen met een paar dagen fixatie, al kan het nodig
zijn dat een persoon in een psychose tot rust gebracht worden, dat het knesterende
brein even minder actief kan worden. Wat ik had gevreesd had, kwam gelukkig
niet aan bod, want we kregen geen verhaal over antipsychiatrie, wel over hoe
men die aandoening, psychose kan aanpakken. Ervan uitgaande dat een psychose mensen
buiten zinnen brengt, of beter, het bewustzijn en de interactie met de omgeving
ernstig verstoort, kan men proberen die normale omstandigheden te herstellen,
zonder de persoon te willen verbraven. Braaf
zijn of een persoonlijkheidsverandering induceren kan niet de oplossing wezen,
maar het blijft een moeizaam proces van ervaring dat het is kunnen voorkomen en
voor de persoon met psychotische aanvallen kan het lastig te zijn te doen
erkennen dat zij of hij opnieuw helemaal de oude is.
Dat
geldt voor de meeste psychische aandoeningen, kan men dan bedenken en
vermaatschappelijking betekent dan onder meer dat mensen na behandeling opnieuw
aan het maatschappelijke leven kunnen deelnemen. Evengoed kan men dan erkennen
dat zo iemand hulpmiddelen als constante medicatie kan gebruiken en wellicht
ergens een comfortzone ter beschikking heeft, waar oplettende mensen die
persoon de nodige steun op afstand geven. Ook de familie heeft een rol, kon men
in het nagesprek horen. Maar een bril is algemeen aanvaard, een ondersteunende
medicatie...
De
geschiedenis van de psychiatrie, zo zegde Stefaan Baeten, ging over de vraag of
er eerst psychiaters waren dan wel psychiatrische instituten, waar mensen
werden op opgevangen. La Salpétrière was grensverleggend maar ook La Borde
bracht oplossingen en benaderingen. Misschien moeten we niet absoluut kiezen
voor een optie, maar kijken wat werkt bij patiënten en hen toelaat te genezen.
Dat punt komt altijd weer te berde: is iemand die aan een psychose heeft
geleden ooit hersteld, in remissie zoals bij kankerpatiënten wel wordt gezegd?
Mits (betaalbare en toegankelijke) hulpmiddelen komt men al een heel eind. Dat
kleine gesprekje met mevrouw Brenda Froyen, na de voorstelling in de foyer, gaf
me de ingeving dat er wel degelijk hoop is, haar opvoering met Stefaan Baeten
getuigt van het vermogen om na een psychose, na opnames toch opnieuw met de
werkelijkheid te leven en volop in het leven te staan.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten